Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det er vel mange som har visst at Tesla var en boble som skulle sprekke, spørsmålet var bare når.
Riktignok ikke helt fersk denne illustrasjonen, men poenget står seg uansett.
Tesla lager biler, akkurat som Toyota og Volkswagen. På noen områder er de veldig bra, på andre områder mindre bra.
Totalbildet er selvfølgelig ikke at Tesla er mer verdt enn de 10 største andre bilprodusentene på markedet.
Det finnes vel ingen scenarier der folk tror de skal få et merkbart utbytte på denne aksjen.
Når investorene heller ikke tror det finnes noen greater fool, så begynner kollapsen.

image.png.60a2c32480de0f4141e5689df8ce330a.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (11 timer siden):

Nei, det stemmer, men hvor mye penger skal til for å få en konkurrerende løsning som FSD? 100 milliarder? Eller 200 milliarder? Tesla prises så høyt at du kunne bygd ut 2-3 Johan Sverdrup oljefelt for mellomlegget vs å kjøpe opp BMW i stedet for. Tesla må ikke bare bli verdens største bilprodusent, de må selge like mye som 2.-10. plass til sammen for å rettferdiggjøre prisen når de var på topp. Nå er det vel bare halvparten, så de skal fortsatt bli verdens største, men trenger vel «kun» å selge like mye som 2.-4. plass til sammen.

Jeg sier ikke at folk må få en tilsvarende løsning som FSD. Men de må tjene penger på nye måter, slik tesla nå gjør med FSD. Det er ikke nødvendigvis produktet som teller, men inntjeningen. Å selge lys slik audi holder på med er såklart ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at folk må få en tilsvarende løsning som FSD. Men de må tjene penger på nye måter, slik tesla nå gjør med FSD. Det er ikke nødvendigvis produktet som teller, men inntjeningen. Å selge lys slik audi holder på med er såklart ikke godt nok.

Igjen: Ja, det er riktig. Men du mener altså disse nye måtene er så hinsides mye verdt. Bare merverdien utover en ordinær bilprodusent i vekst skal være verdt mer enn de to 

Poenget mitt stårt seg. Jeg kunne gjerne satset litt penger på at Tesla skal bli verdens største bilprodusent, men at det skal utkonkurrere de neste 10 største og overta en større markedsandel enn noen andre har hatt gjennom historien er et veldig risky bet for å si det mildt. Ja, det kan hende det skjer, det har skjedd med Nokia/Apple, men å sette sparepengene mine på det hadde jeg aldri i verden gjort.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Igjen: Ja, det er riktig. Men du mener altså disse nye måtene er så hinsides mye verdt. Bare merverdien utover en ordinær bilprodusent i vekst skal være verdt mer enn de to 

Poenget mitt stårt seg. Jeg kunne gjerne satset litt penger på at Tesla skal bli verdens største bilprodusent, men at det skal utkonkurrere de neste 10 største og overta en større markedsandel enn noen andre har hatt gjennom historien er et veldig risky bet for å si det mildt. Ja, det kan hende det skjer, det har skjedd med Nokia/Apple, men å sette sparepengene mine på det hadde jeg aldri i verden gjort.

Neida, jeg sier ikke det. Jeg prøver bare å fremheve hva som skiller Tesla mot den vanlige bilprodusenten. De gjør ting på andre måter, på godt og vondt. 

En annen ting er jo Tesla sin vekst. De er i ekstrem vekst, enda. I motsetning til "alle" andre bilprodusenter. Dette betyr jo en del for prisingen og håpet for fremtiden. Fortsetter veksten går de forbi mange av de "store" i salgstall ila de neste årene.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Neida, jeg sier ikke det. Jeg prøver bare å fremheve hva som skiller Tesla mot den vanlige bilprodusenten. De gjør ting på andre måter, på godt og vondt. 

En annen ting er jo Tesla sin vekst. De er i ekstrem vekst, enda. I motsetning til "alle" andre bilprodusenter. Dette betyr jo en del for prisingen og håpet for fremtiden. Fortsetter veksten går de forbi mange av de "store" i salgstall ila de neste årene.

Igjen, alt du sier er jeg enig i, men det må settes i kontekst. Tror du Tesla vil utkonkurrere samtlige andre og bli verdens største? Til og med ikke det er godt nok for dagens prising. De må tjene så ekstremt mye mer enn resten av konkurrentene at det i praksis vil være et duopol. Tesla mot resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Igjen, alt du sier er jeg enig i, men det må settes i kontekst. Tror du Tesla vil utkonkurrere samtlige andre og bli verdens største? Til og med ikke det er godt nok for dagens prising. De må tjene så ekstremt mye mer enn resten av konkurrentene at det i praksis vil være et duopol. Tesla mot resten.

