Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

 

Er skatteprosentene for 2016 godt forklart noe sted med en pålitelig kilde?

 

Jeg vil vite hva det er for privatpersoners mtp:

Bankinnskudd renteinntekt

Gjeldsrenter

Rentefond/obligasjoner renteinntekt

Aksjegevinst ved salg (samme ved fond og enkeltaksjer?)

Aksjetap ved salg

Aksjeutbytte

Aksjeutbytte/gevinst beskattes med 28,75%. Dette gjelder også tap.

Renteinntekter beskattes med 25%. Dette gjelder også fradrag for gjeldsrenter, gjeldsinntekt i bank og renteinntekter på obligasjoner.

Kursgevinst på obligasjoner beskattes som kursgevinst på aksjer.

 

 

Ok, tror jeg skjønner skillet da isåfall.

 

Bare så jeg er helt sikker på hva du mener med obligasjoner... Altså utbetalingene (rente) fra rentefond/obligasjoner er 25%, men hvis du selger andelene, så må du betale 28,75% på gevinst utifra salgskurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Who had a good year?

 

Today there are a lot of articles looking back at the best-performing asset managers in 2015, and it is an illuminating and bewildering experience to read them all at once. How did they do it? Well:

  • "Her secret is no secret at all: faith in retail companies and the time-tested principles of value investing," writes Matthew Winkler at Bloomberg View about Deena Friedman, the top-performing equity mutual fund manager. (Gabriel Plotkin's Melvin Capital is the top-performing hedge fund identified in this DealBook article; Plotkin is also focused on the consumer industry.)
  • "Those who did well defied conventional wisdom," writes Rob Copeland about the top hedge fund managers, including John Armitage of Egerton Capital (bearish on oil) and Lee Ainslie of Maverick Capital (bearish on Apple). (The DealBook article also points out that a lot of "hedge fund hotels," including SunEdison, Williams, Cheniere and Valeant, had terrible years.)
  • "Our goal is to pick the safest securities in the market," says Tom Price of the Wells Fargo Short-Term High Yield Bond Fund, the best-performing high-yield fund in 2015 (up 2 percent!), "which has lagged behind the market in each of the previous six years." 
  • "We took a leap of faith because we knew how much potential there was in e-commerce," says Anindya Chatterjee of the City National Rochdale Emerging Markets Fund, the best-performing emerging-markets stock fund, about his decision to invest in Tencent Holdings "even though it was not clear to him where the company's profit growth would come from."
So betting on the consumer, and betting against the consumer, worked. Following time-tested principles worked, as did defying conventional wisdom. Focusing on safety worked, as did leaps of faith. The thing that didn't work for six years worked in the seventh. Each individual instance of outperformance can be put into its own coherent narrative, can be made to look logical and earned on its own terms. But when you throw them together it's hard to escape the impression of a coin-flipping contest with a song and dance at the end.

 

http://www.bloombergview.com/articles/2015-12-29/outperformance-and-manipulation

 

Relevant for denne tråden, og verd å huske når man drømmer om å bli rik på daytrading.

 

Edit: Eller kanskje enda viktigere å huske på når man klapper hverandre på ryggen og gratulerer med geniale handler.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Finnes det sider der man kan laste ned historiske tall for enkeltselskaper, dvs. en dag til dag statistikk over kursutviklingen?

 

Jeg fant en gang en slik for hovedindeksen på Oslo Børs, men klarer ikke å finne igjen den siden nå. Skulle gjerne også ha funnet en slik statistikk for Stockholmbørsen og Dow J. Indistr. Index. Er det noen her som kan hjelpe med noen linker?

Vet ikke helt hva du skal gjøre med tallene, men det kan være greit å sjekke om det er snakk om prisindeks eller avkastningsindeks før man eventuelt sammenligner. Utbytter utgjør gjerne store deler av avkastningen.

Jeg var ute etter de historiske kursindeksene for overnevnte og har funnet disse.  Børskursene inneholder ikke utbytte. Jeg har allerede gjort en historisk analyse for Desember og Januar som viser at det statistisk sett er gunstig å sitte long fram til 6 januar med hensyn på hovedindeksen.

Lenke til kommentar

I år er jeg er på utkikk etter et fond å investere i, et fond som ikke er tynget av bull i oljeaksjer da jeg ikke har trua på at oljeprisen skal noe særlig opp i år. Er det noen som har noen tips?

