Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik er det jo i dag også, de som tror på Gud,følger hans regler skal komme til himmelen, mens resten av "hedningene" vil brenne i helvete.

8106513[/snapback]

Dette vart feil. I Kristendommen er det nok å tru at Jesus tok dine synder. Så kjem du til himmelen. Ingen kan gjera betre enn det.

 

Som du seier. Dei som har høyrt evangeliet, men ikkje teke i mot dette, skal, etter kristendommen, koma i evig fortapelse. Det står forsåvidt òg at dei som ikkje har evangeliet, heller ikkje kjem i fortapelsen, men skal forgå.

Nå ble jeg litt nyssgjerrig. Hvor i Bibelen står dette?

8106634[/snapback]

Les i Romarane kapittel 2.

8107138[/snapback]

 

 

Romerne kapittel 2 forteller at mennesket, uten å kjenne Bibelen faktisk er skapt med rettferdssans

Lenke til kommentar
Syntes det er helt meningsløst å diskutere guds eksistens. Jeg syntes religion burde være en personlig ting. Hvis en ønsker å tro på sin gud og hva det innebærer av pliker så må man få lov til det. De som virkelig trenger "bevis" på at det eksisterer en gud har misforstått, og man burde finne seg i at man antaglivis ikke finner konkrete bevis for at han finnes. For meg er religion en ånderlig ting, og ikke et svar på ting vi ikke skjønner. Selv er jeg ikke noe spesielt kristen. Jeg liker å tenke at det er noe som er større enn menneske, selv om fornuften sier noe annet.

 

Hvis det gir det noe som helt form for gevinst i livet så burde du tro på gud. Hvis ikke, la vær å leite etter "bevis" for at han finnes, for du kommer sansynligvis ikke over noe som vil 100% garantere guds eksistens.

8123556[/snapback]

 

Må bare si meg veldig enig med deg. Religion er og blir en personlig ting uansett hva for eksempel noen krasjonister og darwinister måtte mene

Lenke til kommentar

Det er jo som å tro på julenissen, det er helt greit å gjøre det når man er et lite barn, men så vokser man opp og innser at det er helt idiotisk å tro på julenissen. Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner.

 

Edit: Fikset litt leifer.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Rent filosofisk er det jo ekstremt meningsfullt å finne ut om det eksisterer en (eller flere) gud(er). Man søker jo sannheten, vøtt.

8123573[/snapback]

Hva oppnår man ved å finne sannheten?

8123644[/snapback]

Sannheten?

 

EDIT: Altså, man oppnår å vite sannheten. Man oppnr et høyere nivå av forståelse!

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Det er jo som å tro på julenissen, det er helt greit å gjøre det når man er et lite barn, men så vokser man opp og innser at det er helt idiotisk å tro på julenissen. Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner.

 

Edit: Fikset litt leifer.

8125845[/snapback]

 

 

Sitat; "Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner."

 

Kan du utdype den?

Lenke til kommentar

Vi som menneske har ikke kommet oss ut av barnestadiet og fortsatt velger å tro på eventyr og religion.

Akkurat slik barn tror på julenissen de første leveårene for deretter å forkaste hele den troen nå de vokser opp og får mere kunskap om emnet.

 

Personlig tror jeg ikke mennesket vil gi slipp på religion selv om vi blir aldri så mye opplyst.

Folk vil bedras og så lenge enkeltpersonen ikke setter seg nøye inn i vitenskapen og evulusjonsteorien vil det alltid være slik.

Det er enklere og benekte det hele en og sette seg grundig inn i temaet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Vi som menneske har ikke kommet oss ut av barnestadiet og fortsatt velger å tro på eventyr og religion.

Akkurat slik barn tror på julenissen de første leveårene for deretter å forkaste hele den troen nå de vokser opp og får mere kunskap om emnet.

 

Personlig tror jeg ikke mennesket vil gi slipp på religion selv om vi blir aldri så mye opplyst.

Folk vil bedras og så lenge enkeltpersonen ikke setter seg nøye inn i vitenskapen og evulusjonsteorien vil det alltid være slik.

Det er enklere og benekte det hele en og sette seg grundig inn i temaet.

