Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei vet dere hva gutter.. Nå er dere nesten litt tragiske :p Haha..

 

Greit nå har no jeg formidlet diskusjonen over msn da.. Med personangrep og det hele.. Haha... Så ser vel på det på en litt annen måte :!:

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Prøver jeg? Er det påstander eller antagelser jeg kommer med...?

 

Begge deler;

Tenk deg om. Husker du noe fra årene FØR du kom til jorda? Ifølge bibelen er sjelene til mennesket oppe hos Gud FØR vi kommer ned på jorda. Dette er så absolutt ikke tilfellet. Vi husker ikke en dritt. Nothing has happened before life on earth.

 

Skjønner? Det blir det samme etter døden... Hvorfor skulle det være en forskjell?

 

 

 

Lære seg å lese mellom linjene, gutt..
Legg vekk hersketeknikkene om du vil bli tatt seriøst. Eller, vent!
jeg liker å være arrogant og aggressiv. For å få folk til å forstå.
Bare fortsett i den samme tralten, du.
Lenke til kommentar
Det var hele poenget, så hvordan forsvarer du at du prøver å bortforklare et liv etter døden med nettopp logikk?

8098671[/snapback]

Hva annet kan en gjøre? Ingenting tyder på at det finnes et liv etter døden, ergo finnes det mest sannsynlig ikke noe liv etter døden.

Lenke til kommentar
Nå går jeg rett på sak. Gi meg EN god grunn til å tro på Gud. Hvilke direkte signaler får man?

 

En som er født og oppvokst i jungelen og ikke får høre om Gud havner vel i helvete siden han ikke er kristen. Religion er ikke objektivt, så hvorfor skulle vi egentlig vie livet vårt til en bok? (Viser til Bibelen, koranen osv)

 

Én grunn.

8096792[/snapback]

 

Har lagt merke til at du har startet en del tråder om religion og bullshit, blir egentlig bare dumt å diskutere religion imo. Jeg har heller ikke fått noen som helst tegn e.l til å tro på noen som helst gud, og jeg VET at religion bare er tullball, siden det ikke har kommet noen som helst gode forklarelser på at det er noe sannhet i det whatsoever. Og hvis man prøver å få ett godt nok svar ut av en religiøs person, så blir det bare det gode gamle svaret med at "Gud arbeider i uransakelig veier" eller "Sånn er det bare, Gud er stor." Bullshit. Det finnes ingen gode grunner, enten så velger du det eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå går jeg rett på sak. Gi meg EN god grunn til å tro på Gud. Hvilke direkte signaler får man?

 

En som er født og oppvokst i jungelen og ikke får høre om Gud havner vel i helvete siden han ikke er kristen. Religion er ikke objektivt, så hvorfor skulle vi egentlig vie livet vårt til en bok? (Viser til Bibelen, koranen osv)

 

Én grunn.

8096792[/snapback]

 

Har lagt merke til at du har startet en del tråder om religion og bullshit, blir egentlig bare dumt å diskutere religion imo. Jeg har heller ikke fått noen som helst tegn e.l til å tro på noen som helst gud, og jeg VET at religion bare er tullball, siden det ikke har kommet noen som helst gode forklarelser på at det er noe sannhet i det whatsoever. Og hvis man prøver å få ett godt nok svar ut av en religiøs person, så blir det bare det gode gamle svaret med at "Gud arbeider i uransakelig veier" eller "Sånn er det bare, Gud er stor." Bullshit. Det finnes ingen gode grunner, enten så velger du det eller ikke.

8098932[/snapback]

Tøff du er da. Du kan ikke være mer enn en 15-16 år gammel.

 

Som jeg har sagt tidligere er jeg på leting etter svar, kunnskap og deling av filosofiske tanker.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på gud og kommer aldri til å gjøre det.

Hvorfor? Jeg har ikke et behov for å ha falske ting å trøste meg med. Jeg innser fakta - nemlig at når man er død, er man død.

8098775[/snapback]

Litt off topic men hva er den dingsen i avatarn din? :ph34r:

 

on topic: gud er tull osv

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på gud og kommer aldri til å gjøre det.

Hvorfor? Jeg har ikke et behov for å ha falske ting å trøste meg med. Jeg innser fakta - nemlig at når man er død, er man død.

8098775[/snapback]

Litt off topic men hva er den dingsen i avatarn din? :ph34r:

Jeg er ikke datating, men jeg er rimelig sikker på at det er en Neonode n1 mobiltelefon.

 

Forøvrig mener jeg at selv om jeg skulle bli overbevist om at det finnes en gud, så hadde jeg ikke giddet å tilbe den uansett.

Lenke til kommentar
Synes han er søt jeg.. : ) Keep it up, boy.

