Gå til innhold

Ingun Yssen føler seg mobbet av Gerd Liv Valla


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ærlighet kan medføre at man mister jobben eller i fremtiden blir forbigått om sjefen ikke takler ærlighet. Slike undersøkelser er et viktig verktøy for en arbeidsgiver og det at man ikke liker svaret gir ikke hold for å kutte ut med undersøkelsene. LO er en av de største pådriverne for slike undersøkelser og de har også gått hardt ut om de mener anonymiteten ikke blir ivaretatt, var blant annet en stor sak om dette i Posten når jeg var tillitsvalgt der.

 

 

7704433[/snapback]

Jeg er ikke uenig i at miljøkartlegginger er et godt verktøy, men det forutsetter at det følges opp med tiltak mot de konkrete problemstillingen etter at data har blitt filtrert gjennom et "åpent" bullshitfilter. Som jeg nevnte tidligere var jeg med på en slik en som viste et slikt elendig resultat at den passet dårlig med sjefenes resultatmål, så derfor ble den begravd i sylinderarkivet. En handling som gav mere vann på mølla for de negative subkulturene som hersket litt for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Ja men her er det ikke engang noe å filtrere. LO ledelsen ønsker ikke å underøke dette og har ikke ønsket det på over 15 år.

 

Er det rart slike saker da oppstår?

7707012[/snapback]

 

De bare må oppstå spesielt i miljøer med maktglade og ambisiøse mennesker. Så må jeg føye til at dette er kanskje en nyttig lærepenge for hele LO :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir bare trist og ekstra ironisk når de som skal bekjempe mobbing blir anklaget for det. Er det noen som absolutt bør ha den beste leder så er det organsiasjonen som krever rederlighet og gode lederegenskaper av andre. Jeg kan ikke akkurat si at Valla der imponerer i denne saken her. Forsvaret hennes består i svartmaling av den ansatte.

 

Neste gang en bedriftsleder beskyldes for mobbing og dårlig arbeidsmiljø, vet vi hva svaret blir: - Jeg er ingen pusekatt.

 

http://www.na24.no/politikk/article861814.ece

 

Fagforeningsmannen i meg fikk frysninger av en slik uttalelse.

 

LO har mistet mye av autoriteten og integriteten når de i fremtiden angriper ledere de anser som dårlige. For det vil bli åhive stein i glasshus i praksis.

 

Den største taperen i denne saken her er jo arbeiderne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Den største taperen i denne saken her er jo arbeiderne.

7707076[/snapback]

 

Det er vel bare og innse at organisasjonene har hvilt på laubærene som tidligere generasjoners "kjemper" har oppnådd av trygge arbeidsforhold for "gutta på gølvet". De har nå blitt en maktfaktor som ikke lengre har arbeideren i forkus, men egen makt og posisjon.

 

Så noe jeg ville stemme for i tillegg til skille av kirke/stat er skille av AP/LO. :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Den største taperen i denne saken her er jo arbeiderne.

7707076[/snapback]

 

Det er vel bare og innse at organisasjonene har hvilt på laubærene som tidligere generasjoners "kjemper" har oppnådd av trygge arbeidsforhold for "gutta på gølvet". De har nå blitt en maktfaktor som ikke lengre har arbeideren i forkus, men egen makt og posisjon.

 

Så noe jeg ville stemme for i tillegg til skille av kirke/stat er skille av AP/LO. :thumbup:

7707111[/snapback]

Ser ikke helt hvordan det vil forandre problemstillingen din. Ikke at det er noe man kan stemme over heller :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser ikke helt hvordan det vil forandre problemstillingen din. Ikke at det er noe man kan stemme over heller :p

7707153[/snapback]

 

Mulig at jeg ...måtte gud forby :p tar feil, men jeg tror at hvis organisasjoner ble rene fagorganisasjoner som diskuterte fag, og ikke forvirret med tilknytninger til politiske partier som tilhører en annen arena, så måtte de skjerpe seg kraftig for og virke troverdige.

