Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Det er en ganske moderne trender dette med at ting tar så vanvittig lang tid. Forstår ikke helt hvordan det er blitt slik.

Er jo det samme med serien From. Helt grei serie, men over 500 dager til neste sesong. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 hours ago, Nimrad said:

Produksjonskvaliteten har jo gått veldig opp. TV var sett ned på i gamle dager og det gjeveste for skuespillerne var film og ikke TV. Streamingkonkurransen gjør jo også at det kastes penger rundt her og der etter gode serier, da de holder bedre på kundene enn enkeltstående filmer.

Produksjonskvaliten gått opp endel ja, men kvaliteten ellers har gått ned synes jeg. Ser heller på serier med lav produksjonkvalitet men gode karakterer og historie. 

Er omtrent ingen serier jeg ser frem til lengre, kun For all Mankind og Severance egentlig. Er nok flere grunner til det, korte sesonger og lang tid imellom ødelegger mye, uavhengig av hvor bra det er. Men synes også det meste har blitt så forutsigbart og kjedelig, når jeg sammenligner med gamle serier jeg ikke har sett før. Ofte kun første sesongen som er litt intressant, så blir resten meh. 

Endret av Curuion
Skrevet
Curuion skrev (1 minutt siden):

Produksjonskvaliten gått opp endel ja, men kvaliteten ellers har gått ned synes jeg. Ser heller på serier med lav produksjonkvalitet men gode karakterer og historie. 

Er omtrent ingen serier jeg ser frem til lengre, kun For all Mankind og Severance egentlig. Er nok flere grunner til det, korte sesonger og lang tid imellom ødelegger mye, uavhengig av hvor bra det er. Men synes også det meste har blitt så forutsigbart og kjedelig, når jeg sammenligner med gamle serier jeg ikke har sett før. Ofte kun første sesongen som er litt intressant, så blir resten meh. 

Smak og behag. Jeg synes kvaliteten har gått opp over hele linja. Før i tida var det mye lenger mellom gullseriene, nå kommer det flere på løpende bånd. Heller 8 episoder kvalitet enn 20+ episoder hvor ting dras ut i evigheten. Jeg liker heller ikke lang tid mellom sesonger, men jeg har så utrolig mye på blokka at jeg kan avvente flere til så og si hele serien er ute. Jeg har fortsatt Rings of Power og House of the Dragon liggende.

• Liker 2
Skrevet

Gidder nesten ikke se noe av serier lenger når det som regel bare er 8 episoder per sesong og du ikke engang vet om serien vil få en konklusjon siden såpass mye blir kansellert etter en sesong, og hvis den skulle være så heldig å bli fornyet er det 2-3 år å vente. Og det jeg ser lever som regel ikke opp til hypen. Akkurat nå er det kun The Last of Us jeg følger med på, og det er virkelig ingenting annet som interesserer meg.

Savner 2000-tallet, da det som regel var 4-5 serier jeg fulgte med på til enhver tid, sesonger var tre ganger så lange og det maks var et halvt år å vente mellom hver sesong. Synes heller ikke det var noe mer fyllstoff den gangen. Serier som Lost, 24, Prison Break og Heroes hadde hele sesonger på over 20 episoder uten en eneste filler-episode, mens jeg har sett sesonger på 8 episoder de siste åra hvor halvparten har føltes som bortkasta tid. 

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (4 timer siden):

TV var sett ned på i gamle dager og det gjeveste for skuespillerne var film og ikke TV.

Jeg tror det har sammenheng med at studioene tjener veldig mye mindre penger på kino enn de gjorde før. Serier er på mange måter de nye filmene. 

Skrevet
Kjøleskap skrev (35 minutter siden):

Serier som Lost, 24, Prison Break og Heroes hadde hele sesonger på over 20 episoder uten en eneste filler-episode

Lost har kanskje så mye som 20% filler-episoder. Prison Break sesong 3 og utover var bare ren melking av noe som burde vært avsluttet for lengs.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Nimrad said:

Lost har kanskje så mye som 20% filler-episoder. Prison Break sesong 3 og utover var bare ren melking av noe som burde vært avsluttet for lengs.

Så spørs det hva man regner som filler da. Mange episoder som ikke utvikler hoved historien, men som allikevel var bra og kanskje utvider mer rundt. Jeg savner dette fra nyere serier, istede for at alt skal fokuseres på en ting, som en alt for lang film. 

