Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere anbefaler avg, malwarebytes og avant. Har noen en trygg link til en av disse?

Trenger også combofix.

 

Burde jeg avinnstallere norton protection center etter jeg har lasta ned feks AVG?

 

 

Combofix skal ALDRI være på en data uten at du har fått beskjed om det.

Endret av Submit
Lenke til kommentar

Malware er en samlebetegnelse på datavirus, ormer, trojanere, spyware, adware, backdoors, spam, phishing, pharming, DDoS og keyloggere.. Forskjellen på AVG vs Malwarebytes er at den har sanntidsskanning, altså den sjekker igjennom filer som blir brukt. Men Malwarebytes er on-demand, altså kjøre den når det trengs. Ingenting er perfekt, og disse programmene utfyller hverandre ganske godt. Selv om det er minimalt, kan det jo også være godt å få en sekundær mening på hvordan det står til med renskinen. :)

 

Edit: Andre skriveleif idag, god morn folkens. :tease:

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Jeg går som regel rundt å fikser datamaskiner med virus i jobben min. Hvordan skal jeg få brukt malwarebytes og avg best for å rydde opp i disse? Starte de infiserte dataene i safe modus og laste ned? eller er det noen mulighet for å koble en "frisk" data med disse virus programmene til den som har virus og scanne?

 

Jeg bruker combofix med en minnepenn, det fungerer veldig greit. Men er vel ikke alltid combofix tar viruset.

Lenke til kommentar

@ Kortsluttning:

"Men er vel ikke alltid combofix tar viruset."

Da går jeg ut ifra at du ikke leser loggene og bruker combofix til det den faktisk er laget for?

Og bare så du veit det så finnes det rootkits som får combofix til å ødelegge dataen isede for å scanne den ;)

 

Også ikke bruk AVG siden den ikke scanner etter rootkits i gratis versjonen, sjekk av-comparatives.org for noe som kan erstatte det.

 

Minnepenn? fine ting som er lagd til slike formål :)

 

~ Submit

Lenke til kommentar

Da var combofix sletta fra data igjen!

Jeg har nå gått inn i programfiler og kopiert mappen til malwarebytes, avg og combofix over på en minnepenn. Da burde jeg være klar for krig?? :D

 

Ang avg så har jeg positiv erfaring med det også, har vært borti at det har oppdaget virus som norten ikke har funnet. Men finnes det et enda bedre alternativ er jo det topp.

 

Tar gjerne imot tips om hvordan combofix egentlig skal brukes, jeg har bare kjørt det vanlig. og trykk neste neste neste.. og finner den virus så har den sletta det av seg selv.

Lenke til kommentar

Du får ikke tips hvordan du kan bruke det, du har kansje sett vi sier at du skal skrive noen greier i notisblokk og dra over til combofix? vell, det må noen lære deg siden det er ikke alltid like lett. (nei, det finnes INGEN guider, andre må lære deg det)

 

Det med at AVG noen ganger finner mer virus enn norton er helt sikkert riktig, men nå veit jo ikke vi hvilken versjon det er prat om osv.

Endret av Submit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper det går greit å spørre om dette her. Hvis ikke så beklager jeg. Lenge siden jeg har lest i denne tråden. :)

 

Skal bygge ny pc snart og har ikke råd til virusprogram, tenkte derfor å laste ned gratisprogrammer. Skrev ned disse programmene for en stund siden etter å ha sett på denne tråden:

 

- Avira Antivir Classic

- Superantispyware Free

- Comodo Firewall

 

Vil det beskytte PCen min godt nok mot virus? Er det noe spesielt jeg bør vite/gjøre når jeg har disse programmene? Som å organisere virusscanninger og sånt selv? Evt. forslag til bedre programmer?

 

Og kan jeg bare legge det på minnepenn nå og installere det på den nye PCen på den måten?

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det vil beskytte PC'en ganske så godt. Bytt gjerne ut SuperAntiSpyware med Malwarebytes' Anti-Malware om du vil ha et program som bruker minst mulig ressurser, og skanner harddisken(e) utrolig kjapt. Deteksjonen er nokså likt som SAS, altså veldig bra.

 

Ser også ut som Comodo sin brannmur nå er integrert med et antivirus, usikker på om du får en versjon uten antiviruset. Anbefaler ikke å kjøre to antivirus samtidig. Online Armor er absolutt en god brannmur du burde ta en titt på.

 

Du kan laste ned .exe filene på en minnepenn, og installere de på den nye PCen når den kommer.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg synes Commodo sin internet security pakke med både AV og brannmur virker bra, liker sandbox-funksjonen (uten at jeg vet hvor god den egentlig er), og jeg liker at den spør meg om ting, men at den ikke spør mer enn en gang med mindre jeg lar være å velge at den skal huske svaret mitt. Bruker kun Windows til spill (huff, tenk å måtte bruke det OSet til daglig :p), og føler jeg er greit beskyttet til min beskjedne bruk. Tenkte riktignok og slenge inn malwarebytes og kanskje ta en sjekk en gang i blant, men hvor good rootkitbeskyttelse trenger jeg egentlig, og i tilfelle hva slags?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det å ha ekstra rootkitprogrammer er egentlig per dags dato litt unødvendig. Antivirus -og anti-spywareprogrammer har ofte rootkitfunksjoner, og finner de på lik linje med anti-rootkitprogrammer (som snart ikke finnes lengre). Malwarebytes er greit å bruke som on-demand, både for malware og rootkits.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Da bytter jeg ut Super Anti Spyware som du foreslo. Skal også ta en titt på online armor :)

 

Hvis man bare enkelt kan velge bort comodo's antivirusprogram under installasjon er jo det også en mulighet, ja ;)

 

 

Og veldig greit at man bare kan bruke minnepenn! Men bare for å være helt sikker på at jeg ikke laster ned fra feil sider, kunne noen bare sjekka om dette er de riktige sidene å laste ned programmene fra? (Kanskje unødvendig, men ville vært kjipt å få virus når jeg installerer antivirusprogrammene!:p)

 

Avira Antivir

Comodo Firewall

Malwarebytes

Online Armor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...