Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

De fleste peker vell på grunnene til at Cannabis skal legaliseres, som ofte er at det er mindre farling en alkohol (som det er!). Men jeg syntes det er noe viktigere å peke på, som er at staten har ingen rett til å bestemme hva du røyker, spiser, drikker eller sprøyter i deg. Det opp til enkeltmenneske hva de skal putte i seg, ikke staten eller kommunen.

 

Selvførgelig skal disse medisinske og skade- grunnene legges vekt på, og være med i argumenter for legalisering, men det som er viktigere er frihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste peker vell på grunnene til at Cannabis skal legaliseres, som ofte er at det er mindre farling en alkohol (som det er!). Men jeg syntes det er noe viktigere å peke på, som er at staten har ingen rett til å bestemme hva du røyker, spiser, drikker eller sprøyter i deg. Det opp til enkeltmenneske hva de skal putte i seg, ikke staten eller kommunen.

 

Selvførgelig skal disse medisinske og skade- grunnene legges vekt på, og være med i argumenter for legalisering, men det som er viktigere er frihet.

 

Jeg synes staten også bør få mer frihet. Til å nekte røykere helsebehandling bl.a.

Lenke til kommentar

Akkurat det synst jeg igrunnen at er en litt for lite gjennomtenkt og "feil" argumentasjon. Om det så hadde vært slik at vi skolle få gjort hva vi ville så kunne det fort gått galt.

 

Si da at vi ikke hadde noen reguleringer på noe å folk kunne gjøre som vi ville å ta de rusmidlenne og medisinenne vi ville uten noe form for innblanding fra stat, politi osv. Hvorvidt om vi vil få flere overdose dødsfall eller ikke er jo en ting, men ikke det som er viktig. Dersom vi ikke hadde respeter eller noe , hva gjør folk når de er syke ? Jo de tar antibiotika, selv om de kanskje de har et virus der antibiotika ikke har noe virkning så vil vi ta det bare for å være sikker å i håp om å bli fortere frisk. Denne typen legemidler vil bli missbrukt å det er farlig. Ikke for enkeltmenneske, men for hele menneskeheten.

 

Med dagens resept ordning sliter vi nok som det er med at det utvikles antibiotikaresistente bakterier, om det ikke strammes inn så kan vi fort rissikere at antibiotikaen ikke lenger er effektiv mot de mest vanlige sykdommene som potensielt kan kaste oss 100 år tilbake medisinsk, som er et kjempe problem.

 

Det har ikke noe å gjøre med cannabis, men den type holdning om at det er vår kropp derfor må vi få gjøre hva vi vil.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes staten også bør få mer frihet. Til å nekte røykere helsebehandling bl.a.

Da bør de nekte deg og alle andre behandling også, for sukker, fett, kjøre bil unødig, sitte for mye og lite aktivitet osv osv er til skade også.

 

 

Jepp, til og med livet i seg selv er det ingen som har overlevd til nå, så det er jo den største faren i seg selv. Så alle de som våger å utsette seg for den risikoen bør ikke behandles.

Lenke til kommentar

 

De fleste peker vell på grunnene til at Cannabis skal legaliseres, som ofte er at det er mindre farling en alkohol (som det er!). Men jeg syntes det er noe viktigere å peke på, som er at staten har ingen rett til å bestemme hva du røyker, spiser, drikker eller sprøyter i deg. Det opp til enkeltmenneske hva de skal putte i seg, ikke staten eller kommunen.

 

Selvførgelig skal disse medisinske og skade- grunnene legges vekt på, og være med i argumenter for legalisering, men det som er viktigere er frihet.

 

Jeg synes staten også bør få mer frihet. Til å nekte røykere helsebehandling bl.a.

 

Enig om jeg forsto deg rett. Hvis all narkotika legaliseres, så kan vi ikke drive med gratis sykebehandling. Det er opp til enkeltmenneske å besteme selv om de skal prøve eller ikke, og ingen skylder dem skattepenger for at de ble avhenging av Heroin, Meth, Nikotin eller andre narkostoffer. Nå, dette er kanskje litt utenfor tema, men det er fortsatt viktig i denne debatten syntes jeg.