Jeg tror absolutt tesla har potensiale til å bli verdens største bilprodusent, men også at de har potensiale til mye annet med sin teknologi, som kan selges og skape recurrent revenue.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Jeg tror absolutt tesla har potensiale til å bli verdens største bilprodusent, men også at de har potensiale til mye annet med sin teknologi, som kan selges og skape recurrent revenue.

Joda, men hvis du har handlet aksjer så må du mene det er hvertfall 50% sannsynlighet for at de blir større enn 2. til 5. plass til sammen. Du må også enten mene at en håndfull tradisjonelle produsenter gå konkurs eller at hele verdens befolkning skal bruke en mye større andel på bil enn man har gjort nå. Og da snakker jeg ut over det som allerede forventes av vekst i verden ved at flere land får bedre råd. Sistnevnte er allerede priset inn i andre selskap.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Joda, men hvis du har handlet aksjer så må du mene det er hvertfall 50% sannsynlighet for at de blir større enn 2. til 5. plass til sammen. Du må også enten mene at en håndfull tradisjonelle produsenter gå konkurs eller at hele verdens befolkning skal bruke en mye større andel på bil enn man har gjort nå. Og da snakker jeg ut over det som allerede forventes av vekst i verden ved at flere land får bedre råd. Sistnevnte er allerede priset inn i andre selskap.

Jeg har handlet på bakgrunn av at jeg tror prisen vill øke i fra det nivået vi ser nå. Dette kommer gjerne ut i fra hype. Det er en risiko investering. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

En annen ting er jo Tesla sin vekst. De er i ekstrem vekst, enda. I motsetning til "alle" andre bilprodusenter. Dette betyr jo en del for prisingen og håpet for fremtiden. Fortsetter veksten går de forbi mange av de "store" i salgstall ila de neste årene.

Men Tesla's vekst må da allerede være prissatt i aksjen allerede? Hvordan mener du Tesla burde sammenlignes med andre i samme segment for å få dagens prissetting til å gi mening noen steds? Fortjeneste gjennom OTA er dem jo ikke alene om lengre? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Men Tesla's vekst må da allerede være prissatt i aksjen allerede? Hvordan mener du Tesla burde sammenlignes med andre i samme segment for å få dagens prissetting til å gi mening noen steds? Fortjeneste gjennom OTA er dem jo ikke alene om lengre? 

Hvem andre tilbyr ett god produkt som gir recurring revenue? Tilsvarende FSD. Jeg kjenner ikke til noen? Matrix lys er ikke godt nok..

Jeg tror ikke veksten er prisatt i prisen vi ser i dag, men jeg kan såklart ta feil. Samt hype såklart, jeg tror vi vill se den igjen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (52 minutter siden):

Hvem andre tilbyr ett god produkt som gir recurring revenue? Tilsvarende FSD. Jeg kjenner ikke til noen? Matrix lys er ikke godt nok..

Jeg syns det er vanskeligere å finne nybiler i 2023 nå uten tilsvarende muligheter enn de uten.  Om jeg skal ta frem et eksempel, så kan det jo f.eks være batterileie hos NIO? 

Hva betyr "tilsvarende FSD"? FSD finnes ikke på global basis. Det er et nivå 2 system som gjør det ekstremt dårlig vs nivå 4 systemer ellers. Er jo nettopp derfor det er et nivå 2 system, og aldri vil bli noe bedre enn det. Tesla vil aldri ta på seg ansvar slik de må med slike systemer. 

Status for AEB hos Tesla er fremdeles slik, som vises i årets CES messe:

Salvesen. skrev (52 minutter siden):

Jeg tror ikke veksten er prisatt i prisen vi ser i dag, men jeg kan såklart ta feil. Samt hype såklart, jeg tror vi vill se den igjen.

Kan du forklare hvorfor du mener dagens prising ikke inkluderer vekst-caset? Det høres jo merkelig ut nå når vi så hva et lite bom betydde for bevegelser i aksjeprisen nå nettopp? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er vanskeligere å finne nybiler i 2023 nå uten tilsvarende muligheter enn de uten.  Om jeg skal ta frem et eksempel, så kan det jo f.eks være batterileie hos NIO? 

