Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Heldigvis har jeg fjernet begge antenne på utsiden av huset, så hvis de kommer så sier jeg bare "Gå rundt huset, dere ser ingen antenner, og hvis dere ikke peller dere vekk etter det så tar jeg tak i dere begge to og kaster dere ut av eiendommen min".

 

 

 

De dyttet til bestefaren min, og dro han unna og gikk rett inn i huset selv om han blokkerte inngangen.

 

 

Og ja, han betaler allerede lisens..

EDIT: De hadde ikke politiet med, og siden de var to, og bestefaren min var alene, så ble det to vitner mot en, så saken ble henlagt.

 

 

Frekke folk. En får håpe fåtallet er så freidige. Du har ikke vurdert å oppsøke dem, dersom du vet navnet på dem, og være litt småfrekk tilbake? Går jo ikke an å oppføre seg slik.

 

Selv har jeg plombert TV'en og sendt melding til NrK nå.

 

Antenner kommer jeg til å la bli værende på huset. For det kan jo hende, selv om det sannsynligvis har null å si at kjøpere vil sette pris på at det allerede ligger et kabelopplegg fra parabol på vegg og inn til den mest aktuelle kroken å bruke TV på.

 

Men, i den tro så vil jeg si at de henger der for at prisen på huset ikke skal falle i verdi. :)

 

Dessuten så vil jo parabol-selskapet omtrent gratis eller for 1 kr og litt bindingstid komme og montere opp parabolantenne :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utleier kan ikke låse seg inn til deg, selv om politiet ber de om det ;)

 

 

Med mindre det står i kontrakten at de kan låse seg inn når som helst uten GODKJENNELSE eller forvarsel.

 

 

Riktig. Men, det er mange som tror de vet hva som er gjeldende regelverk. Selv så har jeg bodd i et borettslag med et inngrodd styre som trodde de omtrent hadde all makt over beboerne som bor der.

 

Og det er mange som ikke vet hvilke rettigheter de har i et borettslag. F.eks. kan du fint bytte låsen i inngangsdøren, selv om den er å regne som en ting av fellesarealet, så gir den deg en funksjon for å komme deg inn og ut pluss å kunne stenge av leiligheten din.

 

Nå gikk ikke jeg til det skritt å monterte lås riktig nok med egenbetalte midler. Lot være. Men, jeg monterte alarmanlegg i min leilighet uten å melde fra. Du skulle ha sett styreleders reaksjon på dette. Han visste omtrent ikke hva han skulle si når han først oppdaget det på et besøk av mer teknisk kontroll av brannvarslere. Og jeg stod der og smilte.

 

Så stotret han: "Det har du ikke lov å montere uten å underrette styret først".

 

For en gammel gnurebukk av en styreleder! Jeg koste meg og det fikk aldri noe etterspill. Puslingen måtte bare godta det. Fordi det var min leilighet. Jeg eide den. Du kan nesten gjøre hva du vil innefor dine "4 vegger", så lenge det ikke er til sjenanse for de andre beboerne dine.

 

Du kan altså tapetsere veggene signaloransje, og male taket blodrødt. Du kan henge opp heslige gardiner. Du kan ha tepper, gulvbelegg og mye annet, eller rent betonggulv om du har det under.

 

I vedtektene stod det forøvrig bestemmelser om at listverket inne i leiligheten måtte være i orden. Så det besørget jeg at var i orden når jeg skiftet gulv og når jeg solgte meg ut av "borettslaget fra helvete"

 

Jeg malte aldri taket eller veggene i slike ville deilige farger, eller beholdt et betonggulv. Det var mer for opplysningens skyld at jeg nevnte det. Gardinene som ble solgt meg med denne leiligheten var nok fra 70/80-tallet og de var heslige. Så de beholdt jeg fordi jeg ikke gadd bytte. :green:

 

Hang opp noen pene noen nokså nært før jeg solgte leiligheten igjen selvfølgelig. :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Heldigvis har jeg fjernet begge antenne på utsiden av huset, så hvis de kommer så sier jeg bare "Gå rundt huset, dere ser ingen antenner, og hvis dere ikke peller dere vekk etter det så tar jeg tak i dere begge to og kaster dere ut av eiendommen min".

 

 

 

De dyttet til bestefaren min, og dro han unna og gikk rett inn i huset selv om han blokkerte inngangen.

 

 

Og ja, han betaler allerede lisens..