 

Men om vi ser på cannabis har den nesten ingen negative bivirkninger. Jeg her en kamerat som sliter med ADHD, tics og tourettes. Han brukte Ritalin før i tiden, men klarte det ikke fordi han mista matlysten, ble veldig tynn og likte ikke medisinen generellt. Nå bruker han ingenting. Men om Cannabis legaliseres kan han bruke det som medisin, og ikke streve med bivirkinger.

 

Endret av Sigaruto
Lenke til kommentar

Greit å forsøke å gjøre seg informert ihvertfall før man tenker for eller i mot.

 

Netflix har en dokumentar som ihvertfall virker realistisk med innholdet. Politikk, politikk, politikk .. Det er dokumentarens egentlige budskap. Dokumentaren forteller at det har vært gjort politiske feilbeslutninger i fortiden, og at det har blitt big business å fengsle brukerne på gata. Og at det er stor medisinsk nytteverdi i cannabis-planten. Også at siden det er så lite skadelig, så burde folk få lov å bestemme selv om de ønsker å nytte seg av cannabis eller ikke. Alt er pakket inn og virker veldig overbevisende.

 

Sånn sett vekk i fra Snoop Dog som man er blitt litt kjent med bakgrunnen av, med hans Norgesbesøk..

 

Er det noen av de andre intervjuobjektene i dokumentarfilmen som kan kritiseres, egentlig?

 

The Culture High

 

det er tittelen på denne Netflix-filmen.

 

 

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=the%20culture%20high%20documentary

 

27385_310x459.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Dokumentaren forteller at det har vært gjort politiske feilbeslutninger i fortiden, og at det har blitt big business å fengsle brukerne på gata.

 

Kommer vel litt an på hvordan man ser det? Økonomisk sett er vel mer fengsling i seg selv ikke noen big business, snarere tvert imot. Men for en politiker som kan få folk til å være under oppfatningen av at vedkommende er meget handlekraftig ved å låse inne disse kriminelle så er det vel god business i det så lenge dette blir sett på som noe positivt fra velgernes side.

Lenke til kommentar

Verdt å se dokumentarfilmen. Tror jeg kan anbefale den, for den tar sånn balletak med politikerne og det lobbystyrte USA.

 

Noen som kan sette noen av intervjuobjektene (cannabis støttespillerne) i dokumentarfilmen under angrep for sine uttalelser? Det er jeg nysgjerrig på. Kanskje feil tråd å spørre i. Men også tilhengere av cannabis burde kunne vri og vende litt på om det er noen litt malplasserte, noen feilaktige eller andre ting å kritisere på dem. For ellers blir jo ikke dokumentarfilmen "perfekt".  :wee:

 

Netflix
http://www.on-netflix.com/the-culture-high/16731

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som kan sette noen av intervjuobjektene (cannabis støttespillerne) i dokumentarfilmen under angrep for sine uttalelser? Det er jeg nysgjerrig på. Kanskje feil tråd å spørre i. Men også tilhengere av cannabis burde kunne vri og vende litt på om det er noen litt malplasserte, noen feilaktige eller andre ting å kritisere på dem. For ellers blir jo ikke dokumentarfilmen "perfekt".  :wee:

Challenge accepted. Skal se den nå og sette opp røde flagg på feilaktige uttalelser.

 

Det er et godt poeng du kommer med, man må alle kunne se ting fra flere sider og ikke alle ønsker å drøfte motstanderens argumenter. Cannabis-tilhengere pleier dog å være mer siviliserte i diskusjonen og kan se flere sider av saken (med unntak), men jeg har sett flere trangsynte og arrogante cannabis-tilhengere også.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers har jeg et poeng. Vil ikke reseptorene for disse cannabinoidene i kroppen og hjernen over tid bli redusert eller økes når man "parrer" dem med "signalstoffer" (cannabinoider) slik som når man konstant medisinerer med det?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Dokumentaren forteller at det har vært gjort politiske feilbeslutninger i fortiden, og at det har blitt big business å fengsle brukerne på gata.

