Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Nå går jeg rett på sak. Gi meg EN god grunn til å tro på Gud. Hvilke direkte signaler får man?

 

En som er født og oppvokst i jungelen og ikke får høre om Gud havner vel i helvete siden han ikke er kristen. Religion er ikke objektivt, så hvorfor skulle vi egentlig vie livet vårt til en bok? (Viser til Bibelen, koranen osv)

 

Én grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det trur du, andre er uenig og trur at det er eit liv etter døden.

8096808[/snapback]

 

Men man kan jo bare TRO. Jeg klarer ikke leve etter bare å tro og vite at jeg kanskje driter meg loddrett ut. I believe in what I can see.

 

Skrifter er menneskeskapt, noen ble meget overbevist og det har blitt båret frem gjennom generasjoner. Det er som en kolossal norme eller livsstil. Verdensomspennende kultur som twister hjernen til folk.

Lenke til kommentar
Joda, vi er primater, men så er vi også de eneste på jorda som skiller oss fra resten av "befolkningen" ved tankegangen våres. Det kan sikkert være at vi er høyt uviklet av en eller annen grunn i forhold til resten.

 

Hvordan vet du btw at det ikke er noen mening med livet?

8096835[/snapback]

 

For apene er ikke høyt utviklet? Det er TO gener, 2 gener, T-O gener som har byttet plass fra apene til menneskene. De genene vil forandre seg.

 

De utvikler seg også! Nå har apene begynt å jakte med spyd! De knekker av pinner fra trær, spisser tuppen med tenna og spidder ned byttene sine. Det er vilt det!

 

Vel, jeg kan med mer sikkerhet si at det ikke er noe mening med livet enn du kan si at det ER en mening med livet. No signs of any meaning. Gimme one reason at least.

Lenke til kommentar
Det trur du, andre er uenig og trur at det er eit liv etter døden.

8096808[/snapback]

 

Men man kan jo bare TRO. Jeg klarer ikke leve etter bare å tro og vite at jeg kanskje driter meg loddrett ut. I believe in what I can see.

 

Skrifter er menneskeskapt, noen ble meget overbevist og det har blitt båret frem gjennom generasjoner. Det er som en kolossal norme eller livsstil. Verdensomspennende kultur som twister hjernen til folk.

8096821[/snapback]

Du er ein agnostikar altså? Ein som trur på fakta, men kan ikkje heilt avskrive at det finnes makter me ikkje kjenner til?

 

Skriftene er menneskeskapt ja, men med utgangspunkt i guddommelege hendingar. Det er klart verda har blitt prega av religionen. Kvifor feirar me påske og jul? Når byrja vår tidslinje? Dei ti bud er meget aktuelle den dag i dag.

Lenke til kommentar
Det trur du, andre er uenig og trur at det er eit liv etter døden.

8096808[/snapback]

 

Men man kan jo bare TRO. Jeg klarer ikke leve etter bare å tro og vite at jeg kanskje driter meg loddrett ut. I believe in what I can see.

 

Skrifter er menneskeskapt, noen ble meget overbevist og det har blitt båret frem gjennom generasjoner. Det er som en kolossal norme eller livsstil. Verdensomspennende kultur som twister hjernen til folk.

8096821[/snapback]

Du er ein agnostikar altså? Ein som trur på fakta, men kan ikkje heilt avskrive at det finnes makter me ikkje kjenner til?

 

Skriftene er menneskeskapt ja, men med utgangspunkt i guddommelege hendingar. Det er klart verda har blitt prega av religionen. Kvifor feirar me påske og jul? Når byrja vår tidslinje? Dei ti bud er meget aktuelle den dag i dag.

8096857[/snapback]

 

Riktig. Jeg er agnostiker, religiøs og ateist på samme tid. Noe som gir meg muligheten til å samle opp flere instanser enn ensporete religiøse, noe som igjen gir meg mulighet til å knuse folk i debatter fordi de eventually vil ende opp med "troen".

