Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Det som var poenget, IrritumStarbreeze klarte å skrive at det finnes utallige bevis for at det ikke finnes noen Gud :p

8096997[/snapback]

 

Se deg rundt. Ser du noen Gud? Ser du noe som indikerer at det finnes en Gud? Og ikke kom med: "Åååh, han skapte natuuuuren! Ååååh, han er så goood"

 

Som sagt, hvis alle sluttet å prate om Gud ville han til slutt "dø ut". Hvorfor? Fordi han ikke finnes og ikke kan snakke med folk. Folk som mener de hører Gud er hjernevaska.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IrritumStarbreeze: det faktumet at du vil ha bevis på at det ikke finnes noen gud, sier meg at du egentlig ikke er sikker selv, og at du kanskje vil tro på en gud?

 

selv så tror jeg ikke på gud eller satan, himmele eller helvete, eller noe annet religiøst.

 

men jeg aksepterer at andre tror på det, selv om jeg til tider er nysgjerrig på hva de ser i det å tro på en gud.

 

jeg er en mann av vitenskap og teknologi, og jeg vet at det ikke finnes en gud, eller noe liv etter døden, akkuratt som troende vet at det finnes en gud, og et liv etter døden.. vi vet det fordi det er det vi tror på, og vi aksepterer det.

 

en person som er virklig kristen (eller en annen form for religiøs) vil akkseptere det faktumet at jeg ikke tror på gud, akkurat som jeg aksepterer det at de tror på en gud, og vi fordømmer ikke værandre.

 

ikke vær agresiv mot andre selv om andre har en annen tro en deg.

 

jeg får et inntrykk av postene dine at du ikke er religiøs, og derfor vil jeg minne deg på noe:

 

alt er relativt og troen er jo noe så den er relativ for personen som tror...

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Det finnes utallige bevis mot at det ikke finnes noen Gud.

8096884[/snapback]

 

Bevis mot at det ikke finnes noen gud. Du tror altså på gud? Bestem deg nå mann. Forøvrig synes jeg emnetittelen var sjanseløs, forsøk å finne på noe bedre der. Det jeg lurer på er hvorfor du er så aggressiv, jeg er ikke kristen eller religiøs, men jeg går ikke rundt å nærmest truer til meg grunner for å være kristen, for så å rakke ned på svarene jeg får, slik du gjør her. Eksempel:

 

Meining med livet?

8096798[/snapback]

 

Det er ingen mening med livet. Vi er primater som alt annet. Noen mennesker klarer bare ikke tanken på at vi bare "er" her.

8096800[/snapback]

 

Her har du faktisk blitt servert en grunn mange mennesker har for å tro på gud, men du avfeier den bryskt. Det er ok å ikke være enig, men om du allerede har bestemt deg for at det ikke finnes noen grunn til å tro på gud ser jeg ikke poenget med å starte en slik tråd. Når du på toppen av det hele klarer å rakke ned på dine meddebbattanter på denne måten mister jeg all respekt for deg:

Det er ingen mening med livet.

8096800[/snapback]

Der har du en grunn. Tro på en Gud, kanskje det gir deg en mening med livet ditt.

8096855[/snapback]

 

Jeg lever ikke på falske premisser, jenta mi. Kos deg med skybert.

8096861[/snapback]

Lenke til kommentar
Det finnes utallige bevis mot at det ikke finnes noen Gud.

8096884[/snapback]

 

Bevis mot at det ikke finnes noen gud. Du tror altså på gud? Bestem deg nå mann. Forøvrig synes jeg emnetittelen var sjanseløs, forsøk å finne på noe bedre der. Det jeg lurer på er hvorfor du er så aggressiv, jeg er ikke kristen eller religiøs, men jeg går ikke rundt å nærmest truer til meg grunner for å være kristen, for så å rakke ned på svarene jeg får, slik du gjør her. Eksempel:

 

Meining med livet?

