Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har konto hos Nordnet? Hvordan er de? Eller er det noe annet som anbefales?

Anbefales, jeg har fremdeles alt av mine investeringer der, som er en blanding mellom indeksfond og egne aksjer. Jeg har rigget min portefølje for rimelig lave årlige kostnader, tror jeg ligger på 0,001 % i "forvaltningskostnader" årlig (kurtasje og forvaltningshonorarer).

 

Denne er nok fortsatt rimelig gjeldende:

http://aksjebloggen.com/den-store-kurtasjeundersokelsen-2011/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en kjøper en aksje i USD og får både valutagevinst og kapitalgevinst, er det mulig å realisere kapitalgevinsten uten å realisere valutagevinsten?

 

Eksempel: Jeg kjøper aksjepost for 100 USD når 1 USD = 5 NOK, aksjen stiger i verdi og er 200 USD ett år senere. Dollarkursen går også opp og 1 USD = 10 NOK. Jeg selger aksjen for 200 USD og lar pengene sitte på konto i USD. Jeg veksler altså ikke USD tilbake til NOK. Må jeg skatte av valutagevinsten når jeg selger aksjen? Eller kan jeg realisere den gevinsten ved en senere anledning?

 

 

 

Håper det var logisk..

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser også at nordnet har noe de kaller superfondet. Det står at fondet kan benytte seg av derivater i sin investerinsfilosofi. Det gjør meg skeptisk. Dette er vel ikke noe bra. Det at fondet ikke har noen avgifter gjør meg også litt skeptsk. Bør jeg holde meg unna superfondet? Lureri?

Lenke til kommentar

DNB Global Indeks

KLP Aksje Verden Indeks

 

Kategorimessig så er ikke aksjefond lavrisiko. Men i praksis vil jeg si de er det så lenge du holder på dem i minst 5-10 år. Det er også den eneste ikke-spekulative investeringsformen som gir deg signifikant gevinst over tid sammenliknet med inflasjon. Alternativene slår bare såvidt inflasjon (obligasjoner, eiendom), eller taper mot inflasjon (bankinnskudd, metaller).

 

Jeg ville ikke kjøpt norsk aksjefond fordi det er mer sårbart pga økonomien vår er så "liten", og kan svinge mer. Superfondet er helt greit, men det har bare de aller største selskapene på Oslo Børs, mens vanlige norske indeksfond har bredere dekning.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

KLP aksjeverden anbefales. Fondet er ikke valutasikret

 

Er det ikke bedre å velge å f.eks velge klp aksjenorden med avgift på 0.20% enn å velge et klp aksjeverden med avgift 0.30%. selv om forskjellen høres liten ut så kan det bli mye i løpet av en 30 års periode?

Og vil ikke hele norden være nok diversifisering?

Lenke til kommentar

Det er riktig at avgiften har masse å si over tid, men da snakker vi 20år+. Men disse pengene bør ideelt stå resten av livet for å gi passiv avkastning og skatteutsettelse spør du meg, så ja, det er viktig.

 

MEN, Norden er ikke diversifisering nok dessverre. Vi er land som er ganske like politisk og økonomisk sett. Skal du være sikker på at pengene dine skal tåle lokale svingninger og globale svinginger bør du være investert i hele verden. Du har allerede lønn og trygd utbetalt i NOK, samt lån, avgifter, forbruk, mat i NOK priser. Da er det etter min mening desto viktigere å gjøre seg mindre avhengig av hva som skjer i Norge og Norden ved å plassere investeringene dine globalt (og ikke valutasikret).

 

Når man får "nok" investert bør man også plassere en liten andel i rentefond for å være litt mindre sårbar for situasjoner som 1929/2009.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Jeg ser også at mange av klp fondene har faktiskt systematisk gjort det litt dårligere enn indeksen til enhver tid. Vet dere hvorfor? Er det noe slags økonimisk friskjon som gjør at det ikke går ann å få identisk avkastning som en indeks.

 

MEN, alikvel ser jeg at klp akjenorge indeks 2 sitt fond faktisk systematisk gjør det litt bedre en indeksen til enhver tid. Hvorfor?

 

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F000002489&ppm=0&nobuy=1&nm=KLP+AksjeNorge+Indeks+II

 

 

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000MKD8&ppm=0&nobuy=1&nm=KLP+Aksje+Verden+Indeks

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Det er riktig at avgiften har masse å si over tid, men da snakker vi 20år+. Men disse pengene bør ideelt stå resten av livet for å gi passiv avkastning og skatteutsettelse spør du meg, så ja, det er viktig.