 

Kommer vel litt an på hvordan man ser det? Økonomisk sett er vel mer fengsling i seg selv ikke noen big business, snarere tvert imot. Men for en politiker som kan få folk til å være under oppfatningen av at vedkommende er meget handlekraftig ved å låse inne disse kriminelle så er det vel god business i det så lenge dette blir sett på som noe positivt fra velgernes side.

 

Er ikke fengsling big business? De årlige inntektene for industrien i USA samlet sett er 375 milliarder kroner. For den er privatisert, kompis. Og politikerne sloss om å være "tøffest mot kriminalitet", for slik får de støtte til neste valg.

 

I Norge stiller det seg selvfølgelig annerledes. Men heller ikke det du sier om at det er politisk profitabelt, stemmer i Norge.

 

 

 

Lenke til kommentar

Ellers har jeg et poeng. Vil ikke reseptorene for disse cannabinoidene i kroppen og hjernen over tid bli redusert eller økes når man "parrer" dem med "signalstoffer" (cannabinoider) slik som når man konstant medisinerer med det?

Nei. Disse reseptorene er der uavhengig om man konsumerer cannabis eller ikke. Du skjønner at vår egen kropp produserer også cannabinoider.

 

Du burde forresten se Neurons to Nirvana: Understanding Psychedelic Medicines, G. Den er også på netflix, og tar opp cannabis ganske tidlig i filmen.

 

Tilbake til hovedemnet. Cannabis burde helt klart legaliseres, sammen med alle andre narkotiske stoffer. Det er bare helt høl i hodet sånn det er nå.

 

Det er ingen som hindrer meg i å kjøpe bensin og sitte å sniffe det om jeg vil. Men kokain, som tross alt er tryggere forbyr de. Ikke bare gjør man kjeltring av en haug med folk som ikke ønsker annet enn å kose seg, eller bli kvitt sine demoner for en stakket stund og ikke skader noen mens de gjør det, men også nærmest kaster man penger etter dem man har definert som kriminelle. Den internasjonale narkotikahandelen omsetter årlig for 1125 milliarder kroner.  

 

Mye derfor det jo en kamp man aldri vinner, det er håpløst. Der det er marked, vil det finnes gods. Sånn er det bare. Narkotikapolitikken er ikke til for at Norge skal være et noenlunde skikkelig land å leve i, den er der slik at politkere kan sitte der trygt for folkeopinionen. Kanskje man skulle prøve å høre på rusforskere snart? I stede for alskens religiøse og moraliserende idioter, ja, noen uttaler seg til og med mot bedre vitende.

 

Vil man hjelpe folk opp av driten, så gjør man det lovlig, så enkelt er det. Få det inn på polet. 

 

 

 

 

Endret av Forbannet forbruker
Lenke til kommentar

 

Noen som kan sette noen av intervjuobjektene (cannabis støttespillerne) i dokumentarfilmen under angrep for sine uttalelser? Det er jeg nysgjerrig på. Kanskje feil tråd å spørre i. Men også tilhengere av cannabis burde kunne vri og vende litt på om det er noen litt malplasserte, noen feilaktige eller andre ting å kritisere på dem. For ellers blir jo ikke dokumentarfilmen "perfekt".  :wee:

Challenge accepted. Skal se den nå og sette opp røde flagg på feilaktige uttalelser.

 

Det er et godt poeng du kommer med, man må alle kunne se ting fra flere sider og ikke alle ønsker å drøfte motstanderens argumenter. Cannabis-tilhengere pleier dog å være mer siviliserte i diskusjonen og kan se flere sider av saken (med unntak), men jeg har sett flere trangsynte og arrogante cannabis-tilhengere også.

