Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg mener man er misbruker når bruket går ut over andre ting i livet. Bruket skal ikke styre deg, du skal styre bruket. Når du dropper avtaler, sløver på jobb/skole, driter i det meste så lenge du får deg en ny drink/joint. Å ta seg en joint hver dag blir i mine øyne misbruk, da du mest sannsynlig ikke vil kunne sove den dagen du ikke har tilgang på jointen (avhengighet). Ikke at det er krise, men en natt uten søvn vil definitivt gå ut over dine gjøremål den neste dagen.

Cannabis er i seg selv ingen sovemedisin. Jeg er klar over at enkelte sliter litt med søvn om de ikke røyker før de legger seg. Men det er svært få. Ellers vil jeg si meg enig at man har, eller er i risiko om man dropper viktige avtaler, jobb osv. kun for å røyke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg mener man er misbruker når bruket går ut over andre ting i livet. Bruket skal ikke styre deg, du skal styre bruket. Når du dropper avtaler, sløver på jobb/skole, driter i det meste så lenge du får deg en ny drink/joint. Å ta seg en joint hver dag blir i mine øyne misbruk, da du mest sannsynlig ikke vil kunne sove den dagen du ikke har tilgang på jointen (avhengighet). Ikke at det er krise, men en natt uten søvn vil definitivt gå ut over dine gjøremål den neste dagen.

Cannabis er i seg selv ingen sovemedisin. Jeg er klar over at enkelte sliter litt med søvn om de ikke røyker før de legger seg. Men det er svært få. Ellers vil jeg si meg enig at man har, eller er i risiko om man dropper viktige avtaler, jobb osv. kun for å røyke.

 

 

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg mente heller ikke at det er noen sovemedisin. Man vil dog slite med å sove (i noen få dager) etter røykestopp, etter en lengre periode med røyking hver dag. Det kommer nok av at kroppen har blitt avhengig av å runde av hver kveld med en joint. Derav sier jeg at å røyke hver kveld over en lengre periode er det samme som å være avhengig.

 

Når det er sagt er avhengighet av cannabis noe helt annet enn avhengighet av røyk/tobakk. Førstnevnte er enkel å komme seg ut av, det er ikke tilfellet med sistnevnte (og alkohol feks).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg mente heller ikke at det er noen sovemedisin. Man vil dog slite med å sove (i noen få dager) etter røykestopp, etter en lengre periode med røyking hver dag. Det kommer nok av at kroppen har blitt avhengig av å runde av hver kveld med en joint. Derav sier jeg at å røyke hver kveld over en lengre periode er det samme som å være avhengig.

 

Når det er sagt er avhengighet av cannabis noe helt annet enn avhengighet av røyk/tobakk. Førstnevnte er enkel å komme seg ut av, det er ikke tilfellet med sistnevnte (og alkohol feks).

Det KAN være sovemedisin... Det kommer an på typen (gener, dyrkemetode etc. etc.) Man kan ikke generalisere effektene til cannabis...

 

Hvordan i all verden vil man slite med å få sove? Det der handler om døgnrytme. Cannabis kan forstyrre den, enkelte typer har denne effekten.

 

Koffein forstyrrer søvnen i større grad. Man kan heller ikke klage på kaffen om folk drikker dette før de skal legge seg og ikke får sove som resultat. Brukeren må la være å drikke kaffe før leggetid...

 

På samme måte bør man tilpasse cannabisforbruket slik at du ikke kommer fjern på jobb for eksempel (det skal godt gjøres med mindre man begynte å røyke et par timer før jobb, rusen varer ikke mange timene - untatt når det inntas oralt). Man skal heller ikke kjøre under påvirkning. Dette skylder man på brukeren. Fylla har vel ikke skylda? Hvorfor skal det være annerledes med cannabis, gjerne fortell meg dette.

 

Det å "røyke" hver kveld er ikke det samme som å være avhengig, da vet du ikke hva det betyr. Hvis man har et sunt forhold til det, klarer å kontrollere bruken og velger dette like mye som man er istand til å velge det bort så er man ikke avhengig. Det er de som velger å bruke tiden sin på å spille hvert eneste frisekund de har, eller gå tur HELE TIDEN, eller lese bøker non-stop. Det blir ikke automatisk avhengighet fordi man gjør det regelmessig. Det kommer an på hvilket forhold man har til det og hvordan det styrer deg (om det styrer deg).

