Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig den generelle oppfatningen av organisasjonen NORMAL?

Prøvde å søke i tråden, men får bare feilmelding...

 

Personlig synes jeg de virket litt tåpelige før, men at de har gjort en bedre å bedre jobb med åra. De har skrevet en del debattinnlegg i diverse aviser og holder en bra og saklig tone såvidt jeg har sett. Nylig hjalp de en familie med politiet etter at politiet konfiskerte CBD-oljen som familien medisinerte datteren sin med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

 

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

 

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

Herlig!

 

Ser også at bruken blant eldre går opp, mens alkoholforbruket går ned, så for folkehelsen er det jo også positivt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

Sånn rent teoretisk var vel ikke den grafen der så imponerende? Alle piler stiger bortsett fra en som såvidt fortsetter trenden nedover, akkurat som de siste 20 årene. Ikke noe sjokkerende utslag såvidt jeg kan se. Som bevis virker det rimelig tynt.

 

Så er det alltid like moro at man feirer hver gang man finner en graf som viser det man vil se... :)

Lenke til kommentar

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

 

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

 

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

Jeg antar det har noe å gjøre med faktumet at opioid misbruk eksploderer og erstatter en del cannabis bruk.
Lenke til kommentar

Spesielt når det har vært ett av hovedpunktene for motstanderne i årevis. Nå når det argumentet faller bort så sitter de ikke med så mye igjen som de kan prøve å gi folk dårlig samvittighet med. De færreste burde gi faen i hva voksne folk velger å gjøre med kroppen sin, spesielt når vi har ting som er fult lovlige som blir brukt daglig av millioner av voksne som er langt farligere på alle mulige måter. 

Lenke til kommentar

 

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

 

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

 

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

Jeg antar det har noe å gjøre med faktumet at opioid misbruk eksploderer og erstatter en del cannabis bruk.

 

Hva mener du?

 

Legalisering av cannabis kan senke bruken av opioder da mange heller vil velge grønt enn sløvende, meget avhengighetsskapende piller. Det er hos legen det som regel starter, spesielt i vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er mye bedre å fortsette med den progressive destruktive politikken som har kostet nasjoner og overkjørt mennesker i 60 år..

Det kalles å feile det, failern. *Jesus facepalm*

  

Rimelig svak hersketeknikk. Du tilfører debatten rimelig lite her. Jeg gidder ikke å bruke mye tid på det, men jeg kan (atter en gang) understreke at jeg hverken er for eller mot legalisering. Jeg bryr meg egentlig ikke. Det jeg kommenterte var rettet mot datagrunnlaget og tolkningen av dette.

 

Spesielt når det har vært ett av hovedpunktene for motstanderne i årevis. Nå når det argumentet faller bort så sitter de ikke med så mye igjen som de kan prøve å gi folk dårlig samvittighet med. De færreste burde gi faen i hva voksne folk velger å gjøre med kroppen sin, spesielt når vi har ting som er fult lovlige som blir brukt daglig av millioner av voksne som er langt farligere på alle mulige måter.

 

Se over. Basert på denne grafen mener jeg man ikke kan si at "dette argumentet faller bort".

Lenke til kommentar

 

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/07/teen-marijuana-use-falls-to-20-year-low-defying-legalization-opponents-predictions/?utm_term=.bece266bf4e8

ENDELIG bevis på noe folk har sagt i flere år allerede, at lovliggjøring faktisk gjør det motsatte av å oppfordre unge til å røyke.

Når skal de innse at krigen er over? Den har tatt så mange flere liv enn den noensinne reddet. Motstanderne burde skamme seg på det grunnlaget alene.

Sånn rent teoretisk var vel ikke den grafen der så imponerende? Alle piler stiger bortsett fra en som såvidt fortsetter trenden nedover, akkurat som de siste 20 årene. Ikke noe sjokkerende utslag såvidt jeg kan se. Som bevis virker det rimelig tynt.

 

Så er det alltid like moro at man feirer hver gang man finner en graf som viser det man vil se... :)

 

Ganske pussig uansett, å forvente at cannabisbruk skal få en nedgang etter legalisering. Det må i så fall være den konkrete effekten av at cannabis er oppskrytt, som er grunnen til det. Lett for mange å overvurdere stoffet når det er ulovlig, men de fleste jeg kjenner som har brukt det, syntes det var ganske intetsigende og meningsløst, fremfor skummelt eller artig.

 

Finnes mange gode argumenter for legalisering, men akkurat det med redusert totalt bruk er jeg veldig tvilende til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

Straff gjør rusmidlene farligere og er den beste måten om du ønsker å dytte unge mennesker ut på en kriminell løpebane.

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d3Vlq/Norske-rusforskere-vanskeliggjor-rusdebatten--Andreas-Wahl-Blomkvist-og-Aksel-Braanen-Sterri-

 

Alle rasjonelle mennesker som har satt seg bittelitt inn i temaet klarer fort å dedusere seg frem til at straff ikke fungerer. Men klart det finnes jo dessverre de som ikke vil forstå da, eller som forstår men likevel fortsetter å kjøre på med den linja som i mange tiår nå har vist seg å ikke fungere: nemlig forbudslinja. 