8098749[/snapback]

Hehe.. syns han er søt jeg og.. hehe.. Bare litt sta av og til :yes:

8098776[/snapback]

 

 

jøss! elegant! gjorde du nettopp om religionskrangelen til en serie med sjekkereplikker? Du bør søke deg inn hos UD som fredsmegler med en gang ... :p

Lenke til kommentar

Noe som er en god grunn for et menneske, er ikke en god grunn for et annet. Så å prøve å tillære deg hvordan du skal lære deg å tro på en Gud igjennom å gi deg grunner, er veldig fånyttes med mindre man kjenner deg. Har du et oppriktig ønske om å bli overbevist for religion, finnes det tusenvis av bedre plasser å lære om det enn internett. Hvis du ikke har et oppriktig ønske, vil det bli tilnærmet umulig å overbevise deg. Så spør deg selv, hvorfor lager du denne diskusjonen? Har du virkelig en oppriktig overbevisning at hvis du spør aggresivt og diskuterer arrogant, kommer det folk som vil overbevise deg om at du bør tro på en religion? Hvis du derimot har et oppriktig ønske om å "knuse" religiøses virkelighetsoppfatning, og få dem til å "konvertere" til ateisme eller agnostisme (staving?), gjennom å argumentere mot edm på den måten du gjør, vil du nok heller bli skuffet. Opp igjennom årene har det bare vist seg at å argumentere slik (både fra religiøse of ikke-religiøse), istedet for å få folk forent om et syn på verden, bare øker det avstandene. Tenk litt over dette, og prøv å være ærlig med deg selv. Hvis ikke du klarer det, så lever du selv på en løgn uavhengig om du tror på en Gud eller ei.

Lenke til kommentar
To måter å besvare dette:

 

1) Jeg kan ikke gi deg en grunn. Gud kan. Tro er ikke argumentasjonsbasert.

8097046[/snapback]

Gud kan ikke gi noen grunn om Gud ikke finnes.

 

2) Logisk risikoreduksjon. Det finnes svært få, jeg kommer i farta ikke på andre enn kristendommen, som lærer at din tilværelse etter døden avhenger av hva du tror og bekjenner. Hvis jeg og alle andre kristne tar feil vil et av følgende skje når vi dør:

 

a: Ingenting. -> "You know, you come from nothing, you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!" Om jeg har vært kristen hele livet betyr det nada. Og siden jeg faktisk mener at jeg har et godt liv som kristen og ikke ville hatt det bedre som ateist, hva har jeg tapt?

8097046[/snapback]

Hvordan vet du at du ikke ville hatt det bedre som ateist?

 

Her er noen grunner til at jeg tor du ville hatt det bedre som ateist:

1. Hvis du velger å tro for å redde rævva di, så er du en hykler. Jeg tror man har det bedre i livet uten å være en hykler.

2. Troen setter føringer på livet ditt, og kommer med dogmatiske påstander om rett og galt. Jeg tror man har det bedre om man har egne meninger om rett og galt og følger disse.

3. Troen gir deg konflikter i forhold til vitenskapelige fakta. Som troende må man velge å være ignorant i forhold til dette, eller søke å bortforklare fakta slik mange religiøse forsøker i forhold til bl.a evolusjonstoerien. Som ateist kan du ha et helt åpent og nysgjerrig forhold til omverdenen.

4. Religion forteller deg at det skal eksistere en høyere mening med livet ditt. Det kan skape urealistiske forventninger til livet, og kan gi en skikkelig hard oppvåkning når man møter motbør i livet, og på den måten forsterke problemene gitt av motbøren. Mange ser ut til å ikke være fornøyd med å finne en personlig mening med livet sitt. Ref. alle her som sier de tror for å ha en mening med livet.

5. Som religiøs gir du ditt bidrag og støtte til dogmatiske holdninger som rammer andre mennesker. Eksempelvis homofile og kvinner. Å måtte forholde seg til samvittigheten sin rundt dette kan jeg ikke forstå man får noe bedre liv av.

6. Som religiøs gir du støtte til virksomhet som er med på å skape og forsterke svært mange av verdens store konflikter. Det bryr kanskje ikke deg personlig, men jeg kan ikke se at man blir noe lykkeligere av det.

7. Som ateist trenger du ikke være nervøs for å ikke bli akseptert i himmelen.

 

b: Noen andre hadde rett. -> Litt ulike alternativer her. Men i følge de fleste religioner er det egentlig et fett hva du trodde på. Det er hva du har gjort, eventuelt en uforutsigbar guddoms tilfeldige vilje, som avgjør hva som skjer. For eksempel: Hvis jeg har vært et godt menneske som kristen kan jeg så vidt jeg forstår budhismen godt bli reinkarnert som noe helt ok. Bedre lykke neste runde. Hvis jødene har rett har jeg gjort en seriøs tabbe, men det er ikke et argument for ateisme...