 

 

Vi har tusenvis av sofagriser i verden. Det er slik moderne folk er idag. Vi er late. Vi kan ta gamere som et eksempel. Noen er kanskje avhengige, noen er bare interessert i gaming, mens andre er late og føler gaming gir dem mer enn å f.eks. løpe/trene, være ute. Andre igjen er depressive og full av angst og bruker sofaen som en destruktiv/ungåelsesteknikk for å unngå livet eller konfrontasjoner (noe som fort blir en uvane). Man kan ikke skylde på spillene, det er gamerene som sitter foran boksen. Jeg har de siste dagene sittet foran PC-en for det meste, og gjort lite nyttig. Jeg merker at jeg blir sløv, demotivert og usunn av det. Det er MIN feil, MINE dårlige vaner. Det har også sine komplekse grunner til dette elendige tidsbedrivet. Det har ikke noe å si hva jeg gjør, om jeg leser, henger på forumet, spiller osv. Jeg sitter fortsatt på rævva selv om jeg vet jeg burde komme meg ut å være i aktivitet.

 

Dette setter ting litt i perspektiv, kanskje vi heller skal klage på vanene og livstilene til folk? Og ikke unskylde dette ved å skylde på andre ting? Ikke misforstå meg, alt har sin grunn, det er alltid vanskelig å komme seg ut av (u)vaner, vi alle har noen av dem.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så mye vi ikke vet om effektene av cannabis eller om forbruket vil bli større, mindre eller uforandret ved en eventuell legalisering, men er det ikke bedre å være på den sikre siden? Bør vi risikere å legalisere et stoff som det finnes alt for mange spørsmålstegn rundt? Hva mener dere?

Mja, du vet nok lite om det. Ikke at det er noe galt i det.

 

Effektene av cannabis er godt kjent, det er blitt brukt utrolig lenge, av utrolig mange. Trolig 3000 år før kristus (dvs., 5014 år). Det er mye forskning på det, men også mye utroverdig forskning på det (gjerne støttet av anti-interesser). Det har veldig mange medisinske bruksområder, og hemp som kommer av en variant av planten (Cannabis Sativa L, dog alle varianter kan brukes industrielt) kan brukes til å lage klær, plastikk, papir, drivstoff, husisolasjon og mye mer. Det er overlegent til f.eks. bomull, og hempisolasjon er noe av det beste du kan få. Miljøvennlig og naturlig er det også.

 

Så hvorfor er/var det ulovlig? Ja, si det. Spesielt når hemp ikke har noen ruseffekter? Hvem skulle ha noe imot at hemp i industriell konkurranse? Det er en interessant historie bak dette. Hvorfor det fortsatt er slik har jo sine naturlige grunner. De fleste politikere vet jo ikke selv hva det er for noe. Og det er karriereselvmord å argumentere for legalisering.

 

 

Om bruket blir større tror jeg neppe, og det trenger ikke å være negativt. Dessverre ser du ikke det som er viktig her. Det som er negativt er måten det noen misbruke det og det svarte markedet som styrere omløpet til rusmiddelet. De har et helt fritt marked, staten kunne så enkelt ruinert alle inntekter det svarte markedet har av cannabis. Og samtidig ville vi fått inn skattepenger av det. Man hadde sluppet at duster kom på skolen med cannabis mikset med syntetiske stoffer, eller glassfiber (jepp, dette blir NOEN ganger tilsatt for at det skal se bedre ut). De vet ikke en gang selv hva de selger, og de gir faen i om det de selger er noe gammelt dritt. Selvsagt, la oss ikke dra alle under samme kam, fordi alle er ikke slik. Tror du det er du transynt og naiv. Men felles med mange av dem er at de har lite kunnskaper om det.

 

 

Det er egentlig ikke så sinnsykt mange spørsmål rundt denne planten, ubesvarte vel og merke. Problemet er hovedsaklig alle mytene og propagandaen rundt det, det som hindrer objektiv og faktisk drøfting. Nå sier jeg ikke at det bare er positivt, fordi ingenting kan være bare positivt! Det er negative ting med cannabis også. Men det er lett å unngå. Alt du trenger er litt kunnskap og sunt vett. Kunnskap er det veldig lite av! Heldigvis er det mye hjelp å få på internett, folk har for lengst tatt saken i egne hender. De gir bort mye veiledning, kunnskaper og tips. Men de fleste må finne ut av det selv.

