Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha falt hver dag (bortsett fra 1) siden nyttår, har det vært svært volatilt de siste 3 dagene, selv for Oslo Børs å være. Med stort fall i går, god oppgang i dag.

 

SDRL er fortsatt ned 25 % siste uke, til tross for 16 % opp i dag. Det er tøysetall for et så stort selskap som SDRL. SDRL kan stå i 14 eller 20 etter stengetid i morgen, uten meldinger av noe slag. Og ekspertene varsler dommedag etter røde dager, og "bunnen er nådd" etter grønne dager. 

 

Det er bingo på børsen om dagen.

Lenke til kommentar

Neimen Kjære Knut da. Det er da fullt mulig å kombinere sosial intelligens med å være aktiv på aksjemarkedet. Jeg tror imidlertid at det er du som er den sårbare typen her inne siden du løp til moderator for å få slettet et av mine svar på din tiltale.

 

Husk dette ordtaket Knut. Svake mennesker trekker andre ned, de sterke bygger dem opp..

Eg har sjølvsagt aldri nokonsinne klaga til nokon moderator, om du trur det, slik innlegget ditt tyder på, så har du nok fått eit gale inntrykk av meg. At eg så ikkje har gjort kan sikkert ein moderator stadfesta. Kva var det som stod i innlegget som vart sletta?

 

Eg kjenner ikkje til noko forskning som viser at det å bli fornærma for ingenting skulle tyda på høg sosial intelligens, men det treng heller ikkje utelukka det.

 

Men nok om denne heilt uinteressante diskusjonen. Seadrill har vore svært volatil dei siste dagane, er du framleis short og har trua på større nedgang eller trefte du (den potensielt lokale) botnen?

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heihei.
Leste Søndagens aksjetips på Hegnar.no med Stein Ove Haugen Han er jo ekspert på tekniske analyser

og snakker her om "hode skulder formasjoner", "halslinjer", "200 dagers glidende gjennomsnitt" og alt det rare der.

Basert på det, kalkulerer han hva vi kan forvente(og får vel oftest rett?) hva det signaliserer om videre oppganger/nedganger etc.

Men det jeg ikke skjønner, er hvordan slike grafer bestemmer hva som kommer til å skje videre? Hvordan kan grafer og linjer forutsi hva som vil skje i markedet?

Sånn som det ser ut nå, indikerer dette sterkt en dramatisk nedgang etter en kortvarig mulig oppgang. Min tanke er da, at nå bør vi sette oss klar til å hive ut så og si alt om få dager, hvis vi ikke skal være med ned i rennesteinen omtrent.

Men så er det hvor sikker man skal være på dette da. Frykter at hvis jeg hiver ut alt, så vil det bli oppgang og atter oppgang. Og motsatt hvis jeg ikke gjør det. Sånn pleier det som regel være.

Hva skal vi tro? Har følgt med en stund nå, og Haugen virker å vite hva han snakker om.
 

Lenke til kommentar

Heihei.

Leste Søndagens aksjetips på Hegnar.no med Stein Ove Haugen Han er jo ekspert på tekniske analyser

og snakker her om "hode skulder formasjoner", "halslinjer", "200 dagers glidende gjennomsnitt" og alt det rare der.

 

Basert på det, kalkulerer han hva vi kan forvente(og får vel oftest rett?) hva det signaliserer om videre oppganger/nedganger etc.

 

Men det jeg ikke skjønner, er hvordan slike grafer bestemmer hva som kommer til å skje videre? Hvordan kan grafer og linjer forutsi hva som vil skje i markedet?

 

Sånn som det ser ut nå, indikerer dette sterkt en dramatisk nedgang etter en kortvarig mulig oppgang. Min tanke er da, at nå bør vi sette oss klar til å hive ut så og si alt om få dager, hvis vi ikke skal være med ned i rennesteinen omtrent.

 

Men så er det hvor sikker man skal være på dette da. Frykter at hvis jeg hiver ut alt, så vil det bli oppgang og atter oppgang. Og motsatt hvis jeg ikke gjør det. Sånn pleier det som regel være.

 

Hva skal vi tro? Har følgt med en stund nå, og Haugen virker å vite hva han snakker om.

 

 

Verdsettelsen av aksjer består av flere faktorer, noen velger å fokusere på bare én, mens en del og meg liker bedre å se på det større bildet med vekting, for eksempel:

 

Fundamentale forhold: 40%

 

Statistikktall fra EU/USA/Kina, oljepris, hva sentralbanker foretar seg, vekstutsikter for verdensøkonomien osv. osv. Det store bildet. Disse faktorene slår direkte inn på aksjekurser når de blir kunngjort, for eksempel arbeidsmarkedstall fra USA eller rentehevinger.