 

MEN, Norden er ikke diversifisering nok dessverre. Vi er land som er ganske like politisk og økonomisk sett. Skal du være sikker på at pengene dine skal tåle lokale svingninger og globale svinginger bør du være investert i hele verden. Du har allerede lønn og trygd utbetalt i NOK, samt lån, avgifter, forbruk, mat i NOK priser. Da er det etter min mening desto viktigere å gjøre seg mindre avhengig av hva som skjer i Norge og Norden ved å plassere investeringene dine globalt (og ikke valutasikret).

 

Når man får "nok" investert bør man også plassere en liten andel i rentefond for å være litt mindre sårbar for situasjoner som 1929/2009.

 

Hva betyr at det ikke er valutasikret?

Lenke til kommentar

KLP Aksje Verden har en liten andel med "Emerging Markets", dvs land som ikke er en del av indeksen pga at de er underutviklede, har lite handel, mye korrupsjon, osv. F.eks. Russland, Argentina, Vietnam++. Disse har gått dårligere enn indeksen de siste årene da det har vært vanskeligere for disse å reise seg etter krisen. EM er litt bingo, kan gå bedre eller dårligere enn resten av verden, det er en diversifisering, men det kan diskuteres hvor mye verdi det er i den.

 

Valutasikring har "live" daglig veksling til NOK slik at det skal svinge mindre når kronekursen går opp og ned. Svekker eller styrker kronen seg 15% mot dollar i 2 års tid så vil du merke dette på fondet i langt større grad når det ikke er valutasikret. Denne risikoen er noe jeg synes er bra, da jeg foretrekker at mine investeringer reflekterer verdensøkonomien heller enn hva som skjer i Norge. Jeg synes det er bedre at mine verdier måles utifra verdensøkonomien heller enn innfallene til Siv og Kristin i et lite land i nord. Dette er det i midlertid forskjellige meninger om.

Lenke til kommentar

KLP Aksje Verden har en liten andel med "Emerging Markets", dvs land som ikke er en del av indeksen pga at de er underutviklede, har lite handel, mye korrupsjon, osv. F.eks. Russland, Argentina, Vietnam++. Disse har gått dårligere enn indeksen de siste årene da det har vært vanskeligere for disse å reise seg etter krisen. EM er litt bingo, kan gå bedre eller dårligere enn resten av verden, det er en diversifisering, men det kan diskuteres hvor mye verdi det er i den.

 

Valutasikring har "live" daglig veksling til NOK slik at det skal svinge mindre når kronekursen går opp og ned. Svekker eller styrker kronen seg 15% mot dollar i 2 års tid så vil du merke dette på fondet i langt større grad når det ikke er valutasikret. Denne risikoen er noe jeg synes er bra, da jeg foretrekker at mine investeringer reflekterer verdensøkonomien heller enn hva som skjer i Norge. Jeg synes det er bedre at mine verdier måles utifra verdensøkonomien heller enn innfallene til Siv og Kristin i et lite land i nord. Dette er det i midlertid forskjellige meninger om.

 

Den første avsnittet ditt forklarer hvorfor aksjeverden klp har underperformed indeksen ikke sant?

Og synes du en forvaltningsavgift på 0.30% er verdt å betale for økt diversifisering vs nordenfondet som har en forvaltningsavgift på 0.20%?

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke vil anbefale et fond for Norden (eller Norge), så er svaret ja. Forskjellen i reell kostnad er faktisk enda litt høyere, siden i de globale fondene forsvinner det enda litt mer i beskatning utenfor Norge. Men jeg er helt klart av den oppfatning av at den suverent beste investeringen er global indeks.

 

Ja, KLP sitt fond har gjort det dårligere enn MSCI World i det siste pga EM. MSCI World er den mest brukte globale indeksen å sammenlikne seg med. KLP sitt fond vil dermed aldri matche MSCI World helt. Men DNB sitt fond skulle være veldig nære.

Lenke til kommentar

Når en kjøper en aksje i USD og får både valutagevinst og kapitalgevinst, er det mulig å realisere kapitalgevinsten uten å realisere valutagevinsten?

 

Eksempel: Jeg kjøper aksjepost for 100 USD når 1 USD = 5 NOK, aksjen stiger i verdi og er 200 USD ett år senere. Dollarkursen går også opp og 1 USD = 10 NOK. Jeg selger aksjen for 200 USD og lar pengene sitte på konto i USD. Jeg veksler altså ikke USD tilbake til NOK. Må jeg skatte av valutagevinsten når jeg selger aksjen? Eller kan jeg realisere den gevinsten ved en senere anledning?

 

 

 

Håper det var logisk..

 

:)

 

Ingen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...