Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å se en episode av Westworld i går, falt ikke helt i smak. Handlingen virket litt rotete da jeg ikke helt skjønte hva som hadde foregått ila episoden jeg så..

 

Noe annet spennende man kunne starta på? Har for øyeblikket abonnement på Netflix og HBO.

HBO har svært mange fantastiske seriar. The Wire, Sopranos, Oz, Carnivale, Deadwood, Seks fot under, Boardwalk Empire, Rome, Band of Brothers, Game of Thrones.. Men HBO er kanskje ikkje noko for deg, om du sleit med Westworld.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har allerede "sagt" at jeg synes Westworld er hypet opp. Det beste at jeg kan si om serien er at de har gjort en god jobb med med scenery, kulisser, m.m., samt et par momenter som til i de neste to avsnittene.

 

Det er også sterkt av en norsk skuespiller å få en rolle i en premium serie som dette. Neste mål er å få en norsk skuespiller i hoderollen, slik svenskene har greid med Rebecca Ferguson i White Queen?

 

Videre setter serien faktisk noe som antakeligvis kommer til å bli mer og mer aktuelt (og et problem) under debatt, nå som VR og roboter såvidt har begynt å bre om seg,

 

Utfordringen til serien er at den har for få strenger å spille på. Mens Game of Thrones har mange strenger å spille på på (veier til målet, kulturer,personligheter etc.). Karakterene er også temmelig endimensjonale og karikerte i Westworld. Det er vanskelig å identifisere seg med dem (muligens med et lite unntak av William tidvis).

 

Jeg hadde ikke orket å se denne serien to ganger.

 

Vanskelig å spekulere i hva som gjorde at journalistkorpset gikk nærmest enstemmig inn for at dette var det neste store med sammenligninger av det beste av de populære premiumseriene. En teori kan kanskje være at de så bare de 4 første episodene (som de jo gjorde) og tenkte at det vil bli mye twists and turns og karakterutvikling, og ytterlig persongalleri etterhvert i sesongen(e). Det gjorde det jo ikke.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Å så mye hestepiss.

 

At kritikerne var samlet om Westworld er ganske elendig påpekt når du kan se det motsatte bevist på alle steder som samler kritikk fra kritikere. Serien har generelt anmeldelser som er over på det positive, men det ikke universalt anerkjennelse serien akkurat får. Til og med Gilmore Girls har bedre anerkjennelse fra kritikere enn Westworld.

 

Serien er jo nesten ikke engang på en eneste topp 10-liste for TV-året annet enn på sci-fi vennlige nettsider heller.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Ja jeg "snakket" om norske kritikere (beklager at det ikke ble presisert). Se de store norske "avisene". Som jeg også har påpekt ble disse artiklene skrevet før release. Om det har moderert seg etterpå kan godt hende. Men "hype" er jo som regel før release.

Jeg skjønner ikke hvorfor du reagerer så mye på hva jeg skriver, egentlig, eller hvorfor du bruker den retorikken. Jeg er ikke den eneste som er kritisk til denne serien i tråden. Legg også merke til at jeg ikke har sagt at det er en dårlig serie, langt ifra. Jeg gitt den skryt for 3 minst 3 betydelige momenter (tidligere har jeg også omtalt godt skuespill, der er jeg faktisk enig med journalisten(e), gjelder spesielt på de som spiller "host'ene"). Men du har tidligere kritisert meg for manglende forklaring bak argumentene det er det jeg gjør her. Er det bedre å gå tilbake til at alle skriver korte "synse"-innlegg uten begrunnelse? En av grunnene til at jeg skriver meningene mine i tråden er at jeg savner dialog i innleggene, er det ikke bare da saklig eller subjektiv tilbakevise hvert punkt?

 

Hvis du ønsker linker til de norske avisene som skriver det jeg sier kan jeg sikkert lete opp det.

 

Når jeg så spekuler i hvorfor de skriver det er, jo nettopp dette; spekulasjoner. Siden det ikke foreligger fakta må det da være greit å spekulere litt? Så hadde det vært interessant om andre kom med sine spekulasjoner, som for alt jeg vet treffer bedre.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

 

Prøvde å se en episode av Westworld i går, falt ikke helt i smak. Handlingen virket litt rotete da jeg ikke helt skjønte hva som hadde foregått ila episoden jeg så..

 

Noe annet spennende man kunne starta på? Har for øyeblikket abonnement på Netflix og HBO.

