Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Og det er jo akkurat temaet i denne tråden! (Kanskje ikke fra trådstarters side, men den har utviklet seg til det)

Jentene får lettere krav enn gutter fordi de har "andre egenskaper" eller fordi "Ei jente kan faktisk løpe litt saktere for å vise sin allmenne kondisjon".

Dette er kjønnsdiskriminerende.

9007893[/snapback]

 

 

ja, det burdte jo være ett minstekrav som alle, uansett kjønn måtte bestå elns.. ellers blir det dårlig gjort..Man blir jo trent opp i militæret også, er jo derfor man drar dit, for å bli trent opp til disse tingene.. selvsagt mestrer en veltrent person mere enn utrente, men man gjør jo sitt aller beste, og det tar tid å bli trent..

 

kanskje gutta kjenner litt på hva jenter har kjent på i mange år ang. denne kjønnsdiskrimineringen.. :hrm:

 

Men ja, det er litt urettferdig krav til gutta,... men samtidig så er fødsel også urettferdig om jeg kan få vri litt på det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er jo akkurat temaet i denne tråden! (Kanskje ikke fra trådstarters side, men den har utviklet seg til det)

Jentene får lettere krav enn gutter fordi de har "andre egenskaper" eller fordi "Ei jente kan faktisk løpe litt saktere for å vise sin allmenne kondisjon".

Dette er kjønnsdiskriminerende.

9007893[/snapback]

 

 

ja, det burdte jo være ett minstekrav som alle, uansett kjønn måtte bestå elns.. ellers blir det dårlig gjort..Man blir jo trent opp i militæret også, er jo derfor man drar dit, for å bli trent opp til disse tingene.. selvsagt mestrer en veltrent person mere enn utrente, men man gjør jo sitt aller beste, og det tar tid å bli trent..

 

kanskje gutta kjenner litt på hva jenter har kjent på i mange år ang. denne kjønnsdiskrimineringen.. :hrm:

 

Men ja, det er litt urettferdig krav til gutta,... men samtidig så er fødsel også urettferdig om jeg kan få vri litt på det ;)

9008002[/snapback]

 

Kan ikke akkuratt sammenligne med fødsel da vi ikke eier den egenskapen (men jeg har hørt at det å føde er som å drite en tømmerstokk :D )

 

Anyway, opptaksreglene er forskjellige pga kroppen er noe forskjellige fysisk. Jeg ser ikke noe serlig kjønnsdiskriminering. Dette er ren fakta og vi alle vet det.

 

Det er som å si at selv om en bil og traktor har 4 hjul så kan de ikke utføre alle arbeidsoppgavene like godt.

 

Jeg skal være forsiktig med å ikke putte alle under samme tak, men ikke alle jenter er sterke nok fysisk til å utføre alle de tunge jobbene i forsvaret (gjelder enkelte gutter og). Men det betyr ikke at de er uduglige. Det er mange andre oppgaver i felten som de kan ta seg av. Medic er en av dem.

 

Vil jenter inn så er de velkommen etter de satte kravene. Men et lag bør ikke bli satt sammen på den måten at enkelte soldater (menn, kvinner what so ever) sinker betraktlig.

Lenke til kommentar
ja, det burdte jo være ett minstekrav som alle, uansett kjønn måtte bestå elns.. ellers blir det dårlig gjort..Man blir jo trent opp i militæret også, er jo derfor man drar dit, for å bli trent opp til disse tingene.. selvsagt mestrer en veltrent person mere enn utrente, men man gjør jo sitt aller beste, og det tar tid å bli trent..

 

kanskje gutta kjenner litt på hva jenter har kjent på i mange år ang. denne kjønnsdiskrimineringen..  :hrm:

Men da tror jeg egentlig du er ganske enig med de du har diskutert med her i tråden ;) Poenget våres (de fleste ihvertfall) er ikke å holde jentene utenfor militæret, men at de ikke skal ha noen fordeler basert på kjønn.

