Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Sakset: «Roger Berntsen, aksjeekspert i Nordnet, skriver i en mail til Hegnar.no at korreksjoner er en naturlig del av aksjemarkedets utvikling. Derfor bør man som investor forholde seg til disse mest mulig rasjonelt. Det vil si unngå å få panikk og selge det han omtaler som «solide» selskaper til «lav» pris.»

 

Hva er så rasjonelt med å være med på hele nedturen spør jeg meg selv. Det allerviktigste i aksjemarkedet er timing, etter at man har gjort grunnarbeidet med å plukke de aksjene man kan,av velgjennomtenkte grunner, tenke seg å eie.

Da er det mange parametre man må følge med. De fleste må man finne utenlandsk. Jeg er så heldig å kunne holde meg orientert på flere språk, og dermed skaffe relevant informasjon for aksjemarkeder, råvarepriser, tallslipp internasjonalt osv.osv.

Å kalle seg aksjeekspert når man har en hel annen selskapsrelatert agenda, er rett og slett å mislede små investorer.

Aksjemarkeder er styrt av de store investorer, de forholder seg til realiteterog og de har over lengre tid flyttet store mengder kapital til trygge havner. Ser vi bare på EN parameter der så satte gull igjen ny rekord idag, så enda flere har flyttet penger fra aksjemarkeder world wide.

I mine øyne er især aksjebransjen i Norge oversvømt av useriøse « aksjeeksperter» med vilje.... tenk bare på alle som kjøpte på dårlige råd, og kjøpte SDRL ( både gamle og nye). Da den gjenoppsto fra de døde ropte «alle» løp og kjøp: den skal opp i 300 eller høyre. Status idag er at den nå har falt fra 200 til inder 20...Hvor seriøst er slikt? At ikke politikere gjør noe med denne type kriminalitet. For i mine øyne er det kriminelt å lokke frem uvitende kunder i en aksje, hvor store kunder vil ut av.

Endret av monitor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hører jo alltid det nevnt, at det ikke lønner seg å forsøke time markedet.

 

Ja, det er det allerviktigste, og de allervanskeligste.

Som amateur så får man jo informasjon sist, om man i det hele tatt får det. Dessuten så er spillereglene i aksjemarkedet betydelig endret de siste 30 årene.

Jeg mener allikevel at om man går i dybden på enkeltaksjer man kunne tenke seg å investere i for så å lage seg en liste over de, setter seg inn i markedet disse aksjer fungerer i, samt holde et godt øye med de mange parametre som påvirker både disse og børser/ markeder generelt, at man har bedre muligheter å vurdere enkeltaksjer. Også TA verktøy kan da være nyttig å bruke. Så må man selvsagt ha en strategi. Også det er ikke så lett. Er du først inn i markedet, så er man selvsagt i langt større grad eksponert for sin egen strategi. Slår den feil, så taper du penger. De psykologiske aspektene er i mindre grad tilstede om du forvalter en portefølje. Der går man ofte sammen om en strategi,og har man oppgaver i forhold til det.

Timing betyr for meg at jeg allerede har bestemt hvilke aksjer jeg er interessert i, men at jeg til enhver tid må vurdere om tidspunktet for inngang er gunstig i forhold til min egen strategi. Dessuten så skjer det at jeg bytter ut aksjer på min ønskelista om endrede forhold endrer seg betydelig.Jeg kan lenge hatt lyst på SDRL ( det har jeg ikke), men da ville jeg da ventet til det er tydelige tegn på forbedringer i det markedet de opererer i, og ihverfall ikke lytte til alt det vaset om at NÅ er den billig og NÅ er det på tide å gå inn her, som lesere av E24, Hegnar og DN blir oversvømt av. Man må gjøre sine egne vurderinger og gjerne lese på disse sidene, men må sile ut all synsing. Baser deg heller på de harde fakta..det er en meget vanskelig øvelse, men det lønner seg fremfor all synsing; jeg stoler heller på PMI tall og økningen i gullprisene enn at jeg stoler på en «aksjeekspert», for å si det sånn.

Mht. salg av sine aksjer så er timing igjen det viktigste, og man bør lage seg en strategi for det også. Det er enda vanskeligere...

Jeg må tilføye at jeg i utgangspunktet ikke vil trade kortsiktig. Det er helst andre ting enn aksjer jeg vil bruke tida på, men skal man kjøpe / selge aksjer, så må man belage seg på endel hjemmelekser!

