Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

 

 

Det er blitt bevist at hasj svekker den kritiske sansen vår, og brukere kan ofte oppføre seg barnslig eller fjollete. Hasj fører i de fleste tilfeller til trøtthet og svimmelhet, og når konsentrasjonen og reaksjonsevnen blir svekket så øker naturligvis sjansene for lite gjennomtenkte handlinger og ulykker.

Nei, det er ikke på noen måte bevist det du her påstår. Man har i Norge spesielt, forsøkt seg med slike tøvete påstander siden 70 tallet. Men det er aldri bevist, selv om enkelte forskningsrapporter sier at det er bevist, ofte bestilt av staten for og legitimere de overgrep politiet gjør mot brukerne.

At noen fniser og oppfører seg fjollete ved bruk av cannabis er noe som fort går over. Latter kikk som man ofte kaller det er noe man kun opplever de første gangene man røyker. For oss som har røyket rev i mer en 30 år er cannabis et nytelsesmiddel, mer en et rusmiddel. Man blir ikke dum eller mindre kreativ av cannabis. De fleste opplever å bli mer reflekterte og konsentrerte. Mange jeg kjenner fra min tid som student leste og tok eksamen etter en joint. Fordi de presterte langt bedre. Det er nok individuelt selvsagt.

 

Og MinguPingu omtaler noe som så ofte kan og vil forekomme i edru tilstand, enten ved at folk blir litt høye på pæra eller få bedre selvtillit. Cannabis kan faktisk gjøre at folk blir mer usikre og mer tilbakeholden (les: mer bevisst over valg). Det er ikke enten eller, så la oss slå fra oss denne vrangforestillingen en gang for alle!

 

Alkohol er enkelt og greit hemmende, det påvirker i stor grad bevisstheten og dømmekraften.

 

Cannabis derimot gjør deg ofte istand til å tenke veldig intelligente tanker. Og du kan oppleve å løse store problemer og tenke veldig rasjonelt.

 

Og den som omtaler cannabis som "hasj" viser i de fleste fall at den ikke vet hva de snakker om. Hasj er et produkt av cannabis, et uttrykk og kalle navn i dagligtale. Det skaper også verre reaskjoner enn cannabis eller marijuana.

 

Man tar heller aldri hensyn til at det er tusenvis av forskjellige arter av cannabis med forskjellige virkemidler (eller rettere sagt, forskjellig innhold og forhold mellom fisse).

 

 

Noe som også er veldig interessant er at du kan styre rusen helt selv. Når du innser dette så oppfører du deg mer som du ville gjort i edru tilstand. Faktumet er at rusmidler gjør at folk tror de har en unskyldning til å oppføre seg annerledes. I mange tilfeller vil jo dette stemme, spesielt når de tror de blir kastet inn i en drømmeverden (da snakker jeg ikke nødvendigvis om cannabis).

 

Det er derfor informasjon er så viktig, fordi når folk spekulerer selv så ser vi jo hvordan det går. Myter og påstander i øst og vest.

 

 

Den største bullshiten som blir servert her er den påstanden om at man blir trøtte og sløve. Igjen, nok et tegn på at du ikke vet hva du snakker om (MinguPingu). Cannabis KAN ha slike virknigner, men det har alt å si på den cannabinoid-balansen og innholdet av f.eks. CBD, THC og CBN. Det varierer fra type plante og gener. Det varierer også på dyrkemåte og lagring. Etter tid vil plantematerialet oksideres og THC vil gå over til CBN (det er nedbrytningsmaterialet av THC). Dette vil gi gjøre deg mer trøtt. Man kan lage sovemedisin av cannabis, men man kan også lage cannabis som gjør at du blir våken og energisk og har vanskelig for å sove.

 

 

Det du beskriver som skader dømmekraft og handlekraft er heller alkohol. Man kan enkelt sett si at man blir dum av alkohol men intelligent av cannabis, hvis man velger å bruke potensialet. Vi forventer jo ikke at man skal tenke intelligente tanker. Det blir som i edru tilstand der man kan bestemme om vi vil være smarte eller dumme, teite eller seriøse.

 

Så klart, cannabis kan også påvirke noen til å bli mindre bevisste ting visse ting, men hva forventer du? Det er noe som skaper rus, en interessant rus sådan. Ved større mengder cannabis vil du ofte være i dine egne tanker og det vil gjerne føles som du er i en boble. Det er ikke nødvendigvis slik heller, fordi som sagt du styrer rusen, rusen styrer ikke deg. Men du er i mye større grad koblet til det emosjonelle og tankevirksomhet vil forsterkes. Du vil kunne tenke veldig intelligente ting. Men det er ikke det vanlige brukere søker, de ønsker å ha det morro, le og gjøre teite ting. Hvordan er dette annerledes fra folk generelt sett?

