Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
et vesentlig moment, men poenget mitt er: hvem vil du ha på ditt "lag"

en sterk kvinne eller en pinglete mann?

 

hvordan er det egentlig? hvis en gutt ikke klarer "kravene", blir han da sendt hjem? :O

8024990[/snapback]

 

I dag stilles det lavere krav til kvinner enn menn, resultatet av det er at jeg kan risikere å få en svak kvinne på "mitt" lag i fall krig. Er det optimalt? Nei, er det bra? Nei..

 

Jeg vil ha en person som er skikket på mitt lag, enkelt og greit.

 

(nå er det forsåvidt endel empiri fra Israel som tilsier at kvinner i stridende avdelinger uansett er en dårlig idè)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
hvordan er det egentlig? hvis en gutt ikke klarer "kravene", blir han da sendt hjem? :O

8024990[/snapback]

 

Nei. Det er faktisk ikke så mange i Forsvaret som møter Nato sine krav.

Lenke til kommentar

Det var 2 jenter i troppen min da jeg var inne til førstegangstjeneste. Ett av befalet var også jente.

 

Den ene av de 2 i troppen var skikkelig bitch og prøvde konstant å ta snarveier, mens den andre jobba skikkelig hardt og ofte bedre enn de fleste av gutta. Begge disse jentene var sannsynligvis sterkere enn meg som gutt, siden jeg rett og slett er ei pingle. For å være helt ærlig så hadde jeg mindre å gjøre i forsvaret enn mine 2 medsoldater som tilfeldigvis var jenter.

 

Det kvinnlige befalet var ei snerten dame, som faktisk gjorde en god jobb, såvidt jeg kan bedømme.

 

Jeg er ikke sterk, ikke har jeg god kondisjon heller, ikke er jeg spesielt kjapp heller. Jeg har min styrke mellom øra jeg, noe jeg også prøvde å si på sesjon og til befalet under førstegangstjenesten. Selv om jeg sa klart i fra hvordan landet lå, så ble jeg presset inn i en tjeneste jeg ikke passet til. Jeg ble faktisk satt som MG1:) Den minste og svakeste i troppen ble satt til å bære det tyngste våpenet troppen var satt opp med. Etter å ha snubla meg gjennom rekruttskolen så klarte jeg å kjempe meg til en plass på krypto, en tjeneste hvor man bruker hodet mer enn man bruker fysisk styrke for å si det sånn. Jeg kom med beste karakter i kullet, men ble sparket fra tjenesten siden jeg oppdaget ett sikkerhetshull i datasystemet ved avdelingen hvor jeg avtjente verneplikten.

 

Jenter som sutrer i strid har ingen bruk for, akkurat som at man ikke har bruk for en pinglete gutt som såvidt klarer å løfte sekken sin. Jeg fikk dårlig score på alle de fysiske testene, med 50 kilo i naken form fordelt på 169 cm, så er det ikke mye plass til muskelmasse:) Jeg følte selvsagt at det var helt fjernt å forvente at jeg har samme muskelmasse og anlegg for å bygge muskler som en som var 175 og veide 80 kilo. Det er faktisk ikke sånn at alle gutter er like heller og det må være lov til å bruke hodet.

 

Enkelte passer til å fly rundt i skogen andre gjør det ikke. Noen har styrken i hender og føtter, mens andre har den i hodet. Jeg har ikke trent en dag mer enn jeg må i mitt liv og er egentlig stolt av det, jeg har i alle fall hodet mitt på riktig plass, men problemet med forsvaret er at du ikke skal bruke hodet, du skal trenes til å bli en maskin som bare handler på instinkt, prøver du deg på å tenke så blir slike tanker raskt undertrykt av befalet med forskjellige sanksjoner: omvask på rommet 5-6 ganger i døgnet, vask dassen med tannbørsten, gjørmesvømming, nattpartruljer osv. Jeg lærte fort å holde kjeft og bare overleve tjenesten, mens en stakkar som ikke var like lett å kue fikk gjennomgå som "F".

