Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Etter en del frustrasjon føler jeg at jeg må ta dette opp.

 

Uansett hvor jeg leser eller hører. Enten om det er på sesjon, Mil.no eller noe som i det hele tatt har med militæret å gjøre hører jeg: Vi trenger flere jenter. Det er faktisk det mest provoserende en kan høre. Har selv vært et år i militæret, og jeg har bare negative erfaringer.

 

Jeg kan begynne med rekruttskolen på Madla. Vi var en gjeng med spreke gutter som presterte vel på alle tester, helt til vi skulle ha det de kaller HH-løpet. Det som er spesielt med det løpet er at alle skal løpe sammen. Ingen i gruppa får lov å løpe fra det svakeste ledd. Selvfølgelig kom det som ingen overraskelse at gruppas svakeste ledd var jentene. Ikke bare sinket de hele gruppa med ca 50 minutter, men mange av de besvimte pga dårlig kondisjon. Det dumme var at vi ikke hadde med oss nok sanitetsbårer, så en del av jentene måtte sitte på skuldra til guttene. Skal det virkelig være sånn i en eventuell krig?

 

Hvorfor i helvette er det noe som heter jente hang-ups og gutte hang-ups? Krever ikke jentene i forsvaret likestilling? Jo, det GJØR de, så hvorfor ikke når det kommer til det fysiske? Jentene har lavere krav på 3 KM, hang ups, push ups, benk press osv. I en krig driter da fienden i at jentene har enklere krav. Det ender heller opp med at de blir skutt!

 

Jeg hater når det er jenter rundt gutta i militæret. Er det fine jenter skal gutta alltid drive å bære på jentene. Ta på de osv. Det minner meg om første dagen i barnehagen. Det blir så mye knising og fliring at det høres ut som en forbanna indianerleir.

 

I tillegg til alt dette er det ALLTID jentene som er først ute med å bli forfremmet til korporal/ULM. ARGH!! Det holder som regel at man er jente.

 

Nå har jeg tømt meg. Takk for at dere tok dere tid. Og til dere som aldri har vært i forsvaret, eller bare dimmet fordi dere er feige eller ikke gadd. IKKE BIDRA i denne tråden! Dere vet ikke hva dere snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med deg. Var selv i Kavaleribataljonen (nå en del av Panserbataljonen) på Setermoen for noen år siden, og jeg har også så og si bare negative erfaringer med jenter i forsvaret. Surmuling, klaging, grining og sutring gjør ikke en allerede bedriten hverdag særlig bedre.

 

Ja, vi er ute midt på natten. Nei, vi har ikke spist siden i forgårs. Ja, det er -20 grader og vi fryser. Og nei, det blir ikke bedre av at du påpeker det hele tiden, og setter deg ned og griner jenta mi.

 

Det verste av alt var at hele avdelingen min trente på utenlandsoperasjoner, og egentlig skulle ha vært sendt til Afghanistan. Etter hvert ble det klart at det bare var kontrakter til ca. halvparten, og at disse selvsagt ville bli plukket ut etter evner - med mindre du var jente. Da var du automatisk kvalifisert til å dra, uansett hvor håpløs du kunne være til tider. Tanken på at alt helvete skulle bryte løs i et fremmed land, med en reell mulighet til å stirre døden i øynene og en medsoldat eller to som sitter og griner bak noen sandsekker ble til slutt hovedgrunnen til at jeg ikke ville reise. Det utgjør faktisk en enorm sikkerhetsrisiko å ha upålitelige soldater på laget sitt.

 

Jeg er forresten klar over at jeg stigmatiserer veldig her - det finnes selvsagt jenter som er minst like godt utrustet som gutter for å takle eventuelle fysiske og psykiske påkjenninger man skal igjennom, på samme måte som det finnes gutter som aldri burde vært innkalt. Men dette er i hvertfall de erfaringene jeg sitter igjen med etter min tid i kongens klær :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kom det som ingen overraskelse at gruppas svakeste ledd var jentene. Ikke bare sinket de hele gruppa med ca 50 minutter, men mange av de besvimte pga dårlig kondisjon. Det dumme var at vi ikke hadde med oss nok sanitetsbårer, så en del av jentene måtte sitte på skuldra til guttene.