 

Man må bare understreke igjen at dette er avhengig av type cannabis som det finnes tusenvis forskjellige av (rettere sagt varianter). Dette ganges også med personlighet, humør, forventninger og kunnskap. Og legger du det sammen får du resultatet.

 

 

Det vi trenger er informasjon, det har vi ikke. Folk vet ikke en dritt, de blir bare matet med idiotpåstander og myter. Dermed går alle til sitt første møte med rus uten å vite noenting om det, enten det er alkohol, cannabis eller LSD. De kan bli møtt med det uventede, de vet ikke hva de går til og de vet ikke hva de skal gjøre om noe dårlig skjer.

 

Og hvem har sagt at rus er trygt i enhver situasjon? De som har peiling vil alltid oppfordre om å gjøre sånt i en trygg setting! Det innebærer å ikke kjøre bil, ikke ta cannabis i skremmende miljøer fordi dine emosjoner vil forsterkes og føles/forstås i en mye større grad. Det innebærer å ikke bruke farlig maskineri, ikke klatre i farlige høyder etc. Sunn fornuft...

 

Alikevel, til tross for at millioner bruker cannabis, mange hver dag så er alkohol fortsatt kongen av dødsfall. Hvorfor? Fordi du helt klart blir helt amøbe av det. Det hemmer hjerneaktivitet og setter propper i mange reseptorer. Vi mister balansen, evnen til å snakke eller tenke, og til slutt evnen til å være bevisst. Det er gift vi putter i oss, som hindrer normal funksjon. Det har selvsagt alt å si med dose også her, man trenger ikke å være amøbe når man drikker. Men folk har en tendens til å generalisere alt de snakker om. Det finnes liksom ikke flere sider av en sak.

 

Jeg er ikke imot at folk skal drikke, det er deres valg, men det er uhyre viktig å få ut korrekt informasjon (for og imot), og beruse seg selv på en sikker måte. Når alt kommer til alt vil mennesker alltid beruse seg selv. Jeg personlig drikker sjeldent, ene og alene fordi jeg vet at det ikke er bra for deg, og litt fordi jeg har høye standarder til sunt kosthold og livstil. Men tilbake til cannabis:

 

 

Et veldig interessant fenomen er "bad trip" der du opplever paranoia, redsel, angst etc. Det kan gjerne høres ut som om du mister vettet, og det kan gjerne føles sånn ut også FORDI man ikke fikk noen informasjon om det på forhånd. Men dette er emosjoner man besitter som edru, det er ting man graver ned til vanlig, eller ting man benekter. Det kan også være emosjonelle arr fra fortiden man blir konfrontert med. Men når man tror at det er noe farlig vil man få panikk.

 

For gods sake, i dagens samfunn er det tusenvis av folk som kan få panikk av å gå i butikken, fordi de har sosial angst. De er rett og slett redd for folk. Det finnes også folk som er redd for feite folk. Sprøtt synes du?

 

Det er bare hjernen som har mistolket noe som farlig, vi fungerer slik at vi i ung alder lærer hva som er farlig og ikke.

 

må bare sei at det er godt å se at det er flere her inne som ikke er nybegynnere som tørr å snakke ut og fortelle ting litt saklig fra et perspektiv som andre ikke forstår, der man gjerne gjør folk mer forstått ;)

jeg prøvde i et par hundre sider for ei god stund sia selv og fikk ut en god del men tydeligvis ikke like lett med mine forklaringer her inne :p hehe

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet burde vel være: skal vi tillate fri bruk av rekreasjonelle rusmidler? Herunder alkohol og tobakk, spesielt alkohol som ironisk nok har mye av de samme virkningene som er listet opp for hasj ovenfor.

 

Forbud viser seg jo at ikke funker. Folk hadde ikke slutta å drikke alkohol bare fordi at staten hadde kalt de kriminelle for å gjøre det. Bare se på den amerikanske "war on drugs" som har feilet fullstendig som mange andre kriger. Ved forbud så blir aktiviteten farligere, fordi det er organiserte kriminelle som leverer "godsakene", og som også sitter igjen med all profitt.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

må bare sei at det er godt å se at det er flere her inne som ikke er nybegynnere som tørr å snakke ut og fortelle ting litt saklig fra et perspektiv som andre ikke forstår, der man gjerne gjør folk mer forstått ;)

jeg prøvde i et par hundre sider for ei god stund sia selv og fikk ut en god del men tydeligvis ikke like lett med mine forklaringer her inne :p hehe

:thumbup:

Hehe, tør såvidt. Men det er et viktig tema.

