Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Jeg mener også som mange andre her at det burde være like krav til både menn og kvinner. Høres kanskje litt mannsjovenistisk ut,men menn drar ut i krig og kvinnene pleier dem når de er tilbake. Altså det jeg mener er at menn er bedre rustet til krig. Men det betyr ikke at det ikke er plass til kvinner i en evt krig. Det handler ikke bare om å være nær slagmarken, noen må faktisk lappe deg sammen hvis du skader deg. Noe som selvsagt er viktig. Det burde være slik at det også i Forsvaret burde gjenspeiles hva menn og kvinner faktisk gjør i hverdagslivet. Der mennene driver med slåtten, ved, fikser hvis det er noe galt med huset. Mens kvinnene lager middagen, rydder og vasker.

Høres kanskje ut som gamle tanker. Men hvis man tenker litt så er det i det store og hele slik samfunnet våres her og da mener jeg dette burde gjenspeiles i Forsvaret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske jenter er ikke pålagt alminnelig verneplikt.

Sånn er det selv om man ikke uttalt skiller mellom gutter og jenter i loven. (Grunnlovens § 109) Så hvorfor avtjener ikke jentene verneplikt da?

 

I enkelte tillfeller er det en viss disharmoni mellom festtaler og praksis. Mye i p-forvaltningen er nemlig overlatt den enkelte saksbehandler, der flere av dem har et antikvert syn på jenter i Forsvaret. Jentene, minoriteten i den militære organisasjonen har en politisk ryggdekning i forhold til kvinneandelen og målsettingen om rekrutere flere jenter i Forsvaret, men på den annen side må ofte jentene prestere mer med tanke på likeverdigheten og for å bli akseptert. Mange menn saumfarer det jentene gjør. Krigersk på jakt etter deres svakheter.

 

Det å stille fysiske krav, sette fysisk standar osv. FOR jentene på jentenes premisser er mer hensiktsmessig og rettferdig enn f.eks. det å stille fysiske krav, sette fysiske standarer osv. for jentene på GUTTENES premisser.

 

En krig har da ingen premisser tenker du sikkert nå. En fiende vil neppe ta hensyn til at Norge har kvinnelige soldater og dermed kaste granaten kortere så jenta skal klare å løpe unna i tide osv.. (Rodal, Waits, like gode, på på sitt felt.)

Tror du det!? Et seriøst Forsvar vil så langt som mulig sikre kvaliteten, det er tross alt landets sikkerhet det er snakk om. Det vil kun legges til rette for at vi kan få de beste jentene og guttene inn, forskjellsbehandling har ingenting med rettferdighet og gjøre.

 

SnusHansen, dine tanker er da ikke så "gamle". Logiske vil nå heller jeg kalle de. :-) I Forsvaret, som innenfor alle andre yrkesgrupper står man selv ansvarlig for sine videre yrkeskarriere. Valget faller vel da, naturlig nok på det som ivaretar ens egne interesser/kunnskaper på best tenkelig måte.

 

Ha en ukrigersk dag!

 

Lq. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om de fleste her inne tror samtlige i millitæret bekler roller a là John Rambo. Man kan gjøre mye rart i militæret, blant annet å betjene servere, benytte radioer, sitte i Co/CP (command post, ikke sykdommen), kjøre armerte kjøretøy, fly jagerfly osv.

I enkelte av de overnevnte "jobbene" er det faktisk en fordel å være liten av vekst.

Lenke til kommentar

MrLee sier:

 

Feil.

 

Noen av dem søker seg inn i forsvaret for å være nær kjæresten. Og blir "kvotert" inn med lavere krav og preferensiell behandling bare på grunn av kjønn. "Er du trøtt?, dakkar! Gutter ta sekken så tar korporalen seg en tur i MBen og varmer seg mens dere marsjerer videre!"

 

Been there, carried the extra weight...

7971764[/snapback]

 

Kjenner du mange av det slaget, som har vervet seg inn kun i den hensikt å være nær kjæresten? Om det, kan jeg til en viss grad forstå skepsisen din. Men en kommer likevel ikke langt basert kun på det, man må uansett oppfylle de gjeldende krav. Kritikken må vel i slike situasjoner heller rettes mot de personene som evt. plasserer disse to i samme "bås"

 

Du har ikke skjønt at "krig" ikke bare dreier seg om fysikk?

"Er du trøtt?, dakkar! Hrrfm...

 

Menn med gnagesår da.. ? "Har du vondt i foten du da? dakkar!