HBO har svært mange fantastiske seriar. The Wire, Sopranos, Oz, Carnivale, Deadwood, Seks fot under, Boardwalk Empire, Rome, Band of Brothers, Game of Thrones.. Men HBO er kanskje ikkje noko for deg, om du sleit med Westworld.

 

 

Er helt enig i at stort sett alle de seriene du nevner er fantastiske, men ikke la Westworld være en HBO målestokk. Jeg kan trygt anbefale HBO selv om jeg ikke synes noe spesielt om Westworld (blei for "intellektuell" for min del, skjønte stort sett aldri noen ting)  :).

 

Veit ikke hva Nlklas liker, men med HBO er det så mye å velge i at det nesten bare er å begynne et sted.

 

Synes forøvrig Quarry har fått lite omtale her. Litt slow burner, men en fantastisk sesongfinale i mine øyne. Hadde ikke noen spesielle forventninger, men ble positivt overrasket.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Ja jeg "snakket" om norske kritikere (beklager at det ikke ble presisert). Se de store norske "avisene". Som jeg også har påpekt ble disse artiklene skrevet før release. Om det har moderert seg etterpå kan godt hende. Men "hype" er jo som regel før release.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du reagerer så mye på hva jeg skriver, egentlig, eller hvorfor du bruker den retorikken. Jeg er ikke den eneste som er kritisk til denne serien i tråden. Legg også merke til at jeg ikke har sagt at det er en dårlig serie, langt ifra. Jeg gitt den skryt for 3 minst 3 betydelige momenter (tidligere har jeg også omtalt godt skuespill, der er jeg faktisk enig med journalisten(e), gjelder spesielt på de som spiller "host'ene"). Men du har tidligere kritisert meg for manglende forklaring bak argumentene det er det jeg gjør her. Er det bedre å gå tilbake til at alle skriver korte "synse"-innlegg uten begrunnelse? En av grunnene til at jeg skriver meningene mine i tråden er at jeg savner dialog i innleggene, er det ikke bare da saklig eller subjektiv tilbakevise hvert punkt?

 

Hvis du ønsker linker til de norske avisene som skriver det jeg sier kan jeg sikkert lete opp det.

 

Når jeg så spekuler i hvorfor de skriver det er, jo nettopp dette; spekulasjoner. Siden det ikke foreligger fakta må det da være greit å spekulere litt? Så hadde det vært interessant om andre kom med sine spekulasjoner, som for alt jeg vet treffer bedre.

 

Derfor du skulle presisert norske anmeldere. Ja, når du snakker om norske aviser og anmeldere så er du korrekt. Det er egentlig ikke overraskende når norske TV-anmeldere sa at House of Cards var noe av det beste på TV ganske mye på overtid, og valgte jo å kalle Nobel "modig" uten å engang begrunne hvorfor (VG). Så det er strengt tatt ikke overraskende at de gir en serie som Westworld, med kjente skuespillere og en norsk skuespiller skryt.

 

Personlig synes jeg Westworld var ikke noe særlig mer enn greit fra starten av, men det er skuespillerne og det visuelle som overgår et veldig knotete manus og fikk det til å fungere litt bedre utover i sesongen. Kanskje får serien levert noe bedre i sesong 2 med tanke på at avslutningen av sesong 1 åpner for noe bedre.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

 

 

Derfor du skulle presisert norske anmeldere. Ja, når du snakker om norske aviser og anmeldere så er du korrekt. Det er egentlig ikke overraskende når norske TV-anmeldere sa at House of Cards var noe av det beste på TV ganske mye på overtid, og valgte jo å kalle Nobel "modig" uten å engang begrunne hvorfor (VG). Så det er strengt tatt ikke overraskende at de gir en serie som Westworld, med kjente skuespillere og en norsk skuespiller skryt.

 

Personlig synes jeg Westworld var ikke noe særlig mer enn greit fra starten av, men det er skuespillerne og det visuelle som overgår et veldig knotete manus og fikk det til å fungere litt bedre utover i sesongen. Kanskje får serien levert noe bedre i sesong 2 med tanke på at avslutningen av sesong 1 åpner for noe bedre.

 

 

Takk for et saklig innlegg! Da er vi altså helt enig. Din spekulasjon om bra pga kjent norsk skuespiller har jeg også tenkt selv, men unnlot å skrive det. Men uansett sterkt gjort av henne, og Inderøya innbyggere kan være stolte av henne som ambassadør.