Lenke til kommentar

Valla nektet å møte Yssen hos Skavlan.

 

Hva i all verden er det egentlig Valla ønsker å oppnå i dette underholdningsprogrammet?

 

Det eneste vettuge hun kan si er at det her er en konflikt som ikke er blitt løst skikkelig og/eller at hun trekker seg. Bruker hun Skavlanprogrammet til å lange ut mot Yssen, en av sine arbeidstagere, så vil det muligens være det værste mobbetilfellet noensinne dokumentert i Norge fra en arbeidsgiver. Og hun vil samtidig bekrefte all kritikken Yssen kom med.

 

Jeg håper inderlig ikke at det blir tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Valla nektet å møte Yssen hos Skavlan.

 

Hva i all verden er det egentlig Valla ønsker å oppnå i dette underholdningsprogrammet?

 

Det eneste vettuge hun kan si er at det her er en konflikt som ikke er blitt løst skikkelig og/eller at hun trekker seg. Bruker hun Skavlanprogrammet til å lange ut mot Yssen, en av sine arbeidstagere, så vil det muligens være det værste mobbetilfellet noensinne dokumentert i Norge fra en arbeidsgiver. Og hun vil samtidig bekrefte all kritikken Yssen kom med.

 

Jeg håper inderlig ikke at det blir tilfellet.

7707313[/snapback]

 

- Jeg har ikke snakket med Ingunn Yssen personlig på flere måneder, men vi har invitert henne til oss gjennom hele høsten for å spørre om hva som er galt, svarte Gerd-Liv Valla på Skavlans spørsmål.

 

Deretter forklarte hun at hun ikke ønsket å la det første møtet med Yssen på flere måneder være i et TV-studio.

 

Det er ganger jeg kan si med hånden på hjertet at jeg hater media, og denne gangen nærmer det seg. Hva godt gjør disse bikkjehuene for oss egentlig :mad:

Lenke til kommentar

Valla med sin eksepsjonelle hukommelse (i følge henne) påpeker dette samtidig som hun veiver med hånden som er et levende sammensurium av en huskelapp. Ironien var ganske slående :wee:

 

To av Norges mest profilerte kvinnelige ledere opptrer som amatører i beste sendetid gjennom halve uken hvor de er opptatt av å svartmale hverandre. De dyktige kvinnelige lederne i dette landet må gremmes over hvordan de to oppfører seg. Har de i det hele tatt fulgt med i lederundervisningen?

 

Denne fadesen er et godt eksempel til etterfølge for andre bedrifter når det gjelder hvordan ting ikke skal gjøres. Og det kommer fra de som vistnok skal være eksperter på hvordan ting skal gjøres.

 

Håper Valla følger Yssen ut døren. Det ville helt klart vært det beste for LO. Men jeg tviler på at Valla tenker på LO sitt beste i denne saken her. Ingen av de to virker særlig opptatt av det. De gjør alle feilene som er mulig å gjøre.

Lenke til kommentar

Syntes Valla svarte godt for seg hos Skavland jeg som nok en gang viste seg å bare være en wannabe-kritisk-dyptgående-journalist.... som måtte presse på for å få henne til å si noe skandaløst...

 

Derimot tror jeg hun hadde tjent mer på å si til et de som spør at personalsaker er en intern greie, og ellers ingen kommentar.

Det er en uting uansett å nevne noe som helst om personalsaker offentlig.

 

Yssen derimot handler illojalt...uansett hvordan du vrir på det.

Jeg hadde aldri villet ansette henne til noe etter dette på grunn av usikkerhetsmomentet han selv har påført seg.

 

However, ingen av de to damene har kommet med noe håndfast (til oss i allefall) så det er kun påstand mot påstand.

 

Det er ikke utenkelig at Yssen er en viktig brikke i ett spill om å fjerne Valla... det er ganske mange som synes at hun begynner å få litt vel mye makt...ikke minst de store gutta.