 

Som flere har bemerket, så driter fienden i om du er jente eller gutt, de knerter deg uansett, forskjellen er kanskje at de voldtar deg før de knerter deg om du er jente. De driter også i om du er svak eller sterk, skutt blir du uansett. Skal du delta i krig, så bør du være fysisk skikket til det og ikke inkvotert fordi at det er politisk korrekt. Hvem får skylda når den svake jenta ble innhentet av en 15 åring med jaktkniv og slaktet? Klager da foreldrene til denne jenta over at forsvaret aldri burde sendt jenta deres i krig? Ikke vet jeg, men å ha forskjellige fysiske krav til 2 personer som skal utføre den samme oppgaven er ren idioti, oppgaven blir ikke lettere selv om denne personen viser seg å være jente.

Lenke til kommentar
Dotten, med fare for å dra dette OT, så mener jeg du tar feil. Båtlivet er daft, det sier absolutt alle jeg kjenner på båt. Alle på minerydder, MTB, fregatt, ubåt og støttefartøy. På vekterkurset var det flere fra fartøy, det var det også på mattekurset. I tillegg til at båtpersonell har mye kortere arbeidsdag, så får de 10 ganger mer ferie.

 

På land begynner vi 07:40 og er ferdige 16:00. De eneste gangene menige på båt arbeider lengre er når de en sjelden gang seiler. Og seiler de ofte, har de turnus.

7949453[/snapback]

 

Dette er jo det største tullpratet jeg har hørt om marinen på lenge.

Marinens båter styres av seilingsprogrammet. Er man ute på seilas så går man vakter, på samme måte som andre deler av forsvaret.

 

Turnus har kun kystvakten, de prøver seg på turnus på ubåter etter det jeg har lest men det er for å holde oppetiden på ubåtene, alltså en ren militærstrategisk begrunnelse. Noe de tar etter de største NATOmarinene (les: usa og uk).

 

For å ta MTB`ene som jeg har størst kunnskap om så var ikke vi ferdige til kl 4 som regel. Og når vi var i land så var det vedlikehold av båten som var på programmet og som var styrt av behovet. Båten skulle være sjødyktig til enhver tid helt fra den tiden den ble klarert for tjeneste. Og det jobbes helt til den er det. Ingen skipskaptein med respekt for sitt yrke vil ha noe annet.

 

Å hevde at man i hæren eller luftforsvaret er i full utfoldelse fra 05.00 til 23.00 så farer du med løgn.

 

#Innlegget er redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer#

 

Hva mener jeg om jenter i forsvaret?  Det sies at et bilde sier mer en tusen ord, så prøver meg på den:

 

 

 

det svakeste leddet er ikke kjønnsbetinget. ei heller kulturbetinget og heller ikke betinget av at man har venstre lilletå i utstående vinkel av 45 grader.

 

I ein rèell stridssituasjon i Noreg vil kun eit bittelite fåtall få drive med nettopp betjening av køyretøy, radioar, sitte i Ko e.l.. Hugs på at kvar avdeling i Noreg kun har utstyr til èit årskull i den avdelingen, medan det gjerne vert kalla inn 20-25 årskull om det faktisk blir krise. Alle "overflødige" vil fungere som infanteri med kun veldig grunnleggande utrustning.

 

 

 

eeeh nei.

all militær teori viser at man trenger mange personer bak pr stridende i fremste frontlinje. hvis du da ikke har mer nyskapende teori som du selv har kommet frem til selvsagt.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hvem får skylda når den svake jenta ble innhentet av en 15 åring med jaktkniv og slaktet? Klager da foreldrene til denne jenta over at forsvaret aldri burde sendt jenta deres i krig? Ikke vet jeg, men å ha forskjellige fysiske krav til 2 personer som skal utføre den samme oppgaven er ren idioti, oppgaven blir ikke lettere selv om denne personen viser seg å være jente.