 

Helt enig i det med manus også. Ja, det kan teoretisk sett bli bedre i sesong to, men da blir jeg overasket. HBO selv vil jo at dette skal være som Game Of Thrones ift en serie med flere sesonger. Pga av min argumentasjon mener jeg at de har for lite til å bygge på til å få frem 5-7 sesonger med dette materialet.

 

Men absolutt en helt grei serie. Det mener jeg også.

Lenke til kommentar

La meg bare gjør det klart at jeg elsker Ingrid Bolsø Berdal, og hun gjør en god nok rolle, men hun fikk ganske lite å gjøre på serien og enkelte hypet opp rollen hennes som viktig. Mener også noen skrev at hun fikk mye å gjøre, men akkurat hvem det var (mulig Filmpolitiet?). Ofte overraskende at hun fikk navnet sitt på introduksjonen til serien så lite hun var med. Hun er som Kristofer Hivju i Game of Thrones et passende fit til serien, som trolig som Hivju kan takle det hvis hun får mer materiale å bite i senere. Hun var solid i sesongfinalen av Westworld.

 

I grunn burde Westworld vært bedre i sesong 1 med tanke på hva Jonathan Nolan med noen andre fikk til i en serie som Person of Interest. Serien stadig støtt ble "kastrert" fordi CBS som sendte serien ville at serien skulle være mye mer "Ukas sak" framfor en litt mer komplisert serialisert handling om menneskes bruk av kunstig intelligens, likevel klarte serien å være en av de beste og mest aktuelle TV-seriene om teknologi de siste årene.

Men har tro på sesong 2, når enn det kommer av Westworld.

Lenke til kommentar

Det var i hvert fall helt topp med The Man in the High Castle tilbake :) Ypperlig inngangspris på Amazon Prime tjenesten også, midt i blinken dette foreløpig! Kan jo sikkert rekke over mye på de 7 dagene med prøvetid også, er vel strengt tatt ikke så veldig mye interessant der sånn med første øyekast.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det var i hvert fall helt topp med The Man in the High Castle tilbake :) Ypperlig inngangspris på Amazon Prime tjenesten også, midt i blinken dette foreløpig! Kan jo sikkert rekke over mye på de 7 dagene med prøvetid også, er vel strengt tatt ikke så veldig mye interessant der sånn med første øyekast.

 

Jeg har ikke peiling på manga-seriene der, men ellers rekker man gjerne over de 2-3 seriene som er verdt å se som er unike for tjenesten (de andre er allerede på HBO Nordic, Netflix og/eller Viaplay, så ikke noe å stresse med om man har konto der fra før). 

 

Skal bli bedre en gang på nyåret med flere serier på plass. 

 

Kan forøvrig se sesong 2 av The Man In The High Castle hvis du logger inn via amazon.com. Ikke geoblokket (den er ikke lagt ut på primevideo.com). 

 

 

Hva gjelder Westworld, top notch første sesong. Men den er som kjent ikke for alle. God serie om kvinnefrigjøring, mediekritikk, gaming, og kritikk av vold, sex og portrettering av kvinner (og menn?) i media - selv om medieviteren i meg ikke helt deler dens dystropiske syn på akkurat det. Storfornøyd.  Den handlet i mindre grad om kunstig intelligens, det er jo ikke tematikken som ble utforsket særlig - ei heller var det meningen. 

 

The OA var for ned-dynket i det pretensiøse. Men slik risiko må man leve med når man gir folk frie tøyler. Av og til leder det til gull, av og til leder det til oahhh. Men kult at den berører livet-etter-døden tematikken. Man ender fort opp med å google vitenskapen bak den, for oss hedenske ikke-troende mennesker :)

 

Anbefaler heller Sense8. Den traff mer etter en slitsom start. Gleder meg til julespesial. 

Lenke til kommentar

La meg bare gjør det klart at jeg elsker Ingrid Bolsø Berdal, og hun gjør en god nok rolle, men hun fikk ganske lite å gjøre på serien og enkelte hypet opp rollen hennes som viktig. Mener også noen skrev at hun fikk mye å gjøre, men akkurat hvem det var (mulig Filmpolitiet?). Ofte overraskende at hun fikk navnet sitt på introduksjonen til serien så lite hun var med. Hun er som Kristofer Hivju i Game of Thrones et passende fit til serien, som trolig som Hivju kan takle det hvis hun får mer materiale å bite i senere. Hun var solid i sesongfinalen av Westworld.