 

Men ja, det er litt urettferdig krav til gutta,... men samtidig så er fødsel også urettferdig  om jeg kan få vri litt på det ;)

Det er like urettferdig for en gutt som er født med dårlige forutsetninger for militæret som det er for en jente ;)

Lenke til kommentar
ja, det burdte jo være ett minstekrav som alle, uansett kjønn måtte bestå elns.. ellers blir det dårlig gjort..Man blir jo trent opp i militæret også, er jo derfor man drar dit, for å bli trent opp til disse tingene.. selvsagt mestrer en veltrent person mere enn utrente, men man gjør jo sitt aller beste, og det tar tid å bli trent..

 

kanskje gutta kjenner litt på hva jenter har kjent på i mange år ang. denne kjønnsdiskrimineringen..  :hrm:

Men da tror jeg egentlig du er ganske enig med de du har diskutert med her i tråden ;) Poenget våres (de fleste ihvertfall) er ikke å holde jentene utenfor militæret, men at de ikke skal ha noen fordeler basert på kjønn.

 

Men ja, det er litt urettferdig krav til gutta,... men samtidig så er fødsel også urettferdig  om jeg kan få vri litt på det ;)

Det er like urettferdig for en gutt som er født med dårlige forutsetninger for militæret som det er for en jente ;)

 

Edit: Tror jeg misforsto :p Jeg kan ikke noe for at jentene må føde og jeg slipper :p Det er uansett ikke et argument for at jentene skal ha lettere krav i militæret. (Regner ikke med du mente det slik heller)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg syns det skal vere de samme krava for ei jente som for ein gut. Eg meine at skal vi ha likestilling så må det vere like lite favør til gutane som til jentone. Å si at det er likestilling når jentone har favør er kvinnechauvinisme(sp?). Militæret skal etter min meining ta inn kven som er flinke nok uansett kjønn. Altså like krav til begge partane.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Edit: Tror jeg misforsto :p Jeg kan ikke noe for at jentene må føde og jeg slipper :p Det er uansett ikke et argument for at jentene skal ha lettere krav i militæret. (Regner ikke med du mente det slik heller)

9008101[/snapback]

 

 

vi jentene kan ikke noe for at flertallet av guttene er sterkere.. (det er feks. gutter som står for de fleste voldtektene og voldshandlingene mot jentene nettopp fordi de misbruker sin styrke) Vi kunne ikke velge hvilket kjønn vi ville være, og vi får bare gjøre det beste ut av det.. like krav til alle, uansett kjønn, så er saken biff... (åh, nå fikk jeg lyst på biff) :ermm:

Lenke til kommentar
vi jentene kan ikke noe for at flertallet av guttene er sterkere..  (det er feks. gutter som står for de fleste voldtektene og voldshandlingene mot jentene nettopp fordi de misbruker sin styrke)  Vi kunne ikke velge hvilket kjønn vi ville være, og vi får bare gjøre det beste ut av det..  like krav til alle, uansett kjønn, så er saken biff...  (åh, nå fikk jeg lyst på biff) 

Og konklusjonen er like krav til gutter og jenter i militæret? :)

 

Jeg hadde forøvrig biff i går ;) nam

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Og konklusjonen er like krav til gutter og jenter i militæret? :)

 

Jeg hadde forøvrig biff i går ;) nam

9008373[/snapback]

 

 

jepp, det er vel det vi egentlig vil alle sammen har jeg fått innntrykk av :) skulle bare ønske trådstarter kom tilbake og gjorde rede for topicen han's.. den er ganske ensporet, på en negativ måte om jeg får si det selv..

Lenke til kommentar
kanskje gutta kjenner litt på hva jenter har kjent på i mange år ang. denne kjønnsdiskrimineringen..  :hrm:

Hvilken kjønnsdiskriminering? Skal det plutselig være lov å kjønnsdiskriminere nå, bare det ikke gjelder kvinner?

 

Men ja, det er litt urettferdig krav til gutta,... men samtidig så er fødsel også urettferdig  om jeg kan få vri litt på det ;)

Bahaha...du trenger ikke å få barn om du ikke vil, og det finnes mange ting som er verre en fødsler.