EDIT: De hadde ikke politiet med, og siden de var to, og bestefaren min var alene, så ble det to vitner mot en, så saken ble henlagt.

 

 

Frekke folk. En får håpe fåtallet er så freidige. Du har ikke vurdert å oppsøke dem, dersom du vet navnet på dem, og være litt småfrekk tilbake? Går jo ikke an å oppføre seg slik.

 

Tja, vi har en avtale om at jeg tar med bikkja og jogger ned til ham neste gang de er på besøk..

 

Bryr meg ikke så mye om jeg får straff, da blir det 2 mot 2 vitner, og jeg utfører ganske enkelt sivilarrestasjon på begge da de har BRUTT SEG INN I HUSET.

 

EDIT: Men hvis de er andre folk enn de som var der før, så er det nok at jeg bare viser meg, for da kan de ikke skrive hva de vil og lyve til politiet, slik at det blir de to som vitner mot en kar..

 

Enda en edit: Og at de ikke kan skubbe gubben til siden, og skrive at de fikk lov å komme inn.

 

EDIT: La meg forklare, det at de gikk fysisk tilverks mot min eldgamle bestefar, selv om han informerte om at han betalte allerede tv-lisens, og de ikke har noen andre rettigheter enn det vanlige sivile folk har.

 

Og ja, utrykningtiden her er godt over en time...

 

 

Sen edit: Jo, grunnen til at vi har en avtale om at jeg skal komme joggende ned neste gang de kommer, er fordi han følte seg overfalt og utrygg.

 

Og saken ble henlagt....

Endret av Ted Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en tv gjennom expert sin nettside og adreserte den hjem til leiligheten jeg leier. Fikk regningen først 3 månder etter kjøpet. Idag dukket den opp i postkassen på litt over 1 000 kroner... Hva skal jeg gjøre? Hvis jeg betaler den blir de garantert ikke å gi ''slipp'' på meg. Bør jeg sende en e-post å fortelle at det var en gave til min far?

 

Jeg lurer også på dette om man eventuelt skulle bli tatt men har forklart/løgnet på noe helt annet, om man da kan risikere å få en stor bot?

Lenke til kommentar

du kan fortelle lisensavdelingen om at det ikke er din tv .

hvordan må du nesten selv bestemme

 

 

 

Når man bestiller noe som er lisenspliktig på nettet så er det virkelig merkelig at man kan spesifisere hvem som skal stå for lisensen.

butikken går jo konsekvent ut fra at det mottakeren av pakken

Det er en uting fra nettbutikkenes side

Lenke til kommentar

Så, du skal ha en lisenspliktig gjenstand i leiligheten din og så lyve om at den ikke er din eller står hos deg likevel?

 

 

Kjøpte en tv gjennom expert sin nettside og adreserte den hjem til leiligheten jeg leier. Fikk regningen først 3 månder etter kjøpet. Idag dukket den opp i postkassen på litt over 1 000 kroner... Hva skal jeg gjøre? Hvis jeg betaler den blir de garantert ikke å gi ''slipp'' på meg. Bør jeg sende en e-post å fortelle at det var en gave til min far?

 

Jeg lurer også på dette om man eventuelt skulle bli tatt men har forklart/løgnet på noe helt annet, om man da kan risikere å få en stor bot?

Lenke til kommentar

Sen edit: Jo, grunnen til at vi har en avtale om at jeg skal komme joggende ned neste gang de kommer, er fordi han følte seg overfalt og utrygg.

 

Og saken ble henlagt....

 

 

 

Men, den gamle mannen har jo forklart situasjonen ovenfor deg. Sånn sett, så hadde jeg forsøkt å skrive noen krasse ord til lisensavdelingen som er ansvarlige. Han skulle fått forklart til sin lege hvor utrygg dette fikk han til å føle seg, og du skulle så fått en slags bekreftelse på denne utryggheten formulert fra hans lege.

 

Send så en kopi til denne dårlig styrte lisensavdeling og smårasle litt med "sabelen" om at dette kan få konsekvenser om de ikke imøtekommer en viss sum penger i erstatning eller noe sånt noe. Og fortell dem at de bør imøtekomme dere med noe, ellers så drar du dem inn for forliksrådet elns. i første omgang. Vet ikke sikkert hvilke saker forliksrådet er villige til å behandle.