Du er blitt plastret nå så du klarer en mil eller to til. .-)

 

Lq :)

Endret av liqa
Lenke til kommentar
Det virker som om de fleste her inne tror samtlige i millitæret bekler roller a là John Rambo. Man kan gjøre mye rart i militæret, blant annet å betjene servere, benytte radioer, sitte i Co/CP (command post, ikke sykdommen), kjøre armerte kjøretøy, fly jagerfly osv.

I enkelte av de overnevnte "jobbene" er det faktisk en fordel å være liten av vekst.

7982418[/snapback]

 

 

Derfor skiller mange her mellom stridende/ikke-stridende.

Lenke til kommentar

MrLee sier:

 

Feil.

 

Noen av dem søker seg inn i forsvaret for å være nær kjæresten. Og blir "kvotert" inn med lavere krav og preferensiell behandling bare på grunn av kjønn. "Er du trøtt?, dakkar! Gutter ta sekken så tar korporalen seg en tur i MBen og varmer seg mens dere marsjerer videre!"

 

Been there, carried the extra weight...

7971764[/snapback]

 

Kjenner du mange av det slaget, som har vervet seg inn kun i den hensikt å være nær kjæresten? Om det, kan jeg til en viss grad forstå skepsisen din. Men en kommer likevel ikke langt basert kun på det, man må uansett oppfylle de gjeldende krav. Kritikken må vel i slike situasjoner heller rettes mot de personene som evt. plasserer disse to i samme "bås"

 

Du har ikke skjønt at "krig" ikke bare dreier seg om fysikk?

"Er du trøtt?, dakkar! Hrrfm...

 

Menn med gnagesår da.. ? "Har du vondt i foten du da? dakkar!

Du er blitt plastret nå så du klarer en mil eller to til. .-)

 

Lq :)

7982510[/snapback]

 

Kjenner ikke mange, det handler om ett enkelttilfelle, men bare det faktum at det skjer er egentlig indikativt på at det er noe galt med systemet. Men som jeg har sagt tidligere, så er det ikke så mye bry med vernepliktige, det er ett mikkemus forsvar vi har her uansett og sannsynligheten for at værnepliktige ser strid er forsvinnende liten.

 

Problemet blir vel høyst akademisk egentlig, iallefall for min del ettersom jeg ikke akkurat ser for meg kvinner på frontlinja i strid med det første. Der er det ankepunktet mitt (og sikkert de fleste andre også) ligger. Du VIL ikke ha en person på siden av deg som ikke klarer de samme oppgavene som du klarer i en stridssituasjon, samme om den personen har penis eller ikke. Og om kvinner hadde sluppet inn i disse oppgavene basert på lavere krav enn menn, så er det nettopp det som kunne skjedd. Og da er sannsynligheten for at liv går tapt desto større. Ett lag ER ikke sterkere enn det svakere ledd, om det er en mann eller kvinne. - men om en av dem er tatt inn på lavere krav enn de andre så sier det seg selv at sannsynligheten for at den personen ikke klarer like mye som de andre stor...

Lenke til kommentar

"Jenter i Forsvaret", det er da på langt nær ensbetydende med kuler og granater? Det forseggår da så langt mye mer innen Forsvaret enn som så. Men er enig, vi vil så absolutt ikke ha et Minni Mus forsvar. :-)

 

Med jenter i fronten vil sannsynligheten for at flere liv ville gå tapt bli desto større.. sier du. Det kan jeg pdd. hverken bevise eller motbevise.. Kan du?

 

Om det ikke fantes legerpersonell/pleiere/omsorgsmedarbeidere i fronten, ville sannsynligheten for at flere liv ville gå tapt bli desto større. Enig?

 

Hvilke av disse oppgavene ser du/dere på som de viktigst? Den som muligens måtte ta noens liv eller risikere selv bli beskutt? Eller de personene som kan bidra til at noen liv reddes? Etc. etc. Begge/alle oppgaver er like viktig. Samme hvem som utfører hva, bare de har den kompetansen som kreves for at et best mulig resultat oppnås. Rett mann/kvinne på rett plass.

 

Ingen "bry" med de vernepliktige... ? Går nå ut i fra at du sikter til jentene? "Fnys". Lar den ligge i forløpig, har liten tid.

 

Har vel vært inne på det før. Veneplikt ser jeg på som en posetiv mulighet for de jentene som tror Forsvaret kan være et passende yrkesvalg for dem men som er noe usikre på om de "passer inn".

 

Til slutt, noen her som har oversikt over hvordan de kvinnelige Politibetjenter utfører jobbene sine kontra de mannlige?

