Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Jeg var på sesjon som en av tre jenter. Hun ene har avgjort at hun skal dra, og hun er nok ei av de dere ikke vil ha med. Jeg derimot har vært i tvil fordi det er mange tjenester innenfor militæret som frister. Men nå har dere fjernet all tvil. Jeg kommer ikke til å dra i forsvaret. Det er ikke det at jeg ikke tror jeg kommer til å klare de fysiske kravene, men etter å ha lest her så har jeg rett og slett ikke lyst lengre. Takk! :)

 

Forresten, hva syntes dere om reklamene? De er godt laget, og gjør at man har lyst til å dra, selv om man er jente. Men litt av en markedsføring når det kommer til jenter. De sier at siden det er flest gutter så er man omtrent sikret kjæreste... Kanskje derfor noen jenter velger å dra, og det blir da feil grunnlag, noe som gjør at de finner ut at de "ikke trives i skogen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke at guttene er i bedre form enn jentene i snitt... i allefall ikke blandt de som søker.

8971805[/snapback]

http://www.abcnyheter.no/node/47078

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article...WT.mc_id=dn_rss

 

Videre skriver du at det er førstegangstjeneste vi snakker om, ikke krig. For et latterlig argument.

8974236[/snapback]

Vil du ha latterlig så les egne innlegg... ellers kan du spare deg når du ikke har noe bedre å komme med. Du kan begynne å argumentere for starters.

Du mener altså at de generelle kravene er for å kunne delta i krig...

Utdyp denne. Jeg vet det er en helt på jordet påstand, men gleder meg likevel til en "forklaring".

 

Videre kan jeg ikke se at de to artiklene støtter deg i det hele tatt.

Det at utrolig mange gutter også sliter med de kravene (som er 15 minutter på 3Km til ordinær førstegangstjeneste) ser du visstnok bort fra. Men gutta kan likevel bli tvunget inn. Eller er det ikke så farlig at gutta er i god nok form?

Er det bare sjanten som må kunne løpe?

 

Når det gjelder noe av det andre som står i artikkelen din, så er det lett å kjenne igjen mobbe-delen... den er godt forankret i denne tråden. Meninger som er smittet av gamle holdninger fra den gang folk trodde Rambo-fakter var ordinær krigføring.

Personlig har jeg møtt en del jenter både under førstegangstjeneste og under rep-øvelser...og har ikke noe dårligere inntrykk av de som soldater, faktisk kanskje ofte bedre fordi de er der av egen vilje, ønsker tjenesten og ikke er noen mammadalter.

Lenke til kommentar
...

8983055[/snapback]

Det er ikke latterlig å kreve at Forsvaret skal kunne brukes i krig.

 

Den første artikkelen støtter ihvertfall ikke det jeg siterte av deg, og det var egentlig mitt poeng:

Ikke at guttene er i bedre form enn jentene i snitt... i allefall ikke blandt de som søker.

8971805[/snapback]

 

Den andre linken min setter søkelyset på to ting: At kvinner opplever mobbing i militæret, og at de sliter med de fysiske påkjenningene. (Så blir neste debatt å avgjøre sammenhengen mellom disse.)

 

Og for å oppsummere min mening: Jeg er ikke mot kvinner i Forsvaret, men må legge meg på samme linje som en del andre i tråden: Det må stilles like krav! (Og ja, still også høyere krav til gutter!) Det er ingen grunn til å ha slappe folk i fysisk krevende stillinger, uansett kjønn. Erfaringsmessig er det dog flere komatryner blant jentene, men det er kanskje noen sambands-, sanitets- eller garnisonssoldater som kan jekke ned min teite empiri fra infanteritjeneste?

Lenke til kommentar

Leste her ett sted at guttene risikerer livet sitt fordi jentene er i militæret.. Hvordan risikerer de livet? fordi jentene er svakere enn guttene (av naturlige årsaker som INGEN kan klandre oss jentene for,,? akkurat som at det er dårlig gjort at det er vi jentene som må bære frem barnet, gutta slipper unna) :mad:

 

Og noen andre i denne tråden nevnte at jentene sinker de mannlige medsoldatene sine.. det er nok mulig det skjer noen ganger, men det er vel bedre at jentene tar initiativ til å forsvare landet sitt (sikkert mange jenter som har reddet livet til medsoldatene sine i krig), enn å stole på en som gutt som MÅ dra i militæret, men som hater å være der og ikke har noen annen motivasjon enn å finne på unnskyldninger for å komme seg hjem!!?? Jentene gjør det jo av egen fri vilje!