8036017[/snapback]

 

Skyldsplassering kan nok muligens bli en del av foreldres sorgprossessen når slike hendelser inntreffer, ja. Men jeg tror jentas foreldre på lik linje med guttens, vil være innforstått med at det slett ikke var Forsvarets feil. Eller mener du at jentas foreldre er svakere psykisk enn guttens? ;-)

 

Lq :)

Lenke til kommentar

første del av quoten har ikke særlig mye relevans i denne sammenhengen, men siste del sier egentlig alt om idiotien ved å ha lavere krav til jenter som skal inn i forsvaret:

 

Ikke vet jeg, men å ha forskjellige fysiske krav til 2 personer som skal utføre den samme oppgaven er ren idioti, oppgaven blir ikke lettere selv om denne personen viser seg å være jente.
Lenke til kommentar
første del av quoten har ikke særlig mye relevans i denne sammenhengen, men siste del sier egentlig alt om idiotien ved å ha lavere krav til jenter som skal inn i forsvaret:

 

Ikke vet jeg, men å ha forskjellige fysiske krav til 2 personer som skal utføre den samme oppgaven er ren idioti, oppgaven blir ikke lettere selv om denne personen viser seg å være jente.

8056043[/snapback]

 

Forsvarets befalskole: For å komme inn her må du gjennom en opptaks- og seleksjonsperiode. Felles opptak og seleksjon (Fos) er felles for alle forsvarsgrenene og har som mål å sikre de beste kvalifiserte og mest motiverte søkerne får skoleplassen.

 

Man må gjennom intervju med offiser og psykolog-, legeundersøkelse-, fysiske tester i utholdenhet og styrke og psykologiske tester-. Feltøvelse-grunnleggende opplæring i feltkunnskaper-.

 

Har jentene kommet seg hit så fortjener de så absolutt å være der! Jeg kan bare ikke forstå at jentene som har gjennomført dette, sågard gjort det med heder og ære, (tom. kanskje bedre enn noen av gutta :-) )skal bli beskyldt for å ha "sluppet" gjennom grunnet "mildere stilte krav". Skal man komme seg opp og frem her i livet, må man yte megamaks . Som jo også er gjeldende innenfor alle andre yrkesgrupper.

 

Lq :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv blandede erfaringer fra min tid i forsvaret. Jentene fra MP skolen var vel så tøffe som gutta. Når vi kom opp nord som oprative MPer så møtte vi på noen udugelige. En jente som aldri fullførte de fysiske kravene endte opp som sersjant. Husker en Jente som visstnok sto for mesteparten av tyveriene på kaserna og da er det ikke så betryggende å senere få høre at hun kom inn på politiskolen (også kjønnskvotering) Og siden Vi var MP, så var det veldig mange andre som hadde søkt politiskolen, bra folk som jeg er sikker på at var veldig mye bedre egnet. Kan ikke tenke meg hvor surt det må ha vært å høre at hun kom inn da. Og enda værre da de hørte det største rasshølet fra MP skolen kom inn også. Han hadde innvandrerbakgrunn, så selv om han sovna på primusvakt, knakk armen på en annen kar, fikk masse klager til befalet siden han ikke kunne oppføre seg og på ofte holdt alle på rommet sitt oppe halve natta, alt i løpet av rekrutten og den påfølgende utsilingstiden, så ble han MP og for alt jeg vet er han politi nå.

 

Kvotering er noe dritt, folk som fortjener å bli valgt til noe blir valgt vekk til fordel for noen som er dårligere egnet er mine erfaringer.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Sto for mesteparten av tyveriene... Hvem sto så for de resterende da?

 

Å, siden dere var klar over hennes tyverier, ble det vel rapportert videre?

Å du mener altså det bare er "rasshøla" som kommer seg videre? :-o

 

Lq :)

Endret av liqa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...