 

Av en eller annen grunn så har jeg store problemer med å tro at dette gjelder ALLE jentene, det er godt mulig at enkelte i gruppa ikke var i fysisk form. Men det er langt i fra alle, dessuten tviler jeg på at alle guttene i gruppa var så forbanna mye bedre selv.

 

Hvorfor i helvette er det noe som heter jente hang-ups og gutte hang-ups? Krever ikke jentene i forsvaret likestilling? Jo, det GJØR de, så hvorfor ikke når det kommer til det fysiske? Jentene har lavere krav på 3 KM, hang ups, push ups, benk press osv. I en krig driter da fienden i at jentene har enklere krav. Det ender heller opp med at de blir skutt!

Grunnen til at det er "jente hang-ups" og " gutte hang-ups" er fordi at gutter og jenter har forskjellig fysikk i utgangspunktet. For at det skal bli likestilling vil da være rettferdig å gi begge kjønn smme utfording ut i fra fysikken man har i utgangspunktet. Dessuten gjelder kun disse kravene på befalsskolen (der er dem absolutte krav for å få bli), i ordnær førstegangstjeneste er det såvidt jeg har forstått ikke noe krav om at du MÅ være i stand til å ta x-antall hang-ups, sit-ups osv.

 

Jeg hater når det er jenter rundt gutta i militæret. Er det fine jenter skal gutta alltid drive å bære på jentene. Ta på de osv. Det minner meg om første dagen i barnehagen. Det blir så mye knising og fliring at det høres ut som en forbanna indianerleir.

Blir du misunnelig? At gutter er optatt av jenter (og omvendt) er da helt naturlig, selv om man er i militæret.

Lenke til kommentar

Det er fint at folk forstår. Det er selvfølgelig mange gutter som aldri burde vært innkalt til forsvaret, men jenter gjør faktisk dette helt frivillig. Hvorfor kan de søke seg inn i et system frivillg, for å så grine for å komme seg vekk fra det som er jævlig?

 

Dj_eLmO:

 

Vi har jo selvfølgelig gutter som er i forbanna dårlig form, men den gangen var det ikke gutta som ødela, da man måtte bruke alle midlene på å dra jentene med seg. Og det var ikke bare en tilfeldighet. Dette har skjedd mange, mange ganger før.

 

Jentene har en annen fysikk i utgangspunktet. Greier ikke jentene å forbedre denne fysikken til et såpass nivå at de ikke ødelegger for alle andre, så har de ingenting i forsvaret å gjøre. Dette er noe de færreste jentene gjør. Legger ikke folk merke til dette? Av en eller annen grunn skriver de ut: Vi trenger flere jenter!!

 

Guttene kan godt drive å tulle med de fine jentene for min del. Det som irriterer er at de bruker i gangene når andre skal prøve å sove, og ellers fremstiller militæret i Norge som en jævla barnehage.

Lenke til kommentar
Det er fint at folk forstår. Det er selvfølgelig mange gutter som aldri burde vært innkalt til forsvaret, men jenter gjør faktisk dette helt frivillig. Hvorfor kan de søke seg inn i et system frivillg, for å så grine for å komme seg vekk fra det som er jævlig?

7912065[/snapback]

 

Fra sikkre kilder kan jeg bekrefte at jenter søker seg inn av to grunner.

 

1 - Menn i uniform

2 - Ekte mannfolk

 

Jeg synes det er kjempeflott at jenter er i forsvaret, men at de skal kvoteres inn og risikere livet til medsoldater i krig er helt forkastelig! (sånn som det blir beskrevet i denne tråden)

 

Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort hvis jeg måtte redde kameratene mine samtidig som den jente lå og klorte seg fast i armkroken min under et angrep. For all del(!) - ta med jenter etter de samme psykiske kravene som gutter. Helvetesuken for jenter kan ikke bli avholdt på fisketorget i Bergen, med fiskestenger og gassbrenner i sekken.

 

Hvis det er sant det som trådstarter hevder, så blir jeg skremt. :ohmy:

Lenke til kommentar
Det er fint at folk forstår. Det er selvfølgelig mange gutter som aldri burde vært innkalt til forsvaret, men jenter gjør faktisk dette helt frivillig. Hvorfor kan de søke seg inn i et system frivillg, for å så grine for å komme seg vekk fra det som er jævlig?

7912065[/snapback]

 

Fra sikkre kilder kan jeg bekrefte at jenter søker seg inn av to grunner.