Lenke til kommentar
Jeg lever ikke på falske premisser, jenta mi. Kos deg med skybert.
Hva skjer med hersketeknikkene?

 

(...) noe som igjen gir meg mulighet til å knuse folk i debatter fordi de eventually vil ende opp med "troen".

Hvis det er innstillingen du har når du starter en diskusjon, bør du kanskje tenke litt over hva en diskusjon faktisk er. Det er ikke kult å opprette en masse emner bare for å 'knuse' meddebattantene.

 

 

Og, forresten - hvordan kan du være ateist, agnostiker og religiøs på én gang? Og i tilfelle - hvordan kan du ha så lite forståelse for religion?

Lenke til kommentar
Det som var poenget, IrritumStarbreeze klarte å skrive at det finnes utallige bevis for at det ikke finnes noen Gud :p

8096997[/snapback]

Det blir litt feil å si, ja. En mer korrekt måte å si ting på er vel at det faktisk er ingenting som tyder på at vi er blitt skapt av en intelligent gud, og at det er mange ting som tyder på at vi ikke har blitt det.

Lenke til kommentar

To måter å besvare dette:

 

1) Jeg kan ikke gi deg en grunn. Gud kan. Tro er ikke argumentasjonsbasert.

 

 

2) Logisk risikoreduksjon. Det finnes svært få, jeg kommer i farta ikke på andre enn kristendommen, som lærer at din tilværelse etter døden avhenger av hva du tror og bekjenner. Hvis jeg og alle andre kristne tar feil vil et av følgende skje når vi dør:

 

a: Ingenting. -> "You know, you come from nothing, you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!" Om jeg har vært kristen hele livet betyr det nada. Og siden jeg faktisk mener at jeg har et godt liv som kristen og ikke ville hatt det bedre som ateist, hva har jeg tapt?

 

b: Noen andre hadde rett. -> Litt ulike alternativer her. Men i følge de fleste religioner er det egentlig et fett hva du trodde på. Det er hva du har gjort, eventuelt en uforutsigbar guddoms tilfeldige vilje, som avgjør hva som skjer. For eksempel: Hvis jeg har vært et godt menneske som kristen kan jeg så vidt jeg forstår budhismen godt bli reinkarnert som noe helt ok. Bedre lykke neste runde. Hvis jødene har rett har jeg gjort en seriøs tabbe, men det er ikke et argument for ateisme...

 

Hvis jeg og andre kristne derimot har rett... Jeg skal ikke spekulere i nøyaktig hva som skjer, men jeg ska ihvertfalll få en perfekt kropp og bo på en nyskapt jord hvor alt er fett. Bestandig.

 

Men hva med en som velger å ikke tro på Jesus?

 

I tilfelle a og b går det likt med oss. I tilfelle jeg har rett gjør det ikke det. Jeg er dypt skeptisk til alle som løper rundt og forkynner helvete og evig pine for alle som ikke tror. Men jeg tror at folk som har fått mulighet til å si "ja takk" til Guds tilbud men avslår, de blir ikke påtvunget noen tilværelse i himmelen.

 

Hvis du spør meg hvorfor jeg er kristen vil jeg ikke svare deg "bare for å komme til himmelen". Jeg tror på en levende Gud som kan hjelpe meg og være her for meg også i dette livet. Å tro på Gud er ikke noe jeg uten videre kan slutte å gjøre. Samtidig tror jeg mennesker kan leve gode liv, både for seg selv og for andre, uten å tro på Gud. Men jeg tror mennesket er laget for å leve i fellesskap både med andre mennesker og Gud.

 

Det er som jeg skrev innledningsvis ikke mulig å argumentere noen til tro. Men hvis du vil ha et helt logisk argument for å bli kristen har du altså fått det: Du minimerer en fremtidig risiko ved å gjøre nåtidige investeringer som i verstefall gir deg 0 i avkastning. Du kan ikke tape mer på dette enn å være ateist, og jeg tror du vil oppdage at investeringene gir positiv avkastning allerede i dette livet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...