 

 

Og en ting, hva med alle hyklerene som drikker seg dritings, men er personer som taler så sterkt imot cannabis, noe de ikke har peiling på en gang. Det de drikker er en massemorder i form av alkohol. Så mange dødsfall av overdoser, så mange skader og dødsfall som følge av påvirkning/handlinger, så mye materialisiske omkostninger, avhengighet, behandlingskostnader, fengelskostnader etc.

 

Hvor mange dør av alkoholoverdose? Det er et stort tall det!

 

Hvor mange dør av cannabisoverdose? Vel, ingen. Det er lettere å drepe seg ved å drikke for mye vann enn å røyke/spise for mye cannabis. Jeg vet ikke om noen hadde klart det en gang om de så prøvde! Det krever så sinnsyke mengder at du aner ikke. Og hvorfor skulle noen prøve i det hele tatt?

 

Hvis noen prøver å drepe seg selv, så HÅPER jeg at de prøver å ta livet sitt med cannabisoverdose fremfor noe annet! Fordi de kommer ikke til å lykkes. Da hadde man spart et liv, og kanskje kunne de ha fått hjelp.

 

Fordi, hvis samme person hadde prøvd å drepe seg med alkohol eller koffein for den saks skyld så hadde den fått det til enkelt, og da hadde vi mistet et menneske uten sjanse for å kunne hjelpe det.

 

 

Du sier "være på den sikre siden". Skal vi være på den sikre siden så er alkohol det første man skal forby (jeg er dog imot forbud). Rusen til cannabis er mye tryggere mtp. folks sikkerhet. Man har mye bedre kontroll over seg selv og har i stor grad de normale sansene i behold, som man trenger for å passe på seg selv.

 

Jeg kunne ha gått detaljert innpå effekter og forskjeller med alkohol og cannabis. Men det krever mange ord, spesielt for de av dere som ikke vet så mye om temaet. Det er også mange flere faktorer her enn alkohol. Men det er sent, jeg må legge meg. Jeg håper folk er istand til å se hva som skrives her og ikke bare tro at det er en person som trangsynt forsvarer cannabis.

 

 

Mange av de som argumenterer for legalisering er ikke så annerledes. Mange av dem har vært like negativ til det, hva som endret deres syn kan være så mangt. Det kan være egne erfaringer, mye kritisk lesning, politiske lesning, historiekunnskaper, lesning av studier/ekspertomtaler etc. Og det ligger gjerne veeeeeeeldig mange år med kunnskapssøkning/erfaringer.

 

Samtidig finnes det mange brukere som ikke har veldig mye peiling, annet enn erfaringer. De som taler imot, hvor mye har dere egentlig lest om dette? Hvor mye erfaring har dere? Ja, hva har dere egentlig å komme med utenom meninger og allmennkunnskaper?

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg mente heller ikke at det er noen sovemedisin. Man vil dog slite med å sove (i noen få dager) etter røykestopp, etter en lengre periode med røyking hver dag. Det kommer nok av at kroppen har blitt avhengig av å runde av hver kveld med en joint. Derav sier jeg at å røyke hver kveld over en lengre periode er det samme som å være avhengig.

 

Når det er sagt er avhengighet av cannabis noe helt annet enn avhengighet av røyk/tobakk. Førstnevnte er enkel å komme seg ut av, det er ikke tilfellet med sistnevnte (og alkohol feks).

Det KAN være sovemedisin... Det kommer an på typen (gener, dyrkemetode etc. etc.) Man kan ikke generalisere effektene til cannabis...

 

Hvordan i all verden vil man slite med å få sove? Det der handler om døgnrytme. Cannabis kan forstyrre den, enkelte typer har denne effekten.

 

Koffein forstyrrer søvnen i større grad. Man kan heller ikke klage på kaffen om folk drikker dette før de skal legge seg og ikke får sove som resultat. Brukeren må la være å drikke kaffe før leggetid...