Lenke til kommentar
Hvilken kjønnsdiskriminering? Skal det plutselig være lov å kjønnsdiskriminere nå, bare det ikke gjelder kvinner?

9008481[/snapback]

 

Misforstår du med vilje eller? mente selvfølgelig at siden mitlitæret har forskjellige krav, så er det urettferdig,, både ovenfor gutter og jenter! Og i og med at guttene her syns det er urettferdig med forskjellige krav, så kanskje de da kjente litt på det som jenter har kjent på i mange år.. ikke noe mer enn det..

 

Bahaha...du trenger ikke å få barn om du ikke vil, og det finnes mange ting som er verre en fødsler.

9008481[/snapback]

 

 

:hrm: du er tydeligvis bare ute etter en heftig diskusjon... og vil åpenbart ikke skjønne hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Og i og med at guttene her syns det er urettferdig med forskjellige krav, så kanskje de da kjente litt på det som jenter har kjent på i mange år.. ikke noe mer enn det..

 

Og det han spør om er hvilken kjønnsdiskrminering er det du snakker om? Hvordan har du(går ut i fra at du er jente) "kjent på diskriminering i mange år"?

Lenke til kommentar
Og i og med at guttene her syns det er urettferdig med forskjellige krav, så kanskje de da kjente litt på det som jenter har kjent på i mange år.. ikke noe mer enn det..

 

Og det han spør om er hvilken kjønnsdiskrminering er det du snakker om? Hvordan har du(går ut i fra at du er jente) "kjent på diskriminering i mange år"?

9008840[/snapback]

 

 

Tuller du nå eller? har ikke kvinnene måtte kjempet seg opp i alle år for å stå på lik linje med mennene? feks, i sjefstillinger, lik lønn, osv osv.. Mannen er det "sterkeste" kjønn, slik har det vært fra dag 1, men tidene har jo forandret seg og det blir mer og mer likestilling mellom kjønnene..

Lenke til kommentar
Og i og med at guttene her syns det er urettferdig med forskjellige krav, så kanskje de da kjente litt på det som jenter har kjent på i mange år.. ikke noe mer enn det..

 

Og det han spør om er hvilken kjønnsdiskrminering er det du snakker om? Hvordan har du(går ut i fra at du er jente) "kjent på diskriminering i mange år"?

9008840[/snapback]

 

 

Tuller du nå eller? har ikke kvinnene måtte kjempet seg opp i alle år for å stå på lik linje med mennene? feks, i sjefstillinger, lik lønn, osv osv.. Mannen er det "sterkeste" kjønn, slik har det vært fra dag 1, men tidene har jo forandret seg og det blir mer og mer likestilling mellom kjønnene..

9008899[/snapback]

 

 

Strengt talt så er det lenge siden at det har vært noen særlig grad av diskriminering her i Norge. Uansett så skal kvinnen tie og la mannen styre hennes liv, bare se på det Gud har fortalt oss. Så kvinner burde i større grad tie stille og gjøre som mannen ber henne om. :D

Lenke til kommentar
Strengt talt så er det lenge siden at det har vært noen særlig grad av diskriminering her i Norge. Uansett så skal kvinnen tie og la mannen styre hennes liv, bare se på det Gud har fortalt oss. Så kvinner burde i større grad tie stille og gjøre som mannen ber henne om. :D

9008936[/snapback]

 

 

Vel, om det er lenge siden eller ikke spiller ingen rolle.. det har fortsatt funnets sted.. og finnes vel i bitteliten grad enda skulle jeg tro...

 

Og du burdte ikke gå "dit" du er på vei i diskusjonen nå :p da blir det baluba.. (oi, første gangen jeg har skrevet ordet "baluba" i hele mitt liv!! )

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Tuller du nå eller? har ikke kvinnene måtte kjempet seg opp i alle år for å stå på lik linje med mennene? feks, i sjefstillinger, lik lønn, osv osv.. Mannen er det "sterkeste" kjønn, slik har det vært fra dag 1, men tidene har jo forandret seg og det blir mer og mer likestilling mellom kjønnene..

