Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil dette er ikke noe anekdotisk bevisføring. Min begrunnelse bygger ikke på noe kilde eller offisielt godkjente argumenter, jeg påstår heller ikke at mine argumenter er det eneste riktige. De bygger på personlige erfaringer og observasjoner som ofte er mye riktigere enn dumme media artikler og feilaktige statistikker.

 

Igjen så driter jeg i om folk røyker eller ikke og for meg kan det godt bli legalsiert.

Det eneste jeg da ønsker er begrenset mulighet for offentlig støtte til avrusing, økonomiske bidrag osv da jeg er rimelig overbevist på at statlige utgifter vil skyte i været i form av "uføre" og forskjellige hjelpeorganer som må bli opprettet, vi har nok med alkoholproblemer. Men for dem som mener at cannabis ikke på noen måte vil påvirke dette så er det jo ikke et problem.

 

Så dine få erfaringer og "observasjoner" eklusivt fra folk som ikke klarer å bruke cannabis ansvarlig er mer riktig enn årevis med vitenskapelig forskning? Ok.

 

Vitenskapen sier at det ikke er narkotika i seg selv som fører til problemer ved misbruk, men andre mer kompliserte psykiske og sosiale problemer.

http://www.nytimes.com/2013/09/17/science/the-rational-choices-of-crack-addicts.html

 

Data fra Nederland viser at det du er overbevist om vil skje ikke kommer til å skje. Du baserer deg på følelser, ikke empiriske data.

 

De som vil bruke cannabis i dag får tak i det veldig lett uansett.

Lenke til kommentar

 

Så dine få erfaringer og "observasjoner" eklusivt fra folk som ikke klarer å bruke cannabis ansvarlig er mer riktig enn årevis med vitenskapelig forskning? Ok.

 

Vitenskapen sier at det ikke er narkotika i seg selv som fører til problemer ved misbruk, men andre mer kompliserte psykiske og sosiale problemer.

http://www.nytimes.com/2013/09/17/science/the-rational-choices-of-crack-addicts.html

 

Data fra Nederland viser at det du er overbevist om vil skje ikke kommer til å skje. Du baserer deg på følelser, ikke empiriske data.

 

De som vil bruke cannabis i dag får tak i det veldig lett uansett.

Du bør ta deg noen kurs i kildekritikk og missvisende statistikk :)

Med det mener jeg bruk av media som VG og nytimes. Er du klar over hvor mange "eksperter" og forskere som kommer med helt hinsides konklusjoner i media? Det er så mange med både doktorgrad og ekspertise som har VELDIG spesielle meninger om ting.

Kan blandt annet ta en jeg respektere høyt, Olav Thon som eksempel da han påstår at utdannelse er unødvendig og bortkastet tid. Noe av det dummeste jeg har hørt, alikevell er han en av norges fremste eksperter på næringslivet i praksis.

 

Det virker som du er av den oppfattning at ALL forskning favoriserer cannabis, noe den ikke gjør.

 

Om jeg hadde satt meg inn i saken kunne jeg garantert funnet 100 forskningsartikler på det motsatte du påstår.

Og "mine" og "få" erfaringer er vel delt med veldig mange flere enn meg :)

 

Ha en fortsatt fin kveld og lykke til med kampanjen din :)

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

Du bør ta deg noen kurs i kildekritikk og missvisende statistikk :)

 

 

Det virker som du er av den oppfattning at ALL forskning favoriserer cannabis, noe den ikke gjør.

 

Om jeg hadde satt meg inn i saken kunne jeg garantert funnet 100 forskningsartikler på det motsatte du påstår.

Og "mine" og "få" erfaringer er vel delt med veldig mange flere enn meg :)

 

Ha en fortsatt fin kveld og lykke til med kampanjen din :)

Sett deg inn og sett i gang :)

Lenke til kommentar

Så dine få erfaringer og "observasjoner" eklusivt fra folk som ikke klarer å bruke cannabis ansvarlig er mer riktig enn årevis med vitenskapelig forskning? Ok.

Vitenskapen sier at det ikke er narkotika i seg selv som fører til problemer ved misbruk, men andre mer kompliserte psykiske og sosiale problemer.

http://www.nytimes.c...ck-addicts.html

Data fra Nederland viser at det du er overbevist om vil skje ikke kommer til å skje. Du baserer deg på følelser, ikke empiriske data.

De som vil bruke cannabis i dag får tak i det veldig lett uansett.

 

 

Som en avsluttning på vil jeg bare linke til dette:
http://www.foxnews.com/story/2007/10/18/dna-discoverer-blacks-less-intelligent-than-whites/

 

T

Er dette sant? Jeg må jo tro det. er jo tross alt en nobelpris vinner som har kommet frem til dette.

Eller baserer du deg på følelser når du mest sannsynlig konkluderer med at dette er feil?