Endret av monitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan timer du ting som handelskrigutvikling, oljepris, twittermeldinger, markedsuro, rentekurver osv? Svar: du gjør ikke det.

 

Når det er sagt så har ingen påstått at riktig inngang i enkeltaksjer ikke er vikitg, det er markedet man ikke klarer å time. Gjør man hjemmeleksen sin på enkelte selskaper, kan man gjøre gode handler basert på informasjon om selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan timer du ting som handelskrigutvikling, oljepris, twittermeldinger, markedsuro, rentekurver osv? Svar: du gjør ikke det.

 

Når det er sagt så har ingen påstått at riktig inngang i enkeltaksjer ikke er vikitg, det er markedet man ikke klarer å time. Gjør man hjemmeleksen sin på enkelte selskaper, kan man gjøre gode handler basert på informasjon om selskapet.

Det du nevner har jeg ikke påstått at jeg timer. Den dagen sosiopaten sprekker som et lemmen, så er handelskrigen over, for å si det sånn. Det betyr ikke at man ikke kan danne seg et mye bedre bildet av virkeligheten, enn den fantasiverden vi blir servert fra finansverden via en media som lever av dette søppelet. Igjen er SDRL et godt eksempel på dette. Da kan man like greit spille V75. Både du og jeg blir ikke matet med objektiv info ( selvom ikke alt er søppel), og da er det fort gjort å gå i baret.

Ta f.eks. Dninvestor som har oppgitt estimater, egenkapital, p/e osv. For hvert selskap, som IKKE endres når selskapet selv går på en smell, eller når grunnleggende forhold for fremtidig inntjening har endret seg dramatisk. De er total ubrukelige, men de står der for at du tror at disse tallene er virkelige, og handler aksjer.

Men lykke til med en strategi hvor du bare setter deg inn i enkeltaksjer, uten å ta jobben med å vurdere alke forhold som påvirker den, og da især etter at du har bestemt deg for å kjøpe den. Bunnfiske er noe annet enn timing, og de færreste klarer å plukke på bunn og selge på topp. Bare intradag idag så kom det masse nyheter som alke hadde en påvirkning på aksjer.

Timing har ingenting med viten å gjøre, slik fungerer ikke aksjemarked. Men en masse svada om at NÅ bør man kjøpe dritten og datten, for nå kan det snart ikke bli verre osv., har jeg ingen sans for. Hvor mange meglerhus har vel ikke anbefalt riggaksjer de siste 5 årene, og hvordan har det gått med hele bransjen?

Lenke til kommentar

Jeg har nå byttet ut noen aksjer pp min « observasjonsliste» grunnet endrete forhold i markedet for de.

Min mening er at hele Oslo Børs vil bli berørt av hva som skjer der ute. Ingen unntak.

Her er en bra artikkel som oppsummerer endel jokere i dette spillet:

https://www.marketwatch.com/story/these-10-grey-swan-events-could-conspire-to-imperil-global-economy-and-markets-2019-08-16?mod=mw_theo_homepage

Når man følger med på de harde fakta som daglig legges ut via denne linken https://www.fxstreet.com/economic-calendar,

Så er dette en grei artikkel:

https://www.marketwatch.com/story/investors-might-be-disappointed-in-feds-message-from-jackson-hole-2019-08-16?mod=mw_theo_homepage

I EU har man nå varslet å starte igjen med gigantiske B12 sprøyter, mens patienten kun hadde trengt Paracet

Det er snakk om kvantitative lettelser ( ran av statskassa / gavepakker til især finansverden), og til og med kjøp av store mengder aksjer. https://www.iex.nl/Column/483993/Fondsenrondje-Optimisme-dankzij-ECB.aspx

 

I det store og hele er vi langt unna en resesjon, og da er det mildt sagt en skandale å bruke skattepenger til selskaper som slenger rund seg ned gigantiske lønninger, store opsjonsprogrammer, samt rekordutbytte til aksjonærer. Siden grådighetskrisen i 2008 ( feilaktig kalt finanskrisen) pumpet sentralbanksjefen ufattelige 700 milliarder euro i banksystemene, noe mange insovente banker brukte til å kjøpe statsobligasjoner for at balansen så bra ut. Mange av de gikk da også under i den såkalte doom loop.

Om de virkelig har tenkt å gjøre dette en gang til istedenfor å direkte støtte opp inder bedrifter som trenger det er galskapet i EU komplett...men for aksjonærer betyr det at de kan fortsette å ta imot svære utbytter, og kursene pumpes opp av staten selv.