 

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

Lenke til kommentar

 

 

Straff gjør rusmidlene farligere og er den beste måten om du ønsker å dytte unge mennesker ut på en kriminell løpebane.

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/d3Vlq/Norske-rusforskere-vanskeliggjor-rusdebatten--Andreas-Wahl-Blomkvist-og-Aksel-Braanen-Sterri-

 

Alle rasjonelle mennesker som har satt seg bittelitt inn i temaet klarer fort å dedusere seg frem til at straff ikke fungerer. Men klart det finnes jo dessverre de som ikke vil forstå da, eller som forstår men likevel fortsetter å kjøre på med den linja som i mange tiår nå har vist seg å ikke fungere: nemlig forbudslinja. 

 

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

 

Tror nok det er mange som tilhører den gruppen der.

Vet ikke helt hva som gjør at folk fortsatt ikke klarer å forholde seg til faktaen de blir servert, kanskje noe moralistisk eller noe sånt.

Men ekstremt frustrerende. 

 

I politiet blir det mer forståelig, da de vil få mindre å gjøre, så de er jo i mot på ett veldig egoistisk grunnlag. 

De største motstanderne i USA har jo vært politi og fengselsvesen, de vil jo fått mer enn halvert arbeidsmengde.

Og siden fengslene er private er det jo dårlig business. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tror nok det er mange som tilhører den gruppen der.

Vet ikke helt hva som gjør at folk fortsatt ikke klarer å forholde seg til faktaen de blir servert, kanskje noe moralistisk eller noe sånt.

Men ekstremt frustrerende. 

Det er nok mye moralisme ute og går... samt en grunnleggende aversjon mot å innrømme at man tar feil. Se på det slik: dersom de som har lagd nulltoleranselovene skulle snu og faktisk innrømme at forbudslinjen ikke fungerer, da vil det samtidig være en innrømmelse av at den politikken de i mange år har kjempet for faktisk kan ha vist seg å ha kostet mange mennesker livet...

 

I politiet blir det mer forståelig, da de vil få mindre å gjøre, så de er jo i mot på ett veldig egoistisk grunnlag.

De største motstanderne i USA har jo vært politi og fengselsvesen, de vil jo fått mer enn halvert arbeidsmengde.

Det er ihvertfall et ærlig standpunkt. :)

 

Og siden fengslene er private er det jo dårlig business.

Jepp, fengslene bedriver sikkert lobbyvirksomhet mot politikerne; men det er politikerne som sitter med det endelige ansvaret.

 

As a believer in the pursuit of self-interest in a competitive capitalist system, I can’t blame a businessman who goes to Washington and tries to get special privileges for his company. He has been hired by the stockholders to make as much money for them as he can within the rules of the game. And if the rules of the game are that you go to Washington to get a special privilege, I can’t blame him for doing that. Blame the rest of us for being so foolish as to let him get away with it.

 

~ Milton Friedman

 

Lenke til kommentar

I alle andre instanser der det blir begått et overforbruk blir det ansett som en sykdom. (alkoholisme, fedme m.m)

Er derimot overforbruket av narkotiske substanser så er de pr definisjon kriminelle.

 

Straff de som allerede er de som sliter mest, plasser dem med mennesker som virkelig er kriminelle og gi de tilgang til deres nettverk, for dette vil hjelpe dem med deres problemer.

 

Mvh

Norsk narkotika politikk

 

--

 

For vitenskapen er nemlig klar: Det er ikke tilfeldig hvem som får et rusproblem.

I en stor amerikansk studie, stilte en gruppe forskere spørsmål til 17.000 personer om traumer i barndommen og sammenlignet med hvordan de klarte seg senere i livet, inkludert hvor mange som fikk problemer med rus og avhengighet.

 

Resultatet sjokkerte dem: De barna som hadde blitt utsatt for grovest omsorgssvikt – seksuelle overgrep, vold og rus i hjemmet – hadde intet mindre enn 500 prosent større sjanse for å bli alkoholikere enn dem uten traumatisk barndom. Samme gruppe hadde 4600 prosent større sjanse for å bli injiserende rusmisbrukere.Ja, du leste riktig: Er du blitt utsatt for seksuelle overgrep, er det 46 ganger så stor sjanse for å ende opp med nålen i armen enn nabogutten som ikke har det.

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pBdW/Rus-rammer-ikke-blindt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Narkomane er, sammen med handicappede og eldre, samfunnets virkelige tapere. 

Min søster jobber som vekter og har blitt bedt om å be narkomane-lignende kunder om å forlate hotellet og at de ikke har lov til å sjekke inn på rom der, rett og slett pga hvordan de ser ut. Skjønner på en måte at de ikke vil finne personen død av en OD på baderommet, men det virker på meg som om det er en av de gruppene det fremdeles er akseptabelt at man diskriminerer vilt, og det er sikkert noe av den tankegangen som går igjen, de er narkomane så hvem gir faen, hvem skal de klage til liksom, dealeren eller obdusenten etter de har tatt overdose? :( Det er deprimerende at mennesker som allerede er så langt nede skal bli dyttet lengre ned av folk som ikke er der nede og mest sannsynlig aldri vil oppleve det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...