Siste sesongene av Lost, Prison Break etter S2 og Heroes ble bare rot. De ble for populære og folkene bak mista retningen de ville ta det tror jeg. Men ellers rundt den tida var det såppas mye at jeg enda ikke har sett alt som blir anbefalt. 

Endret av Curuion
Skrevet

Jeg er litt delt vedrørende å se en serie kontinuerlig og å vente fra uke til uke. Heller nok mot å spare opp episoder selv.

Samtidig synes jeg det var fint i 'gamle dager' når vi ventet på en ny episode og fikk tid til å reflektere og undre oss over historien. Det er jo tross alt bare en uke mellom episoder.

Kanskje et tegn i tiden hvor vi hele tiden søker 'instant gratification' og det må skje noe hele tiden? :) 

Det jeg synes er verre er jo at det kan gå svært lenge mellom sesonger. Såpass lenge at jeg faktisk glemmer mye av hva som skjedde i sesongen forut. 

Skrevet
9 hours ago, engavif said:

Er jo det samme med serien From. Helt grei serie, men over 500 dager til neste sesong. 

Før i tiden var det ofte sånn at skuespillere nærmest ble låst til en serie, men nå tar de ofte andre jobber mellom hver sesong. I tillegg til at de ofte filmer episodene tettere. (Tror jeg)

Skrevet

Personlig trenger eg ikke å se alle på en gang. Da blir det ofte litt for mye på en gang og det kan påvirke serien negativt. Blir liksom metta 

Men liker heller ikke når eg må se en og en. 

Så eg ser mange serier når eg trener på jobb. Og de bolkene som er der tar eg da. Eg samler også opp serier på de forskjellige strømmetjenestene slik at eg ikke har abb på alle samtidig.

Skrevet (endret)
Jotun skrev (3 minutter siden):

Det høres jo helt perfekt ut. Så lenge det da ikke er lengre mellom episode 3 og 4 🤔

Ifølge wiki, så slippes det 3 nye episoder nå den 29. 👍👌

Så 3 nye den 6. mai, og uken etter det igjen. 😁

Endret av Duriello
Skrevet
Curuion skrev (7 timer siden):

Så spørs det hva man regner som filler da. Mange episoder som ikke utvikler hoved historien, men som allikevel var bra og kanskje utvider mer rundt. Jeg savner dette fra nyere serier, istede for at alt skal fokuseres på en ting, som en alt for lang film. 

Siste sesongene av Lost, Prison Break etter S2 og Heroes ble bare rot. De ble for populære og folkene bak mista retningen de ville ta det tror jeg. Men ellers rundt den tida var det såppas mye at jeg enda ikke har sett alt som blir anbefalt. 

Jeg syntes Lost var nydelig frem til alt som hadde med "the others" å gjøre. Etter min mening er det en av de verre utviklingene i en serie jeg har sett.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Skulle kose meg med en episode til av adolescence men den var ferdig.

Det fikk eg faktisk ikke med meg, at eg såg siste episode. Usikker om dette skyldes nattskift eller noe annet 🤔

Likte serien og lurte veldig på hvor den bar avgårde 

Måtte se slutten av episode 4 en gang til.

Endret av Jotun
Skrevet
Jotun skrev (25 minutter siden):

Skulle kose meg med en episode til av adolescence men den var ferdig.

Det fikk eg faktisk ikke med meg, at eg såg siste episode. Usikker om dette skyldes nattskift eller noe annet 🤔

Likte serien og lurte veldig på hvor den bar avgårde 

Måtte se slutten av episode 4 en gang til.

Den slutter brått uten en fullverdig konklusjon. 

Skrevet

Den slutter brått ja, men hva eksakt er det vi går glipp av?

Skal de dra det ut i en rettssak? Hvilken straff fikk gutten, og er det viktig? Skal de vise gutten i fengsel? (Det fikk vi jo se i episode 3)

• Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (Akkurat nå):

Hva skjedde? Hvorfor? Virkelig? 

Detaljene i hva som skjedde mener du?

Hvorfor ble jo ganske åpenbart synes nå jeg.

Vet ikke hva du mener med virkelig, men det ble jo tidlig ganske åpenbart at dette verken var en true crime eller klassisk krimserie som skal belyse en sak. Dette handlet om det menneskelige sett fra en side.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...