Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er nettopp det. Så fremt det er knapphet på salgssiden, vil jeg påstå det. Man opplever ikke dette så ofte i praksis, med mindre man handler for svært store summer og vil inn i kort tidsramme + ulike markedssituasjoner. Dette er kanskje ikke det Dagfinn99 spør om. Det er derfor jeg spurte hva han/hun mener med "får aksjer eller andre kontrakter til lavest pris morgenen etter, for ingen vet hva prisen dagen etter vil starte på, og det er heller ingen automatikk i at de som legger inn ordre først vil få den laveste prisen, hva det en måtte være.

 

Helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva Dagfinn99 spør etter  :p

Herr Bruns forklaring beskriver hva jeg spurte etter.

 

Man ser ofte at åpningskursen skyter rett til værs om morgenen og jeg lurte derfor på om denne kursen var lik for alle, eller om dem som er først ute med ordre kvelden i forvegen får aksjer/kontrakter til en lavere pris, dvs. om det skjer en trinnvis oppjustering av kursen i høy hastighet de første sekundene etter åpning på børsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er nettopp det. Så fremt det er knapphet på salgssiden, vil jeg påstå det. Man opplever ikke dette så ofte i praksis, med mindre man handler for svært store summer og vil inn i kort tidsramme + ulike markedssituasjoner. Dette er kanskje ikke det Dagfinn99 spør om. Det er derfor jeg spurte hva han/hun mener med "får aksjer eller andre kontrakter til lavest pris morgenen etter, for ingen vet hva prisen dagen etter vil starte på, og det er heller ingen automatikk i at de som legger inn ordre først vil få den laveste prisen, hva det en måtte være.

 

Helt ærlig så skjønner jeg ikke helt hva Dagfinn99 spør etter  :p

Herr Bruns forklaring beskriver hva jeg spurte etter.

 

Man ser ofte at åpningskursen skyter rett til værs om morgenen og jeg lurte derfor på om denne kursen var lik for alle, eller om dem som er først ute med ordre kvelden i forvegen får aksjer/kontrakter til en lavere pris, dvs. om det skjer en trinnvis oppjustering av kursen i høy hastighet de første sekundene etter åpning på børsen.

 

 

Det er i utgangspunktet "first come, first served", men du kan "snike" i køen ved å f.eks. legge inn en ordre på 2 kroner om sluttkurs dagen før var 1 krone. Da vil du komme først, gitt at du har høyeste bud. Disse ordrene som blir lagt inn rett før børsen åpner går fra toppen og ned, slik at han som byr 2 kroner må betale f.eks. 1.10 om det er det høyeste innen området som overlapper på kjøp/selg.

 

Det er litt kronglete å forklare uten å sette opp et skjema som forklarer hvem som får hvilke aksjer, men i et veldig enkelt eksempel selges 20 aksjer for 1 krone (eneste til salgs), og du og en til er de eneste som har lagt inn bud på 15 aksjer til 1.10 hver. Den av dere som la inn bud først vil da få 15 aksjer, den andre får 5, og det blir liggende et bud på "kjøp" på 1.10 på 10 aksjer. Kursen vil sprette i været med 10% når børsen åpner. Det er noe lignende i sluttauksjonen som varer fra 16:20 til 16:25.

 

Hvis noen da slenger inn et bud på 1.20 kr for 15 aksjer, vil han få 15, du få 5, og sistemann 0 og det vil bli liggende et bud på 25 aksjer i stedet. Kursen vil fortsatt stige 10%, og han som byr 1.20 får kjøpt aksjene for 1 krone. Det er selger som avgjør prisen...

Lenke til kommentar

 

 

Det er i utgangspunktet "first come, first served", men du kan "snike" i køen ved å f.eks. legge inn en ordre på 2 kroner om sluttkurs dagen før var 1 krone. Da vil du komme først, gitt at du har høyeste bud. Disse ordrene som blir lagt inn rett før børsen åpner går fra toppen og ned, slik at han som byr 2 kroner må betale f.eks. 1.10 om det er det høyeste innen området som overlapper på kjøp/selg.

 

Det er litt kronglete å forklare uten å sette opp et skjema som forklarer hvem som får hvilke aksjer, men i et veldig enkelt eksempel selges 20 aksjer for 1 krone (eneste til salgs), og du og en til er de eneste som har lagt inn bud på 15 aksjer til 1.10 hver. Den av dere som la inn bud først vil da få 15 aksjer, den andre får 5, og det blir liggende et bud på "kjøp" på 1.10 på 10 aksjer. Kursen vil sprette i været med 10% når børsen åpner. Det er noe lignende i sluttauksjonen som varer fra 16:20 til 16:25.

