Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt.

 

Har du kjøpt forskjellige aksjer fra tre forskjellige som selger aksjer?

Hvis vi holder oss til egg, for enkelhetens skyld.

 

A: Selger egg-askjer

B: Selger egg-aksjer

C: Selger egg aksjer 

 

Eggene er dog ikke av samme type (feks, for å vri litt på det kunne det vært 3 forskjellige flyselskap). 

Vet ikke om det oppklarte noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo i teori teste hvem av de tre som selger dine aksjer raskest til den prisen du setter, eller hvem som klarer å gi deg best pris ved f.eks. en stopp loss order

Stop loss var et nytt begrep, men høres veldig lurt ut dersom det er det det høres ut som. Jeg er på nordnet, så jeg skal klare å rote meg litt frem der inne. 

 

Var veldig tilfeldig at jeg kjøpte aksjer nå. Dette er et produkt jeg i 3 år har gått og ventet på, og nå er det eeeendelig ikke bare jeg som har fått øynene opp for det. Så hadde jeg en venninne på besøk som fortalte at samboeren hadde kjøpt aksjer, og da var det ikke mer som skulle til. Så jeg har nok mye å lære, og mye prøving og feiling. Jeg får si som pappa om å bryte fartsgrensen når han kjører bil: Han kjører så fort som han har råd til. Så jeg har ikke satset mer enn jeg tåler akkurat nå. Men stop loss som sagt var lurt :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor bruke en haug med tilbydere? Er det noe trygghet i det? Er det aksjer som ikke alle selger?

 

Spør fordi eg lurer..... For min del syns eg det er enklest med en der eg har full oversikt.

ser vi postet likt. Jeg tør ikke satse alt på samme plass, i frykt for å miste alt på en gang, så jeg valgte heller å spre det litt hit og dit. Vet allerede jeg har gjort en nybegynnerfeil med å satse lave beløp, men pytt pytt, man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar

Aksjer er registrert på deg .Hvem du bruker til å kjøpe eller selge aksjer gjennom har ingen betydning. Så jeg fleipet litt med det .

Stopp loss order kan være bra...da øker du bare ordrens kurs etterhvert som aksjen stiger..Du kan selvsagt risikere at du da legger ordren så høyt at aksjene blir solgt før den oppadgående trenden er over...blir særlig brukt av tradere er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Det er fornuftig å spre på flere. Men hvis man vil gjøre det stort, mener jeg det er bedre å fokusere på en eller to aksjer som man setter seg skikkelig inn i. Da må man være beregnet på å ta risk selvsagt.

Det er fornuftig å spre, men da tror jeg det kan være vel så greit å kjøpe aksjefond. Eller følge en portefølje som er satt sammen av proffer. Feks dovre porteføljen eller noe.
Men det er nå bare min tanke da.

Lenke til kommentar

Det er fornuftig å spre på flere. Men hvis man vil gjøre det stort, mener jeg det er bedre å fokusere på en eller to aksjer som man setter seg skikkelig inn i. Da må man være beregnet på å ta risk selvsagt.

Det er fornuftig å spre, men da tror jeg det kan være vel så greit å kjøpe aksjefond. Eller følge en portefølje som er satt sammen av proffer. Feks dovre porteføljen eller noe.

Men det er nå bare min tanke da.

De fleste aksjefond tar seg veldig godt betalt for at du har aksjer der. Enig i at du selv bestemmer risiko utfra på hvor mange aksjer du sprer dine penger på, og selvsagt på hvor mange bransjer, og om du vil satse på risikofylt aksjer eller «traustere» aksjer. Så er det din egen tidshorisont du har på dine investeringer, og du må for all del ikke forelske deg i en aksje. God forarbeid, ved å sette deg inn i enkeltaksjer, eventuel lage lister over aksjer du kunne tenke deg å kjøpe med begrunnelse, samt det å sette seg kursmål, kan være gode prinsipper. Mange blir i veldig stor grad påvirket av aksjekursutviklingen, især når det ikke gikk slik man trodde ( det skjer veldig ofte). Jeg husker godt de som satset alt på børsen og snittet ned sine aksjer under krisen på 90 tallet. Noen av de tok livet sitt, etter å ha tapt alt.