Nok om det: Norge: som eneste land i verden så har man her på berget satt opp renten. Et nytt rentehopp er idioti, og vil ikke hjelpe den svake kronen, fordi kapital flytter ut av landet grunnet forventninger om lave oljepriser i overskuelig fremtid grunnet at tilbudet er større enn etterspørselen.

En god artikkel om det:

https://www.dn.no/olje/oljemarkedet-gar-fra-morkt-til-morkere/2-1-651749

Jeg har lest mange artikler om oljeetterspørselen og det ser ikke bra ut foreløpig på handelsdelen. Jeg selg mener at den skal ned til 45-55, og det er betydelig under konsensus på 55-65. Ting pleier ofte å bli verre eller bedre enn antatt.

En lav oljepris vil ramme Norge hardere enn andre europeiske land, og dermed vil også oljebørsen falle mer enn andre børser.

Nå har dere litt flere verktøy å vurdere aksjer på.

Lenke til kommentar

Hvordan timer du ting som handelskrigutvikling, oljepris, twittermeldinger, markedsuro, rentekurver osv? Svar: du gjør ikke det.

 

Her gjør du flere feil. For det første antar du at disse tingene du nevner faktisk driver markedet. De gjør ikke alltid det. Hvor lenge har ikke du hørt om at rentekurven har vært invertert? Jeg har fulgt markedet i en årrekke og sett det gang på gang gå opp i lys av dårlige nyheter. Et sterkt marked bryr seg ikke om dårlige nyheter.

 

For det andre antar du at man må være i forkant. Det stemmer ikke. Er det en bevegelse av betydning (les: ny trend eller endring av trend), så har man alltid sjansen til å gå inn etter at trenden er bekreftet. Selvsagt enklere sagt enn gjort og noe de færreste klarer. 

 

Poenget mitt er at nyheter ikke alltid betyr så mye man skulle tro og at man heller ikke trenger om å treffe nøyaktig topp eller bunn for å time videre utvikling.

Lenke til kommentar

Her gjør du flere feil. For det første antar du at disse tingene du nevner faktisk driver markedet. De gjør ikke alltid det. Hvor lenge har ikke du hørt om at rentekurven har vært invertert? Jeg har fulgt markedet i en årrekke og sett det gang på gang gå opp i lys av dårlige nyheter. Et sterkt marked bryr seg ikke om dårlige nyheter.

 

For det andre antar du at man må være i forkant. Det stemmer ikke. Er det en bevegelse av betydning (les: ny trend eller endring av trend), så har man alltid sjansen til å gå inn etter at trenden er bekreftet. Selvsagt enklere sagt enn gjort og noe de færreste klarer.

 

Poenget mitt er at nyheter ikke alltid betyr så mye man skulle tro og at man heller ikke trenger om å treffe nøyaktig topp eller bunn for å time videre utvikling.

Jeg har ikke kommet med en komplett håndbok i aksjehandel. Om du blar litt tilbake så nevner jeg mange andre verktøy. Innspillet er et svar på å tro at norske enkeltaksjer er unntatt ikke selskapsrelaterte nyheter... så «feil» er det på ingen måte.

Om du vil finne «feil» burde du vel heller ta en titt på denne: https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/rekommendationslistan/2019/rekommendationslista_16_augusti_2019.pdf

Når det gjelder TA, så er det kun et hjelpemiddel...ingen lovmessighet der.

Det er utrolig mange ting som driver markedet og viten er bedre enn synsing.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Nå var det faktisk ikke deg jeg siterte. ;)

 

Haha..beklager...jeg la alt stå...og det etter bare en 0;33 Catlsberrg!,

 

Snakk om TA: leste du denne:
https://www.marketwatch.com/story/pioneering-stock-market-technical-analyst-says-hes-never-seen-such-a-confluence-of-confusion-on-wall-street-2019-08-16?link=sfmw_tw
Sendte linken til en venn....og så kom dninvestor med samme linken....skjer ofte.
Verden er i hvertfall ikke i resesjon og produksjonstallene totalt i EU var vel 0,7 prosent lavere enn ifjor, stortsett grunnet press på bilindustrien og ærospace ( trumpfaktorer) men ellers går det faktisk ikke så verst. Nabolandet til Tyskland går som det griner med 0,5 % i pluss.
Jeg håper virkelig ikke av hensyn til befolkningen at de setternigangnmed en ny doom loop; må da være bedre å sørge for økt kjøpekraft og målrettede tiltak istedenfor en ny runde med finansgaver

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Snakk om TA: leste du denne:

https://www.marketwatch.com/story/pioneering-stock-market-technical-analyst-says-hes-never-seen-such-a-confluence-of-confusion-on-wall-street-2019-08-16?link=sfmw_tw

Sendte linken til en venn....og så kom dninvestor med samme linken....skjer ofte.