 

Om ikke annet så får du sperret øynene opp på dem at de ikke kan oppføre seg på hvilke som helst vis. :)

 

Det koster ca. 800 kr å dra noen inn til megling i forliksrådet, for den part som forlanger en slik behandling.

 

Du kan jo ta dette eksempelet til media også, eller varsle om at du kan være villig til å varsle media ovenfor denne "fantastiske lisensavdelingen". For alt du gjør er jo bare å stole på at det familiemedlemmet ditt har fortalt deg er en sannhet. Sånn sett så kan de ikke ta deg for å lyve heller.

 

Kanskje det også er like godt å få med en til i slekta di til å dra samme sak ovenfor lisensavdelingen. Og fortelle dem at de er svært lite velkomne igjen til din bestefar.

Endret av G
Lenke til kommentar

Muligheten er at han kan modifisere litt på sannheten, men jeg er 99% sikker på at det ikke er tilfelle, da han føler seg så utrygg at jeg må jogge ned neste gang...

 

Konflikrådet? HAHAHAHA

 

Anmeldelse på nytt igjen? HAHAHAHA.

 

 

Du tror at systemet vårt fungrer? Tro om igjen.

 

Vi har satt opp 2 kameraer, med 2 skjermer, og flomlys som aktiveres når noen kommer.

 

Skal nok oppgraderes til å kunne ta opp etterhvert.

 

Høres dette ut som en som føler seg sikker?

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

 

Så, du skal ha en lisenspliktig gjenstand i leiligheten din og så lyve om at den ikke er din eller står hos deg likevel?

 

 

Kjøpte en tv gjennom expert sin nettside og adreserte den hjem til leiligheten jeg leier. Fikk regningen først 3 månder etter kjøpet. Idag dukket den opp i postkassen på litt over 1 000 kroner... Hva skal jeg gjøre? Hvis jeg betaler den blir de garantert ikke å gi ''slipp'' på meg. Bør jeg sende en e-post å fortelle at det var en gave til min far?

 

Jeg lurer også på dette om man eventuelt skulle bli tatt men har forklart/løgnet på noe helt annet, om man da kan risikere å få en stor bot?

 

 

Ja, forsåvidt.

Lurte på konsekvensene om man eventuelt skulle bli fersket.

Lenke til kommentar

Muligheten er at han kan modifisere litt på sannheten, men jeg er 99% sikker på at det ikke er tilfelle, da han føler seg så utrygg at jeg må jogge ned neste gang...

 

Konflikrådet? HAHAHAHA

 

Anmeldelse på nytt igjen? HAHAHAHA.

 

 

Du tror at systemet vårt fungrer? Tro om igjen.

 

Vi har satt opp 2 kameraer, med 2 skjermer, og flomlys som aktiveres når noen kommer.

 

Skal nok oppgraderes til å kunne ta opp etterhvert.

 

Høres dette ut som en som føler seg sikker?

 

Ok, vis du har mistet tro på at å klage ikke virker, så kanskje et tips til media er tingen, dersom du klarer å stole på at de gjengir historien korrekt nok da vel og merke.

 

Jeg sa ingenting om å anmelde til politiet om igjen. Og man kan omtrent forvente en henleggelse derfra. Men det at du har fått et henleggelsesdokument, viser uansett at dere har brydde dere om å anmelde forholdet. Det har dere jo ihvertfall nå et dokument som bekrefter. Det kan gjerne også være at politiet misliker oppførselen fra disse litt overivrige kontrollørene, men av kapasitetshensyn ikke kan gå mer inn i saken.

 

Det du ihvertfall vil oppleve er at politiet vil bry seg svært mye om du foretar en sivil arrest, og da spesiellt om du tøyler hendene på disse "karene", med strips eller noe annet som kan stoppe blodtilførsel og sånt.

 

Jeg tenkte mer på det å kunne teste lovligheten av det. Men, jeg har på ingen måte særlig mye mer tiltro til systemet enn hva du har.

 

Men, det finnes nå innimellom et og annet menneske i systemene som har litt bakkekontakt, og som kanskje synes det har foregått noe urettferdig her og der. Men, om du vinner er en helt annen sak.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan jeg saksøke NRK eller personene som gikk rundt på eiendommen min uten min tillatelse? Jeg tok dem på fersken når de lusket rundt huset for å se om jeg hadde tv. Grunnen til at jeg spørr er fordi de tittet inn vinduet til min datter på 2år. Selvom det kanskje er feil grunnlag å saksøke dem på, så har jeg jævlig lyst til å saksøke dem for pedofili. Og hva slags rettigheter har man angående gjester du ikke tillater å entre eiendommen? Sett et par videoer på YouTube hvor folk har filmet(england)når lisenskarene kommer, hvor av de fleste parten bare går vekk når de ser personen holder et kamera.