 

Hvis jeg og andre kristne derimot har rett... Jeg skal ikke spekulere i nøyaktig hva som skjer, men jeg ska ihvertfalll få en perfekt kropp og bo på en nyskapt jord hvor alt er fett. Bestandig.

8097046[/snapback]

Hvordan kan du si at alt er fett, bestanding, når du vet at mange av dine venner og mange fra din familie ikke kom til himmelen? Å ikke bry seg om disses lidelse er enormt hyklersk. Som jeg har sagt før, dersom det å ikke bry seg om andres lidelse er ondskap, så eksisterer det ikke mer ondskap enn i den kristne himmelen.

Lenke til kommentar
To måter å besvare dette:

 

1) Jeg kan ikke gi deg en grunn. Gud kan. Tro er ikke argumentasjonsbasert.

8097046[/snapback]

Gud kan ikke gi noen grunn om Gud ikke finnes.

 

2) Logisk risikoreduksjon. Det finnes svært få, jeg kommer i farta ikke på andre enn kristendommen, som lærer at din tilværelse etter døden avhenger av hva du tror og bekjenner. Hvis jeg og alle andre kristne tar feil vil et av følgende skje når vi dør:

 

a: Ingenting. -> "You know, you come from nothing, you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!" Om jeg har vært kristen hele livet betyr det nada. Og siden jeg faktisk mener at jeg har et godt liv som kristen og ikke ville hatt det bedre som ateist, hva har jeg tapt?

8097046[/snapback]

Hvordan vet du at du ikke ville hatt det bedre som ateist?

 

Her er noen grunner til at jeg tor du ville hatt det bedre som ateist:

1. Hvis du velger å tro for å redde rævva di, så er du en hykler. Jeg tror man har det bedre i livet uten å være en hykler.

2. Troen setter føringer på livet ditt, og kommer med dogmatiske påstander om rett og galt. Jeg tror man har det bedre om man har egne meninger om rett og galt og følger disse.

3. Troen gir deg konflikter i forhold til vitenskapelige fakta. Som troende må man velge å være ignorant i forhold til dette, eller søke å bortforklare fakta slik mange religiøse forsøker i forhold til bl.a evolusjonstoerien. Som ateist kan du ha et helt åpent og nysgjerrig forhold til omverdenen.

4. Religion forteller deg at det skal eksistere en høyere mening med livet ditt. Det kan skape urealistiske forventninger til livet, og kan gi en skikkelig hard oppvåkning når man møter motbør i livet, og på den måten forsterke problemene gitt av motbøren. Mange ser ut til å ikke være fornøyd med å finne en personlig mening med livet sitt. Ref. alle her som sier de tror for å ha en mening med livet.

5. Som religiøs gir du ditt bidrag og støtte til dogmatiske holdninger som rammer andre mennesker. Eksempelvis homofile og kvinner. Å måtte forholde seg til samvittigheten sin rundt dette kan jeg ikke forstå man får noe bedre liv av.

6. Som religiøs gir du støtte til virksomhet som er med på å skape og forsterke svært mange av verdens store konflikter. Det bryr kanskje ikke deg personlig, men jeg kan ikke se at man blir noe lykkeligere av det.

7. Som ateist trenger du ikke være nervøs for å ikke bli akseptert i himmelen.

 

b: Noen andre hadde rett. -> Litt ulike alternativer her. Men i følge de fleste religioner er det egentlig et fett hva du trodde på. Det er hva du har gjort, eventuelt en uforutsigbar guddoms tilfeldige vilje, som avgjør hva som skjer. For eksempel: Hvis jeg har vært et godt menneske som kristen kan jeg så vidt jeg forstår budhismen godt bli reinkarnert som noe helt ok. Bedre lykke neste runde. Hvis jødene har rett har jeg gjort en seriøs tabbe, men det er ikke et argument for ateisme...

 

Hvis jeg og andre kristne derimot har rett... Jeg skal ikke spekulere i nøyaktig hva som skjer, men jeg ska ihvertfalll få en perfekt kropp og bo på en nyskapt jord hvor alt er fett. Bestandig.

8097046[/snapback]

Hvordan kan du si at alt er fett, bestanding, når du vet at mange av dine venner og mange fra din familie ikke kom til himmelen? Å ikke bry seg om disses lidelse er enormt hyklersk. Som jeg har sagt før, dersom det å ikke bry seg om andres lidelse er ondskap, så eksisterer det ikke mer ondskap enn i den kristne himmelen.