8126630[/snapback]

 

 

Eller så kan man gå dypt inn i både vitenskap og andre kilder som ikke nødvendigvis er vitenskapelige. Og mest av alt seg selv. Uansett hvor mye folk måtte mene at Gud = julenissen, og at jeg lever i fornektelse, Så spiller det ingen rolle for meg. Med Gud, føler jeg meg 10 ganger mere komplett enn uten. Hvis du ikke har opplevd det selv er det vanskelig å forstå hvordan dette føles. Og ganske umulig å forklare. Det å tro på julenissen og det å tro på Gud er ihvertfall for meg to helt forskjellige ting, så en sammenligning av dem for meg virker helt meningsløst. Kan hende det virker mer logisk for andre, men ikke for meg.

Lenke til kommentar
Det er jo som å tro på julenissen, det er helt greit å gjøre det når man er et lite barn, men så vokser man opp og innser at det er helt idiotisk å tro på julenissen. Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner.

 

Edit: Fikset litt leifer.

8125845[/snapback]

 

 

Sitat; "Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner."

 

Kan du utdype den?

8126468[/snapback]

 

Se på eksempelet angående julenissen ;)

 

Tenk deg et barn, barnet tror på julenissen, og det er bare helt naturlig. Det gir barnet noe å glede seg over når jula kommer og det gir spenning i livet. Personlig var jeg livredd julenissen, gjemte meg bak sofaen våres når en svær maskert fyr stormer inn i stua og roper etter meg!

 

Uansett... Når barnet vokser opp så kan han få vite sannheten, at det ikke finnes noen julenisse, eller så kan bare foreldrene lyve og si at julenissen døde da han falt ned et hustak. Det samme gjelder angående religioner, vi er bare ikke klare for å få vite at det ikke finnes noen Gud. Jeg vet ikke når vi er klar, sikkert når vi dør...

Lenke til kommentar
Nå går jeg rett på sak. Gi meg EN god grunn til å tro på Gud. Hvilke direkte signaler får man?

 

En som er født og oppvokst i jungelen og ikke får høre om Gud havner vel i helvete siden han ikke er kristen. Religion er ikke objektivt, så hvorfor skulle vi egentlig vie livet vårt til en bok? (Viser til Bibelen, koranen osv)

 

Én grunn.

8096792[/snapback]

 

Har ingen tanke til og få deg inn i noen som helst religion.

Dette får du vurdere selv, og om Gud finnes havner du sikkert ikke i helvete for det.

Men jeg ville revurdert dette med og flytte inn i jungelen var jeg deg.

Lenke til kommentar
Vi som menneske har ikke kommet oss ut av barnestadiet og fortsatt velger å tro på eventyr og religion.

Akkurat slik barn tror på julenissen de første leveårene for deretter å forkaste hele den troen nå de vokser opp og får mere kunskap om emnet.

 

Personlig tror jeg ikke mennesket vil gi slipp på religion selv om vi blir aldri så mye opplyst.

Folk vil bedras og så lenge enkeltpersonen ikke setter seg nøye inn i vitenskapen og evulusjonsteorien vil det alltid være slik.

Det er enklere og benekte det hele en og sette seg grundig inn i temaet.

8126630[/snapback]

 

 

Du mener at vi er på vei et elle annet sted? Du sier vi er på et barnestadie. Betyr det at du mener at vi, menneskeheten før eller siden kommer til å nå et voksenstadie?

Lenke til kommentar

Verden utvikler seg til stadighet så på en eller annen vei er vi.

At vi fortsatt er på barnestadiet er nok en bra metafor på hvor i utviklingen vi befinner oss.

Om vi blir voksne eller ikke vet jeg ikke da utviklingen av samfunnet ikke har noe definert ende.

For 200 år siden var det ingen som kunne drømme om å fly mens nå er det helt dagligdags.

Derimot har utviklingen de 2000 årene før det nesten stått stille.

At samfunnet ser helt annerledes ut om bare 500 år er jeg ikke det minste i tvil om.

Kanskje menneskeheten vil bli så opplyst at den forkaster overtro og religion.

Lenke til kommentar
Verden utvikler seg til stadighet så på en eller annen vei er vi.

At vi fortsatt er på barnestadiet er nok en bra metafor på hvor i utviklingen vi befinner oss.

Om vi blir voksne eller ikke vet jeg ikke da utviklingen av samfunnet ikke har noe definert ende.