 

På samme måte bør man tilpasse cannabisforbruket slik at du ikke kommer fjern på jobb for eksempel (det skal godt gjøres med mindre man begynte å røyke et par timer før jobb, rusen varer ikke mange timene - untatt når det inntas oralt). Man skal heller ikke kjøre under påvirkning. Dette skylder man på brukeren. Fylla har vel ikke skylda? Hvorfor skal det være annerledes med cannabis, gjerne fortell meg dette.

 

Det å "røyke" hver kveld er ikke det samme som å være avhengig, da vet du ikke hva det betyr. Hvis man har et sunt forhold til det, klarer å kontrollere bruken og velger dette like mye som man er istand til å velge det bort så er man ikke avhengig. Det er de som velger å bruke tiden sin på å spille hvert eneste frisekund de har, eller gå tur HELE TIDEN, eller lese bøker non-stop. Det blir ikke automatisk avhengighet fordi man gjør det regelmessig. Det kommer an på hvilket forhold man har til det og hvordan det styrer deg (om det styrer deg).

 

 

Joda, det finnes mange typer cannabis, jeg er klar over det. Jeg sier av egen og bekjentes erfaring at å sovne den 24. dagen uten en joint, etter 23 dager med røyking i strekk er veldig vanskelig. Da er kroppen blitt avhengig. Man kaldsvetter, øynene blir ikke trøtte lengre, man kan skjelve. Normale abstinenser mao. Da mener jeg det er misbruk og avhengighet.

 

La meg påpeke at dette gjerne er noe som bare varer 1-3 netter, og absolutt ikke noe problem å overkomme. Jeg ville bare nevne mine og venners erfaringer. Syns ikke man skal glorifisere det som et vidundermiddel som er OK å røyke seg fjern på hver eneste kveld. Det blir feil signaler å sende. Kjenner mange folk som har blitt apatiske over lengre tids bruk (daglig).

Endret av iniestagram
Lenke til kommentar

Jeg ville bare nevne mine og venners erfaringer. Syns ikke man skal glorifisere det som et vidundermiddel som er OK å røyke seg fjern på hver eneste kveld. Det blir feil signaler å sende. Kjenner mange folk som har blitt apatiske over lengre tids bruk (daglig).

Det tar lang tid å justere tilbake døgnrytmen, er denne forstyrret så vil man selvsagt måtte ta tiden til hjelp for å rette opp i det.

 

Nei, man skal ikke glorifisere dette, og det er ikke anbefalt å røyke seg fjern hver dag. Det er også stort sprik på doseringer. Mange røyker seg stein, mens andre røyker seg lett fjern (som kan tilsvare brisen eller middels påvirkning av alkohol). Man har også svake doser som ikke gjør annet enn å gjøre deg litt mer fokusert/avslappet (igjen avhengig av variant). Man kan gjerne få litt energi og hjernestamina av det også.

 

Jeg vil anbefale MOT å bli stein hver dag, det er ikke meningen man skal normalisere denne effekten. Man bygger også opp tolleranse. Det er ikke særlig vanskelig å se grunner til at man ikke skal gjøre dette hele tiden, ting blir i ubalanse. På samme måte som at du ikke bygger kostholdet ditt på bare vitaminer den ene måneden og proteiner den andre måneden. Da fungerer du ikke som du skal. Balanse er kanskje noe av det viktigeste.

 

Noe annet man skal tenke på, som jeg har sagt før: du styrer rusen. Det vil si, er du depremert så vil du kunne forsterke disse tankene. Er man inne i en dårlig periode vil man kunne gjøre ting verre. Man kan jo selvsagt bruke det som et verktøy og fikse ting, men det kommer helt an på personen og dens kunnskaper om rusmiddelet og selvhjelpsteknikker (dette kan psykologer hjelpe deg med i form av kognitiv terapi). Jeg tror ikke folk flest ville brukt det på den måten (kanskje etter veiledning dog).

 

 

Jeg vil ikke sende signaler om at andre skal bruke det slik eller slik. Jeg ønsker at folk skal ha kunnskap og veiledning tilgjengelig slik at de skal kunne ta sitt eget valg. Det bør også være mer informasjon om hvordan man på en bra måte bruker cannabis, og fallgruver man kan tråkke i. Det kan selvsagt misbrukes.

 

MEN, det er ikke farlig å røyke det hver dag. Og dosering har mye å si, folk har en tendens til å bli stein fremfor fjern. Det er en uting når man gjør det hver dag.