 

Hvis noen da slenger inn et bud på 1.20 kr for 15 aksjer, vil han få 15, du få 5, og sistemann 0 og det vil bli liggende et bud på 25 aksjer i stedet. Kursen vil fortsatt stige 10%, og han som byr 1.20 får kjøpt aksjene for 1 krone. Det er selger som avgjør prisen...

 

 

Dersom det fungerer slik, så synes jeg det er meget merkelig siden meglerhusene da vil tjene mindre på en slik ordning. De som er først i køen og har satt en lav limit, vil da ikke få kjøpt noe som helst dersom dem med høyest limit får førsteprioritet. Ergo betyr det lavere omsetning og lavere inntjening for meglerhusene.

 

Hvorfor i allverden innfører de da en slik ordning som til syvende og sist reduserer deres egen inntjening?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er i utgangspunktet "first come, first served", men du kan "snike" i køen ved å f.eks. legge inn en ordre på 2 kroner om sluttkurs dagen før var 1 krone. Da vil du komme først, gitt at du har høyeste bud. Disse ordrene som blir lagt inn rett før børsen åpner går fra toppen og ned, slik at han som byr 2 kroner må betale f.eks. 1.10 om det er det høyeste innen området som overlapper på kjøp/selg.

 

Det er litt kronglete å forklare uten å sette opp et skjema som forklarer hvem som får hvilke aksjer, men i et veldig enkelt eksempel selges 20 aksjer for 1 krone (eneste til salgs), og du og en til er de eneste som har lagt inn bud på 15 aksjer til 1.10 hver. Den av dere som la inn bud først vil da få 15 aksjer, den andre får 5, og det blir liggende et bud på "kjøp" på 1.10 på 10 aksjer. Kursen vil sprette i været med 10% når børsen åpner. Det er noe lignende i sluttauksjonen som varer fra 16:20 til 16:25.

 

Hvis noen da slenger inn et bud på 1.20 kr for 15 aksjer, vil han få 15, du få 5, og sistemann 0 og det vil bli liggende et bud på 25 aksjer i stedet. Kursen vil fortsatt stige 10%, og han som byr 1.20 får kjøpt aksjene for 1 krone. Det er selger som avgjør prisen...

 

 

Dersom det fungerer slik, så synes jeg det er meget merkelig siden meglerhusene da vil tjene mindre på en slik ordning. De som er først i køen og har satt en lav limit, vil da ikke få kjøpt noe som helst dersom dem med høyest limit får førsteprioritet. Ergo betyr det lavere omsetning og lavere inntjening for meglerhusene.

 

Hvorfor i allverden innfører de da en slik ordning som til syvende og sist reduserer deres egen inntjening?

 

 

Jeg skjønner ikke tankegangen din her? Denne ordningen fører jo til høyere omsetning, og ikke lavere...

 

Dersom ikke salgssiden endres i det hele tatt, vil det bli utført flere salg, dersom noen legger inn et bud på f.eks. 100.000 aksjer til en veldig høy pris. Gitt at det er så mange aksjer til salgs, vil disse aksjene selges. Den som legger inn det høyeste budet, må finne seg i å betale mest for aksjene. De som nå ikke får kjøpt, fordi noen er villige til å betale mer, vil se at kursen stiger 10% og vil vurdere om de vil øke budet sitt for å bli med på en eventuell oppgang. Større endringer i kurs gir større muligheter for inntjening, som gir større omsetning fra folk som ønsker å tjene penger...

 

Edit:

 

Et eksempel fra i dag...

 

dMtNxxZ.png

 

Funcom før åpning. Slik som det ser ut akkurat nå, så vil han som selger for 1,50 få solgt alt, han som kjøper for 1,70 får kjøpt sine 5000, mens han som ligger på 1,53 får kjøpt 545 aksjer og blir liggende med et bud på 535 aksjer på 1,53. Dersom han øker budet sitt til 1.80 vil han få kjøpt alle 1000, men må finne seg i å betale 1,59 i stedet for 1,50 for 545 av dem, siden "overlappen" er på 5545 aksjer.

 

Dette kommer helt sikkert til å endres før åpning siden dette er roboter som trekker bud rett før åpning, men det er det som ville skjedd om dette ikke var roboter.

 

Dersom han som selger for 1,50 er den eneste som trekker seg vil han som byr 1,70 måtte betale 1,59, mens han som byr 1,53 ikke får kjøpt noe...

 

Edit2:

 

Han som lå på 1,53 har økt til 1,59, så dersom ingen ting endrer seg nå, vil Funcom åpne på 1,59. Han som har bud på 1,59 får imidlertid kjøpe sine 1000 aksjer til 1,50, mens han andre må betale 1,59 for noen få...