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

 

Ok, vis du har mistet tro på at å klage ikke virker, så kanskje et tips til media er tingen, dersom du klarer å stole på at de gjengir historien korrekt nok da vel og merke.

 

Jeg sa ingenting om å anmelde til politiet om igjen. Og man kan omtrent forvente en henleggelse derfra. Men det at du har fått et henleggelsesdokument, viser uansett at dere har brydde dere om å anmelde forholdet. Det har dere jo ihvertfall nå et dokument som bekrefter. Det kan gjerne også være at politiet misliker oppførselen fra disse litt overivrige kontrollørene, men av kapasitetshensyn ikke kan gå mer inn i saken.

 

Det du ihvertfall vil oppleve er at politiet vil bry seg svært mye om du foretar en sivil arrest, og da spesiellt om du tøyler hendene på disse "karene", med strips eller noe annet som kan stoppe blodtilførsel og sånt.

 

Jeg tenkte mer på det å kunne teste lovligheten av det. Men, jeg har på ingen måte særlig mye mer tiltro til systemet enn hva du har.

 

Men, det finnes nå innimellom et og annet menneske i systemene som har litt bakkekontakt, og som kanskje synes det har foregått noe urettferdig her og der. Men, om du vinner er en helt annen sak.

 

Jeg har utført sivil arrest før, med strips. Fikk ingen problemer.

Og politiet bare henlegger saken, hvordan skal jeg stole på de?

Du sier jo selv; "Og man kan omtrent forvente en henleggelse derfra."

Og jeg skrev hvor lang tiden er før de kommer, selv om du har lagt en ned i bakken og stripset han fast....

Ja, jeg overragerer, men når 2 stk BRYTER SEG INN, OG DYTTER VEKK EN GAMMEL PERSON. Så er det ingen nåde.

Og hvor jeg har blitt bedt om å jogge ned hvis de kommer igjen, da personen rett og slett fryktet for helsen sin.

Som kan brekke hofta, eller håndledd osv osv osv osv osv.

EDIT3: Nei, jeg er ikke en voldelig person, men når slike ting skjer, så kan jeg bli sur.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke klarer å se at jeg tror på historien din. Og at jeg ikke har så veldig mye til overs for hvordan politiet er strukturert. Det er jo bra at det er politi. Men, det er også folk. Og folk er ikke feilfrie. Jeg ser at det tar tid før politiet greier å utrykke der dere bor. Det er jo ikke en ideell situasjon, men så er ikke Norge like tett befolket over alt heller. Skjønnsmessig kunne det helt sikkert vært satt opp en bedre beredskap hvor du bor. Spesiellt dersom ambulansen tar like lang tid på 4-hjul.

 

Jeg har hørt værre historie om politiet enn det du forteller, og det kunne gått med liv pga. politiets opptreden overfor en skadet person. Politiet feiltolket personen til å være overstadig beruset dessverre. Sannheten var at noen hadde banket livskiten ut av ham. Hodeskade og det hele. Det er ikke alltid hodeskader er like synlige utenpå. Du kan være sikker på at vedkommende som ble slik behandlet av politiet, har mistet nesten all tiltro til deres samfunnsoppgave. Altså det å ta best mulig vare på folks ve og vel.

 

Jeg forstår godt at du er villig til å være litt mer på, neste gang det skjer noe nede hos bestefaren din. Sannsynligheten for at de samme tullingene fra lisensavdelingen skal dukke opp er vel egentlig minimal. Men, man vet jo aldri.

Endret av G
Lenke til kommentar

En gang så kjørte en kis bilen utenfor en kant, og det er bokstavelig talt 15m ned til elva.

 

Vi hadde fest da, alle freaka ut, det var jeg som måtte svømme ut i elva og se om det var flere personer der, jeg fikk aldri de klærne jeg gav til ham tilbake.

 

 

Og ja, det tok minimum en time før de kom.

 

 

Takk for at du blødde ned døren, eiendommen, gangen, badet og stua.