 

Igjen; sier ikke at jeg har rett eller at du tar feil, men ingen av argumentene vi har brukt i denne diskusjonen er noe overbevisende og meninger bør vi få ha uten å få en haug med linker slengt i trynet da det finnes en evighet med linker som forteller oss vrangforestillinger.

 

Ha en fin kveld og takk for diskusjonen :)

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

Du bør ta deg noen kurs i kildekritikk og missvisende statistikk :)

 

 

Det virker som du er av den oppfattning at ALL forskning favoriserer cannabis, noe den ikke gjør.

 

Om jeg hadde satt meg inn i saken kunne jeg garantert funnet 100 forskningsartikler på det motsatte du påstår.

Og "mine" og "få" erfaringer er vel delt med veldig mange flere enn meg :)

 

Ha en fortsatt fin kveld og lykke til med kampanjen din :)

 

Så du klarer ikke selv å vise hvorfor det jeg linker til er feil, men bare avfeier det uten å engang se på det. Har du lest Carl Hart sin bok? Hva er missvisende med de eksperimentene og statistikken han bruker som bevis for sin teori?

 

Jeg vet godt at det eksisterer forskning som fremhever en rekke negative sider ved cannabis. Som økt risiko for kreft ved røyking av cannabis, økt risiko for psykiske sykdommer hos de som er predisponert for psykiske sykdommer, at cannabis gir en følelse av tilfreds som kan gjøre det lettere for noen å bare sitte inne hele dagen og røyke, negativ påvirkning hos personer med ikke fullt utvikledde hjerner i form av lavere score på iq tester.

 

Jeg vet også at det finnes en haug med studier som er blitt motbevist. F.eks. studien til Heath Tulane der skulle vise effekten av cannabis på hjernene til apekatter. De påførte gassmasker på apene og pumpet inn cannabis i 5 minutters intervaller. Det viste seg at apene hadde fått permanent hjerneskade ettersom hjernecellene hadde blitt drept. Kanskje du kan finne ut hva som var grunnen? Denne studien er opphavet til at mange tror at cannabis dreper hjerneceller og påfører permanent hjerneskade.

 

 

Flott at du innrømmer at du ikke har satt deg inn i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du klarer ikke selv å vise hvorfor det jeg linker til er feil, men bare avfeier det uten å engang se på det. Har du lest Carl Hart sin bok? Hva er missvisende med de eksperimentene og statistikken han bruker som bevis for sin teori?

 

Jeg vet godt at det eksisterer forskning som fremhever en rekke negative sider ved cannabis. Som økt risiko for kreft ved røyking av cannabis, økt risiko for psykiske sykdommer hos de som er predisponert for psykiske sykdommer, at cannabis gir en følelse av tilfreds som kan gjøre det lettere for noen å bare sitte inne hele dagen og røyke, negativ påvirkning hos personer med ikke fullt utvikledde hjerner i form av lavere score på iq tester.

 

Jeg vet også at det finnes en haug med studier som er blitt motbevist. F.eks. studien til Heath Tulane der skulle vise effekten av cannabis på hjernene til apekatter. De påførte gassmasker på apene og pumpet inn cannabis i 5 minutters intervaller. Det viste seg at apene hadde fått permanent hjerneskade ettersom hjernecellene hadde blitt drept. Kanskje du kan finne ut hva som var grunnen? Denne studien er opphavet til at mange tror at cannabis dreper hjerneceller og påfører permanent hjerneskade.

 

 

Flott at du innrømmer at du ikke har satt deg inn i dette.

Som en avsluttning på vil jeg bare linke til dette:

http://www.foxnews.c...nt-than-whites/

T

Er dette sant? Jeg må jo tro det. er jo tross alt en nobelpris vinner som har kommet frem til dette.

Eller baserer du deg på følelser når du mest sannsynlig konkluderer med at dette er feil?

Igjen; sier ikke at jeg har rett eller at du tar feil, men ingen av argumentene vi har brukt i denne diskusjonen er noe overbevisende og meninger bør vi få ha uten å få en haug med linker slengt i trynet da det finnes en evighet med linker som forteller oss vrangforestillinger.

Ha en fin kveld og takk for diskusjonen :)

Lenke til kommentar

Som en avsluttning på vil jeg bare linke til dette:

http://www.foxnews.com/story/2007/10/18/dna-discoverer-blacks-less-intelligent-than-whites/

T

Er dette sant? Jeg må jo tro det. er jo tross alt en nobelpris vinner som har kommet frem til dette.

Eller baserer du deg på følelser når du mest sannsynlig konkluderer med at dette er feil?

 

Igjen; sier ikke at jeg har rett eller at du tar feil, men ingen av argumentene vi har brukt i denne diskusjonen er noe overbevisende og meninger bør vi få ha uten å få en haug med linker slengt i trynet da det finnes en evighet med linker som forteller oss vrangforestillinger.