 

Ikke skyld på jentene at militæret har sine regler i sine øvelser som gjør at man ikke kan løpe fra noen på laget sitt! I virkelig krig, så hadde vel alle løpt som bare f... for å komme seg vekk fra ett angrep? Ingen av dere gutta hadde ventet på jentene! og det er helt greit, alle har jo rett til å forsvare seg på best mulig måte, men bare husk at jentene faktisk er der ute og risikerer livet sitt sammen med dere gutta, FRIVILLIG! for å beskytte landet sitt! RESPEKT sier jeg bare :mad: Lurer på hvor mange gutter som hadde vært i militæret hvis de fikk velge ja!! :hrm:

 

Så slutt og syt,, og heller vær glad for at jentene stiller opp!

 

Ps. Hvis noen tror at en jente drar i militæret for å ligge rundt med alle gutta, så tar de mektig feil.. det blir bare en rett og slett for dum påstand!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Vel, saken er ganske enkel og grei. Gutter og jenter har forskjellige fysiske forutsetninger (basert på ren fysiologi). I militæret har man ofte på seg tung pakning, i tillegg til masse fellesutstyr som må bæres. Våpen, hjelm, stridsvest med ammo osv gjør ikke akkurat det noe lettere. En jente har dårligere forutsetninger for å greie dette like bra som gutter. Så lett er det. Det er en grunn til at ingen jenter noensinne har greid opptaket til HJK eller MJK for den slags skyld. Det har ingenting med at gutter er bedre enn jenter, jeg er helt sikker på at i mange situasjoner kan jenter løse oppdrag bedre enn gutter. Men i mange deler av militæret, og spesielt i felten vil de fysiske forutsetningene for jenter kunne hindre soldatene å gjøre den jobben som forventes. Selvsagt finnes det unntak, men det er sånn det er. Det finnes en god del amerikanske jagerflypiloter som er kvinner, og de hadde aldri fått lov til å være der dersom de gjorde dårligere jobb enn det som var forventet.

Lenke til kommentar
Ps. Hvis noen tror at en jente drar i militæret for å ligge rundt med alle gutta, så tar de mektig feil.. det blir bare en rett og slett for dum påstand!

8987046[/snapback]

Det er kanskje ikke hovedmotivet, men det blir ofte sånn allikevel. Jeg er glad for at mesteparten av jentene jeg var inne med, var befal. Ellers kunne det fort blitt mye intriger...

Lenke til kommentar

Det har vel ganske mye med hvordan samfunnet er idag også. Jenter skal liksom like sminke og dokker og blomster, men gutta blir oppdratt med superhelter og G.I Joe og lekekrig.

 

Men det finnes jo unntak av jenter også som blir oppdratt på siden av det "typiske", hadde vært morro å sett en av dere gutta som er så innmari "tøffe i trynet" her inne på denne tråden, spilt en tenniskamp mot Serena Williams feks..

 

 

Jeg syns det er tøft av de jentene som tør å gå inn i militæret, på tross av alle disse fordommene som finnes der ute.. :yes:

Lenke til kommentar
Ps. Hvis noen tror at en jente drar i militæret for å ligge rundt med alle gutta, så tar de mektig feil.. det blir bare en rett og slett for dum påstand!

8987046[/snapback]

Det er kanskje ikke hovedmotivet, men det blir ofte sånn allikevel. Jeg er glad for at mesteparten av jentene jeg var inne med, var befal. Ellers kunne det fort blitt mye intriger...

8987590[/snapback]

 

 

Ja, jeg kan jo ikke snakke for alle de jentene som er i militæret, og kan vel hende at noen dessverre havner under kategorien "feltmadrass".. men f... heller, dere gutta er jo med på å ligge med dem dere og da! er jo gutta som gjør det mulig for at jentene faktisk ligger rundt! Er like mye gutta som jentene, 50/50 ansvar :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg kan jo ikke snakke for alle de jentene som er i militæret, og kan vel hende at noen dessverre havner under kategorien "feltmadrass"..  men f... heller, dere gutta er jo med på å ligge med dem dere og da! er jo gutta som gjør det mulig for at jentene faktisk ligger rundt!  Er like mye gutta som jentene, 50/50 ansvar :)

8987641[/snapback]

Ja, sannsynligvis er det ikke noe å gjøre med det. Man kan ikke unngå at det blir litt romantikk når man stuer folk av forskjellig kjønn sammen over lengre tid - ihvertfall ikke uten en særdeles høy grad av profesjonalitet. Hvordan løser man det? Jo, man separerer guttene og jentene. Et naturlig skille blir å la guttene være i kampavdelinger, mens jentene er i støtteavdelinger, eventuelt også befal i kampavdelinger.