Å ha en strategi er da bedre enn å ikke ha en strategi,men fortsatt ikke noe garanti for bra avkastning. Og så er det disse som kommer med sine kjøps og salgsanbefalinger: Da må du være klar over at de anbefaler som regel betydelig over eller under dagens kurs, for det gir størst omsetning og mer penger i sine egne lommer. ( de kan også anbefale kjøp når en stor kunde vil ut av aksjen)

 

I og med at de har stor påvirkningskraft, så blir endel av de objektive vurderinger du selv gjør undergravet..Det er ganske mye jobb og krever mye kunnskap å kunne vurdere aksjer. Lettere for de som sitter nær grøten, og som forsyner seg grovt.

Aksjer er ikke eksakt vitenskap, og ofte kan det være uforutsette hendelser som påvirker aksjekursen i motsatt retning enn « konsensus» ( Hydro og Brasilsaken f.eks.) eller oppkjøp/ rykter ( som NAS), eller NEL (eksplosjonen i Oslo). Lykke til.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Ikke noe umiddelbar fare på resesjon men det er flere og flere skjær i sjøen og flere artikler om hvorfor aksjepriser skal opp ( et faresignal i seg selv spør du meg). Noen mener at aksjene skal opp fra en P/E på 15 til 20, men når veksten avtar, så vil vi vel nå en p/e på over 20 snart, så det er ikke et godt begrunnet argument.

Bør legges til at du skal ikke lete veldig hard for å finne noen «upopulære» aksjer på Oslo børs med P/E 6-8.

Lenke til kommentar

Bør legges til at du skal ikke lete veldig hard for å finne noen «upopulære» aksjer på Oslo børs med P/E 6-8.

Nettopp.p/e alene er en dårlig indikator for enkeltaksjer, men kan si noe om optimisme eller pessimisme på generell basis i et marked. Kan evt. sees på ifht. andre i samme bransjen, men man må grave dypere enn det ( gjeldsgrad, kontantstrøm osv.)

Selskaper med lav p/e har gjort det dårlige de 10 siste årene enn andre selskaper. Det samme gjelder p/b...mange argumenterte med det ifht. Seadrill like før det gikk galt..

For øyeblikket har jeg ikke funnet noe som jeg vil investere i på Oslo Børs, men så følger jeg bare godt med på 7-9 aksjer. Klarer ikke av mer, og har blitt forsiktigere enn før ( første aksjene jeg kjøpte var Norsk Data og Saga Petrolium. Tjente en slant på begge...solgte ND i grevens tid, og Saga for tidlig).

Satser ikke på de minste selskaper, holder meg unna biotechnology, som jeg ikke kan noe om, og bank og forsikring er litt for kjedelig...

Lenke til kommentar

Dersom Norwegian kjøpes opp, hva vil skje i praksis med mine aksjer i selskapet?

.

Du vil få tilbud fra oppkjøper om de samt en anbefaling fra selskapet om å selge de/ la være å selge.

Nå de overtar selskapet og tar det av børs, så blir du tvangsinnløst til en bestemt kurs.

Så ikke at du har fått svar allerede ..

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Det begynner å se svartere ut i lokomotivet Tyskland:

«Deutsche Bank bekrefter at den går ut av aksjemegling/trading

Deutsche Bank la søndag ettermiddag frem planer om ny kurs for storbanken.

 

Banken bekrefter at den går ut av aksjemegling- og trading, men skal fortsette med kapitalmarkedsrådgivning Totalt vil dette innebære å dra ned bankens egen portefølje på dette området med om lag 40 prosent.

Banken iverksetter et kostnadskuttprogram som vil koste den rundt tre milliarder euro i andre kvartal, inklusive nedskrivninger. Over de kommende årene venter banken totalt å ta ekstraordinære kostnader på mer enn syv milliarder euro.

Med dette venter banken å gå med et netto underskudd på 2,8 milliarder euro i andre kvartal. Inntektene ventes til 6,2 milliarder euro i kvartalet.»

Lenke til kommentar

Det er kanskje også den avdelingen som er minst automatisert i dag.  Står at DB enda skal drive med Foreign Exchange så jeg regner med det betyr at de fortsetter valutatradingen sin.

18000 stillinger skal bort, og banken var en av de store tapere siden finanskrisen.

De er i hardt vær på flere fronter: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-31/eight-banks-targeted-in-eu-cartel-probe-of-euro-bond-trading

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...