 

Ha en fin kveld og takk for diskusjonen :)

 

Nå var ikke det en studie med empiriske data du linket til akkurat. Det var et sitat fra et profil intervju. Noe helt annet.

 

Det han hevder finnes det ikke noe empirisk bevis for. Ingen gener som gjør at svarte er mindre intelligente enn hvite har blitt funnet. Derfor konluderer jeg med at det er feil.

 

Dette har han også sagt selv i ettertid. http://www.nytimes.com/2007/10/25/science/25cnd-watson.html

 

Uansett en fæl type,som også er kjent for å ha vunnet nobelprisen basert på andres arbeid i tillegg til å være rasistisk.

Lenke til kommentar

 

Som en avsluttning på vil jeg bare linke til dette:

http://www.foxnews.c...nt-than-whites/

T

Er dette sant? Jeg må jo tro det. er jo tross alt en nobelpris vinner som har kommet frem til dette.

Eller baserer du deg på følelser når du mest sannsynlig konkluderer med at dette er feil?

Igjen; sier ikke at jeg har rett eller at du tar feil, men ingen av argumentene vi har brukt i denne diskusjonen er noe overbevisende og meninger bør vi få ha uten å få en haug med linker slengt i trynet da det finnes en evighet med linker som forteller oss vrangforestillinger.

Ha en fin kveld og takk for diskusjonen :)

 

Tingen er at det han fikk nobelpris for er basert på forskning han gjorde i samarbeid med Francis Crick, mens hans rasistiske uttalelser er basert på personlige følelser.

Det at en person sier noe ulogisk, krenkende eller lignende gjør ikke den anerkjente forskningen han/hun har gjort dårligere selv om det ødelegger ryktet til personen- at Kramer ropte rasistiske ting på scenen gjør han ikke mindre morsom i Seinfeld.

Lenke til kommentar

Du bør ta deg noen kurs i kildekritikk og missvisende statistikk :)

Med det mener jeg bruk av media som VG og nytimes. Er du klar over hvor mange "eksperter" og forskere som kommer med helt hinsides konklusjoner i media? Det er så mange med både doktorgrad og ekspertise som har VELDIG spesielle meninger om ting.

Kan blandt annet ta en jeg respektere høyt, Olav Thon som eksempel da han påstår at utdannelse er unødvendig og bortkastet tid. Noe av det dummeste jeg har hørt, alikevell er han en av norges fremste eksperter på næringslivet i praksis.

Du ber først noen om å ta et kurs i kildekritikk, deretter kommer du med en løgn (appåtil uten kilde): Olav Thon har aldri sagt at "utdanning er unødvendig og bortkastet tid". Det han har sagt er at utdanning ikke alltid er så nødvendig som vi alltid skal ha det til å være, og at det er fullt mulig å gjøre suksess uten høyere utdanning. Det var/er veldig mange som ble sinte på Olav Thon (og Øystein Spetalen) og som deretter helt bevisst vridde uttalelse over fra "Det er så mye fokus på utdanning. Det er bra, men det er mange det ikke passer for. Til dem vil jeg si; du trenger ikke utdanning for å lykkes. Tror du på deg selv, kan du komme så langt som helst" til "utdannelse er unødvendig og bortkastet tid." Thon sier i klartekst at utdannelse er bra men at det for mange ikke er beste løsning. Selvfølgelig er det ikke slik at høyere utdannelse vil være beste løsningen før 100% av befolkningen. Thon sier noe som er så selvsagt som det kan bli og folk lar seg hisse opp likevel, og du har ikke engang giddet å sjekke hvorvidt Thon har blitt feilsitert eller ei, du bør ta et kurs i kildekritikk, eventuelt begynne å lese mer enn bare overskrifter.
Skal du først be noen om å være en god debattant må du først se til å gå foran med et godt eksempel!
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Er utallige flere slike forskninger gjort blant annet i Israel der de faktisk gir pasienter muligheter til å bruke cannabis på rommet sitt i sykehuset :) Jeg føler at det beste med cannabis for de med kreft etc er at de får økt appetitt,bedre humør, dette sammen gir psyken en boost som kan være avgjørende for at man orker kjempe gjennom kreften..

 

Norge har en lang vei å gå dessverre, leger her i Norge er ekstremt konservative på grensen til uforsvarlig i mine øyne..Vi har et par spesialister som tør utfordre systemet i Norge, så vi er på vei også her..

 

Som eks har en pasient fått bedrocan produkter fra Holland, dette er da cannabis i plante form som kommer i 5grams bokser..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi ikke bare runde av diskusjonen på denne siden og feire med en rev? :-)

Jepp, tar en trekk akkurat nå, vi skulle alle tatt på webcam akkurat når vi trekker. det er faktisk en side der folk gjør sånt, det går ned en "timer", når den er på 0 så tar alle på webcam først, så trekker de. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...