Lenke til kommentar
Ja, sannsynligvis er det ikke noe å gjøre med det. Man kan ikke unngå at det blir litt romantikk når man stuer folk av forskjellig kjønn sammen over lengre tid - ihvertfall ikke uten en særdeles høy grad av profesjonalitet. Hvordan løser man det? Jo, man separerer guttene og jentene. Et naturlig skille blir å la guttene være i kampavdelinger, mens jentene er i støtteavdelinger, eventuelt også befal i kampavdelinger.

8987660[/snapback]

 

Jeg er ikke imot at det oppstår romantikk eller hva det måtte være.. bare det ikke tar helt av om du skjønner.. At jentene til slutt får stygge rykter på seg osv. Etter min mening så trenger man ikke skille jentene og guttene, så lenge jentene tar sin del av jobben som trengs å bli gjort, og klarer de kravene som må til. Da ser jeg ingen god årsak til å skille dem.. :yes:

Lenke til kommentar
Ja, sannsynligvis er det ikke noe å gjøre med det. Man kan ikke unngå at det blir litt romantikk når man stuer folk av forskjellig kjønn sammen over lengre tid - ihvertfall ikke uten en særdeles høy grad av profesjonalitet. Hvordan løser man det? Jo, man separerer guttene og jentene. Et naturlig skille blir å la guttene være i kampavdelinger, mens jentene er i støtteavdelinger, eventuelt også befal i kampavdelinger.

8987660[/snapback]

 

Jeg er ikke imot at det oppstår romantikk eller hva det måtte være.. bare det ikke tar helt av om du skjønner.. At jentene til slutt får stygge rykter på seg osv. Etter min mening så trenger man ikke skille jentene og guttene, så lenge jentene tar sin del av jobben som trengs å bli gjort, og klarer de kravene som må til. Da ser jeg ingen god årsak til å skille dem.. :yes:

8987709[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Frag_(military)

 

Fragging er et problem selv når man bare har menn sammen. Hvordan blir det når kjæresten din har vært utro med en annen fyr person i troppen?

Endret av trøls
Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Frag_(military)

 

Fragging er et problem selv når man bare har menn sammen. Hvordan blir det når kjæresten din har vært utro med en annen fyr person i troppen?

8987724[/snapback]

 

Hva har denne "fraggingen" med saken og gjøre egentlig?

 

Og om folk velger å være utro i militæret så er jo det veldig trist for de som sitter hjemme og venter.. men utroskap er ett valg man gjør helt av seg selv, og det er en billig unnskyldning å komme med at omstendighetene tillot at utroskap skulle skje på noen måte.. er man forpliktet til noen andre, så er det uakseptabelt å være utro, både i militæret og andre steder...

Lenke til kommentar

Joda, man kan helt sikkert lukke øyne og ører, og late som det ikke kommer til å skje. Og at det ikke får noen konsekvenser for moral og stridsdyktighet om det skjer.

 

Eventuelt kan man innse at man får et Forsvar som bare fungerer i fred.

 

Hvilken velger du?

 

(Redigert: Mitt poeng var altså at hvis man blander jenter og gutter i samme militære enheter, blir det ikke noen som er "hjemme og venter". Da er man i samme lag, tropp eller kompani. Med mindre man innfører særdeles strenge straffer for å ha forhold til folk i samme enhet.)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Joda, man kan helt sikkert lukke øyne og ører, og late som det ikke kommer til å skje. Og at det ikke får noen konsekvenser for moral og stridsdyktighet om det skjer.

 

Eventuelt kan man innse at man får et Forsvar som bare fungerer i fred.

 

Hvilken velger du?

 

(Redigert: Mitt poeng var altså at hvis man blander jenter og gutter i samme militære enheter, blir det ikke noen som er "hjemme og venter". Da er man i samme lag, tropp eller kompani. Med mindre man innfører særdeles strenge straffer for å ha forhold til folk i samme enhet.)