 

Selskapsmessige forhold 30%

 

Kort og godt hvordan selskapet gjør det. Er de bedre enn konkurrentene? Er det muligheter for at de blir kjøpt opp? Her blir det store svingninger når betydelige nyheter blir kunngjort og rundt kvartalstall.

 

TA-analyse og psykologi 30%

 

Rett og slett hvordan aksjonærer og tradere oppfører i aksjen seg over tid. Økt handelsvolum = økt interesse, nye bunnoteringer = at det spesifikke markedet og selskapet har mye dårligere fremtidsutsikter enn før osv. osv.

 

 

Teknisk analyse er resultatet av at mennesket ønsker å kontrollere hva fremtiden bringer. Mange synes det er skummelt at store deler av pengene deres skal avhenge av noe tilfeldig frem i tid, så de støtter seg på "formasjoner", "støttenivåer", "flytende gjennomsnitt" osv. for å kunne spå noe om fremtiden.

 

Det logiske er at et sånt system ikke burde gi utslag, at aksjekursene styres etter hvordan selskapet og verden går... men det er mennesker som kjøper og selger aksjer hver dag. Over tid har teknisk analyse blitt mer og mer brukt, og dette gir en selvforsterkende effekt da analysen gir bedre utslag og flere folk "tror" på spådommene. På toppen av dette så finner vi aksjeroboter som leter etter svakheter og menneskelige feil, de liker godt å utløse salgs eller kjøpssignaler fra TA for å skape store kurssvingninger og tjene penger ultraraske handler.

 

Resultatet er at man aldri kan se helt bort ifra teknisk analyse. TA og psykologi har mye mindre å si i Statoil enn i NEL, da Statoil påvirkes for det meste av fundamentale forhold. Men NEL er også et eksempel på hvordan aksjen like før nyttår så fantastisk ut i forhold til Teknisk Analyse, mens børsverdien var blitt alt for høy i forhold til de selskapsmessige forholdene.

 

Stein Ove Haugen har holdt på med TA i mange år. Men om han var en gud med kjøp og salg av aksjer, så hadde hatt sittet i et meglerhus og dratt inn heftig med gryn, ikke på HegnarTV som han gjør idag. Han er som en prest som kjører sin ukentlige preken, mens det er tilhørerne som må ta de vanskelige valgene når de skal faktisk kjøpe og selge aksjer.

 

Søndagens aksjetips er også litt skrudd, det er en analyse på Oslo Børs, men den skrives og publiseres etter at USA har stengt på fredag. Det amerikanske sluttkursene påvirker Oslo børs uken etter, så med å skrive en sånn analyse i ettertid med mer info, så kan man treffe bedre enn de som må kjøpe eller selge i nuet. Personlig så synes jeg den er noe tull, aksje"tipset" forteller 99% av gangene at det kan enten gå opp eller ned, og da er man like langt uten å bli noe klokere.  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Kan noen si meg hva det er som avgjør hvor vidt en aksje handles  i ører, i stede for i hele kroner? Hvor går grensa liksom? 

 

Oslo Børs har som regel at en aksje ikke skal handles under 1,- i en periode på over 3 måneder (?). Måten selskaper fikser dette på er å kjøre en omvendt splitt der 10, 100, 1000 aksjer blir til én. Feks i Seabird Exploration ble 1000 aksje til 1 aksje.

 

Om en aksje er priset over eller under en krone betyr derfor lite, det er bedre å se på den totale markedsverdien for å vurdere om selskapet er et tulleselskap eller om de er mer robuste. Feks. Weifa er priset under én krone, mens Seabird er priset til 12, men Weifa er fortsatt ansett som et mye tryggere selskap pga. markedsverdi og underliggende forhold.

Lenke til kommentar

PAN Fish var skrekkeksempelet. Aksjen stod i 4-5 øre, og svingte mellom dette i månedsvis. Når verdien på aksjen blir så lav at enhver bevegelse utgjør krakk eller rally, blir det håpløst. Jeg husker ikke hvor lenge prisen lå under 1 krone den gang, men i dag mener jeg kravet er under 1 kr over 6 mnd utløser krav om spleis. Mulig dette ble endret samtidig som man gikk bort fra børsposter for en 5-6 år siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...