Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bugger!

 

Tenkte at de måtte bevise at man hadde TV før man trengte å betale noe, siden de ikke fysisk har sett noen TV og ingen har bekreftet/skrevet under på at man har..

 

Uansett: Jeg har ikke hatt TV, men de som leier hos meg har.. De har ikke bodd ett år enda, men hvor mye må betales i lisens? Kan man bare si at de flyttet inn for noen få uker siden og betale deretter? Går lisesn fra dato når TV kom i hus, eller sesong?

Lenke til kommentar

Det er to datoen i året at lisensen betales. Dette er fast for alle.

 

Lisenstermin 1 gjelder for perioden 1. januar til 30. juni, med forfallsdato 31. januar.
Lisenstermin 2 gjelder for perioden 1. juli til 31. desember, med forfallsdato 31. juli.

Melding som kan medføre opphør av lisensen må være mottatt av NRK Lisensavdelingen før ny termin starter for å være gyldig.

 

Dersom lisensmannen har konkludert med at du har TV, tror jeg det er opp til deg å motbevise dette. Men hva de konkluderte med er jo noe som tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Så alt man risikerer er å måtte betale for en termin til r2d290.

 

NrK må nok følge god folkeskikk, og dersom du skriver til dem at du ikke har noe TV, så må de velge å tro deg, ellers må de komme med håndfaste beviser, og det får de vel ikke tilgang på uten en politiransakelse.

 

Noe jeg tror de glatt gir opp å prøve seg på i disse "henleggelsestider". Politiet i Norge driver vel med lite husransakelser foruten om det dreier seg om svært alvorlig kriminalitet. Noe TV-lisensen ikke faller inn under. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Elvis faket jo angivelig sin død så der har du jo en mulighet......eller du kan kjøpe den borgen man så i filmen Ørneredet , trukke dem finner deg der ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hei, fikk mann på døra akkurat nå, han kom først nå, jeg kjøpte leilighet i mars 2012 og hadde vel canal digital som ble byttet ut til altibox og fibernett i 2013 januar en plass i bofellesskapet vårt..

 

Spm. mitt er vel, er man lisenspliktig hvis man har kabel tv ? ja der er det jo NRK osv og de kanalene som jeg ikke ser så veldigt mye på ..

 

edit: kan jeg faktisk kontakte altibox og be dem kutte ut NRK kanaler for å slippe betale lisens? Syns det er litt ergelig når jeg ikke har betalt lisens før og har sleppet unna med det.. Jeg har kjøpt en brukt Samsung TV men har altibox som jeg nesten aldri bruker til å se tv fordi jeg alltid spiller eller surfer på nettet og bruker TVEN til dette!

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Hei, fikk mann på døra akkurat nå, han kom først nå, jeg kjøpte leilighet i mars 2012 og hadde vel canal digital som ble byttet ut til altibox og fibernett i 2013 januar en plass i bofellesskapet vårt..

 

Spm. mitt er vel, er man lisenspliktig hvis man har kabel tv ? ja der er det jo NRK osv og de kanalene som jeg ikke ser så veldigt mye på ..

 

edit: kan jeg faktisk kontakte altibox og be dem kutte ut NRK kanaler for å slippe betale lisens? Syns det er litt ergelig når jeg ikke har betalt lisens før og har sleppet unna med det.. Jeg har kjøpt en brukt Samsung TV men har altibox som jeg nesten aldri bruker til å se tv fordi jeg alltid spiller eller surfer på nettet og bruker TVEN til dette!

 

Ja, du er lisenspliktig, siden du har en mottaker i huset som kan ta imot TV-signaler.

Lenke til kommentar

 

Hei, fikk mann på døra akkurat nå, han kom først nå, jeg kjøpte leilighet i mars 2012 og hadde vel canal digital som ble byttet ut til altibox og fibernett i 2013 januar en plass i bofellesskapet vårt..

 

Spm. mitt er vel, er man lisenspliktig hvis man har kabel tv ? ja der er det jo NRK osv og de kanalene som jeg ikke ser så veldigt mye på ..

 

edit: kan jeg faktisk kontakte altibox og be dem kutte ut NRK kanaler for å slippe betale lisens? Syns det er litt ergelig når jeg ikke har betalt lisens før og har sleppet unna med det.. Jeg har kjøpt en brukt Samsung TV men har altibox som jeg nesten aldri bruker til å se tv fordi jeg alltid spiller eller surfer på nettet og bruker TVEN til dette!

 

Ja, du er lisenspliktig, siden du har en mottaker i huset som kan ta imot TV-signaler.

 

 

Leste litt rundt, og vurderer NESTEN å plombere TV utstyret slik at TVEN kun skal brukes som PC skjerm, men hender jeg ser litt på TV, kanskje 3 timer i uka, så veit egentlig ikke.. Bare syns det er surt når sånt seff må skje meg :p som alle andre :p Men finnes det noen andre, lure veier rundt opplegget?