 

 

Så ja, du kan ikke stole på politiet eller ambulansene her hvor jeg bor.

 

Du må håndtere situasjonen selv.

EDIT: Og ja, jeg har masse værre historier om politiet, men da avsporer jeg tråden.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Kan jeg saksøke NRK eller personene som gikk rundt på eiendommen min uten min tillatelse? Jeg tok dem på fersken når de lusket rundt huset for å se om jeg hadde tv. Grunnen til at jeg spørr er fordi de tittet inn vinduet til min datter på 2år. Selvom det kanskje er feil grunnlag å saksøke dem på, så har jeg jævlig lyst til å saksøke dem for pedofili. Og hva slags rettigheter har man angående gjester du ikke tillater å entre eiendommen? Sett et par videoer på YouTube hvor folk har filmet(england)når lisenskarene kommer, hvor av de fleste parten bare går vekk når de ser personen holder et kamera.

 

 

Nå regner jeg med at du ikke bor på bondegård? Der gjelder jo regelen om at folk har fri ferdsel så sant det ikke er dyrket mark, med flere varianter som er spesifisert å ha tilsvarende beskyttelse.

 

Det er jo helt klart din eiendom. Og man kan forstå at du mislikte det ærend "lisensjegerne" hadde. Om det var meg som var forvillet inn på DIN eiendom, så hadde det vel holdt med et unnskyld, men jeg leter etter noen jeg kan spørre om veien eller noe sånn. Også hadde jeg vel gjerne ikke begynt å glane inn vinduene til folk uten en jævlig god grunn. F.eks. at jeg trengte noens oppmerksomhet, fordi noen jeg kjenner ligger bortpå stien med et påbegynt hjerteinnfarkt elns.

 

Nå har vi ikke tilstander som i USA, der folk drar fram hagla for den minste ting, og man har heller ikke et så rigid rettssystem som i USA heller. Du kan nok regne med at saken kan bli avvist.

 

Men, hvem vet. Det er jo din eiendom de gikk inn på. Jeg tipper du tviler like mye som meg på at du vinner fram. Si fra om du finner på noen rettslige sprell, og om du tjener noe på det. Alltid like artig å høre slike historier utbrodert. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

En gang så kjørte en kis bilen utenfor en kant, og det er bokstavelig talt 15m ned til elva.

 

Vi hadde fest da, alle freaka ut, det var jeg som måtte svømme ut i elva og se om det var flere personer der, jeg fikk aldri de klærne jeg gav til ham tilbake.

 

 

Og ja, det tok minimum en time før de kom.

 

 

Takk for at du blødde ned døren, eiendommen, gangen, badet og stua.

 

 

Så ja, du kan ikke stole på politiet eller ambulansene her hvor jeg bor.

 

Du må håndtere situasjonen selv.

EDIT: Og ja, jeg har masse værre historier om politiet, men da avsporer jeg tråden.

 

 

Høres jo fantastisk ut (ironi)!

 

Det går alltids an å opprette en egen tråd om du har behov for å lufte noe her på forumet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så, hva er mine valg nå..?

 

Jeg har aldri betalt lisens. Jeg skrev brev til NRK og sa jeg ikke hadde TV, og aldri egentlig vært plaget med folka, i flere år nå. Jeg har også vært veldig flink med å ikke lukke opp til fremmede.

 

Jeg leier nå ut eiendommen min, og i dag kom de selvfølgelig på besøk.

 

De var visstnok frekke, men var ikke inne i leiligheten og så vidt jeg vet så kunne de ikke se noen TV. De ba om å få se kvittering for TV, hvis jeg forsto dem riktig (litt vanskelig å kommnisere av og til), men det fikk de ikke. De tok navnet til ene sønnen. Men det er alt.

 

 

Kan jeg fortsatt slippe å betale? Kan jeg si at jeg hadde besøk og de hadde TV, men de drar snart? Noe annet? Ønsker jo ikke å betale for lisens, men vil jo ikke at de jævlene skal plage leieboerene mine, heller..

 

 

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar

Okei.. Trodde det var eier av leiligheten!

 

Uansett så hadde jeg håpet for dem å slippe hele greia. Blir nok jeg som kommer til å betale, siden vi har avtalt pris osv..

 

Ingenting man kan skrive til NRK for å slippe? Hva er konsekvensene ved å bare si at man ikke har TV og nekte å betale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...