 

1 - Menn i uniform

2 - Ekte mannfolk

 

Jeg synes det er kjempeflott at jenter er i forsvaret, men at de skal kvoteres inn og risikere livet til medsoldater i krig er helt forkastelig! (sånn som det blir beskrevet i denne tråden)

 

Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort hvis jeg måtte redde kameratene mine samtidig som den jente lå og klorte seg fast i armkroken min under et angrep. For all del(!) - ta med jenter etter de samme psykiske kravene som gutter. Helvetesuken for jenter kan ikke bli avholdt på fisketorget i Bergen, med fiskestenger og gassbrenner i sekken.

 

Hvis det er sant det som trådstarter hevder, så blir jeg skremt. :ohmy:

7912273[/snapback]

 

Har snart vært i forsvaret i 2 år, og jeg har også oppfattet ting fra denne teorien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Dj_eLmO: Det er jo ikke snakk om at det ikke burde være jenter i millitæret i det hele tatt! Det er snakk om at det burde være de samme krav der, for gutter og for jenter.

At jentene slipper lettere unna er bare teit. Kjipt om de blir drept i krig fordi de absolutt skulle være med om de ikke var like godt trent som gutta.

Det finnes jenter som er flinkere, men mange kommer inn med dårligere krav enn mange av guttene.

 

Nå har jo ikke jeg vært i millitæret, men det er sånn jeg ser på saken.

Lenke til kommentar
Dj_eLmO: Det er jo ikke snakk om at det ikke burde være jenter i millitæret i det hele tatt! Det er snakk om at det burde være de samme krav der, for gutter og for jenter.

At jentene slipper lettere unna er bare teit. Kjipt om de blir drept i krig fordi de absolutt skulle være med om de ikke var like godt trent som gutta.

Det finnes jenter som er flinkere, men mange kommer inn med dårligere krav enn mange av guttene.

 

Nå har jo ikke jeg vært i millitæret, men det er sånn jeg ser på saken.

7912374[/snapback]

 

Jeg forsto jo det. Jeg skulle kanskje ha utdypet meg bedre.

 

Hvis det er slik at de sender folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv (gutter og jenter) ut i strid, så er det selvfølgelig forkastelig.

 

Jeg håper for jentene sin del at de blir evaluert nøye før de blir sendt ut i strid, og at de har den rette treningen til dette. Slik som forsvaret er i dag, så er det jo frivillig å gå i strid (jeg tenker da på de som søker om å dra til afganistan, irak, osv.). De som søker dit blir vel evaluert, og jeg tviler på at de sender noen som ikke er i stand til å takle situasjonen.

 

Hvis det er slik at jentene slipper lettere unna trening som skal være lik for begge kjønn så skal jeg si meg enig med dere. Det kan få potensielt fatale følger i framtiden. Slik skal det ikke være.

Lenke til kommentar

Jentene slipper lettere unna alt. Sånn er det bare, men det sykeste er jo at forsvaret allikevel pøser på slik at jentene skal søke militæret. Hadde nylig forsvarscamp. Det er en feltøvelse, men samtidig en kosetur. Det var kaldt ja, men nesten halvparten av jentene (som liksom skal være potensielle lærlingekandidater) ble sendt tilbake til kaserna etter mye om og men.

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn så har jeg store problemer med å tro at dette gjelder ALLE jentene, det er godt mulig at enkelte i gruppa ikke var i fysisk form. Men det er langt i fra alle, dessuten tviler jeg på at alle guttene i gruppa var så forbanna mye bedre selv.

Grunnen til at det er "jente hang-ups" og " gutte hang-ups" er fordi at gutter og jenter har forskjellig fysikk i utgangspunktet. For at det skal bli likestilling vil da være rettferdig å gi begge kjønn smme utfording ut i fra fysikken man har i utgangspunktet. Dessuten gjelder kun disse kravene på befalsskolen (der er dem absolutte krav for å få bli), i ordnær førstegangstjeneste er det såvidt jeg har forstått ikke noe krav om at du MÅ være i stand til å ta x-antall hang-ups, sit-ups osv.

 

Nettopp, gutter/menn er i utgangspunktet sterkare enn jenter på alle område, og har langt lettare for å trene seg bedre i styrke, kondisjon etc. Det er berre slik naturen er.