 

 

Noen tror også at cannabis har nevroplastiske effekter, noe som kan være en forklaring på hvordan man over tid kan forme hjernen til en viss grad. Dette kan man jo gjøre i edru tilstand også. Nevroplastisitet kan nok også forklare hvorfor man kan bruke rusmidler sammen med kognitiv terapi med vellykket resultat. Jeg tror at man vil kunne få adgang til amygdala og muligens gjøre "endringer" her, men det hjelper ikke å tappe inn på dette bare en gang (endringer skjer over tid, som med trening, pugging etc.). Amygdala er forbundet med emosjoner (men også motivasjon og hvordan følelser styrer oss). Opplever man ting som gjør emosjonelt sterkt inntrykk vil det klistres i amygdala. Man husker bedre ting som gjør sterke inntrykk på en. Hvis man også normaliserer et livsmønster over lengre tid kan dette trolig endre hjernens motivasjonsfaktorer etc. Det er over tid man kan gjøre slike endringer. Det kan også gjelde vaner man omstiller, eller ny (u)vaner man lager seg. Jeg synes det er logisk at man over tid kan skape dårlige vaner sammen med cannabisbruk, eller helst forsterke allerede etablerte vaner (hvis man bare sitter stein i en sofa uten å gjøre noe konstruktivt). De fleste forbinder ikke cannabisrus med noe som skal være nyttig og kunne gjøre konstruktive ting for deg. De søker hygge, avslapning etc. Det er et faktum at cannabis kan og blir brukt på mange forskjellige måter.

 

Men slike ting kommer sjeldent fram i allmennheten.

 

Med forbehold om unøyaktig informasjon ang. hjernefunksjon her. Jeg er ikke hjerneforsker for å si det sånn, er bare veldig interessert i temaet.

 

Jeg skulle som sagt legge meg. -_-

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, man skal ikke glorifisere dette, og det er ikke anbefalt å røyke seg fjern hver dag. Det er også stort sprik på doseringer. Mange røyker seg stein, mens andre røyker seg lett fjern (som kan tilsvare brisen eller middels påvirkning av alkohol). Man har også svake doser som ikke gjør annet enn å gjøre deg litt mer fokusert/avslappet (igjen avhengig av variant). Man kan gjerne få litt energi og hjernestamina av det også.

 

Jeg vil anbefale MOT å bli stein hver dag, det er ikke meningen man skal normalisere denne effekten. Man bygger også opp tolleranse. Det er ikke særlig vanskelig å se grunner til at man ikke skal gjøre dette hele tiden, ting blir i ubalanse. På samme måte som at du ikke bygger kostholdet ditt på bare vitaminer den ene måneden og proteiner den andre måneden. Da fungerer du ikke som du skal. Balanse er kanskje noe av det viktigeste.

 

Må arrestere deg litt på dine påstander her. Cannabis rus må aldri sammenlignes med alkoholrus, det er helt ulike former for rus. Dosering av hasj spesielt, handler mer om hvor lenge rusen sitter i, samt kvalitet av det du røyker. Om man røyker en rev daglig så er det på ingen måte påvist at det er skadelig. Men det er forskjell på å røyke fra man står opp til man legger seg. Det vil jeg ikke anbefale at man gjør daglig. Men av og til er det godt med en mornings inntil kaffen og avisa, eller en god bok.

 

Mange tror man bygger opp toleranse, det er feil. Det handler igjen om kvalitet og hvor mye man røyker av samme type. Jeg handler aldri inn mer en 10-15 gram av en type, effekten blir redusert om man røyker samme type over tid. Det og blande ulike sorter er ofte lurt om man har mye av ulike plater. På den måten opparbeider man seg ikke toleranse for en type. Grønt (skunk) er også godt og blande inn i dårligere kvalitet. Effekten kan bli voldsom for nybegynnere, så vær forsiktig. Skunk er sterkt og man blir langt mer stein en av vanlig Marokk som det er mest av på markedet.