Mye tomprat og selvfølgeligheter:

 

"Hvis det skjer, så kan det skje."

 

No shit. :) 

Lenke til kommentar

Mye tomprat og selvfølgeligheter:

 

"Hvis det skjer, så kan det skje."

 

No shit. :)

 

Enig der men greit oppsummert av hva som ligger der av momenter vi ikke kan vite forløpet på.

Jeg synes allikevel at det er bedre enn å sette et kursmål 700% over dagens kurs på SDRL

Lenke til kommentar

Veldig synd at HEX har voksesmerter samt at en hard rammet bilindustri må knipe igjen med annullering og utsettelser som konsekvens. Så har de bommet noe enormt med sine valutavurderinger og sliter dessuten med en lav oljepris, som hele bransjen lider under. Om de klarer overgangen til å bli store og ikke minst sterke tviler jeg nå på. De har vært naive i forhold til både finansverden, bilbransjen og «kulturen» i andre land enn Norge. Så alt som kan gå galt har vel gått galt, når de klarer å brenne av uhorvelig mange kroner i ett kvartal. Også de vage forklaringer, en viss ubehag og den underliggende usikkerheten på hva som nå egentlig skjer videre især i Tyskland, men også over dammen tyder på en slags panikk i forhold til hva fremtiden kommer til p bringe. De sitter i en veldig populær bransje, men om de gjør de rette tingene er jeg veldig usikker på.

Selv kommer jeg til å holde meg langt vekk fra selskapet, inntil de beviser at de er liv laga så å si. For selvom småinvestorer brenner for grønne løsninger, så brenner det i HEX. Med den farten de pådrar seg gjeld og kostnader på alle bauger og kanter, så kan det ikke gå så veldig lenge før det igjen er behov for kapital, med ytterligere utvanning som konsekvens.

Regnskapet var ingen hyggelig lesning, og dessuten så har de egentlig samtidig kommet med et resultatvarsel for q3.

Å tjene 100 milioner mindre ifht samme kvartal ifjor og en EBIT som går fra 31 grader til 10 grader under 0 er dramatisk.

De store oppkjøp siden 2016 har ikke ført til synergier, tvertimot så tynger de regnskapet. De sier også selv at de ikke kommer til å tjene gode penger på de i det korte og mellomlange bilde, og det gjenkjenner jeg veldig....det er det mine venner sier når de har feilinvestert i håp om kjappe gevinster for så å si at det ikke gjør noe fordi de er langsiktige....

Jeg kan ikke si det nok: ingenting ville glede meg mer enn at hydrogen erobrer verden med HEX i spissen, men en slik helbom gjør at investorene må sette på alarmklokkene. Det beste er å avvente resultatet av q3, og håpe at de har lært av sine enorme brølere. HEX er nå strøket fra min primærliste men den er fortsatt på obsjervasjonslista....jeg klarer ikke å følge med på mer enn 10-12 aksjer, og håper på at ting snur... Håp er ikke en god investeringsgrunn,

Lenke til kommentar

Veldig synd at HEX har voksesmerter samt at en hard rammet bilindustri må knipe igjen med annullering og utsettelser som konsekvens. Så har de bommet noe enormt med sine ,

dette er litt morro , husker jeg var aksje spesialist , så kom nedturen dvs osilering mellom 1kr og 0.5kr i solaksje

så det var ikke aksje nedtur men spekulerete drittsekker, jeg tapte mellom 5 og 10tusen den gang

 

ser hex har gåt ned som du nevner , soff også men der er det noe lureri med tall 2 stik som kan gå opp litt

men det tar kansje 1år før ting går opp og kutasje inn og kutasje ut så jeg får se på at folk blir rike

hex stiger men kansje bare 30%

Lenke til kommentar

Hvorfor oppgir enkelte meglerhus prosentvis opp- eller nedside i desimaler? Som om dette var en eksakt vitenskap. For meg fremstår dette snarere som synsevitenskap hvor de prøver å fremstå som sikre for å overbevise nye investorer. Jeg hadde blitt mer overbevist om anbefalingene var oppgitt i et intervall, f.eks. "Vi mener at aksje X har en mulig oppside på 10-25 %"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...