For 200 år siden var det ingen som kunne drømme om å fly mens nå er det helt dagligdags.

Derimot har utviklingen de 2000 årene før det nesten stått stille.

At samfunnet ser helt annerledes ut om bare 500 år er jeg ikke det minste i tvil om.

Kanskje menneskeheten vil bli så opplyst at den forkaster overtro og religion.

8127737[/snapback]

 

 

Eller kanskje gud har grepet inn slik han har lovet og det er fredelig her på jorden

Lenke til kommentar

Og her er vel hovedgrunne til religionene rundt i verden.

De gir håp om noe bedre mens ateistene kun har i vente evig død.

Ut fra de mennesker jeg omgåes av både kunder og venner så er døden et slags tabuemne, noe de ikke vil snakke om eller noe de skyver laaangt forran seg.

Personlig føler jeg meg fri fordi jeg har akseptert døden og vet at den inntrer før eller senere og at det er den endelige slutt.

 

Når da religiøse lover evig liv i himmelen eller på jorden eventuelt noe bedre en evig død så er det nok mange som føler at religion appelerer til dem.

 

F.eks Jehovas Vitner har "frelsens hjelm" som er håpet på et evig liv som driver dem på tross av vanskelighetene de opplever.

 

Gi mennesker et håp om noe godt, back det opp med gode argumenter og dels historisk korrekthet så har du oppskriften på religion.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Og her er vel hovedgrunne til religionene rundt i verden.

De gir håp om noe bedre mens ateistene kun har i vente evig død.

Ut fra de mennesker jeg omgåes av både kunder og venner så er døden et slags tabuemne, noe de ikke vil snakke om eller noe de skyver laaangt forran seg.

Personlig føler jeg meg fri fordi jeg har akseptert døden og vet at den inntrer før eller senere og at det er den endelige slutt.

 

Når da religiøse lover evig liv i himmelen eller på jorden eventuelt noe bedre en evig død så er det nok mange som føler at religion appelerer til dem.

 

F.eks Jehovas Vitner har "frelsens hjelm" som er håpet på et evig liv som driver dem på tross av vanskelighetene de opplever.

 

Gi mennesker et håp om noe godt, back det opp med gode argumenter og dels historisk korrekthet så har du oppskriften på religion.

8128061[/snapback]

 

At håpet om evig liv er viktig kan ingen nekte for. Men det i seg selv er ikke nok. Noen blir sikkert Jehovas Vitner utelukkende pga håpet, mens andre krever beviser. Felles for alle er at de er åpenhjertige og beredt på å lytte.

Lenke til kommentar
Det er jo som å tro på julenissen, det er helt greit å gjøre det når man er et lite barn, men så vokser man opp og innser at det er helt idiotisk å tro på julenissen. Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner.

 

Edit: Fikset litt leifer.

8125845[/snapback]

 

 

Sitat; "Vi mennesker er bare ikke kommet til den siste delen når det gjelder Kristendommen og andre religioner."

 

Kan du utdype den?

8126468[/snapback]

 

Se på eksempelet angående julenissen ;)

 

Tenk deg et barn, barnet tror på julenissen, og det er bare helt naturlig. Det gir barnet noe å glede seg over når jula kommer og det gir spenning i livet. Personlig var jeg livredd julenissen, gjemte meg bak sofaen våres når en svær maskert fyr stormer inn i stua og roper etter meg!

 

Uansett... Når barnet vokser opp så kan han få vite sannheten, at det ikke finnes noen julenisse, eller så kan bare foreldrene lyve og si at julenissen døde da han falt ned et hustak. Det samme gjelder angående religioner, vi er bare ikke klare for å få vite at det ikke finnes noen Gud. Jeg vet ikke når vi er klar, sikkert når vi dør...

8127340[/snapback]

 

Vet ikke om du mente "når vi er døde", men mine fordommer sier meg at flere blir religiøse i øyeblikkene når/rett før de dør, enn religiøse som forkaster sin religion i øyeblikkene før/når de dør. (hvis det er noe som tyder på noe annet skal jeg være den første til å innrømme at mine fordommer er feile.) Og når vi er døde, gitt at all religion er usann, og det ikke finnest noe nytt liv, vil man vel egentlig aldri finne ut at det var usant uansett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...