Lenke til kommentar

Må arrestere deg litt på dine påstander her. Cannabis rus må aldri sammenlignes med alkoholrus, det er helt ulike former for rus. Dosering av hasj spesielt, handler mer om hvor lenge rusen sitter i, samt kvalitet av det du røyker. Om man røyker en rev daglig så er det på ingen måte påvist at det er skadelig. Men det er forskjell på å røyke fra man står opp til man legger seg. Det vil jeg ikke anbefale at man gjør daglig. Men av og til er det godt med en mornings inntil kaffen og avisa, eller en god bok.

 

Mange tror man bygger opp toleranse, det er feil. Det handler igjen om kvalitet og hvor mye man røyker av samme type. Jeg handler aldri inn mer en 10-15 gram av en type, effekten blir redusert om man røyker samme type over tid. Det og blande ulike sorter er ofte lurt om man har mye av ulike plater. På den måten opparbeider man seg ikke toleranse for en type. Grønt (skunk) er også godt og blande inn i dårligere kvalitet. Effekten kan bli voldsom for nybegynnere, så vær forsiktig. Skunk er sterkt og man blir langt mer stein en av vanlig Marokk som det er mest av på markedet.

Jeg må nok arrestere arrestasjonen din.

 

Det jeg sier er nettopp det at rusen til alkohol og cannabis er totalt forskjellig. Har aldri påstått noe annet. Du må ha misforstått bruken av ordet "sammenligne, som jeg husker jeg brukte en plass, trolig når jeg sa jeg gjerne kunne sammenligne disse to, men at det ville kreve mange ord.

 

Uansett hvor forskjellig noe er, så kan man sammenligne/drøfte forskjellene. Og forskjellene er store. Og det er det jeg mente med "sammenligne".

 

Jepp, som jeg også nevner, dosering er veldig betydelig (med det har også mye å si for alkohol). Jepp, det også. Mhm. Ja til resten av avsnittet.

 

Med et visst bruk så bygger man opp toleranse, men det tar lang tid. Mhm, sativa-dominerende varianter skal man være forsiktig med som nybegynner. Indica er bedre å starte med.

 

Såe ja. Back to daily life, tid for å høste et par egg fra stekepanna.

 

 

 

Gir også mer schizofreni kan det virke som. (utifra en dokumentar jeg så på TV, der forskjellige varianter ble testet på brukere (ikke nybegynnere))

Det påvirker schizofrene i en større grad. I sativa-dominerte varianter vil THC-innholdet være høyt iforhold til CBD. CBD hevdes å ha antipsykotiske effekter, og regulerer THC. Det gir også andre effekter, men her er det de antipsykotiske effektene som er interessante. Det hevdes også at CBD trolig kan være en potensiell medisin for de som sliter med sånne lidelser. Man har også studier som konkluderes positivt til dette, og at det trolig kan fungere bedre enn eksisterende antipsykotika.

 

Folk som sliter med sånt er i faresonen ja, og burde ta forhåndsregler når det kommer til psykedelika.

 

Det er ikke fordi psykedelika gjør det sinnsyk, det har vi ingen beviser for. Men det forsterker elementer hos brukeren.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Skunk er sterkt og man blir langt mer stein en av vanlig Marokk som det er mest av på markedet.

Gir også mer schizofreni kan det virke som. (utifra en dokumentar jeg så på TV, der forskjellige varianter ble testet på brukere (ikke nybegynnere))

 

Hva schizofreni kommer av vet vi egentlig ikke ennå, altså de symptomer vi kaller schizofreni. For det er ingen medisinsk vitenskap bak slike diagnoser.

 

Cannabis og psykose problematikk er og blir diskutert i fagmiljøer og man er på ingen måter enige. Det man antar, eller ser, er en økt forekomst av psykoser på dem som røyker skunk. I en dokumentar fra England der man utførte grundig studier av mennesker som brukte cannabis, så man at ca. 2 % av dem som brukte skunk ble psykotiske. Altså, svært få. Men langt fler en dem som kun bruker hasj. I Norge er psykiatrien og politiet svært opptatt av å kalle noe hasjpsykose, men for dem er alt hasj. De fleste fagfolk i psykiatrien vet ikke en gang hva skunk er. Så dette er omstridt. Men uansett, cannabis og psykose er ikke noe problem, selv om man her i Norge forsøker å skape et bilde av at det er. Det er kun et argument for å opprettholde forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må arrestere deg litt på dine påstander her. Cannabis rus må aldri sammenlignes med alkoholrus, det er helt ulike former for rus. Dosering av hasj spesielt, handler mer om hvor lenge rusen sitter i, samt kvalitet av det du røyker. Om man røyker en rev daglig så er det på ingen måte påvist at det er skadelig. Men det er forskjell på å røyke fra man står opp til man legger seg. Det vil jeg ikke anbefale at man gjør daglig. Men av og til er det godt med en mornings inntil kaffen og avisa, eller en god bok.