Hva betyr "tilsvarende FSD"? FSD finnes ikke på global basis. Det er et nivå 2 system som gjør det ekstremt dårlig vs nivå 4 systemer ellers. Er jo nettopp derfor det er et nivå 2 system, og aldri vil bli noe bedre enn det. Tesla vil aldri ta på seg ansvar slik de må med slike systemer. 

Kan du forklare hvorfor du mener dagens prising ikke inkluderer vekst-caset? Det høres jo merkelig ut nå når vi så hva et lite bom betydde for bevegelser i aksjeprisen nå nettopp? 

Batterileie er relatert til hardware, FSD er kun software. 

FSD som ett software produkt som selges med recurring revenue. Hva du synes om systemet er ikke så interessant. 

Jeg mener vekst og hypen er tatt ut av aksjeprisen vi ser nå etter fallet, men jeg kan absolutt ta feil. Som sagt er dette en risiko investering fra min side og jeg har troen på at tesla over tid vill åpnå tidligere prising. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Batterileie er relatert til hardware, FSD er kun software. 

Stilte du ikke spørsmål etter "recurrent revenue"? Burde ikke det inkludere alt "nytt" som dyttes inn i den typen fortjeneste? 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

FSD som ett software produkt som selges med recurring revenue. Hva du synes om systemet er ikke så interessant. 

FSD avhenger av at folk trur på hva FSD står for, og at Tesla har noen som helst ledelse mot full selvkjøring.  Fra mitt ståsted så ligger det betydelig risiko mot FSD for slik fortjeneste mot f.eks Matrix ledlys, og batterileie. Vi VET at folk vil ha behov for bedre lys gjennom vinterhalvåret, og vi VET at folk ønsker å leie batteri fremfor å eie. Viser det seg at folk ikke stiller seg på bakbeina for å betale for slikt, så gir det mer verdier enn tro,håp og kjærlighet som følger FSD og hva som loves med det fremover. 

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jeg mener vekst og hypen er tatt ut av aksjeprisen vi ser nå etter fallet, men jeg kan absolutt ta feil. Som sagt er dette en risiko investering fra min side og jeg har troen på at tesla over tid vill åpnå tidligere prising. 

Men da må jeg jo spørre igjen. Hvordan skal Tesla prisgies? Tidligere prising gir ingen mulig sammenligning mot noen andre firma i samme segment. Finner Tesla opp et nytt segment som må prisgies annerledes, eller hva, og det vil være umulig å kopiere? 

Sånn helt seriøst, hva inkluderer egentlig den prisgivningen din? Husk at Tesla viser like stor vekst av biler produsert mot biler solgt i samme kvartal, der blir det større og større sprik. Det at slike ting vises nå, gjør utsikten mørk om formålet er å selge 20 millioner biler i året mot 2030. 

Hva trur du skjer når Tesla hopper ut av "vekst" historikken mot det å skulle konkurrere på normale vilkår? 
 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Jeg mener vekst og hypen er tatt ut av aksjeprisen vi ser nå etter fallet, men jeg kan absolutt ta feil.

Vekst og hype er definitivt ikke tatt ut av aksjeprisen. Det kan "bevises" og regnes på veldig konkret. De tjener ekstremt lite i penger i forhold til prising, så det er en helt ekstrem vekst priset inn. Det er ikke vanskelig for deg å sjekke heller, du kan se på EBITDA i andre selskap du mener er sammenlignbare og sammenligne med Tesla, så ser du at det er en helt ekstrem vekst og hype priset inn og det har jeg fortalt deg enormt mange ganger allerede. For de av oss som mener at bilprodusenter er naturlige konkurrenter så er det jo priset inn en revolusjon i bransjen hvor nesten kun Tesla høster gevinster.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Vekst og hype er definitivt ikke tatt ut av aksjeprisen. Det kan "bevises" og regnes på veldig konkret. De tjener ekstremt lite i penger i forhold til prising, så det er en helt ekstrem vekst priset inn. Det er ikke vanskelig for deg å sjekke heller, du kan se på EBITDA i andre selskap du mener er sammenlignbare og sammenligne med Tesla, så ser du at det er en helt ekstrem vekst og hype priset inn og det har jeg fortalt deg enormt mange ganger allerede. For de av oss som mener at bilprodusenter er naturlige konkurrenter så er det jo priset inn en revolusjon i bransjen hvor nesten kun Tesla høster gevinster.

Men de var priset inn mer før(da kursen var 4x nå og de tjente mindre penger). 