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tankegangen min var som følgende:

 

Dersom det f.eks hadde vert mindre enn 5000 aksjer til kr. 1,50 så ville ikke den som bød 1,53 fått noe som helst, og meglerhuset ville tapt kurtasjen for denne ordren. De ville da bare satt igjen med kurtasjen til han som bød 1,70.- Hvis de da istedenfor hadde gitt 1000 aksjer til han som bød 1,53 og resten til han andre så ville de tjent dobbelt så mye.

 

I tilfellet som du henviser til klarte de da altså å få med begge, men det kan jo ikke klaffe hver gang. Derfor syntes jeg at det var en litt merkelig ordning.

Lenke til kommentar

Tankegangen min var som følgende:

 

Dersom det f.eks hadde vert mindre enn 5000 aksjer til kr. 1,50 så ville ikke den som bød 1,53 fått noe som helst, og meglerhuset ville tapt kurtasjen for denne ordren. De ville da bare satt igjen med kurtasjen til han som bød 1,70.- Hvis de da istedenfor hadde gitt 1000 aksjer til han som bød 1,53 og resten til han andre så ville de tjent dobbelt så mye.

 

I tilfellet som du henviser til klarte de da altså å få med begge, men det kan jo ikke klaffe hver gang. Derfor syntes jeg at det var en litt merkelig ordning.

 

Det vil ikke "klaffe" hver gang på din måte heller... dersom han som ligger på 1,70 hadde hatt 6000 aksjer på kjøp, ville han fått kjøpt alle til 1,50, og noen til 1,59, mens han som ligger på 1,53 ikke hadde fått kjøpt noe. Da hadde det blitt bare én kurtasje.

 

Det er derimot mer sannsynlig at noen skal falle for fristelsen og selge til 1,53, siden budet fortsatt ligger der, enn at noen skal selge til 1,50. Slik blir det mer omsetning og mer kurtasje...

 

Store svingninger generelt tiltrekker tradere, som kan tjene en slant på å kjøpe billig og selge dyrt, og i f.eks. Funcom i går var høy 1,60 og lav 1,44, som gir ~11% avkastning for en som treffer bunn og topp perfekt....

 

De tar alle aksjene som "overlapper" (dvs summen av alle bud som er høyere enn summen av salg) og så selges de til høystbydende. Det jeg er litt usikker på nå, og som jeg skal sjekke, er om den som evt. byr høyt må betale mer for aksjene (de til 1,50) enn han hadde fått om det ikke var noen som bydde 1,70. Det er noen litt rare regler i "åpningen", men det er omtrent slik jeg beskrev over...

Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at de gjør det på denne måten. Har du noen insideinformasjon som understøtter dette, eller er det noe du antar siden det ser ut på diagrammet over ordredybden som om høystbydende får førsteprioritet? Jeg prøver ikke å være overkritisk eller kverulerende, men derimot å få sikker informasjon fra noen som virkelig vet hvordan det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at de gjør det på denne måten. Har du noen insideinformasjon som understøtter dette, eller er det noe du antar siden det ser ut på diagrammet over ordredybden som om høystbydende får førsteprioritet? Jeg prøver ikke å være overkritisk eller kverulerende, men derimot å få sikker informasjon fra noen som virkelig vet hvordan det fungerer i praksis.

 

Du trenger ikke innsideinformasjon for å se at det er slik det gjøres... bare følg noen åpninger, så ser du at det er slik det foregår. Sleng inn en ordre på et par hundrelapper til en sinnsyk kurs, så kan du selv se at du får kjøpe de dyreste aksjene...

 

Åpningen er litt spesiell med "overlappområdet" som man ellers ikke har, men om du var han på 1,70 og endret budet ditt til 6000 aksjer til 1,54, så ville du fått kjøpe alle aksjene i åpningen og kursen ville åpnet på 1,54. Siden budet er 1,70 (over 1,59, så han kan kjøpe av disse i stedet) så vil han som byr 1,53 få "reservert" sine 1000.

 

Følg med noen ganger, så ser du hvordan det gjøres. Det er litt knotete å forklare siden jeg ikke har noe skjermbilde av selve åpningen, bare budene...

 

Det eneste som er litt spesielt (og jeg har ikke tenkt på dette før, så jeg er ikke 100% sikker) er at ordrene behandles som kjøpsordrer, unntatt den siste som blir behandlet som salg (altså at han som byr 1,70 bare betaler 1,59 maks, mens han som byr 1,53 betaler 1,53 for sine, som blir åpningskurs). Du får sjekke opp dette, men det med at man kan snike i køen er i alle fall sikkert. Man må betale mer, dog...

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du trenger ikke innsideinformasjon for å se at det er slik det gjøres... bare følg noen åpninger, så ser du at det er slik det foregår. Sleng inn en ordre på et par hundrelapper til en sinnsyk kurs, så kan du selv se at du får kjøpe de dyreste aksjene...

