Gå til innhold

Nei til jenter i forsvaret!


Anbefalte innlegg

Jeg er For Værneplikt for kvinner men, da tror jeg at vi helst kan bruke kvinner de de passer best til eksempel sanitet o.l. Men selvsagt de Damer som er motivert til noe annet bør selvsagt gjøre annen tjeneste,Da uten at de kvoteres inn.

 

Jeg er mot all kjønnskvotering!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulrikft; Jeg fatter da så absolutt poenget ditt. Så gjerne at jentene måtte utfylle de samme kravene som guttene. Men det er nok bare de i toppetasjen som kan stå for endringer der i så måte. Lite vi får gjort.

 

Tankene går nå automatisk til de jentene som jobber innenfor helsesektoren. Et sted hvor de daglig utsettes for utallige tunge løft, hvor de ofte må stå for omsorgen av en halv avdeling på egenhånd. At ikke de protesterer litt mer høylydt. Det er vel mye som kunne tyde på at dette ville være et mer egnet yrke for mennene? Nei, det er ikke sammenlignbart egentlig men det er jo generelt de tunge løftene det fokuseres på i stor grad her.

 

Lq :)

Lenke til kommentar

Det er veldig mange andre grunner enn akkurat det å kunne løfte medsoldater til at forsvaret har fysiske krav.

 

En soldat i god form tåler påkjenninger bedre og blir sjeldnere syk blandt annet.

 

En gjennomsnittlig jente i god form er noe svakere enn en gjennomsnittlig kar i god form. Synes fremdeles at det bare er rimelig at jenter har litt lavere krav. Kjønnskvotering derimot er bare tull.

Lenke til kommentar
En gjennomsnittlig jente i god form er noe svakere enn en gjennomsnittlig kar i god form. Synes fremdeles at det bare er rimelig at jenter har litt lavere krav.

8078398[/snapback]

 

...

 

...

 

Alle i uniform kan forvente å bli jaktet ned og griseslaktet uten mulighet til å overleve eller uten hensyn til menneskerettighetene.

 

USA driter i geneve-konvensjonen hvis du er i feil uniform.

Kina driter i geneve-konvensjonen hvis du er i feil uniform.

Russland driter i geneve-konvensjonen hvis du er i feil uniform.

Saddam Hussein dret i geneve-konvensjonen hvis du var i feil uniform.

Pol Pot dret i geneve-konvensjonen hvis du var i feil uniform.

Hitler dret i geneve-konvensjonen hvis du var i feil uniform fordi den ikke kom før i 1977.

 

I en religiøs krig dreier det seg om tro og hudfarge, og hvis du har 0 av 2, så blir du griseslaktet.

 

Hvis fienden din har fordommer mot deg og dine, da spiller det liten rolle at du er kvotert inn.

 

Du får ikke ett og ett halvt minutt ekstra på de siste tre tusen meterene til basen bare fordi du er jente.

 

Enda verre, så utsettes resten av troppen / laget for risiko;

- En person sakker akterut, og laget mister skytekraft.

- En person sakker akterut, og laget blir spredt og mister fart.

- Dersom vedkommende faller fra kan en uanmeldt person slippe inn ved en senere anledning.

 

Sist jeg var med på en krigslek mistet vi kjøretøyet vårt mer enn to ganger, og måtte patruljere til fots over ti kilometer i løpet av to uker i en og samme nato-øvelse.

Det å miste kjøretøyet er *veldig* vanlig. Jeg tok to kjøretøy fra noen andre med en carl-gustav.

På en av fotpatruljene ble vi beskutt av en MG-3 stilling.

Da hadde det ikke hjulpet å reise den stripete røde strømpen på en pinne og bedt fienden om å vente med å skyte i to minutter til alle er kommet utenfor rekkevidde, før de forfølger oss på snøscooter.

 

Ikke slakk på kravene.

Det er nedlatende mot de jentene som trener like mye som menn, og farlig for dem som så vidt slipper gjennom med minstekravene.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er veldig mange andre grunner enn akkurat det å kunne løfte medsoldater til at forsvaret har fysiske krav.

 

En soldat i god form tåler påkjenninger bedre og blir sjeldnere syk blandt annet.

 

En gjennomsnittlig jente i god form er noe svakere enn en gjennomsnittlig kar i god form. Synes fremdeles at det bare er rimelig at jenter har litt lavere krav. Kjønnskvotering derimot er bare tull.