 

Nb: Det virket temmelig dumt å ha håndflaten full av notater...uansett om det var en brødoppskrift Skavland ga henne før sending, eller om det var dritt om Yssen sånn i tilfelle. Hadde kunne vært en ide å skjule håndflaten sin da i allefall og ikke veive rundt med hendene...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Har fulgt opp de siste dagers debatt rundt mobbing på arbeidsplassen og LO leder Valla

 

For det første ser jeg at historien til den ansatte blir bekreftet fra flere steder så jeg regner det som meget sannsynlig at det faktisk har skjedd. Organisasjonen LO er i denne saken arbeidsgiver og må derfor følge reglene fra arbeidslivet.

 

Det at flere mener at Yssen har handlet illojalt. Når du har problemer på en arbeidsplass og ikke føler at saken blir tatt seriøst, hva da. Hu har vel kanskje ikke hatt nytte av å bli reprentert av LO hvis hu var organisert. Yssen vil vel kanskje fortelle verden at innen arbeidstakeren LO er ikke alt bare bra. Hvis trakkaseringen har vært at Valla ville forsøkt å mobbe deg vekk fra arbeidsplassen din, og hu er leder og du har ikke annet å støtte deg på enn familie, venner å kolleger,skal da Valla for alltid stå fram da som den som kjemper for arbeiderenes rettigheter? Det er ved stort mot at enkelte tør belyse evnet i media, det gjør det kanskje lettere for andre som opplever problemet.

 

Hvis en ansatt mener seg mobbet eller på andre måter trakkasert har bedriften en obligatorisk plikt til å gå inn i saken for å løse den. Det er da ikke særlig lurt at den som er beskyldt som mobber skal ta kontakt med mobbeofferet for å løse konflikten, det er her LO er lite proffesjonelle. Det er opplagt at en annen må ta saken.

 

LO bryter også sine selvskrevne regler. De som arbeidsgiver kommenterer ikke et arbeidsforhold, det er nemlig en internsak uansett om arbeidstaker tar saken i media.

 

Valla fremstår som en arrogant "drittsekk" i media og jeg håper for alle seriøse parter i LO at de nå får henne vekk fra organisasjonen. Hu har jo drete litt på draget før også, slik som innblanding mellom organisasjonen LO og politikk.

 

Det er på tide at LO bør bli det som er rett:

En politisk uavhengig organisasjon, sett heller ned kontigenten enn å gi millioner til arbeiderpartiet.

 

Politiske verv i partier forteller hvem som har makt i LO og arbeiderpartiet

Endret av eivind04
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Har fulgt opp de siste dagers  debatt rundt mobbing på arbeidsplassen og LO leder Valla

 

For det første ser jeg at historien til den ansatte blir bekreftet fra flere steder så jeg regner det som meget sannsynlig at det faktisk har skjedd. Organisasjonen LO er i denne saken arbeidsgiver og må derfor følge reglene fra arbeidslivet.

 

 

7710093[/snapback]

 

Det er vel ikke noen bombe at andre bekrefter hva Synne synes...? Men det er ikke noe bevis for påstandene, heller indisier.

 

Det at flere mener at Yssen har handlet illojalt. Når du har problemer på en arbeidsplass og ikke føler at saken blir tatt seriøst, hva da. Hu har vel kanskje ikke hatt nytte av å bli reprentert av LO hvis hu var organisert. Yssen vil vel kanskje fortelle verden at innen arbeidstakeren LO er ikke alt bare bra. Hvis trakkaseringen har vært at Valla ville forsøkt å mobbe deg vekk fra arbeidsplassen din, og hu er leder og du har ikke annet å støtte deg på enn familie, venner å kolleger,skal da Valla for alltid stå fram da som den som kjemper for arbeiderenes rettigheter? Det er ved stort mot at enkelte tør belyse evnet i media, det gjør det kanskje lettere for andre som opplever problemet.