 

Jeg antar at du mener de billigste aksjene, for det er ikke noen fordel å kjøpe de dyreste.

 

Vet du om det er mange som praktiserer en slik ordning. Finnes det en god del såkalte "snipers" i markedet som legger inn høye bud i siste sekund før børsåpning for å karre til seg fordeler?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du trenger ikke innsideinformasjon for å se at det er slik det gjøres... bare følg noen åpninger, så ser du at det er slik det foregår. Sleng inn en ordre på et par hundrelapper til en sinnsyk kurs, så kan du selv se at du får kjøpe de dyreste aksjene...

 

Jeg antar at du mener de billigste aksjene, for det er ikke noen fordel å kjøpe de dyreste.

 

Vet du om det er mange som praktiserer en slik ordning. Finnes det en god del såkalte "snipers" i markedet som legger inn høye bud i siste sekund før børsåpning for å karre til seg fordeler?

 

 

Jeg mener de dyreste som blir omsatt i åpningen. Den som byr mest, må betale mest...

 

Og ja, det finnes "snipers", eller aksjeroboter, som gjør slikt, men det er stort sett for å "jukse" med kursen, og ikke for å skaffe seg fordeler...

 

I noen ekstreme tilfeller der f.eks. en ekstremt positiv melding kommer før børsstart, kan man se veldig mange som overbyr hverandre for å få aksjer, og da kan budene bli på "koste hva det koste vil"-nivå. Hvis en aksje åpner med +10%, så er det nok litt action i åpningen...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Er det noen i denne tråden som har klart å gjøre aksjehandel til levebrød?

 

Jeg er på god vei. :)

 

Teach us :D

 

 

10.000 timer med studie av markedet så er du der. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Kva har timelønna vore så langt?

 

 

Så langt er den negativ. :)

 

Jeg vil så absolutt ikke oppfordre noen til å prøve seg i aksjemarkedet foruten langsiktige investeringer som jo ikke krever særlig finesse i motsetning til kortsiktig spekulasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men meir viktig: kva ser du for deg at timelønna kan bli i framtida? :)

 

Om jeg lykkes med det jeg holder på med nå, så er det ikke snakk om å 'leve' av aksjehandel, men å akkumulere mer eller mindre uhindret en enorm formue. Tenk millioner. 

 

Om jeg lykkes, så har det vært en enormt lang vei, med ekstremt mye slit, frustrasjon, gjeld og tapte penger. I tillegg har jeg kanskje hatt noe flaks for å komme inn på det sporet jeg er nå. Og jeg vet jo enda ikke om jeg lykkes, men det ser lovende ut.

 

Men jeg kunne aldri anbefalt dette til noen andre, nettopp fordi det er så krevende, vanskelig og usikkert. Jeg tror det kan finnes måter å bli rik på som er enklere enn dette. For eksempel en godt lønnet jobb og langsiktige investeringer ved siden av over en 10-15 års periode. Med renters rente blir det fort penger av det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du trenger ikke innsideinformasjon for å se at det er slik det gjøres... bare følg noen åpninger, så ser du at det er slik det foregår. Sleng inn en ordre på et par hundrelapper til en sinnsyk kurs, så kan du selv se at du får kjøpe de dyreste aksjene...

 

Jeg antar at du mener de billigste aksjene, for det er ikke noen fordel å kjøpe de dyreste.

 

Vet du om det er mange som praktiserer en slik ordning. Finnes det en god del såkalte "snipers" i markedet som legger inn høye bud i siste sekund før børsåpning for å karre til seg fordeler?

 

 

Jeg mener de dyreste som blir omsatt i åpningen. Den som byr mest, må betale mest...

 

 

 

Dersom det er riktig at man kan snike i køen ved å legge inn høye bud, så skulle jo det tilsi at man fikk de billigste aksjene dersom kursen stiger. Når du nå skriver de dyreste, så blir jeg litt forvirret.

Lenke til kommentar

Dersom det er riktig at man kan snike i køen ved å legge inn høye bud, så skulle jo det tilsi at man fikk de billigste aksjene dersom kursen stiger. Når du nå skriver de dyreste, så blir jeg litt forvirret.

 

Hvorfor det?

 

Den som byr mest, må betale mest for de "overlappende aksjene".

 

GzeH0el.png

 

Fra i dag... og selv om det sikkert forandrer seg kan jeg vise deg åpningen...

 

b4VSAPM.png

 

Nå slettet jo han som lå på 1.40 sin salgsordre, så da ble ikke dette så spennende, men den som bydde 1,51 fikk i alle fall kjøpe aksjer for 1,45, som er åpningskurs...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...