8096798[/snapback]

 

Det er ingen mening med livet. Vi er primater som alt annet. Noen mennesker klarer bare ikke tanken på at vi bare "er" her.

8096800[/snapback]

 

Her har du faktisk blitt servert en grunn mange mennesker har for å tro på gud, men du avfeier den bryskt. Det er ok å ikke være enig, men om du allerede har bestemt deg for at det ikke finnes noen grunn til å tro på gud ser jeg ikke poenget med å starte en slik tråd. Når du på toppen av det hele klarer å rakke ned på dine meddebbattanter på denne måten mister jeg all respekt for deg:

Det er ingen mening med livet.

8096800[/snapback]

Der har du en grunn. Tro på en Gud, kanskje det gir deg en mening med livet ditt.

8096855[/snapback]

 

Jeg lever ikke på falske premisser, jenta mi. Kos deg med skybert.

8096861[/snapback]

8097072[/snapback]

 

I am looking for answers.

 

Tenk om jeg tar feil? Da går jeg på en real blunder. Så jeg taper ingenting på å lete etter svar.

Lenke til kommentar
I am looking for answers.

 

Tenk om jeg tar feil? Da går jeg på en real blunder. Så jeg taper ingenting på å lete etter svar.

8097104[/snapback]

 

Den er grei, en helt akseptabel grunn for å spørre etter svar. Men oppfør deg deretter også, da er ikke tråden laget for å rakke ned på andres svar, men heller med et åpent sinn å vurdere svarene du får.

Lenke til kommentar
I am looking for answers.

 

Tenk om jeg tar feil? Da går jeg på en real blunder. Så jeg taper ingenting på å lete etter svar.

8097104[/snapback]

 

Den er grei, en helt akseptabel grunn for å spørre etter svar. Men oppfør deg deretter også, da er ikke tråden laget for å rakke ned på andres svar, men heller med et åpent sinn å vurdere svarene du får.

8097115[/snapback]

 

Man får aldri reasonable svar uten å provosere. Verden er skrudd.

 

Hjernen settes i høygir når man blir provosert ;)

Endret av IrritumStarbreeze
Lenke til kommentar

Det er som jeg skrev innledningsvis ikke mulig å argumentere noen til tro. Men hvis du vil ha et helt logisk argument for å bli kristen har du altså fått det: Du minimerer en fremtidig risiko ved å gjøre nåtidige investeringer som i verstefall gir deg 0 i avkastning. Du kan ikke tape mer på dette enn å være ateist, og jeg tror du vil oppdage at investeringene gir positiv avkastning allerede i dette livet.

8097046[/snapback]

 

Dette resonementet kalles Pascal's Wager og det er så mange hull i det at det egentlig bare er å kaste det på søppeldungen.

 

Du antar at du ikke taper noe på å være religiøs. Dette er det nok mange som vil være uenig i.

 

Du antar at du kan lure selveste Gud med en falsk tro for å unngå helvete og komme til himmelen.

 

Du antar at akkurat du har rett. Hva om det er en annen gud? Hva om det er en gud som straffer de som tror uten beviser og belønner skeptikerne? Det finnes uendelig mange guder, og ingen av dem er noe mer sannsynlig enn andre.

 

Du antar at det går an å lure seg selv til å tro når man ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Dette resonementet kalles Pascal's Wager og det er så mange hull i det at det egentlig bare er å kaste det på søppeldungen.

Samme for meg hva du kaller det. Så vidt jeg kan se har det kun tre "hull":

Du antar at du ikke taper noe på å være religiøs. Dette er det nok mange som vil være uenig i.

Hull nr 1: "En taper noe på å være religiøs." Kan du forklare meg hva jeg taper? Jeg venter i virkelig spenning på overbevisende argumentasjon her. "Leve på en løgn", "du tror på julenissen", "skyldfølelse" og andre standardargumenter funker dårlig. Jeg taper ingenting på å ta feil i denne sammenhengen.