 

KLP aksjeverden index. Eller Skagen global.

 

Ps. Der er en fondtråd også, finner flere tips der.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg var ute etter de historiske kursindeksene for overnevnte og har funnet disse.  Børskursene inneholder ikke utbytte. Jeg har allerede gjort en historisk analyse for Desember og Januar som viser at det statistisk sett er gunstig å sitte long fram til 6 januar med hensyn på hovedindeksen.

Den kjente nyttårseffekten? Den er vel ikke mulig å kapitalisere på lenger visstnok. DNB gjorde en analyse av dette i fjor for det norske markedet.
Lenke til kommentar

 

I år er jeg er på utkikk etter et fond å investere i, et fond som ikke er tynget av bull i oljeaksjer da jeg ikke har trua på at oljeprisen skal noe særlig opp i år. Er det noen som har noen tips?

 

KLP aksjeverden index. Eller Skagen global.

 

Ps. Der er en fondtråd også, finner flere tips der.

 

Takk for svar. Så ikke den tråden før nå.

Lenke til kommentar

 

Jeg var ute etter de historiske kursindeksene for overnevnte og har funnet disse.  Børskursene inneholder ikke utbytte. Jeg har allerede gjort en historisk analyse for Desember og Januar som viser at det statistisk sett er gunstig å sitte long fram til 6 januar med hensyn på hovedindeksen.

Den kjente nyttårseffekten? Den er vel ikke mulig å kapitalisere på lenger visstnok. DNB gjorde en analyse av dette i fjor for det norske markedet.

 

 

Jeg aner ikke hvor mange år DNB har regnet på, men jeg har analysert en statistikk som strekker seg over 30 år og den viser at denne effekten faktisk har gitt best utbytte de siste 7 - 8 årene med hensyn på gjennomsnitt.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor mange år DNB har regnet på, men jeg har analysert en statistikk som strekker seg over 30 år og den viser at denne effekten faktisk har gitt best utbytte de siste 7 - 8 årene med hensyn på gjennomsnitt.

Hvor mye da?

Hva er trenden de siste årene? Nedadgående?

Har du testet det etter kostnader tilknyttet til kjøp og salg?

 

Det finnes mange trender i markedet, spesielt i varemarkeder, som også er statistisk signifikante. Problemet kommer når folk prøver å tjene penger på det. Etter kostnader blir det stort sett lik eller lavere avkastning, eller så forsvinner det etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Jeg aner ikke hvor mange år DNB har regnet på, men jeg har analysert en statistikk som strekker seg over 30 år og den viser at denne effekten faktisk har gitt best utbytte de siste 7 - 8 årene med hensyn på gjennomsnitt.

Hvor mye da?

Hva er trenden de siste årene? Nedadgående?

Har du testet det etter kostnader tilknyttet til kjøp og salg?

 

Det finnes mange trender i markedet, spesielt i varemarkeder, som også er statistisk signifikante. Problemet kommer når folk prøver å tjene penger på det. Etter kostnader blir det stort sett lik eller lavere avkastning, eller så forsvinner det etterhvert.

 

 

Trenden for de siste årene er muligens nedadgående, men er det noen konkrete holdepunkter for å si at denne trenden vil vedvare, eller kan den ha sammenheng med kortvarige svingninger som f.eks kan være relatert til oljepris eller lignende?

 

Min analyse viser ihvertfall at de siste 13 børsdagene fram til den 6. Januar gir en gjennomsnittlig avkastning på 4,3 prosent regnet ut fra en daglig statistikk de siste 30 årene, og med tanke på at man da kan kjøpe gearede kontrakter, så er vel denne tiden den mest gunstige å handle på.

Lenke til kommentar

Trenden for de siste årene er muligens nedadgående, men er det noen konkrete holdepunkter for å si at denne trenden vil vedvare, eller kan den ha sammenheng med kortvarige svingninger som f.eks kan være relatert til oljepris eller lignende?

Den er vel mer sett på som en effekt av folk som casher ut i Desember av skattemessige årsaker.

 

Min analyse viser ihvertfall at de siste 13 børsdagene fram til den 6. Januar gir en gjennomsnittlig avkastning på 4,3 prosent regnet ut fra en daglig statistikk de siste 30 årene, og med tanke på at man da kan kjøpe gearede kontrakter, så er vel denne tiden den mest gunstige å handle på.