 

Jeg har troen på at folk over tid vil mange finne sannheten. Men det tar tid, vi må være tålmodige og la folk fordøye det. Det er jo ganske forståelig at det er uvirkelig og mistenkende når staten, media og folk flest gir uttrykk for at det er noe helt annet enn hva det er. Det er jo ikke rart, de vet jo ikke hva de prater om stakkars. :wee:

 

Det er et komplisert og nyansert tema, det er ikke lett å diskutere. Mange myter å knuse, mange misforståelser å forklare.

 

 

Spørsmålet burde vel være: skal vi tillate fri bruk av rekreasjonelle rusmidler? Herunder alkohol og tobakk, spesielt alkohol som ironisk nok har mye av de samme virkningene som er listet opp for hasj ovenfor.

 

Forbud viser seg jo at ikke funker. Folk hadde ikke slutta å drikke alkohol bare fordi at staten hadde kalt de kriminelle for å gjøre det. Bare se på den amerikanske "war on drugs" som har feilet fullstendig som mange andre kriger. Ved forbud så blir aktiviteten farligere, fordi det er organiserte kriminelle som leverer "godsakene", og som også sitter igjen med all profitt.

Mhm. :) Spørsmålet slik jeg ser det burde heller være: Hvordan skal vi tillate fri bruk av rekreasjonelle rusmidler?

 

Det beste er om bruken mer eller mindre skal betale for seg selv. Og vi hadde behandlet problemer med russtoffer som et helseproblem, ikke et kriminelt problem. Bruker cannabis som et eksempel:

 

Vi legaliserer det, gjør det tilgjengelig for folk over 18 år. Kvaliteten blir kontrollert av et skikket organ. Staten håver inn penger fra salget. Disse pengene kan videre brukes til å tilby informasjon og hjelp til brukere av cannabis. Enten det er råd om bruk eller mer alvorlig hjelp for missbruk. Og enda bedre, hjelpe de underliggende problemene som noen har når de misbruker rusmidler.

 

Som en bonus ville vi fått et mye bedre helsesystem (se på Nederland), vi ville eliminert det svarte markedet som igjen ville eliminert dårlig kvalitet av cannabis (de som har peiling vet at dette er viktig). Folk ville ikke blitt eksponert til dette dårlige miljøet som de gjerne blir idag. De kan gå til en selger som de kan stole på, som ikke selger til folk under 18 år og krever legimitasjon. De slipper å bli tilbudt andre ting. De slipper å risikere at det er blandet inn farlige stoffer i cannabisen (dette skjer), de finner heller ikke glassfiber i produktet (dette skjer også).

 

Vi må ha et åpent forhold til russtoffer, og det skjer gjerne ikke før folk klarer å ha et åpent sinn og diskutere temaet objektivt. En idè er kanskje også å lese seg opp før man blir dødspåståelige. Det motsatte bidrar bare til kollektiv miskunnskap og hvem er tjent med det?

 

 

spesielt alkohol som ironisk nok har mye av de samme virkningene som er listet opp for hasj ovenfor.

Okei, der datt jeg av. Hva mener du her?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

MinguPingu, den 29 Okt 2014 - 17:20, sa:

 

Det er blitt bevist at hasj svekker den kritiske sansen vår, og brukere kan ofte oppføre seg barnslig eller fjollete. Hasj fører i de fleste tilfeller til trøtthet og svimmelhet, og når konsentrasjonen og reaksjonsevnen blir svekket så øker naturligvis sjansene for lite gjennomtenkte handlinger og ulykker.