8078398[/snapback]

 

Det er i praksis kjønnskvotering i mine øyne..

Lenke til kommentar

Ja til damer i forsvaret så lenge de greier å gjøre jobben like bra som menn. Hvis en kvinne greier kravene i MJK, og har det som skal til for å bli en god marinejeger, you go girl. Ja til å enten avskaffe verneplikten, eller kalle inn tilsvarende antall kvinner. Og gi de stillinger/posisjoner som de kan fylle på en god måte.

 

Det disse likestillingsmenneskene ikke skjønner er at når så mange gutter har negative opplevelser med jenter i forsvaret fordi at de blir kvotert inn fremfor å komme inn på lik linje med alle (diskriminering satt i system), så får mange unge menn svært negative assosiasjoner med likestilling.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jenters hormon nivå er mye lavere enn gutters derfor er gutter generelt sterkere og hvis det er krig så driter fienden som sagt hvilket kjønn du er. Når det er egne jente krav i militæret fører det til dårligere hær noe som igjen fører til at det er mer sannsynlighet at en nær venn av deg eller deg selv blir drept fordi soldatene jobber jo gjerne i grupper med forskjellige kjønn.

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om likestilling i samme form som i arbeidslivet. Jeg er for likestilling, i den grad lik lønn for likt arbeide. Jeg er derimot ikke for likestilling i en type jobb hvor det gang på gang er bevist at majoriteten av menn gjør best jobb (og vica verca selvfølgelig - ingen vits i å på død og liv dra flere menn inn i et yrke kvinner er best skikket til).

Lenke til kommentar

Nei til jenter i forsvaret? Er du ute og kjører?

 

Norske jenter børr ha rett til og gjøre hva de vill, ønsker de og bidra i krigen i Afgahnistan får de gjøre det:)

 

 

Er så lei av husmor trenden som var for 20 år siden, som fortsatt sitter igjen hos noen av oss..

 

 

 

Norske jenter har mye de skall ha sakt, og Norske menn må¨ta høyde for dette og hjelpe noen av de på veg, kvinner er like sterke som menn..

Lenke til kommentar
Nei til jenter i forsvaret?

 

 

 

kvinner er like sterke som menn..

8950333[/snapback]

 

 

 

Det er nettop det som ikke er tilfelle i mange situasjoner og som kan skape problemer når "dritten treffer vifta" i Afganistan.

 

 

Jeg er for kvinner i forsvaret så lenge det stilles like krav til begge kjønn, dette gjøres såvidt jeg vet bare idag i spesielle avdelinger som HJK, MJK etc.

 

Det nytter ikke att dama klarer 3000m på 14 minutt når alle andre løper den på 12. Laget beveger seg samlet, og vill på denne måten bare bli hindret av en svakere part.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar

Men at den 3000-meteren er et krav som ikke har noe spesiell relevans i praksis er ikke et poeng?

Hvor ofte må du springe 3000 meter på 12 minutter i joggedress fra skyttergrava di?

Kan det ikke være at de kravene er satt for at kandidatene må påvise god fysisk form?

Kan også være at en er mer egnet til litt mer langdistanse... 3000 meter har alltid vært en vanskelig etappe for meg da jeg ikke klarer å disponere kreftene.

Derimot når vi sprang 8Km i militæret kom jeg inn først...og det mot de løpefantomene som sprang 3Km'ern på 10 minutter.

Hvem er mest egnet?

 

Skikkelig kjipt for meg den dagen jeg må gjøre retrett akkurat 3000 meter og har kun 12 minutter på meg... men fram til den dagen er det ikke mye å tenke på.

 

Det å være så bastant på de urelevante krava som er satt, at de skal være 100% for menn og kvinner er temmelig ugjennomtenkt. Tror kanskje ikke dere helt har skjønt hensikten med de.

For kandidater til mer krevende oppgaver som marinejeger o.l. kan de heller være mer krevende.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Greit nok at 3000m ikke er alt, men hvis ikke en gutt kommer inn når han springer på 13m, hvorfor skal en jente?

 

Det har også blitt skrevet om tilnærmet "kvotering" til utenlandstjeneste i denne tråden.

8951177[/snapback]

Skal si det igjen....

Det er en av målekriteriene for å finne ut om personen er i god nok fysisk form. Det å kreve at jentene skal ha samme tidskrav bli å kreve at de skal være i bedre fysisk form enn gutta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...