Du antar at du kan lure selveste Gud med en falsk tro for å unngå helvete og komme til himmelen.

Hull nr 2: "En kan ikke lure Gud med en falsk tro." Korrekt. Jeg har aldri hevdet noe annet. Men nå fører du argumnetasjonen på kristendommens premisser, og da er følgende også gyldig: Hvis du ønsker å tro, velger å tro og ber Gud om tro vil han hjelpe deg til å få det. Jeg sier ikke at hyklere blir frelst fordi de kaller seg kristne, men jeg tror ikke Gud sier "nei" til et menneske som oppriktig prøver å tro.

Du antar at akkurat du har rett. Hva om det er en annen gud? Hva om det er en gud som straffer de som tror uten beviser og belønner skeptikerne? Det finnes uendelig mange guder, og ingen av dem er noe mer sannsynlig enn andre.

Hull nr 3: "De kristne tar feil, en eller flere andre religinoer har rett."

Ja, dette er et gyldig argument, men ikke i forhold til ateisme. Eller tror ateister på et liv etter døden likevel? Dessuten: Hvilke andre religioner lærer at mennesker som ikke har denne religionen blir straffet? I farten kommer jeg kun på en, nemlig jødedommen. Islam gjør det ikke, så vidt jeg har forstått. Men dette har jeg altså tatt forbehold om.

Du antar at det går an å lure seg selv til å tro når man ikke gjør det.

8097454[/snapback]

I do no such thing. Jeg antar at en kan få tro ved å åpenhjertig søke Gud.

Lenke til kommentar

Det er som jeg skrev innledningsvis ikke mulig å argumentere noen til tro. Men hvis du vil ha et helt logisk argument for å bli kristen har du altså fått det: Du minimerer en fremtidig risiko ved å gjøre nåtidige investeringer som i verstefall gir deg 0 i avkastning. Du kan ikke tape mer på dette enn å være ateist, og jeg tror du vil oppdage at investeringene gir positiv avkastning allerede i dette livet.

8097046[/snapback]

 

Dette resonementet kalles Pascal's Wager og det er så mange hull i det at det egentlig bare er å kaste det på søppeldungen.

 

Du antar at du ikke taper noe på å være religiøs. Dette er det nok mange som vil være uenig i.

 

Du antar at du kan lure selveste Gud med en falsk tro for å unngå helvete og komme til himmelen.

 

Du antar at akkurat du har rett. Hva om det er en annen gud? Hva om det er en gud som straffer de som tror uten beviser og belønner skeptikerne? Det finnes uendelig mange guder, og ingen av dem er noe mer sannsynlig enn andre.

 

Du antar at det går an å lure seg selv til å tro når man ikke gjør det.

8097454[/snapback]

 

Og her er det vel også naturlig å nevne the Atheist's Wager

 

You should live your life and try to make the world a better place for your being in it, whether or not you believe in God. If there is no God, you have lost nothing and will be remembered fondly by those you left behind. If there is a benevolent God, he will judge you on your merits and not just on whether or not you believed in him.