 

AdNauseam: Dette er det jeg refererer til.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en ganske god forskjell mellom cannabis og alkohol, så som jeg har forklart vil man ende opp med å gjøre mye dummere ting med alkohol. Trøtthet vil jeg påstå ikke er en norm, cannabisrus holder deg ofte våken.. Men det kommer selvsagt an på typen.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det spørs på hvilken strain og sånt. Noe weed får meg ekstremt trøtt og sliten, mens annen girer meg opp og klarer faktisk å holde meg våken lenger hvis jeg inntar, noe som er veldig rart, reagerer som regel ikke slik på kaffe og redbull er for 17åringer som blandevann, så er happy jeg kan innta noe som holder meg våken så jeg får unnagjort mer :D

Lenke til kommentar

Jeg vil at cannabis skal bli lovlig mest på grunn av de medisinske årsakene. Jeg røyker ikke,men har gjort det i lange perioder tidligere i livet og hvis det skal bli legalisert fullstendig, så håper jeg det blir 18 års grense og blir behandlet på samme måte som hvilket som helst annet rusmiddel.
Men vil heller ha forbud mot alkohol enn fullstendig legalisering av cannabis, men uansett hvor mye man diskuterer saken så bli man aldri enig.

Jeg tipper at Norge blir enn av de siste som legaliserer det uansett. Norge er så treige...

Lenke til kommentar

Det spørs på hvilken strain og sånt. Noe weed får meg ekstremt trøtt og sliten, mens annen girer meg opp og klarer faktisk å holde meg våken lenger hvis jeg inntar, noe som er veldig rart, reagerer som regel ikke slik på kaffe og redbull er for 17åringer som blandevann, så er happy jeg kan innta noe som holder meg våken så jeg får unnagjort mer :D

Mhm, som sagt, avhengig av type. Det meste man får tak i er vel gamle indica/sativa-hybrider med høyt CBN-innhold (som kommer av lagring over tid), noe som bidrar til "trøttende" effekter. Alikevel så er det ikke noe som nødvendigvis vugger deg i søvn om du ikke er trøtt. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Ikke helt cannabisrelevant, men nye tall for alkohol.

 

383 mennesker mistet livet i 2013 grunnet alkohol, så kan vi jo tenke oss hvor mange det er som har komplikasjoner som følge av alkohol som belaster samfunnet og familier.

 

Tror vi kan trygt si at alkohol er en del verre og på ingen måte kan sammenlignes med cannabis. Hverken når det gjelder hvordan selve rusen er, eller konsekvenser det kan få. Ser det ble nevnt av en tidligere her om at de visstnok var veldig like.

 

 

http://www.dagbladet.no/2015/01/06/nyheter/mat_og_drikke/rus/fritid/sykdom/37027732/

 

 

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette, men tror det var mest for og nok en gang belyse hvor farlig dette sosialt aksepterte rusmiddelet er og hvor forvrengt syn folk flest har på rus. Særlig den demoniseringen av cannabis kontra alkohol, som er helt absurd.

 

 

Godt nyttår! :)

Lenke til kommentar

Det er vel en circle jerk by now, men alkohol er et rusmiddel med langt større belastning for samfunnet enn hva cannabis noengang komme til å bli. Hvordan de 2 rusene er der den ene gjør deg mindre kritisk og mottagelig til å gjøre dumme ting som du aldri ville gjort edru , og den andre som heller gjør deg mer reflekterende å får deg ofte til å tenke mer gjennom ting før du gjør det. Førstenevnte er jo da alkohol og sistnevnte cannabis. Ikke noe fasit svar, men vil si det er en grei oppsummering,

 

En trenger ikke gjøre mer enn å se et par episoder av nattpatruljen for å forstå hvilket enormt ressurs sug og belastning alkoholrus er for samfunnet i dag. Når det i tillegg er grundige vitenskapeligge undersøkelser som peker mot at cannabis ikke er fysiologisk avhengighets skapende eller fysisk skadelig i seg selv blir det for dumt å ulovliggjøre dette men ha en full legalisering av et langt farligere rusmiddel som både er fysiologisk avhengighets skapende og fysisk skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2015/01/06/nyheter/innenriks/utenriks/cannabis/marihuana/36978662/

 

Lurer på hvor anti cannabis journalisten er ?

Har tas info fra en sub gruppe til DEA / USA gov som kilder på hvordan det går der nede i Colorado, men de tar ikke med noe positivt som det finnes en del mer av.

 

Så typisk Norsk media propeganda at det er kvalmt.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Userriøst, den skribenten har røyka sokkene sine...

 

Måten han beskriver det som giftstoffer sier jo sitt, det ordet er brukt hyppig. Og foreldrene som har ringt giftinformasjonen...? Og på spørsmålet om alkohol er farligere så svares det ikke på spørsmålet en gang, klassisk.

 

Dette er saker hvor personen som oppsøkte legevakta oppga at de hadde brukt marihuana eller det ble slått fast ved en test, og ikke nødvendigvis saker hvor cannabisbruk var årsaken til innleggelsen.

