Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

1) Er det en "prinsippsak" ut ifra din mening som utgjør hva som er det beste for oss? Selv om de har gjort noen feil valg, så burde ikke dette være et hinder for å gjøre ting riktig.

Hvorfor ikke betale avgiftene til staten i stede for å gi dem til Raul Hernandez eller whatever? Jeg kan love deg at pengene går til mer fornuftige og nyttige ting om vi gir dem til staten i forhold til det kartell kongene gjør med dem.

2) At knark er det eneste uregulerte markedet som du kommer på er ikke argument, det er bare en innrømmelse om uvitenhet.

 

3) Jeg har kamerater som brygger eget øl, jeg ser ikke hvorfor dette skal være det eneste alternative til å anskaffe en pils, jeg trives med det gode utvalget jeg har i nærmeste butikk og vil at butikkene fortsatt skal ta inn og selge dette uavhengig av hva Truls og Ola velger å brygge hjemme.

 

4)Makta suger, fuck politiet, dere skjønner vel at det er en plante og det er naturlig? Alle hater og dømmer oss bare fordi vi velger naturen. 

Det er ikke cannabisen som gjør at folk dømmer deg, det er andre åpenlyse grunner til det - om det i det hele tatt er tilfellet.

 

1) Hvor forsvinner pengene dersom de går avgiftsfritt til en norsk dealer? Sparer han disse pengene? Sløser han dem på byråkrati?

 

2) Nevn gjerne andre uregulerte markeder. Aksje- og kraftmarkedet er forholdsvis lite regulerte, men ikke UREGULERTE. Torpedo-markedet, kanskje.

 

3) For all del, men ikke tro at det er en folkerett å få kjøpt det. Der var poenget.

 

4) "Det er en plante og det er naturlig".

 

Tautologisk utsagn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Hvor forsvinner pengene dersom de går avgiftsfritt til en norsk dealer? Sparer han disse pengene? Sløser han dem på byråkrati?

 

 

Hvordan skal jeg vite hva en dealer velger å bruke sin sorte inntekt på?

 

"Om jeg selger hjembrent hva går pengene til?" 

"Om jeg selger kroppen min hva går pengene til?"

 

Du bor i ett av verdens fremste samfunn, men velger å rakke ned på strukturen uten å bruke kritiske begrunnelser. Hvorfor er et byråkrati bortkastet penge sløseri? Ser du mange fungerende samfunn som praktiserer anarki?

 

 

 

2) Nevn gjerne andre uregulerte markeder. Aksje- og kraftmarkedet er forholdsvis lite regulerte, men ikke UREGULERTE. Torpedo-markedet, kanskje.

Alt som blir solgt uten å bli beskattet er et uregulert marked. Drugs, prostitusjon, smugle tobakk/alkohol, våpen, menneskehandel, svart arbeid m.m 

 

 

 

3) For all del, men ikke tro at det er en folkerett å få kjøpt det. Der var poenget.

Jeg aner ikke hva folkeretten har med dette å gjøre, du poengterte at noe som irriterer deg med legalisering argumentene er at det blir påstått at det er en folkerett å få kjøpt narkotiske stoffer i butikker, som det ikke er, og derfor så holder det med å dyrke selv.

Fair enough, jeg vet ikke hvem som prøvd å overbevise deg om at det er en folkerett, eller hva det har å si for diskusjonen, men jeg er enig med deg, å handle cannabis over disk er ingen folkerett.

 

 

 

4) "Det er en plante og det er naturlig".

 

Punkt 4 var helt unødvendig av meg, beklager det, personangrep og stråmenn er ikke greit. 

 

Jeg ble litt provosert av den typiske "makta suger" holdningen når vi bor i et av verdens fremste land.

 

Samtidig så førte du påstander om at vi ikke vil få bedre veier og skoler av å få en høyere statlig inntekt som vi kan bruke på veier og skoler - fordi folk vil dømme oss om vi velger å røyke så mye at vi ikke lenger er et fungerende individ. Men dette gjelder for alkohol og legepreparater også den dag i dag, og jeg fikk det ikke til å bli et argument for noe som helst.

Klarer vi ikke balansere bruken vår så vil vi bli dømt der etter. Samme om det er heroin hasj sukker eller alkohol, dette er ikke en fordom men en generell bedømmelse ut fra situasjonen.