Lenke til kommentar

 

 

Hei, fikk mann på døra akkurat nå, han kom først nå, jeg kjøpte leilighet i mars 2012 og hadde vel canal digital som ble byttet ut til altibox og fibernett i 2013 januar en plass i bofellesskapet vårt..

 

Spm. mitt er vel, er man lisenspliktig hvis man har kabel tv ? ja der er det jo NRK osv og de kanalene som jeg ikke ser så veldigt mye på ..

 

edit: kan jeg faktisk kontakte altibox og be dem kutte ut NRK kanaler for å slippe betale lisens? Syns det er litt ergelig når jeg ikke har betalt lisens før og har sleppet unna med det.. Jeg har kjøpt en brukt Samsung TV men har altibox som jeg nesten aldri bruker til å se tv fordi jeg alltid spiller eller surfer på nettet og bruker TVEN til dette!

 

Ja, du er lisenspliktig, siden du har en mottaker i huset som kan ta imot TV-signaler.

 

 

Leste litt rundt, og vurderer NESTEN å plombere TV utstyret slik at TVEN kun skal brukes som PC skjerm, men hender jeg ser litt på TV, kanskje 3 timer i uka, så veit egentlig ikke.. Bare syns det er surt når sånt seff må skje meg :p som alle andre :p Men finnes det noen andre, lure veier rundt opplegget?

 

 

 

Jeg har Altibox bredbånd (kun) selv, men har plombert TV og har aldri tenkt tanken på å starte opp noe TV-abonnement hos dyre Altibox.

 

1. Dersom dekoderen som Altibox benytter faller inn under begrepet TV-mottaker?

 

2. Dersom det ovenfor sies JA på, så kommer det jo an på om Altibox aktivt rapporterer til NrK.

 

3. Dersom ingen av punkt 1 og 2 skaper noe dilemma, altså at de i seg selv ikke i praksis genererer NrK-lisens, med eller uten at loven rammer / regulerer det. SÅ, kan man gå til steget å stille spørsmål ved om

Altibox i det hele tatt gidder å bryte opp kanalpakkene slik at du kan få en NrK-fri kanalpakke. Jeg tror ikke

Altibox tør å legge seg ut med NrK. Samt så tror jeg ikke Altibox har ryggmargen som skal til for å tilby bedre kanalpakkesammensetninger. Det beste ville vært om kunden kunne fått skreddersydd kanalpakken, uten at det koster en arm og ei nyre per kanal. De burde tenke så langt, i disse Netflix-, HBO-tider. Men, gjør de det. Jeg tror de holder status quo en stund til jeg.

 

Så mister de helt sikkert noen kunder til, som blir helabonnent på kun Netflix eksempelvis, eller en av de andre. Dette er noe jeg har valgt.

 

I heimen min så hadde vi en gang en grunnpakke fra Get, så flyttet jeg og da ble det ViaSat en kort stund, men til slutt plomberte jeg like godt TV'en og stoler 100 % på at bredbåndskvaliteten over fiber skal holde seg og så gikk jeg for Netflix.

 

Jeg finner god nok underholdning på Netflix, også er det attpåtil nesten reklamefritt. Ihvertfall når du spiller av en film. Det er svært lite med reklame, altså en sjeldenhet.

Muligens man kan definere trailer-visning (auto) som reklame? Men om den skulle starte å spille trailere, så bruker man enkelt og greit "back-button".

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har netflix også, så det er bra greier det, men det er jo ikke "TV"..

 

Viser seg at har man enten dekoderutstyr eller en TV i huset så er man "lisenspliktig", men dette kan tøyes.. Jeg syns ikke det er riktig å betale lisens for de som bare bruker TVen til PC skjerm f.ex, men nå har jo jeg TV kanaler også.

 

Hva tror dere om denne teorien?

Jeg legger inn TVen for plombering, får attest på dette, sender inn brev til NRK om at neste lisens gidder jeg ikke betale for nå er TVen plombert, og kjøper en annen brukt TV istedet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig. Men, loven er slik den er dessverre. Og vi har noen hodeløse strutser i politikken, som ikke tør ta affære.

 

1. Legge det over skatteseddelen

 

2. Fristille NrK slik at de får lov å sende reklame, men samtidig miste sin pengestøtte

Og dersom de går for denne modellen, så kan de årlig legge ut oppgaven som de så "hyggelig" kaller for samfunnsoppgaven til rikskringkasteren - ut på anbud.

 

De som tør takke ja til oppgaven får så: A) ansvaret å produsere for å fylle samfunnsoppgaven (pålagt av Stortinget) B) motta pengestønaden som til hvert år står disponibelt.

 

Dersom ingen takker ja til pengene og ansvaret, så vet Stortinget at de må øke tilskuddet (den årlige potten).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...