8101051[/snapback]

 

 

Det skal jeg fortelle deg: I himmelen skal man glemme alt vondt. Man glemmer de dømte sjelene og lever i sus og dus resten av "livet" (evigheten)

Lenke til kommentar

Nå har ikkje eg vore god forumbrukar og lest heile tråden frå ende til annan, men eg vil i alle fall seia litt om kvifor eg trur på Jesus. (eg trur ikkje på Jesus for å ha ei meining med livet, men eg fekk ei meining med livet etter eg begynte å tru. Dette er ein vesentleg froskjell) Eg har ikkje teke meg tid til å slå opp i bibelen på alt eg seier, men eg kan gjera det om de slår tvil om noko.

 

Eg vil byrja med å konstatere at Jesus har levd. Dette er rein fakta, og så godt som alle historikarar med historisk-kritisk syn er sikre på det. Det finst mange fleire jordfaste bevis på at Jesus har levd enn at til dømes Julius Cæsar har levd.

 

Det me kristne trur på, er at Jesus stod opp at frå dei døde den tredje dagen. Dette kan ikkje bevisast med naturlovene.

 

Kan Jesus ha levd eit liv, berre for å bløffa, og med det klara å oppfylla alle profetiane i frå gamle testamentet? Og ville han i så fall ha gått så langt at han døydde for det? I så fall har ufatteleg mange menneske levd på ein kjempestor bløff.

 

Det var hovudpersonen sjølv. Vidare hadde han 12 disiplar som følgde han kvar dag i om lag 3 år. Dei jo ha vorte veldig godt kjende med han, og hadde dei hatt den minste tvil om at hans ord var sanne, eller at hans gjerningar berre var rein bløff, var det rart at 11 av desse skulle lide martyrdød. (den 12., Johannes, døydde naturleg, og fornekta heller aldri Jesus)

 

Eg er ikkje sikker på om det er Paulus, men ein av disiplane skriv om lag: at han og 500 andre menn såg Jesus etter oppstoda, og dei fleste av dei lever endå. 500 vitne kunne han visa til, og alle ville sagt at Jesus stod opp att.

 

Eg kan godt skriva fleire konkrete eksempel, men eg vil gå litt vidare. I Bibelen blir det fleire gonger skrive om ein lengsel i mennesket. Alle menneska har ein lengsel. Denne lengselen prøver mange å fylla med pengar, rus, sex og liknande. Dei får derimot ikkje nok. Det som fantastisk mange kristne kan vitna om, er at nettopp kristendommen er nok til å fylla opp denne lengselen.

 

 

 

The Big Bang

The Big Bang, eller i mi nynorske lærebok oversett til den store smellen, er ein teori som har blitt slukt rå i dagens samfunn. Det er ikkje på grunn av min religion at eg tek opp dette, ettersom eg godt kan godta at det har skjedd, men då gjennomført av Gud.

 

Problemet med den store smellen er at det kun er ein teori, og det finst ikkje eit einaste fullgodt bevis for han. Eg kan sjekka opp følgjande betre: Ein amerikaner laga ein gong ein konkurranse. Den første som kom med eit bevis for at den store smellen var fakta, skulle få ein viss, stor, pengepremie. Det kom aldri eit einaste bevis. Dette er ein teori utan fotfeste, men som har blitt godteken og slukt rå av samfunnet.

 

Men den store smellen er uansett ikkje eit bevis mot kristendommen. Eg vil heller sei snarare tvert i mot. Den store smellen begynner med ei stamcelle. (ein heilt annan debatt er at denne stamcella er så ufatteleg lite sannsynleg) Men kva er denne stamcella? Kvar var den? I eit univers utanfor universet? Einaste fornuftige (og, ja, ein smule subjektive) forklaringa er at det står ein Gud bak.

 

 

 

Verda sin eksistens kan berre forklarast med ein Gud, eller noko anna som ikkje er i samsvar med naturlovene. Og når det først finst unntak ...

 

 

Kva har ein å tapa?

Men kva har ein å tapa om det heile er ein stor bløff? Då har du hatt eit veldig godt liv. (ja, for det er godt å vera kristen. Det er ein grunn til at 2 milliardar menneske er kristne) Konsekvensane er så utruleg mykje større om du ikkje trur, men det faktisk viser seg å vera sant.

 

Men som folk her seier. Det er ikkje berre å seie at: "Ja, eg trur på Jesus." Det å tru er ikkje noko mennesket kan gjera på kommando. Det er i alle fall veldig vanskeleg å tru, utan å vita kva ein trur på. Eg vil anbefale alle å lesa, om ikkje meir, i alle fall heile nye testamentet. Eg er sikker på at alle vil få eit anna syn på saka då. Og kanskje endå viktigare: Be til Jesus, sjølv om du ikkje kjenner han, om at han må visa seg for deg. Dette er berre heilt vanvittig viktig!

Endret av knuto
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...