Håper ikke du satt på noe geara kontrakt på dette i år hvertfall.
Lenke til kommentar

 

Trenden for de siste årene er muligens nedadgående, men er det noen konkrete holdepunkter for å si at denne trenden vil vedvare, eller kan den ha sammenheng med kortvarige svingninger som f.eks kan være relatert til oljepris eller lignende?

Den er vel mer sett på som en effekt av folk som casher ut i Desember av skattemessige årsaker.

 

Min analyse viser ihvertfall at de siste 13 børsdagene fram til den 6. Januar gir en gjennomsnittlig avkastning på 4,3 prosent regnet ut fra en daglig statistikk de siste 30 årene, og med tanke på at man da kan kjøpe gearede kontrakter, så er vel denne tiden den mest gunstige å handle på.

Håper ikke du satt på noe geara kontrakt på dette i år hvertfall.

 

 

Som jeg allerede har påpekt i to tidligere innlegg, så må man også ta hensyn til andre faktorer, som f.eks oljeprisen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg allerede har påpekt i to tidligere innlegg, så må man også ta hensyn til andre faktorer, som f.eks oljeprisen..

Mener du at denne effekten er korrelert med oljeprisen eller prissvingningene på olje?

Det er en del statistisk signifikante mønster i oljeprisen. Man kan se lead-lag-effekter, signifikant meravkastning i mars/april osv., men alene er ikke nødvendigvis nok til å tjene seg rik på oljetrading. Du må lagre og transportere denne oljen, så kostnadene kan bli ganske store.

Jeg er derfor litt interessert i om du kunne utdypa disse andre forholdene enda mer. Ser du korrelasjon til oljeprisen som man i så fall teoretisk sett kan hedge? Avkastning på 4,3% over en 13-dagers periode synes jeg høres veldig bra ut. Vet du hva snittet er for de andre 13-dagers periodene i året?

Lenke til kommentar

 

Som jeg allerede har påpekt i to tidligere innlegg, så må man også ta hensyn til andre faktorer, som f.eks oljeprisen..

Mener du at denne effekten er korrelert med oljeprisen eller prissvingningene på olje?

Det er en del statistisk signifikante mønster i oljeprisen. Man kan se lead-lag-effekter, signifikant meravkastning i mars/april osv., men alene er ikke nødvendigvis nok til å tjene seg rik på oljetrading. Du må lagre og transportere denne oljen, så kostnadene kan bli ganske store.

Jeg er derfor litt interessert i om du kunne utdypa disse andre forholdene enda mer. Ser du korrelasjon til oljeprisen som man i så fall teoretisk sett kan hedge? Avkastning på 4,3% over en 13-dagers periode synes jeg høres veldig bra ut. Vet du hva snittet er for de andre 13-dagers periodene i året?

 

 

Jeg mente at de statistiske kurssvingningene ikke er til å stole på hver gang, og spesielt ikke når andre faktorer som f.eks oljeprisen er synkende. Du må også huske på at det kommer et krakk med ca. 8 - 9 års mellomrom og vi er midt inne i en slik tidsepoke i disse dager. Det er derfor ikke uten risiko å sitte long nå for tiden.

 

Denne nyttårseffekten er den desidert mest markante. Jeg har laget en statististisk utregning som ikke bare dreier seg om 13 dager, men også fra 1-2-3 osv. opp til 30 virkedager og disse gir markante svingninger på bestemte kalenderdager også ellers i året, men ikke like store som nyttårseffekten.

Lenke til kommentar

Some times the best action is no action.

 

Tror det er greit å sitte litt på gjerde litt nå med penga i banken og vente på hvor oppsiden kommer til å bli størst.

Men folk flest har en tendens til alltid å vente for lenge med både å selge seg ut og å kjøpe seg inn igjen.
Lenke til kommentar

Hva tror dere om å gå inn i SDRL nå?

De har fått veldig mye juling i det siste, men er kanskje ikke ferdig ennå.

Vel, de tjener ikke penger. Hvis du vil gjøre en bet på at riggene de eier er verdt mer enn hva aksjen tilsier i dag, så kjør på, men det er fortsatt en stor risiko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...