 

 

Lq :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tante som gikk i forsvaret, hu kom seg helt opp til Major. Hu klarte seg kjempefint, men det er visse jenter som ikke passer inn i hele tatt, det er jeg enig i. Men det gjelder og gutter.

 

En annen ting er om de dømmer forskjellig fra kjønn til kjønn, så blir jo dette helt latterlig grunn. Ja til felles fysiske og psykiske krav.

Lenke til kommentar

For det første synes jeg at Damer og menn burde ha likestilling når det gjelder militæret. Ja, Kvinnene har det annerledes enn oss gutta. Det er likestilling i norge, men når det gjelder militæret virker det litt annerledes.

 

Sutring og sure miner hører vell til, men blir kvinner annerledes tolerert i denne sammenheng? kvinner kan minst gjøre en like god jobb som gutta, og omvendt i alle ting.

 

har ikke sett for meg kvinner på fronten, men det finnes damer som er bedre enn menn å kjøre racerbil, så hvorfor ikke skyte fiender, og overleve.

 

er det sånn at Kvinner er til for å sitte å lese Arabisk, imens mennene er ute i feltet og kriger?

Lenke til kommentar
Det virker som om de fleste her inne tror samtlige i millitæret bekler roller a là John Rambo. Man kan gjøre mye rart i militæret, blant annet å betjene servere, benytte radioer, sitte i Co/CP (command post, ikke sykdommen), kjøre armerte kjøretøy, fly jagerfly osv.

I enkelte av de overnevnte "jobbene" er det faktisk en fordel å være liten av vekst.

7982418[/snapback]

 

Mange tilfeller hvor det er en fordel å være liten ja. Det seg være om en er gutt eller jente. F.eks når man må åle seg inn i seksjonstankene. For der inne er det trangt der. Fueltanken er jo delt opp i flere "rom" slik at faren for å miste all bensinen ved en evt. lekasje blir relativt liten. Så trangt er det at man må bruke armene over hodet når man jobber. Må mer føle seg frem til det en gjør, enn se. Tankene er jo tømt for fuel på forhånd når dette skal gjennomføres, men det hender det ligger igjen noen rester. Det er nesten det værste med hele jobben. Den stanken er ubeskrivelig intens og kvalmende. I tilfeller som dette spiler det ingen rolle om man er jente eller gutt. Her er det den personen som overvinner klaustrofobien som trekker det lengste strået.

 

Lq :)

Endret av liqa
Lenke til kommentar
noen bør finne frem stivkrampe sprøyta og stikke litt i PetterPann her, hadde det ikke vert for det kvinnelige befalet i STAB troppen, hadde livet vert kjedelig på øvelser.

8014411[/snapback]

 

Nemlig, noen fornuftige ord det der. ;-)

 

Jeg leste gjennom tråden her for så å skrive om dette på norsktentamen, hvor jeg blandet min mening med meninger og argumenter jeg var enig i her. Jeg skal poste essayet her, når jeg har fått det karraktersatt.

8014436[/snapback]

 

Gleder meg. :-)

 

Lq :)

Lenke til kommentar
Det virker som om de fleste her inne tror samtlige i millitæret bekler roller a là John Rambo. Man kan gjøre mye rart i militæret, blant annet å betjene servere, benytte radioer, sitte i Co/CP (command post, ikke sykdommen), kjøre armerte kjøretøy, fly jagerfly osv.

I enkelte av de overnevnte "jobbene" er det faktisk en fordel å være liten av vekst.

7982418[/snapback]

 

...men samtidig skal alle som har fullført førstegongsteneste vere kapable av å delta som vanlig infanterist/soldat.

 

I ein rèell stridssituasjon i Noreg vil kun eit bittelite fåtall få drive med nettopp betjening av køyretøy, radioar, sitte i Ko e.l.. Hugs på at kvar avdeling i Noreg kun har utstyr til èit årskull i den avdelingen, medan det gjerne vert kalla inn 20-25 årskull om det faktisk blir krise. Alle "overflødige" vil fungere som infanteri med kun veldig grunnleggande utrustning.

 

Synest innlegget til Stikk-kont@kten illustrerer veldig godt :)

 

Edit:

Leif på tur...

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Har redigert posten litt...

 

Det med at ungdom ikke tjener så bra og derfor ikke vil lide økonomisk er helt feil uansett hva dere sier. militæret blir utsatt til etter utdanningen med mindre du vil inn før, og etter utdanningen (læretid og praksis er også utdanning) så tjener de fleste minst 5-6 ganger så mye som man får i militæret.

