Gå til innhold

Den Store Aksjetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å begi meg ut på langsiktig trading senere, men enn så lenge synes jeg kortsiktig trading er mer gøy, mest fordi det føles som mer å "gjøre".

Har litt dødtid på jobben innimellom så tenker da å lære meg litt teknisk analyse og investere noen småkroner for moroskyld som jeg har råd til å tape.

Lykke til. Du har oddsene mot deg når det kommer til å tjene penger på lang sikt på kortsiktig trading. Tenk på at transaksjonskostnadene og beskatningen vil spise opp mye av fortjenesten uansett. Litt unøvendifg å investere småkroner når typisk transaksjonskonstnad er 100kr ;)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å spille Lotto er forventet resultat å få tilbake ca 50 % av innsatsen. Går man ut fra at spenningsnivået er rimelig likt bør man i alle fall satse på å slå det.

Skrevet

Det finnes måter for småsparere å tjene penger på, essensen er at det ofte gjelder såpass små beløp/selskaper at de store haiene holder seg unna.

1. Holde øye med børsnoteringer med småsparerrabatt. Ofte 1500,- i rabatt av aksjer verdt 10500 hvis man tegner seg for minimumsbeløp. Med bare 1 kurtasje har man god mulighet til å tjene 1000,- med minimal risiko.

2. Trade i selskaper der du er "ekspert". Finn en lite selskap, les deg opp og spam forskjellige forum. Prøv å påvirk andre småsparere til å investere etter deg, dvs foreslå kjøp når du har tenkt til å selge og vice versa. Personlig har jeg ikke gjort dette, bare observert at det er strategien til en del rundt om på mindre siviliserte forum.

3. Daytrade i småaksjer. Krever en del kapital. Hovedideen er å kjøpe aksjer som stiger kraftig for å forhåpentligvis pushe prisen litt høyere og selge med en gevinst raskt. Negative er at man må følge med på nyheter og handelsbilde hele tiden. Det er mulig å shorte motsatt vei, men dette er ofte mer komplisert og er mer for de profesjonelle.

Selv om dette nesten kan virke å være idiotsikre strategier, så er det fint mulig å tape stort også. Børsnoteringer av dårlige selskaper har gitt elendig avkastning (APCL), "eksperter" i hallelujah-aksjer har tapt mye (Funcom) og treffer du på en større aktør som ønsker å selge så kan du fort tape mange prosent som daytrader. Det å sjekke litt aksjer en liten time om dagen er ikke veien å gå for å slå "konkurrentene" i markedet.

Skrevet

En ting som irriterer meg med aksje-nm er at de er så forbanna raske på å oppdatere kursen. Det følges vel kurs i realtime-ish. Så idet man trykker på selg knappen har kursen plutselig endret seg betraktelig og man ender med å tape et par prosent i stedet. Det har skjedd så mange ganger nå. Arg!

Gjest Bruker-239845
Skrevet

Sterkt av Statoil i dag! :)

Skrevet

Kjøpte noen IDEX-aksjer i desember for rundt 2,50 pr stk. Hadde en følelse av at de var litt undervurderte på det tidspunktet. Det er en volatil aksje, men jeg har tro på fingeravtrykk-teknologi de neste årene.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Forventninger om bedre resultater samt usikkerhet om hvordan det går i høyesterett når det skal bli bestemt om de må betale tilbake til den islandske banken. I tillegg har jo oljeprisen gått litt opp igjen.

Endret av PhelpsTransposed
Skrevet

Det finnes måter for småsparere å tjene penger på, essensen er at det ofte gjelder såpass små beløp/selskaper at de store haiene holder seg unna.

1. Holde øye med børsnoteringer med småsparerrabatt. Ofte 1500,- i rabatt av aksjer verdt 10500 hvis man tegner seg for minimumsbeløp. Med bare 1 kurtasje har man god mulighet til å tjene 1000,- med minimal risiko.

2. Trade i selskaper der du er "ekspert". Finn en lite selskap, les deg opp og spam forskjellige forum. Prøv å påvirk andre småsparere til å investere etter deg, dvs foreslå kjøp når du har tenkt til å selge og vice versa. Personlig har jeg ikke gjort dette, bare observert at det er strategien til en del rundt om på mindre siviliserte forum.

3. Daytrade i småaksjer. Krever en del kapital. Hovedideen er å kjøpe aksjer som stiger kraftig for å forhåpentligvis pushe prisen litt høyere og selge med en gevinst raskt. Negative er at man må følge med på nyheter og handelsbilde hele tiden. Det er mulig å shorte motsatt vei, men dette er ofte mer komplisert og er mer for de profesjonelle.

