Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående teksting foretrekker jeg alltid engelske tekster, og har gjort det i årevis. Derfor er det litt ekstra irriterende når Netflix bare tilbyr engelsk med HI i tillegg til norsk. Jaja, luksusproblem likevel.

 

Gledelig gjensyn med Fargo. Ante ikke at den nye sesongen skulle komme allerede før jeg så anmeldelsen på NRK, så det var en fin overraskelse. Her er det bare å hive seg rundt og se første episode.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Ja. Inntrykket mitt av undertekster generelt er at norske undertekster prøver enten å være veldig fine på språket, eller så er de elendig gjort. Var et par elendige tilfeller i 13 Reasons Why så jeg på en Twitter-post med noen eksempler fra serien nylig, så jeg styrer helst unna det, selv på Netflix.

 

 

Angående Fargo var det en god retur. Liker at dette er en mer fri/uavhengig sesong foreløpig fra tidligere Fargo-sesonger og filmen. Sesong 1 var jo veldig mye tilknytta filmen til Coen-brødrene, og i grunn prøvde å gjenskape karakterene litt (men det endte opp med å fungere med både Billy Bob Thronton og Martin Freeman). Og igjen så var sesong 2 tilknytta Solverson-familien fra sesong 1, og så gjorde sesongen en flott avslutning som var en god callback til sesong 1 igjen. Så spent om det er noe store tilknytninger denne sesongen til tidligere sesonger eller filmen, eller om det bare er mange små. 

 

Håper Carrie Coon får vist seg fram denne sesongen. Igjennom 3 sesonger av The Leftovers har hun vært den mest fenomenale skuespilleren på TV.

Lenke til kommentar

Så alle sesongene samtidig som de kom ut. Liker godt hvordan serien beveger seg helt fra 1959/1960 og frem til 1970, der de investerte svært mye research og penger på å få alt til å se/føles så realistisk ut som mulig. Kanskje ikke den serien som er mest 'wow', men svært bra karakterer, og i mange år en god unnskyldning for å drikke whisky ukentlig med en kompis.

Lenke til kommentar

Så alle sesongene samtidig som de kom ut. Liker godt hvordan serien beveger seg helt fra 1959/1960 og frem til 1970, der de investerte svært mye research og penger på å få alt til å se/føles så realistisk ut som mulig. Kanskje ikke den serien som er mest 'wow', men svært bra karakterer, og i mange år en god unnskyldning for å drikke whisky ukentlig med en kompis.

Og flere begynner å røyke. Kult at de røykte over alt. Utrolig bra spill av Jon Hamm. Her skulle det være et bilde, men det fungerte ikke. Hvordan legger man inn bilde? Har prøvd men bildeadressen ble ikke godkjent. Er det ikke bare å klikke på bildet å så leggen inn adresse? 

Endret av jae-ols
Lenke til kommentar

Helt klart en serie som faller i min Topp 5 liste, kanskje Topp 3 til og med. (Alltid like vanskelig å rangere på en slik måte :p)

For meg så var det bare en serie som klaffet, helt fra første episode og til den aller siste.

 

Den er kanskje ikke "undervurdert", men har alltid syntes det har vært lite snakkis rundt Mad Men.

Kan jo dog bare gå på IMDB, også ser man det her:

"Won 5 Golden Globes. Another 130 wins & 362 nominations".

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Nei, vil ikke si at den er undervudert. Men serier som Game of Thrones, Breaking Bad, osv - har en type spenning og plott som gjør det veldig gøy å diskutere med andre. Mad Men er litt mer en serie man ser pga gir en jævlig bra følelse, lever seg veldig inn i karakterene, osv - og ikke like egnet å sitte å diskutere såå mye om.

Lenke til kommentar

 

Så alle sesongene samtidig som de kom ut. Liker godt hvordan serien beveger seg helt fra 1959/1960 og frem til 1970, der de investerte svært mye research og penger på å få alt til å se/føles så realistisk ut som mulig. Kanskje ikke den serien som er mest 'wow', men svært bra karakterer, og i mange år en god unnskyldning for å drikke whisky ukentlig med en kompis.

Og flere begynner å røyke. Kult at de røykte over alt. Utrolig bra spill av Jon Hamm. Her skulle det være et bilde, men det fungerte ikke.

 

Ulempen med å se Mad Men var den konstante trangen til å måtte ta seg en røyk. Ellers en glimrende serie, hvis man kan akseptere karakterutvikling som et konsept og ikke er avhengig av stimulanse kontinuerlig.
Lenke til kommentar

Mye å diskutere når det kommer til Mad Men egentlig, men jeg er enig i det at det er mer en serie man tenker igjennom enn å diskutere. 

 

Få serier er så tematisk rike og stilfulle, og faktisk ende opp med å være suksessfulle med det. Det er en ganske mer gjennomtenkt serie enn hva kanskje enkelte gir den kreditt for. Skuespillet, kostymene, manuset, settene, regien o.s.v. er så gjennomtenkte og detaljerte med meninger at man i grunn finner noe interessant i hver episode. Har ikke sett serien så mye på nytt, men husker godt at jeg så sesong 2 igjen på nytt en gang, og jeg følte jeg kom opp med en helt annen mening på hva en episode prøvde å si, eller å få fram enn hva jeg trodde først.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Ja, den er ekstremt gjennomtenkt og gjennomført, tror aldri jeg har sett en serie der jeg lever meg så inn i karakterene. De fleste serier dabber også litt av etter hvert som sesongene går. Men ettersom tidsånden (serien beveger seg gjennom 60-tallet - så store endringer) hele veien gir en naturlig endring på dynamikken mellom karakterene, så klarte de å holde det interessant gjennom alle sesongene. 

 

Tror riktignok favorittscenen min kommer allerede i sesong én, feller en tåre hver jævla gang jeg ser den. (Hadde droppet å se den om planlegger å se Mad Men, gir ikke så mye mening uten å ha sett den. Helt fantastisk avslutning på sesongen).

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er en av favorittscenene mine også. Matt Zoller Seitz har en bok som er oppkalt etter den scenen, hvor han går igjennom alle episodene med en ganske fyldig dekning av episodene. Når jeg ser Mad Men på nytt en dag, om noen år, minst. Så kommer jeg til å lese den i takt med hver episode. 

 

https://www.amazon.com/Mad-Men-Carousel-Complete-Companion/dp/1419720635


Seitz har forresten et fantastisk video eassy om Deadwood, som alle Deadwood-fans burde få med seg. Fortalt av Jim Beaver fra serien.

 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...