Det er denne prisingen jeg satser på kommer tilbake. Om det bare er hype eller forventninger om fremtiden er egentlig samme for meg, jeg har troen på at det kommer. Men jeg som alle andre kan bomme totalt, men det er jo litt av poenget med slike investeringer. 

Lenke til kommentar

Antall som velger Not Full Selvkjøring på Tesla har falt fra 60% til rundt 8%. Snart er det bare de med egen Youtube-kanal som kaster bort pengene på det. Samt de få som ikke har fått med seg at dette er ren svindel.

I tillegg er det et gruppesøksmål på gang som kan bety at Tesla må betale tilbake de som har blitt lurt til å tro at funksjonaliteten skulle være på plass "til neste år" i nesten 10 år på rad samt at veimyndighetene etter åresvis med etterforsking fort kan tvinge Tesla til å avslutte programmet.

Aksjekursen går ned fordi det er klare tegn til at etterspørselen faller. I Kina reduserer Tesla produksjonen mens deres konkurrenter(BYD, NIO) øker salget. Husk at Kina er markedet som står for omtrent 100% av Teslas overskudd så det er en katastrofe det som skjer der.

Tesla har ingenting å svare med heller. Ingen nye modeller på lang tid og ingen nye i år heller. Det de har er en aldrende Model 3 og hatchback-utgaven av denne, mens konkurrentene lanserer modeller med ny teknologi på løpende bånd. Tenk deg i 2023 å kjøpe bil uten fungerende parkeringssensorer og samtidig påstå at Tesla er en teknologileder. Det er kognitiv dissonans så det holder.

Jeg tror bunnen er langt under nivået her og at Tesla i beste fall kan verdsettes til godt drevne selskaper som Ford og BMW. Det er 80% ned på kursen.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Men de var priset inn mer før(da kursen var 4x nå og de tjente mindre penger). 

Det er denne prisingen jeg satser på kommer tilbake. Om det bare er hype eller forventninger om fremtiden er egentlig samme for meg, jeg har troen på at det kommer. Men jeg som alle andre kan bomme totalt, men det er jo litt av poenget med slike investeringer. 

Helt sant igjen :)

Men dette er et eksempel på anchoring bias. Det er ingenting som tilsier at man "skal tilbake" til noe nivå. Dagens nivå skal reflektere dagens informasjon. Og det jeg prøver å formidle er at selv dagens nivå som er mye lavere enn toppnivå legger opp til at Tesla må tjene så sykt med penger at det vil bli en helt unik bedriftshistorie som aldri har skjedd før. Det kan godt være det blir tilfelle, men hvorfor skal man satse på et "black swan"-event, når det meste av oppsiden allerede er tatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Men de var priset inn mer før(da kursen var 4x nå og de tjente mindre penger). 

Det er denne prisingen jeg satser på kommer tilbake. Om det bare er hype eller forventninger om fremtiden er egentlig samme for meg, jeg har troen på at det kommer. Men jeg som alle andre kan bomme totalt, men det er jo litt av poenget med slike investeringer. 

Det er jo greit at du har trua, men da har du trua på at ei boble igjen skal bli like stor som før på samme grunnlag som gjorde det til ei boble I utgangspunktet. Finnes det et eksempel på noe slikt tidligere, noen gang? 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (51 minutter siden):

Helt sant igjen :)

Men dette er et eksempel på anchoring bias. Det er ingenting som tilsier at man "skal tilbake" til noe nivå. Dagens nivå skal reflektere dagens informasjon. Og det jeg prøver å formidle er at selv dagens nivå som er mye lavere enn toppnivå legger opp til at Tesla må tjene så sykt med penger at det vil bli en helt unik bedriftshistorie som aldri har skjedd før. Det kan godt være det blir tilfelle, men hvorfor skal man satse på et "black swan"-event, når det meste av oppsiden allerede er tatt?

Nei det er dette med risk og reward da vet du:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Nei det er dette med risk og reward da vet du:)

Hehe, greit. Kjørt på! :)

Du svarer jo ikke på noen av de konkrete problemstillingene jeg kommer med, kun med luftige "risk og reward", "hva med FSD", "ingen av de andre klarer det samme". Og alle disse luftige tankene har du rett i. Men det er veldig ekstremt prissatt, som du ikke kommer med noen forklaringer på. Tesla er prisatt til å bli den som tar over halvparten av overskuddet i hele bilverden. Å selge best i Norge et år er ingenting i forhold til å selge 4-dobbelt av næreste konkurrent i samtlige land i hele verden(i snitt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...