Lenke til kommentar

Velger å tro på det jeg har sett med mine egen øyne. Den dagen jeg får se Gud, Jesus eller noen andre jyplinger som påstår hardnakket at de har levd, uten at noen har bevis for det, så er det greit. Kommer det en person til meg en dag som faktisk klarer å bevise at noe av det som står i bibelen, koranen eller andre sovebøker fra lenge før min tid, så skal jeg bli religiøs. Ikke noe redd for å si dette, da jeg vet at det aldri kommer til å skje. De meste som skjer her på jorda kan som regel forklares, det er ikke så mye som er uvirkelig når man bare tenker seg om. Ja, jeg er både døpt og konfirmert, men har aldri sett noen grunn for å bli religiøs. Hvorfor skal jeg legge sjela mi til noe så pompøst som den norske kirke? Det holder jo i massevis at den er der for meg, slik at jeg kan gifte meg der og ev. bli gravlagt der, slik at det ikke hersker noen som helst tvil på at jeg faktisk har eksistert. Det kan ikke verken gud eller jesus ringe hjem om. Skjønner at det begynner å bli en god del år siden de la inn årene altså, men om de da betydde så mye, hvorfor er det da ingen som eksakt klarer å huske hvor de ble dumpet etter de døde? Det at de fløy hit og dit og kanskje opp til himmelen etter noen dager har jeg vanskelig for å tro på. Ikke mange i dagens samfunn som har gjort noe slikt. Nei, her er det realiteten det tros på, ikke hva noen elendige forfattere har skrevet ned i en tykk bok av matpapir bare for å tjene seg en slant. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Nå går jeg rett på sak. Gi meg EN god grunn til å tro på Gud. Hvilke direkte signaler får man?

 

En som er født og oppvokst i jungelen og ikke får høre om Gud havner vel i helvete siden han ikke er kristen. Religion er ikke objektivt, så hvorfor skulle vi egentlig vie livet vårt til en bok? (Viser til Bibelen, koranen osv)

 

Én grunn.

8096792[/snapback]

 

En kunne gitt deg hundre grunner, og du ville ikke lyttet uansett. Du har bestemt deg for at gud ikke finnes. Du frekventerer disse sidene utelukkende for å lage kvalme.

Lenke til kommentar
Det er ingen mening med livet.

8096800[/snapback]

Der har du en grunn. Tro på en Gud, kanskje det gir deg en mening med livet ditt.

8096855[/snapback]

En som tror på et liv etter døden, vil bruke dette livet på å forberede seg og "sikre seg en plass i himmelen", mens jeg som ikke tror på noe liv etter døden, lever dette livet som om det er det eneste.

Lenke til kommentar
Det er ingen mening med livet.

8096800[/snapback]

Der har du en grunn. Tro på en Gud, kanskje det gir deg en mening med livet ditt.

8096855[/snapback]

En som tror på et liv etter døden, vil bruke dette livet på å forberede seg og "sikre seg en plass i himmelen", mens jeg som ikke tror på noe liv etter døden, lever dette livet som om det er det eneste.

8098591[/snapback]

 

Tenk deg om. Husker du noe fra årene FØR du kom til jorda? Ifølge bibelen er sjelene til mennesket oppe hos Gud FØR vi kommer ned på jorda. Dette er så absolutt ikke tilfellet. Vi husker ikke en dritt. Nothing has happened before life on earth.

 

Skjønner? Det blir det samme etter døden... Hvorfor skulle det være en forskjell?

Lenke til kommentar
Tenk deg om. Husker du noe fra årene FØR du kom til jorda? Ifølge bibelen er sjelene til mennesket oppe hos Gud FØR vi kommer ned på jorda. Dette er så absolutt ikke tilfellet. Vi husker ikke en dritt. Nothing has happened before life on earth.

 

Skjønner? Det blir det samme etter døden... Hvorfor skulle det være en forskjell?

Artig å se hvordan du prøver å tillegge noe så utrolig ulogisk som en gud og alt rundt, logikk. Hvor er logikken i dette?

Lenke til kommentar
Tenk deg om. Husker du noe fra årene FØR du kom til jorda? Ifølge bibelen er sjelene til mennesket oppe hos Gud FØR vi kommer ned på jorda. Dette er så absolutt ikke tilfellet. Vi husker ikke en dritt. Nothing has happened before life on earth.

 

Skjønner? Det blir det samme etter døden... Hvorfor skulle det være en forskjell?

Artig å se hvordan du prøver å tillegge noe så utrolig ulogisk som en gud og alt rundt, logikk. Hvor er logikken i dette?

8098622[/snapback]

 

Hva mener du? Det finnes ikke logikk i Guds eksistens. Gud kan ikke verifiseres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...