 

Men jeg merker at dette faller ned på byråkrati vs Anarki, noe som jeg ikke vil diskutere i denne tråden. Jeg tror vi bare må bli enige om at vi er uenige om regulert narkotika salg, igjen beklager jeg at jeg var ufin i det forrige svaret mitt.

Lenke til kommentar

Interessant nyhet:

Individuell refusjon for allmennleger

http://nhi.no/forside/nytt-om-legemidler/individuell-refusjon-for-allmennleger-45936.html

 

 

Vet ikke om dette har innvirkning på cannabis, da jeg ikke tror cannabis er et opioid.

(har ikke medisinsk kompetanse til å vite ja eller nei på spørsmålet)

 

 

Opioider

Helse- og omsorgsdepartementet vurderer nå et forslag fra Helsedirektoratet om at pasientens fastlege skal kunne starte behandling og søke om individuell refusjon ved smertebehandling med opioider.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opioider er midler fremstilt fra Opium planten, dette er dråger som er tungt avhengighetsskapende både fysisk og psykisk. Og virker ytterst bedøvende. (Morfin, heroin, benzo, Opium m.m)

 

Dette som du henviser til er tiltak som er blitt gjort så tungt narkomane kan slippe å ty til å rane folk for å kjøpe et middel som de ikke vet styrken på som fort kan føre til overdose og død. 

Det vil også minske rekrutteringen av nye heroin avhengige siden de ikke behøver å ha flere løpegutter som selger ut blandet stoff for å opprettholde eget bruk. 

Lenke til kommentar

Opioider er midler fremstilt fra Opium planten, dette er dråger som er tungt avhengighetsskapende både fysisk og psykisk. Og virker ytterst bedøvende. (Morfin, heroin, benzo, Opium m.m)

Opioider er stoffer som binder seg til opioidreseptorer, mens opiater er stoffer hentet eller fremstilt fra Opiumvalmue. Benzoer er hverken opioider eller opiater, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest bruker-45896

Illegaliteten til denne medisinen fører til at det ikke bare er fengselsstraff som er gjeldende foretrukne reaksjon fra autoritetene. Dere kjenner kanskje til at en rekke personer jobber med å få til et gruppesøksmål(link) mot staten pga. inndragelse av førerkort.

Vel i dag kom dommen mot hovedpersonen i denne saken, i hans egen rettsak mot staten. Han tapte og de skal selvfølgelig anke.

Jeg har tilgang til dommen men jeg vet ikke om jeg kan poste den her da den ble postet i en lukket gruppe på Facebook.

Morsomt hvordan man, med retten i førersetet i denne saken, fortsetter å definere all bruk som misbruk, til og med de personene som får LOV til å innføre det som medisin. Noe de også påpeker i dommen. Like fullt mener de at det er misbruk uavhengig av dens medisinske nytte.

I tillegg har man jo faktisk lov til å bruke medisiner og fortsatt kjøre, så lenge det er medisin som er  anbefalt av og utskrevet fra lege, at dette dokumenteres, samt at medisinen blir brukt på anbefalt måte. Noe som sikkert ikke er tilfelle for mange som bruker medisinsk cannabis fra Nederland. Hvis jeg husker riktig er det vel kun te og inhalering i dampform som er "tillatt" som medisinsk bruksmåte. Mange kjøper jo også selvsagt "vanlig" cannabis i Norge eller dyrker selv.


 

Hasjrøykere må ta beina fatt (artikkel fra Bergens Tidende)
 

Bjørn (56) mener han trenger medisinsk cannabis for å leve normalt (artikkel fra Bergensavisen)

 

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, aldri si aldri, man jobber iherdig med å f.eks. begrense mengden man kan innføre fra 30 dagers forbruk til kun SYV(!) dager. Fordi det er jo kjempebillig å reise til Nederland hver jævla måned for å hente ~100g cannabis.

Fins til og med folk som mener at folk lurer system for å dra ned dit for å skaffe cannabis for videresalg på det illegale markedet i Norge. Sjekk link Fengselslege slår alarm


Sitat fra høringsnotatet om endring av narkotikaforskriften:
 

"Konklusjon

På denne bakgrunn foreslår Legemiddelverket at

1. adgangen for personer som har folkeregistrert adresse i Norge til å ta med seg narkotiske legemidler, anskaffet i utlandet, reduseres fra en mengde tilsvarende én måneds forbruk til en mengde tilsvarende én ukes forbruk. For alle andre personer foreslår vi at gjeldende regulering videreføres med mengdebegrensningen på 30 dager.