 

Forsvaret er her for å beskytte Noreg om det blir krig. Vi vil ha eit best mulig forsvar. Kvifor skal jenter ha lettare krav enn gutane/mennene når det einaste det resulterer i er eit dårlegare forsvar? At dei er jenter har jo strengt tatt ingenting å seie i det heile tatt om det faktisk blir krig, og vi må ut som infanteri heile gjengen. Eg ville aldri hatt ei svak lita jente på laget mitt, iallefall. Dei får alltid særbehandling av eit slag, og tydeligvis har dei langt lettare for å bli korporalar.

 

Kva skal jentene med særbehandling i førstegangstjenesten når det einaste det gir oss er meir slit for alle andre og eit dårlegare forsvar?

 

På den andre sida trur eg at jenter i forsvaret bidrar til å gjere miljøet i avdelingane betre.

Lenke til kommentar

Å dra i krig med jenter må jo være det verste som finnes. Skulle man bli skutt og liggende og det er en jente ved siden av deg som skal redde deg, vil det jo bli vanskelig om hun ikke har klart de samme kravene som mannfolka. Da vil hun ikke være i stand til å dra meg ut av krigssonen. Livsfarlig spør du meg!

Lenke til kommentar

Min mening:

 

1. Avskaff verneplikten.

2. Sidestill jenter og gutter, mtp. fysiske krav og muligheter for forfremmelse.

3. Forsvaret bør være frivillig og profesjonelt.

 

At det trengs flere jenter i forsvaret er en politisk beslutning. Liker man det ikke, stem på andre partier.

 

Har ofte opplevd at jenter i forsvaret har bidratt til å gjøre miljøet svært dårligere, men det finnes jo selvfølgelig de som bidrar til bedre miljø.

7913190[/snapback]

 

Jeg hadde en sersjant under rekrutten som hadde ligget seg gjennom befalsskolen. Hun var tidligere midtsidepike i Vi Menn, og totalt inkompetent i jobben hennes. Sukk.

Lenke til kommentar
Å dra i krig med jenter må jo være det verste som finnes. Skulle man bli skutt og liggende og det er en jente ved siden av deg som skal redde deg, vil det jo bli vanskelig om hun ikke har klart de samme kravene som mannfolka. Da vil hun ikke være i stand til å dra meg ut av krigssonen. Livsfarlig spør du meg!

7913215[/snapback]

 

Dette minner meg på om noe. På rekruttskole lærte vi brannmannsløft (å bære en person på skuldrene), så var det hele tiden andre løsninger for jentene. De kunne samarbeide, bruke båre o.l. Hadde dette vært tilfelle i en krig hadde man vært død.

 

Har ofte opplevd at jenter i forsvaret har bidratt til å gjøre miljøet svært dårligere, men det finnes jo selvfølgelig de som bidrar til bedre miljø.

7913190[/snapback]

 

Jeg hadde en sersjant under rekrutten som hadde ligget seg gjennom befalsskolen. Hun var tidligere midtsidepike i Vi Menn, og totalt inkompetent i jobben hennes. Sukk.

7913251[/snapback]

 

Jeg har vært borti mange tilfeller der jenter har ligget seg gjennom militæret. Det er heller ikke store reaksjoner på dette så vidt jeg har sett.

Lenke til kommentar
Å dra i krig med jenter må jo være det verste som finnes. Skulle man bli skutt og liggende og det er en jente ved siden av deg som skal redde deg, vil det jo bli vanskelig om hun ikke har klart de samme kravene som mannfolka. Da vil hun ikke være i stand til å dra meg ut av krigssonen. Livsfarlig spør du meg!

7913215[/snapback]

 

Dette minner meg på om noe. På rekruttskole lærte vi brannmannsløft (å bære en person på skuldrene), så var det hele tiden andre løsninger for jentene. De kunne samarbeide, bruke båre o.l. Hadde dette vært tilfelle i en krig hadde man vært død.

7913263[/snapback]

Netopp!

 

Livsfarlig. Nei, har ikke noe imot jenter i forsvaret, men da skal det være samme fysiske krav til dem som gutter.

Lenke til kommentar

At det er et par av de få jentene som faktisk søker ditt er i dårlig form, så er jo det ingenting i forhold til hvor mange slappe gutter som er der...? Bare i det at man tenker rent antall messig.

 

Vist 5 av 10 jenter er i dårlig form, i forhold til 500 av 1000..? Det blir alltid mye fokus på den som er i mindretall. Sånn er det alltid.

Endret av CrazyKimmi=)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...