Store tall, men hvor mye betyr de? Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2015/01/06/nyheter/innenriks/utenriks/cannabis/marihuana/36978662/

 

Lurer på hvor anti cannabis journalisten er ?

Har tas info fra en sub gruppe til DEA / USA gov som kilder på hvordan det går der nede i Colorado, men de tar ikke med noe positivt som det finnes en del mer av.

 

Så typisk Norsk media propeganda at det er kvalmt.

Her er de riktige tallene.

 

1513763_10153174629119245_25107139649341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Artikkelen er opdatert:

• Presisering:

Colorado-rapporten viser som nevnt overfor en økt cannabisbruk blant ungdom mellom 12 og 17 år siden oppmykningen startet i 2006. Samtidig skjedde den sterkeste økningen i denne aldersgruppa mellom 2007 og 2009, altså før Colorado «kommersialiserte» den medisinske bruken, og til slutt over 100 000 fikk tilgang og det ble 500 utsalg. Som Forbes har påpekt gikk faktisk bruken noe ned i 2012.

 

En av konklusjonene i rapporten fra Colorado er at andelen av de involverte i dødsulykkene i trafikken som var påvirket av cannabis har gått opp siden delstaten begynte å myke opp regelverket. Samtidig har antallet dødsulykker totalt gått ned, slik blant annet Washington Post har påpekt, og det er vanskelig å vite hva som er årsaken til ulike ulykker og det er mange faktorer som spiller inn.

 

Dagbladet var mandag i kontakt med en av Norges fremste fagpersoner på området. Vedkommende skulle se på materialet tirsdag, men svarte til slutt at han ikke hadde tid nå til å se på det grundig nok. En annen fagperson ønsket ikke å uttale seg. Det samme gjorde en tredje, mens en fjerde ikke hadde tid nå. Det kan derfor komme en oppfølgersak den dag en av de fire nevnte har anledning.

Samtidig har artikkelen fått et tilsvar fra Arild Knutsen,

leder i Foreningen for human narkotikapolitikk:

 

De egentlige konsekvenser etter legaliseringen av cannabis i Colorado

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Artikkelen er opdatert:

• Presisering:

Colorado-rapporten viser som nevnt overfor en økt cannabisbruk blant ungdom mellom 12 og 17 år siden oppmykningen startet i 2006. Samtidig skjedde den sterkeste økningen i denne aldersgruppa mellom 2007 og 2009, altså før Colorado «kommersialiserte» den medisinske bruken, og til slutt over 100 000 fikk tilgang og det ble 500 utsalg. Som Forbes har påpekt gikk faktisk bruken noe ned i 2012.

 

En av konklusjonene i rapporten fra Colorado er at andelen av de involverte i dødsulykkene i trafikken som var påvirket av cannabis har gått opp siden delstaten begynte å myke opp regelverket. Samtidig har antallet dødsulykker totalt gått ned, slik blant annet Washington Post har påpekt, og det er vanskelig å vite hva som er årsaken til ulike ulykker og det er mange faktorer som spiller inn.

 

Dagbladet var mandag i kontakt med en av Norges fremste fagpersoner på området. Vedkommende skulle se på materialet tirsdag, men svarte til slutt at han ikke hadde tid nå til å se på det grundig nok. En annen fagperson ønsket ikke å uttale seg. Det samme gjorde en tredje, mens en fjerde ikke hadde tid nå. Det kan derfor komme en oppfølgersak den dag en av de fire nevnte har anledning.

Samtidig har artikkelen fått et tilsvar fra Arild Knutsen,

leder i Foreningen for human narkotikapolitikk:

 

De egentlige konsekvenser etter legaliseringen av cannabis i Colorado

 

 

Alle skjønner nå at det går en vei, er de siste krampene vi ser ifra legalisererings motstandere nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

Samtidig har artikkelen fått et tilsvar fra Arild Knutsen,

leder i Foreningen for human narkotikapolitikk:

 

De egentlige konsekvenser etter legaliseringen av cannabis i Colorado

 

Alle skjønner nå at det går en vei, er de siste krampene vi ser ifra legalisererings motstandere nå.

 

Lenken fungerer ikke for meg, får bare opp en blank side. Lukter vi sensur her? Er det noen som ikke liker at den 'etablerte sannhet' om at cannabis er skadelig blir utfordret? Heldigvis ligger innlegget uten på bloggen hans.

 

EDIT: Nå kom jeg inn på artikelen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...