8987810[/snapback]

 

 

hmm, skjønner ikke helt hvor du vil hen eller hva du mener nå.. mener du at konsentrasjonsevnen blir redusert fordi man blander gutter og jenter? Hvis ja, hva med legeyrket, politiyrket osv.. der liv avhenger av innsatsen til tjenestemennene/damene.. ? eller er det bare militæret som er i hovedfokus fordi man egentlig mener at jentene kommer til å "ødelegge" for guttene.. ?

Lenke til kommentar
I militæret blir man stuet sammen over lengre perioder, og ofte har de tjenestegjørende cirka samme (relativt lave) alder. Problemet er ikke unikt for militæret, bare sterkere.

8987925[/snapback]

 

 

Men for meg så virker ikke dette som noe større problem enn hva en kan takle.. Jeg synes ikke å splitte jenter og gutter er en god ide sånn sett,, hvis en ikke klarer å holde seg unna guttene eller jentene når man oppholder seg i militæret, ja da har man altfor liten selvdisiplin til og i det hele tatt få være der.. Disiplin er jo en av de største faktorene de spiller på i militæret..

Lenke til kommentar
Men for meg så virker ikke dette som noe større problem enn hva en kan takle.. Jeg synes ikke å splitte jenter og gutter er en god ide sånn sett,,  hvis en ikke klarer å holde seg unna guttene eller jentene når man oppholder seg i militæret, ja da har man altfor liten selvdisiplin til og i det hele tatt få være der.. Disiplin er jo en av de største faktorene de spiller på i militæret..

8988014[/snapback]

Ærlig talt: dette er da ikke særlig realistisk? Så mye selvdisiplin er det ikke i hele Norge til sammen. Nei, jeg tror ikke på noen annen løsning enn separering av kjønnene, eller svært strenge straffer for omgang med det motsatte kjønn innen samme enhet. Hvis man ikke treffer et av disse to tiltakene, må man akseptere at det blir omgang med det motsatte kjønn innad i enhetene.

Lenke til kommentar
Ærlig talt: dette er da ikke særlig realistisk? Så mye selvdisiplin er det ikke i hele Norge til sammen. Nei, jeg tror ikke på noen annen løsning enn separering av kjønnene, eller svært strenge straffer for omgang med det motsatte kjønn innen samme enhet. Hvis man ikke treffer et av disse to tiltakene, må man akseptere at det blir omgang med det motsatte kjønn innad i enhetene.

8988361[/snapback]

 

Om det er realistisk eller ikke, får være opp til enhver å avgjøre! Man får da vel perm og litt ferie fra militæret til å "slå seg løs" vel?? mener jo ikke at man skal gå rundt som roboter hele dagen heller da.. :hrm: Og om man ikke klarer å konsentrere seg om jobben man har å gjøre i militæret uansett grunn, så må man jo be om å bli fritatt eller noe slikt da..

 

Strenge straffer vet jeg ikke helt hva jeg synes om når det gjelder denne saken.. blir litt som Romeo og Juliet, da det forbudte bare blir enda bedre jo mere forbudt det er..

 

Syns egentlig at ting funker greit som det er idag jeg! Og er vel ikke noen som har veldig store problemer ang. gutter og jenter i militæret under samme tak.. ikke som jeg kan huske å ha hørt om ihvertfall..

Lenke til kommentar
Syns egentlig at ting funker greit som det er idag jeg! Og er vel ikke noen som har veldig store problemer ang. gutter og jenter i militæret under samme tak.. ikke som jeg kan huske å ha hørt om ihvertfall..

8988495[/snapback]

Da har du ikke snakket med nok folk som har løpt rundt i skogen med andres utstyr på ryggen.

Lenke til kommentar
Da har du ikke snakket med nok folk som har løpt rundt i skogen med andres utstyr på ryggen.

8988645[/snapback]

 

 

nei nei, jeg snakket om romantiske forhold i militæret jeg da.. ikke de fysiske kravene som trengs for å yte en god militærtjeneste..

 

Slik jeg ser det, så er det bedre at jentene vil prøve det ut og gi det en sjans, og at de får en real sjans til å bevise hvor gode de er.. Jo flere jenter som vil tjenestegjøre, jo flere soldater blir det som kan møte opp og forsvare eller redde liv! ser ikke hva som er så feil med dette jeg.. Jeg må gjenta at man ikke skal skylde på jentene for militærets regler under trening da.. og jo mere trening jentene får, desto bedre blir dem!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...