 

Det handler ikke om man er tilhenger eller ei. Det handler om man ønsker å ha et samfunn der flest mulig har det best mulig. Da setter man ikke mennesker med problemer i fengsel og ruinerer dem økonomisk. Mennesker som har en hang til avhengighet vil veldig ofte ha dette på grunn av et traume tidligere i livet. Jo flere ting man har opplevd av seksuelle overgrep, vold, mobbing osv, dess større er sjansen for at man gjemmer seg i rus.

 

Å straffe disse menneskene rettslig, er å spytte og sparke nedover og er under en hver verdighet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om man er tilhenger eller ei. Det handler om man ønsker å ha et samfunn der flest mulig har det best mulig. Da setter man ikke mennesker med problemer i fengsel og ruinerer dem økonomisk. Mennesker som har en hang til avhengighet vil veldig ofte ha dette på grunn av et traume tidligere i livet. Jo flere ting man har opplevd av seksuelle overgrep, vold, mobbing osv, dess større er sjansen for at man gjemmer seg i rus.

 

Å straffe disse menneskene rettslig, er å spytte og sparke nedover og er under en hver verdighet.

I mitt innlegg snakket jeg om faktiske cannabis-tilhengere.

 

Men jeg er enig i hva du skriver, fakta ligger ganske klart på bordet og vi vet at "war on drugs" gjør mer vondt enn godt. Nederland går frem som et godt eksempel. Rusmisbruk burde ikke være en forbrytelse i seg selv og de burde ikke bli stemplet som kriminelle. Det er folk som trenger hjelp og det burde vært en sak for helsevesenet, ikke politiet.

 

Jeg deler også oppfatningen om at de som misbruker rusmidler med stor sannsynlighet gjør det av grunner som angår deres psykiske helse, f.eks. tidligere opplevelser eller vanskeligheter. Alle har til en viss grad ting som er vanskelige, men dette varierer kraftig fra person til person, de djupe psykiske sårene er vanskelige å lege. Man kan finne mye hjelp i rusmidler (tro meg), og jeg kan forstå at noen føler seg fristet til å forlate "hverdagen" så ofte de kan. Hvis de ikke tror at det er håp, eller rett og slett ikke bryr seg? Jeg ser det igjen hos mange folk: de er kjent som stonere, men de som faktisk kjenner dem vet at de sliter med depresjon og vanskelig fortid, og noen har egentlig gitt opp og gir faen.

 

 

 

Jeg understreker gang på gang at det er viktigest hvordan du bruker det, ikke om du bruker det. Man leser gjerne generaliserende tekster om cannabis som hevder mange får 'noia' og angst av cannabis, i tillegg til hjertebank, cotton mouth etc. På mange måter er dette veldig misvisende, fordi stegene du tar for å unngå dette er veldig lette. Dette skjer aldri med meg. Har jeg opplevd det? Ja, flere ganger. Hvorfor? Fordi jeg var nybegynner og måtte eksperimentere og lære på egen hånd. Første gangen tok jeg 1,2 g (feilvurdering), mens idag ville jeg tatt 0,05 - 0,2 g (vanligvis 0,1 g). Aldri "bi-virkinger" eller negative effekter.

 

Veiledning om dette kan man finne, men det offentlige er ikke interesserte i veiledning eller skadereduksjon (de har ihvertfall ikke forstått hvordan). Det er som oftest forskere og private personer som bidrar til at slik informasjon er tilgjengelig.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Er ikke fengsling big business? De årlige inntektene for industrien i USA samlet sett er 375 milliarder kroner. For den er privatisert, kompis. Og politikerne sloss om å være "tøffest mot kriminalitet", for slik får de støtte til neste valg.

 

I Norge stiller det seg selvfølgelig annerledes. Men heller ikke det du sier om at det er politisk profitabelt, stemmer i Norge.

 

 

Jeg snakker om forholdene vi opererer med her i Norge. Og stemmer det ikke at det er politisk profitabelt for en politiker å gjøre ting som er positivt i velgernes øyne? Da har jeg misforstått grovt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...