 

Mange tror man bygger opp toleranse, det er feil. Det handler igjen om kvalitet og hvor mye man røyker av samme type. Jeg handler aldri inn mer en 10-15 gram av en type, effekten blir redusert om man røyker samme type over tid. Det og blande ulike sorter er ofte lurt om man har mye av ulike plater. På den måten opparbeider man seg ikke toleranse for en type. Grønt (skunk) er også godt og blande inn i dårligere kvalitet. Effekten kan bli voldsom for nybegynnere, så vær forsiktig. Skunk er sterkt og man blir langt mer stein en av vanlig Marokk som det er mest av på markedet.

Jeg må nok arrestere arrestasjonen din.

 

Det jeg sier er nettopp det at rusen til alkohol og cannabis er totalt forskjellig. Har aldri påstått noe annet. Du må ha misforstått bruken av ordet "sammenligne, som jeg husker jeg brukte en plass, trolig når jeg sa jeg gjerne kunne sammenligne disse to, men at det ville kreve mange ord.

 

Uansett hvor forskjellig noe er, så kan man sammenligne/drøfte forskjellene. Og forskjellene er store. Og det er det jeg mente med "sammenligne".

 

Jepp, som jeg også nevner, dosering er veldig betydelig (med det har også mye å si for alkohol). Jepp, det også. Mhm. Ja til resten av avsnittet.

 

Med et visst bruk så bygger man opp toleranse, men det tar lang tid. Mhm, sativa-dominerende varianter skal man være forsiktig med som nybegynner. Indica er bedre å starte med.

 

Såe ja. Back to daily life, tid for å høste et par egg fra stekepanna.

 

 

 

 

 

Mulig jeg misforsto din sammenligning og det er jo bra. For alkohol og cannabis rus er veldig forskjellige.

Du snakker om økt toleranse. Fint om du kunne utdype hva du mener med det. Jeg har 30 års erfaring på cannabis og jeg får like god virkning den dag i dag. Men har man røyket av samme type i lang tid, da avtar selvsagt effekten. Derfor ville jeg aldri handlet mer en 10-15 g av samme type om det ikke er av helt topp kvalitet. Dessverre er kvaliteten og utvalget dårligere i dag en for 20-30 år siden. Den gang fikk man god sorting, libban, lys og svart, afghan var mer vanlig, rød syrisk er det mange år siden jeg så. Så når politiet snakker om at hasjen er så mye sterkere i dag, da mener de egentlig skunk. Men det passer best for forbudspolitikken å si hasj.

Lenke til kommentar

Du snakker om økt toleranse. Fint om du kunne utdype hva du mener med det. Jeg har 30 års erfaring på cannabis og jeg får like god virkning den dag i dag. Men har man røyket av samme type i lang tid, da avtar selvsagt effekten. Derfor ville jeg aldri handlet mer en 10-15 g av samme type om det ikke er av helt topp kvalitet. Dessverre er kvaliteten og utvalget dårligere i dag en for 20-30 år siden. Den gang fikk man god sorting, libban, lys og svart, afghan var mer vanlig, rød syrisk er det mange år siden jeg så. Så når politiet snakker om at hasjen er så mye sterkere i dag, da mener de egentlig skunk. Men det passer best for forbudspolitikken å si hasj.

Tolleranse som i, hyppige og store mengder (i nok mengde og over en relativt sammenhende periode) vil bygge opp tolleranse slik at du trenger mer av samme greia for å få like stor effekt. Tolleransen er jo selvsagt bare midlertidig, så er det back to normal. Men det skal litt til.

 

Det de mener med at marijuana er sterkere idag er vel høyere THC iforhold til CBD? Forholdsmessig altså. Ting er ikke så sinnsykt sterkt nå, per gram. Jepp, hasj høres skumlere ut. Mange vet ikke en gang at hasj basicly er det samme som pot.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...