Selv om dette nesten kan virke å være idiotsikre strategier, så er det fint mulig å tape stort også. Børsnoteringer av dårlige selskaper har gitt elendig avkastning (APCL), "eksperter" i hallelujah-aksjer har tapt mye (Funcom) og treffer du på en større aktør som ønsker å selge så kan du fort tape mange prosent som daytrader. Det å sjekke litt aksjer en liten time om dagen er ikke veien å gå for å slå "konkurrentene" i markedet.

Personlig har jeg funnet ut at det er "enklere" å tjene på shorting enn long positiong. Jeg endte med 160% avkastning (i et aksjespill selvfølgelig) på ett år med en god del shorting. Men så er det ikke like enkelt å shorte på ekte som på fiktive aksjespill.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner konseptet shorting, men er mer usikker på hvilke derivater man skal bruke i en gitt situasjon, du har jo bear/bull sertifikater som er x2, samt vanlige kjøps og salgsopsjoner og unlimited turbo warranter, mye å velge mellom. Man kan gå short, men det er flere måter å gjøre det på, det gjelder å finne den beste måten å ta en posisjon på.

Endret av Rankiz
Skrevet

Personlig har jeg funnet ut at det er "enklere" å tjene på shorting enn long positiong. Jeg endte med 160% avkastning (i et aksjespill selvfølgelig) på ett år med en god del shorting. Men så er det ikke like enkelt å shorte på ekte som på fiktive aksjespill.

Hva man tjener mest på vil jo som regel bero på markedsforholdene. I et marked hvor indeksen synker er det enklere å tjene på shorting. Problemet ditt er at du aldri vet når markedet svinger.

Når det er snakk om å investere egne penger så skal småsparere være ganske forsiktig med å shorte. Ved å kjøpe aksjer er nedsiden begrenset til det investerte beløp, mens potensiell oppside er ubegrenset. Ved å shorte er nedsiden potensielt ubegrenset, mens oppsiden er begrenset til maks dobling. Man må med andre ord passe på å sikre seg, om man nå vil drive med den slags.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror du HAVFISK har nådd sitt potensiale nå da, m.t.p rekordlav oljepris som er stigende, og denne rettsaken and so on.

På tide å selge seg ut tror dere?

Det kan hende tap i rettsaken allerede er priset inn i aksjen, samt effektene av lav oljepris og høy torskepris knapt har fått utslag annet enn i Q4 - dvs Q1 kommer til å se knallbra ut i forhold til fjorårets Q1. Forhåpentligvis/sannsynligvis blir det mindre utgifter til verkstedopphold til de nye skipene i år, noe som også kommer til å slå bra ut.

På lang sikt kan det hende at kvotetaket pr skip blir høyere, noe som betyr at HFISK kan selge unna/skrote et par gamle skip, og dermed få enda bedre driftsmarginer.

Alt avhenger av oljepris (som korrigerte ned i dag) og torskepris, men på lang sikt ser det bra ut, synes jeg.

Skrevet

Grusomt på børsen nå. Hadde jeg vært ved pc'en den dagen Archer var over kr 7 hadde jeg solgt. Uheldigvis var jeg opptatt med annet akkurat da, og etter det har de bare rast. What else is new. Typisk.
Nå går de rett i dass ser det ut som. Jeg er skremt :(

Skrevet (endret)

Grusomt på børsen nå. Hadde jeg vært ved pc'en den dagen Archer var over kr 7 hadde jeg solgt. Uheldigvis var jeg opptatt med annet akkurat da, og etter det har de bare rast. What else is new. Typisk.

Nå går de rett i dass ser det ut som. Jeg er skremt :(

Må jo være en grunn til at du kjøpte Archer i første omgang - er det noe fundamentalt som har endret seg siden den gang?

• Liker 1
Skrevet

Noen som har noe tro på Nordic Nanovector? Samme grunnlegger som var i Algeta. Nordic Nanovector skal på børs i løpet av året. Jeg har investert jevnt og trutt, vurderer å handle fortsette med det!

Skrevet

Grunn

Hva er det beste å gjøre nå. Er det i det hele tatt sjans for at de kommer opp igjen?

Ikke for å være frekk, men det er en ganske dårlig grunn. Umulig å vite om de kommer til å stige eller ikke. Ville satt meg mer inn i en aksje før jeg har handlet. Om du leser om Archer på DN har de utfordringer som de må løse fremover, i tillegg til at oljeprisen er lav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...