Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Dette er en av de mer høfflige, og godt modererte forumene jeg har brukt. Vet ikke helt om størrelsen ganger for eller imot på dette området.

 

Jeg syns f.eks at det er svært bra at mods/admins har latt denne diskusjonen gå sin gang.

 

Men jeg antar diskusjonen er over?

Er det ikke lov å være uenige lenger? Må din mening være den Korrekte Meningen For Forumet og hvis noen er uenige så passer de ikke inn?

Med dette er vel tofagerl enig i at det er lov å være uenige, og diskutere meningene sine, og Maury kan sikkert være mindre kvass/angripende. Dermed er alt løst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du har en pussig definisjon av «klikket». Det er ingenting i Maurys innlegg som er aggressivt. «Sitcom-y» er så vidt meg bekjent heller ikke noe klart definert begrep. Foreslår at du leser igjennom innleggene på nytt for her bommer du med kritikken din.

 

 

Jeg dropper hele diskusjonen, lykke til.

 

Uansett: Sitcom-y = sitcom-aktig = at den har mange av de klassiske egenskapene med en sitcom. Dette er egentlig direkte oversatt fra amerikansk-slang, så det er ikke noe begrep som må defineres for å kunne brukes. Sagt på den måten tofagrl skrev det menes det negativt, altså assosierer jeg sitcom-y i negativ forstand med latterbånd, multicamera, overfladisk persongalleri som har catchfrases eller overdrevent stereotypiske væremåter og personligheter (friends), ingen rød tråd mellom episoder, status quo opprettes alltid på slutten slik at rekkefølgen ikke betyr noe så den egner seg for syndication, hovedpersoner som har sex med nye folk hver kveld (himym, two and a half men). ETC.

 

Sitcom i seg selv betyr vel bare at det er et begrenset persongalleri som settes i en delt og lignende setting hver episode eller noe i den duren. Jeg synes nesten det nesten blir slemt å kalle noe en sitcom siden jeg legger så mye negativt i ordet, mulig det finnes et bedre ord for å beskrive serier som Community og Happy Endings fra multikamera sitcoms som big bang theory og gjengen? Jeg regnet lenge med at det het karakterkomedier siden de gjerne har litt dypere personer og at humoren heller kommer fra at man er kjent med persongalleriet enn at en situasjon er morsom, men det funker ikke helt på norsk. Forslag? (eller fasit?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mjah, når jeg sa sitcom-y mente jeg vel egentlig at det var nærmere "forvekslingskomedie" som DEFINITIVT er negativt, mens på den andre enden av skalaen er mer moderne komedier som lager humor uten noe så "enkelt" som en forveksling eller klisje.

 

Når det er sagt finnes det tonnevis av gode sitcoms i forvekslingskomedie-sjangeren, for eksempel Friends og Seinfeld, og selvsagt Curb Your Enthusiasm. Men i en politisk komedie passer det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Et bevis på at god kritikk, DVR opptagelser og kanalsjefer kan få selv serier med svært lave seertall til å forsette, selv på nettverks-tv. Måtte dette tullet med Nielsen-bokser og slikt gå vekk snart, dette bare dreper tv-industrien mer og mer. Mer og mer folk tar heller opp på DVR/PVR eller se ting On Demand istedenfor å være klistra foran skjermen til et tidspunkt.

 

Nettverks-kanalene som Fox og NBC spesielt burde se mer på DVR og kritikk enn bare å gå etter seertall, samtidig med å promotere serier bedre. Community er big på twitter og DVR. Parks And Recreation er big på kritikk og DVR (pluss litt demand). Awake er ihvertfall big på kritikk. Synes ingen av de store kanalene vil etablere noe lengre, og bare går etter døgnfluer som er suksesser der og da før de året etter eller 2 etterpå dør ut på grunn av seertall.

Lenke til kommentar

Jeg ble ganske irritert på grunn av det Benbjo nevner. Hvor langt skal de dra det liksom? Men Tofagerl har jo rett, og det er lenge siden jeg har gledet meg så mye til beste episode av et show som nå, så gode nyheter med en 5 sesong :)

 

Så episode tre av don't trust the bitch i går og lurer på om ikke det bli siste for min del. Synes piloten var helt okei, stort sett det jeg hadde sett på trailer, og annen episode var litt gøy. Men nå gjemte jeg meg nesten bak en pute. Virkelig ikke noe bra.

Endret av Aliaz
Lenke til kommentar

Jeg har gått fram og tilbake denne sesongen når det kommer til Fringe. Jeg likte ikke utførelsen av Peter i starten av sesong 4, og har først i nærmest nå jeg liker handlingen noe særlig i sesongen, ved unntak av enkelt-episoder. Liker hvordan serien har gått i de siste episodene. Episode 19 likte jeg virkelig godt, og var noe av de episodene jeg har likt mest av serien til nå. Serien i sesong 2 og 3 var riktignok det beste tydelige sci-dramaet siden X-Files.

 

Aliaz: Er litt enig på Bitch 23, likte egentlig piloten kjempegodt, men de siste episodene har vært lame selv om jeg digget cameo`en til Sally Draper fra Mad Men. Kommer nok til å sjekke ut resterende episodene en gang i sommer hvis den blir fornyet tenkte jeg, ikke noe jeg gidder å prioritere nå.

 

Kevin Weisman på Awake og avataren til Aliaz får meg til å vurdere å se igjennom Alias på nytt...

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Fringe var genialt i S2 og 3, men jeg synes alt falt sammen nå i S4. Skuffende, egentlig. Men dersom det tar seg opp, kanskje jeg skal gi sesongen en ny sjanse når den er ferdig. Får vente på rapporten fra Maury. :p

 

Hjelper ikke. Du hater nærmest alt jeg liker utenom vanilla CSI. :p

 

Se Curb Your Enthusiasm i mellomtiden da.

Lenke til kommentar

Blir Community bedre i sesong 2 og 3? Er litt små kjedelig i starten av sesong 1

 

Dagens episode er ihvertfall den beste jeg har sett av Community, dog er det mange ufattelig bra der. Jeg likte selv ikke sesong 1, eller jeg likte ikke de første 6 episodene, men det tar seg utrolig opp! ikke gi opp!

Lenke til kommentar

Blir Community bedre i sesong 2 og 3? Er litt små kjedelig i starten av sesong 1

 

Jeg synes sesong 1 var den beste. Jeg har enda ikke sett dagens episode, men jeg tør å påstå at hvis du ikke blir fornøyd med sesong 1 i sin helhet, så er det ikke noe for deg.

 

@Gebby: Polemikeren i meg som kom frem. Jeg forstod det, så du kunne for så vidt spart deg for de i overkant forklarende avsnittene. Men nå legger jeg gjerne den debatten død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir Community bedre i sesong 2 og 3? Er litt små kjedelig i starten av sesong 1

 

Jeg hadde det på samme måte. For min del var det ikke at episodene var dårlige, men det tok bare litt tid for meg å begynne å like karakterene.

 

Men det blir veldig fort hysterisk :)

 

Ellers har jeg en liten hovedregel. De seriene du ikke liker umiddelbart, er ofte de som blir best over tid. Og de som er fengende det sekundet du setter de på bruker ofte billigere og enklere virkemidler og har banal humor. De blir dermed fortere kjedelige.

 

Dette gjelder forsåvidt for musikk også synes jeg.

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...