2. adgangen til å ta med seg narkotiske legemidler ut av Norge i en mengde utover mengdebegrensningen på 30 dagers forbruk forutsetter at behovet dokumenteres ved legeerklæring."

Lenke til kommentar

Det største problemet med denne debatten er lite førstehåndskunnskap og hvordan folk tolker ordet "legalisering"

Man skulle nesten tro at folk tenker på legalisering som å begynne å importere stoffet til Norge, akkurat som at det ikke flyter over av cannabis i dette landet fra før av.

Jeg må si at jeg ikke er for en full legalisering, men heller en avkriminalisering slik USA har hatt i mange år. Med mindre staten kan stå for distrubusjon, informasjon og salg på lik linje med vinmonopolet. I tillegg burde det bli lov til å gro for eksempel en plante per husholdning slik som i Spania, på lik linje med hva som er tillatt å brygge hjemme av alkohol her til lands.

 

Staten i Norge har en veldig overbærende og beskyttende rolle overfor innbyggerne, hvor tankegangen er den at vi egentlig ikke klarer å passe på oss selv, derav åpningstidene for alkoholsalg o.l

 

Jeg er egentlig ganske likegylding til om cannabis blir lovlig/avkriminalisert eller ikke, men det hadde vært artig om Norge hadde vist evne til å åpne øynene litt.

Lenke til kommentar

Staten i Norge har en veldig overbærende og beskyttende rolle overfor innbyggerne, hvor tankegangen er den at vi egentlig ikke klarer å passe på oss selv, derav åpningstidene for alkoholsalg o.l

Men hvis de faktisk var overbærende og beskyttende ovenfor sin egen befolkning hadde det ikke da vært til fordel for befolkningen å faktisk legalisere, eller i det minste avkriminalisere?

Det ville jo faktisk løst mange problemer, spesielt for politiet så de endelig kan sette all fokuset på ting som faktisk er for samfunnets best, istedenfor at de bare kjeppjager narkiser og tiggere hele tiden.

 

Jeg tror staten kun tviholder på dette på grunn av økonomiske interesser og intent mer. Tenk 'så synd' på staten da! Hvis de mister alle de pengene de trenger for at jens stoltenberg skal få lov til å fly med privatfly til utlandet i hytt og pine. Hva skal stakkars jens gjøre da? Bruke RUTEFLY som alle andre kanskje? Nei uff, det er jo kun vanlige mennesker som gjør det!

 

Det er som å bli holdt for narr, hvor dumme tror de at folk er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Staten i Norge har en veldig overbærende og beskyttende rolle overfor innbyggerne, hvor tankegangen er den at vi egentlig ikke klarer å passe på oss selv, derav åpningstidene for alkoholsalg o.l

Men hvis de faktisk var overbærende og beskyttende ovenfor sin egen befolkning hadde det ikke da vært til fordel for befolkningen å faktisk legalisere, eller i det minste avkriminalisere?

Det ville jo faktisk løst mange problemer, spesielt for politiet så de endelig kan sette all fokuset på ting som faktisk er for samfunnets best, istedenfor at de bare kjeppjager narkiser og tiggere hele tiden.

 

Jeg tror staten kun tviholder på dette på grunn av økonomiske interesser og intent mer. Tenk 'så synd' på staten da! Hvis de mister alle de pengene de trenger for at jens stoltenberg skal få lov til å fly med privatfly til utlandet i hytt og pine. Hva skal stakkars jens gjøre da? Bruke RUTEFLY som alle andre kanskje? Nei uff, det er jo kun vanlige mennesker som gjør det!

 

Det er som å bli holdt for narr, hvor dumme tror de at folk er?

 

 

 

Det er ingen tvil om at dette koker ned til økonomi. Som alltid er svaret på 9 av 10 spørsmål penger, og jeg mener egentlig ikke at staten bryr seg om mannen i gata. Cannabis er ikke ulovlig i Norge fordi staten er redd for at det ikke skal gå bra med folk. Cannabis er ulovlig i Norge fordi det enda sitter igjen en frykt i folkesjela om at cannabis er meget farlig, og delvis fordi staten ikke har et komplett kart over hvilke økonomiske fordeler det har å gjøre med hasj som med alkohol her i til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...