 

I grunn burde Westworld vært bedre i sesong 1 med tanke på hva Jonathan Nolan [klipp]

 

Vel litt berg og dalbane det der med norske skuespillere i Hollywood. I Hercules har de norske (Hennie og Bolsø Berdal spesielt) akkurat nok skjermtid til at det er verdt å se filmen pga av dem for oss nordmenn. I the Martian er rollen til Hennie liten.

Jeg tenkte iløpet av første Westworld episode at det lovet godt at hun var så tidlig kreditert i introen, så i første episode er det jo passe skjermtid, så er det noen episoder hvor hun bare er statist og veldig lite på skjermen og så er det litt som i første episode noen episoder. Det er jo definitivt ikke aller mest sentrale rollen, men det har mediene vært klare på at Rachel Wood har også. Så alt i alt føler jeg at kritikerne har ordet i behold akkurat på håret denne gangen også.

 

Noen ganger får man også følelsen av at journalister ikke bare definerer viktig rolle i skjermtid. I Anna Karenina f.eks. har "chamber maid"'en hennes en liten rolle med knapt noen replikker. Likevel var jo chamber maiden'e viktig for de som hadde det på de tidene. Altså viktig for hovedpersonen som f.eks i Victoria. Det er jo også korrekt.

 

Jeg tror nok at Thorbjørn Harr, Christopher Hivju, Aksel Hennie og Ingrid Bolsø Berdal kan bære en hovedrolle. Så i en ikke fjern fremtid skjer det nok.

 

En liten kuriositet ift det med svenskene og Rebecca Ferguson dog, i White Queen synes jeg engelsken hennes var meget god. Jeg visste faktisk ikke da at hun var svensk. Mens i Mission Impossible er den svenske dialekten tykk. Vikander derimot greier seg bra med aksenten i Jason Bourne, men det er tydlig at hun konsentrer seg veldig om det, og jeg synes ikke skuespillet der blir like bra som i en Kongelig Affære og Machina Ex. Mens danske Nicolaj Coster-Waldau må jo ha en kjempefordel i Hollywood med sin finslepne engelsk.

 

Helt enig i det med Nolan.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det var i hvert fall helt topp med The Man in the High Castle tilbake :) Ypperlig inngangspris på Amazon Prime tjenesten også, midt i blinken dette foreløpig! Kan jo sikkert rekke over mye på de 7 dagene med prøvetid også, er vel strengt tatt ikke så veldig mye interessant der sånn med første øyekast.

 

Hvordan fungerer Prime? Jeg har sett endel skriver at det er mye "not available in your area"...

Veldig begrenset med filmer, ser det ut til, men kan man betale for å streame filmer av type bluray release dato? Eller er dette kun forbehold Amazon Instant som vel ikke er tilgjengelig i Norge? 

Er det PS4 app for det som virker i Norge? Evt. bredt spekter av browsere som støttes?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg begynte å se The Crown i går. Sett to episoder og liker den. Egentlig har jeg ikke sansen for kostymedrama men her er det vevd inn såpass mye historie at jeg vil fortsette å se.

 

Knakande god. Episode 9 er en av årets beste uavhengig av TV-seirer.  Herre for en episode!

 

 

Det var i hvert fall helt topp med The Man in the High Castle tilbake :) Ypperlig inngangspris på Amazon Prime tjenesten også, midt i blinken dette foreløpig! Kan jo sikkert rekke over mye på de 7 dagene med prøvetid også, er vel strengt tatt ikke så veldig mye interessant der sånn med første øyekast.

 

Hvordan fungerer Prime? Jeg har sett endel skriver at det er mye "not available in your area"...

Veldig begrenset med filmer, ser det ut til, men kan man betale for å streame filmer av type bluray release dato? Eller er dette kun forbehold Amazon Instant som vel ikke er tilgjengelig i Norge? 

Er det PS4 app for det som virker i Norge? Evt. bredt spekter av browsere som støttes?

 

 

Amazon Prime Video er en uferdig tjeneste mtp innhold. 

 

Primært for å få ut The Grand Tour. De har ikke klart å stokke bena helt enda mtp innhold, som det kommer mer av. Også deres egen originalinnhold, hvor det nyeste mangler. 

 

Men The Man In The High Castle sesong 2, som kom fredag, kan man snodig nok se hvis man logger inn via amazon.com fremfor primevideo.com :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...