 

Hva som fant sted for lenge siden er irrelevant og har absolutt ingeting med saken å gjøre. Vi diskuterer de menneskene som lever nå, for det er de det angår. Det er de som eventuelt skal bli innkalt til millitæret. Å rettferdiggjøre en politikk som diskriminerer menn med at kvinner har blitt diskrminert tidligere er meningsløst. Kvinner har i dag like muligheter som menn. Menn derimot har aldri hatt en frigjøringskamp, og ingen bryr seg om at menn mister et verdifult år av sit ungdomsliv i militæret eller at de er blottet for rettigheter rundt sitt eget barn.

Lenke til kommentar

Under WW2 var en årsak til kvinners inntog i militære avdelinger den enkle grunn at man var manko på mannskaper. Nå derimot oppfatter mange det mere som en politisk kjønns-sak, kanskje. Vi ser det jo også i næringslivet, der det er snakk om kvotering. Man kan lure på om alle disse egentlig har gjort seg fortjent (kompetanse) til direktør-tittler eller vinkler & stjerner, eller om de muligens har sluppet frem "mot toppen" på en litt lettvint måte? (på bekosting av kvalifiserte mannlige konkurrenter)

 

Kom over en mil-blogg, der sies det bl.a.;

 

"Av alle vanskelige tema å skrive om når det gjelder Forsvaret, er kvinners plass i etaten blant de aller vanskeligste. Hvis man tillater seg å heve stemmen og legge den i et kritisk toneleie, kan man som oftest se langt etter karriere-muligheter."

 

Annet interessant som skrives;

 

"Men det er noe som skurrer alikevel. Hvorfor er vi nesten alene om å tillate kvinner full tilgang til alle typer tjeneste? Hvorfor velger land som USA, Israel og Storbritannia å holde kvinner utenfor stridende avdelinger? For det er jo unektelig en liten tankevekker at de landene som har mest erfaring med høyintensitetskrigføring, også velger å holde kvinner utenfor av faktiske operative vurderinger rundt stridsevne og avdelingsmoral."

 

http://www.milblogg.no/2005/06/kvinner-i-forsvaret.html

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Skal prøve å kommentere det som forhåpentligvis er tematikken i første posten.

 

Var det i forrige uke Strøm-Erichsen foreslo verneplikt for jenter? Det jeg har reagert litt på er at når en høytstående politiker/minister kommer med forslag og meninger så er det alltid masse respons fra departement, komite'er, andre politikere. Men jeg tror ikke jeg har sett så mye av dette denne gangen.

Hvorfor det tro? Kanskje noen har sett noe jeg ikke har sett? please link om du har.

Gjerne reaksjoner på hennes uttalelser.

 

Rent ideologisk sett så burde det være likt mellom mann og kvinne, også når det gjelder forsvaret. Men når det kommer til alle disse "kravene" o.l til hvem som kan gjøre hva i forsvaret, så føler jeg det blir for mye fokus på kjønnsdeling her.

 

Hva om man feks har et sett krav til en spesielt stilling? Feks stilling "soldat" eller "jeger" i hæren. Kravet burde være alle de tingene man faktisk trenger, som 50kg med utstyr på ryggen, AG og samtidig kunne gå på ski. Ikke om man er "sterk mann" eller "svak kvinne"... Som mange før meg har sagt, og som jeg personlig har erfart i hæren, så er ikke skillet over hvem som klarer å komme seg gjennom de tyngste øvelsene basert på hvem som er mann og hvem som er kvinne.

 

Noen er kanskje skader/blitt skadet. Motivasjon er en viktig faktor, Disse kan, som jeg gjorde, utøve andre funksjoner. Det er sikkert flere skiller verdt å nevne. De fleste kan lett argumenteres for å være "kjønnløse" diskusjoner.

 

PS. jeg er er imot verneplikt som prinsipp, men det er ikke diskusjonen her. Så jeg mener det er bedre med likestilling enn slik det er idag.

 

EDIT: LEIF!

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...