 

Og: Jeg kjenner flere jenter som har stilt opp i militæret som garantert vil være bedre enn meg i en eventuell krig... dessuten: hva er sjansen for at norge kriger med det første? jeg ser mest på militæret som noe annet enn å ruste opp norge for krig. jeg ser på det som en trening, ikke bare fysisk men også psykisk, og jeg tror både jeg og de fleste andre, også jentene, vil ha godt utbytte av dette.

Endret av Apetiger
Lenke til kommentar

...

 

Så...

 

Er alle enig i at det er viktig at alle vi trener opp -- når vi har en maksgrense for antall soldater vi trener i løpet av året, som i dag (rundt 50% av alle menn gjennomfører) -- er de best kvalifiserte?

- Det er ikke slik at jenter som ikke er sterke automatisk er smarte

- Det er ikke slik at sterke menn automatisk er dumme

- Sunnhet og styrke tegn på mestring og intelligens -- eller bitter determinisme

 

Er alle enig i at når 100 mennesker går til fots og blir angrepet -- så er det lurt at alle 100 kan løpe så og så fort -- og at ingen fikk komme inn på lavere krav?

At alle kvalifiserte klarer å løpe femten kilometer på to timer dersom vi blir varslet om at en atombombe sprenger om 2 timer -- med våpen og utstyr?

 

Så...

 

Hva skjer mer dem som løper for sakte?

Menn risikerer å bli ydmyket, torturert og drept.

Hva med jenter?

Lenke til kommentar
Hva mener jeg om jenter i forsvaret?  Det sies at et bilde sier mer en tusen ord, så prøver meg på den:

 

theweaklink.jpg

8014735[/snapback]

Men er det om du tar jentekravene eller guttekravene som avgjør om du er det svakeste leddet?

Dessuten er det grei fysikk det du illustrerer, men ikke en god sammenligning med virkeligheten når det gjelder lagarbeid. I virkeligheten kan de forskjellige leddenes individuelle egenskaper styrke hverandre.

 

 

Er alle enig i at det er viktig at alle vi trener opp -- når vi har en maksgrense for antall soldater vi trener i løpet av året, som i dag (rundt 50% av alle menn gjennomfører) -- er de best kvalifiserte?

- Det er ikke slik at jenter som ikke er sterke automatisk er smarte

- Det er ikke slik at sterke menn automatisk er dumme

- Sunnhet og styrke tegn på mestring og intelligens -- eller bitter determinisme

 

Er alle enig i at når 100 mennesker går til fots og blir angrepet -- så er det lurt at alle 100 kan løpe så og så fort -- og at ingen fikk komme inn på lavere krav?

At alle kvalifiserte klarer å løpe femten kilometer på to timer dersom vi blir varslet om at en atombombe sprenger om 2 timer -- med våpen og utstyr?

 

Så...

 

Hva skjer mer dem som løper for sakte?

Menn risikerer å bli ydmyket, torturert og drept.

Hva med jenter?

8019766[/snapback]

Er for såvidt enig i at det beste har vært om bare de "beste" hadde kommet inn når det er så mange som ikke blir innkalt i dag, sett fra et militært ståsted. Spørsmålet er om det er antall push-ups som avgjør dette? Er virkelighetsoppfatningen deres så sort/hvitt?

-Er det noen som har påstått at jenter som ikke er sterke automatisk er smarte?

-Er det noen som har påstått at sterke menn automatisk er dumme?

-Styrke er ikke et tegn på intelligens eller mestring. Finnes mange "Einstein'er" som ikke kan ta 10 push-ups, og det finnes mange "Hulk Hogan's" som sliter med å telle 18 - 20 år tilbake for å finne ut om noen er gamle nok til å sleppe inn på Teen disco.

Hvis det hadde kommet en atombombe som hadde nådd leiren om 2 timer, så kunne dere Ramboer springe til krampa tar dere. Jeg hadde slått meg sammen med de mer gjennomsnittlige av oss og lasta på en BV, MB, M113, Scania, you name it... så har jeg kjørt vekk. Dere har uansett ikke kommet dere langt nok unna slik at dere har sluppet unna å bli grillet av en flash-bang fra helvette... :thumbup:

 

Sist: Hva skjer med jentene som løper for sakte?

De blir grilla sammen med resten av dere i det eksemplet ditt.

Blir de tatt til fange så risikerer de å bli ydmyket, torturert, voldtatt og drept.

Forøvrig det samme som menn risikerer, bare at voldtektdelen er mer sannsynlig hos jenter.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...