 

Det er fremdeles uklart hva som har skjedd, og hvem som har gjort hva. Det som er bombesikkert er at Yssen har handlet illojalt.

 

Jan Atle Andersen mener Yssen og Valla snarest bør møtes for å snakke sammen ansikt til ansikt. Til NTB sier psykologen at konflikter av denne typen ikke løses ved å snakke om hverandre, men med hverandre.

 

- Vi kommer ingen vei når vi prøver å forandre hverandre i stedet for å feie for egen dør, sier Andersen til NTB.

 

- De bidrar til konflikten begge to. Man bør ikke gå ut i mediene med interne konflikter, det er i seg selv en veldig destruktiv metode - det forgifter situasjonen ytterligere. De har gjort alle bommerter som er mulige å gjøre i en slik situasjon, sier han til VG Nett.

 

Jeg er veldig enig med denne eksperten.

 

Hvis en ansatt mener seg mobbet eller på andre måter trakkasert har bedriften en obligatorisk plikt til å gå inn i saken for å løse den. Det er da ikke særlig lurt at den som er beskyldt som mobber skal ta kontakt med mobbeofferet for å løse konflikten, det er her LO er lite proffesjonelle. Det er opplagt at en annen må ta saken.

 

Arbeidstilsynets definisjon av "mobbing".

Det norske arbeidstilsynet legger følgende til grunn: Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg. Dersom partene som står mot hverandre er like sterke eller det handler om enkeltstående episoder, defineres det ikke som mobbing.

 

 

Så i følge denne definisjonen så er det fremdeles usikkert på hvem som har blitt mobbet, eller hvem som mobber...?

 

LO bryter også sine selvskrevne regler. De som arbeidsgiver kommenterer ikke et arbeidsforhold, det er nemlig en internsak uansett om arbeidstaker tar saken i media.

 

Dette er vel regler som er obligatoriske for alle noenlunde seriøse bedrifter, skrevne eller ikke. Det forteller bare at begge to har oppført seg like uproffesjonelt.

 

Edit: Har lest i gjennom Vallas fremstilling og fant den nyttig som en motvekt,

Link

 

I tillegg synes jeg dette sitatet er nyttig:

Til slutt vil jeg nevne en kuriositet: I forbindelse med saken vises det til min tid som justisminister i 1997. Den 2. september hadde Olav Versto en artikkel i VG, hvor han på en ganske grundig måte viste til at problemene i Justisdepartementet i 1997 ikke kunne tilskrives Justisministeren. Samme dag hadde jeg en telefonsamtale med Ingunn Yssen. Hennes kommentar var: "Hurra Valla, endelig kommer sannheten for en dag."

 

Med vennlig hilsen

Gerd-Liv Valla

LO-leder

 

:)

 

Edit2: Vil enda en gang minne på om at Yssen på tross av "bevis" for dårlig behandling/mobbing likevel ikke har til hensikt og ta ut søksmål. Det tyder vel ikke akkurat på at hun har sterke kort...?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Håper Valla følger Yssen ut døren. Det ville helt klart vært det beste for LO. Men jeg tviler på at Valla tenker på LO sitt beste i denne saken her. Ingen av de to virker særlig opptatt av det. De gjør alle feilene som er mulig å gjøre.

7709168[/snapback]

Både Valla og Yssen har kommet svært dårlig ut av saken. Ingen røyk uten ild er det noe som heter, og det gjelder antakeligvis både Vallas lederstil og Yssens virke i LO.

 

Nettopp derfor burde de ha skjønt at en opprivende og noe bitter arbeidsstrid (og det er ingen grunn til å tro at ikke arbeidsstrider ikke skal oppstå i organisasjoner som LO) aldri burde ha nådd det offentlige rom.

 

At det har vært en arbeidskonflikt ser jeg ikke på som det mest alvorlige her, da det alltid vil være personer som ikke fungerer sammen, av flere grunner, men det at det har utartet seg til en farse i media tjener ingen på. Spesielt fordi det lett kan gå politikk i dette, mht LOs rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...