Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde en flaske Amstel Pulse på verandaen i dag. Veldig lys og leskende. Ganske lite ølsmak, egentlig litt for lite.

 

Uenig, den er akkurat slk den skal være. Herlig øl! :)

 

Lite ølsmak? Tja, på en måte ja, men til den "typen" av øl den havner under så er den perfekt.

Lenke til kommentar

Hvilket øl blir servert på pubbene i Bergen? Er det Hansa?

 

Guinness vet jeg ikke hva jeg skal si om. Skjønner hvorfor folk liker den, men skjønner også hvorfor folk ikke liker den. Jeg er sånn midt i mellom.

 

Hørt mye fint om Nøgne Ø, så skal kanskje teste Imperial Stout som de selger på polet. Den er 9% så det kan bli interessant! :p Eller har dere noen andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Hvilket øl blir servert på pubbene i Bergen? Er det Hansa?

 

Det varierer litt hvor du går. Enkelte steder er det "kun Hansa", andre steder hadde de tidligere billigere merker, og dermed var ølprisen billigere. Går du på Henrik's Øl og Vinstove finner du Nøgne Ø og mange flere.

 

Finnegans hadde bl.a. Stella ARtois på kran sist jeg var der, men det var da i påsken. Det ble faktisk ingen byturer på meg de tre ukene jeg var i Bergen nå nettopp.

 

Men, jeg fikk testet Urquellen jeg snakket om, en direkte sammenligning.

 

post-29517-1249932562_thumb.jpg

 

For å gjøre dette så rett som mulig, også i forhold til hvordan jeg har smakt på ting tidligere, lot jeg ølet ligge i samme kjøleskap i tre dager. JEg er fullstendig klar over at øl skal nytes "kjellerkaldt", men i dette været var det ønskelig med så "kaldt som mulig", altså kjøleskapskaldt. Ølglassene jeg brukte har broderen lurt med seg når han byvandret som verst, for ca 5 år siden. Disse glassene har blitt vasket sammen med fett, så vel som alene. Jeg regner med at siden dette har utspilt seg over nevnte 5-årsperiode, så er de, for denne testens utfall, like.

 

DVD-spilleren var ladet med Ren & Stimpy. Etter å ha tatt et par prøveslurker av begge ølglassene, spiste jeg blåmuggost og kjeks inniblant også. Dette for å se hvordan dette påvirket min opplevelse av ølsmaken.

 

Konklusjonene ble i korte trekk at Urquell på flaske hadde en anelse mer surhet over seg enn boksvarianten. For best mulig bitteropplevelse var boksen fin, men i sommervarmen gav den lille ekstra surheten fra flasken opplevelsen et siste puff. Et interessant aspekt var at etter å ha tatt en speltkjeks med blåmuggost fikk boksølen en viss søtlig ettersmak, mens flaskeølen ikke gav tilsvarende opplevelse. Jeg antar at dette kan ha noe med at ølet har fått reagert litt med ølboksen (selv om den i utgangspunktet ikke skal være reaktiv), og at det har blitt felt ut aluminum eller noe, og dette igjen påvirket oppplevelsen.

 

Jeg må si at for optimal sommeropplevelse anbefaler jeg flaskevarianten, men når det nærmer seg vinteren kan kanskje boksen foretrekkes. Om jeg skulle snuble over Urquell på flaske og boks her oppe i nord, kan det bli aktuelt med et forsøk der den har blitt nydt kjellerkaldt. Jeg må bare få fatt på en kjeller som faktisk ER kjellerkald.

 

Edit: det kan også nevnes at det virker som skummet på boksvarianten var en anelse mer "fluffy" enn det jeg fikk av flaskevarianten...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Hørt mye fint om Nøgne Ø, så skal kanskje teste Imperial Stout som de selger på polet. Den er 9% så det kan bli interessant! :p Eller har dere noen andre anbefalinger?

Mine favoritter er "Pale Ale" og "Amber Ale", men nå er det lenge siden jeg har vært å sett over utvalget, så kanksje det har kommet en ny favoritt ?

 

Husker da de feiret sitt hundrede brygg og laget en jubileumsøl. Tror den lå oppe på 10% eller noe, men smaken var så kraftig at det ikke merktes.

 

Ellers er det bare å glede seg til nærmere jul, og håpe at de kommer med "Underlig Jul" og "God jul" i år også. Spesiellt førstnevnte er skikkelig underlig, men veldig god :)

 

Lurer faktisk på om jeg har noen av de stående hjemme :hmm:

 

Har prøvd en Nøgne Ø, men jeg husker ikke hvilken det var.

 

Smakte nesten svidd, så må innrømme jeg ikke likte den i det hele tatt. Kanskje noen kan hjelp meg å huske hvilken det var?

Kan det ha vært den "Dark Horizon" du prøvde deg på ? Så ut som kraftige saker :ohmy:

 

Edit: Klikk dere inn på sidene til Nøgne Ø og les litt om de forskjellige

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Hørt mye fint om Nøgne Ø, så skal kanskje teste Imperial Stout som de selger på polet. Den er 9% så det kan bli interessant! :p Eller har dere noen andre anbefalinger?

 

Du bør virkelig teste Nøgne Øs imperial stout! Den anbefales på det varmeste. Hvis du liker stout/imperials så bør du også teste Raasteds imperial stout og Samuel Smith imperial stout. Jeg vil ikke anbefale å kjøre de tre rett etter hverandre, for da kan du risikere å bli overraskende full på tre flasker øl. ^^

 

 

Har prøvd en Nøgne Ø, men jeg husker ikke hvilken det var.

 

Smakte nesten svidd, så må innrømme jeg ikke likte den i det hele tatt. Kanskje noen kan hjelp meg å huske hvilken det var?

 

Sannsynligvis imperial stout.

Lenke til kommentar
post-29517-1249932562_thumb.jpg

 

Utrolig stor head på den ene da? En forutsetning for en slik test er vel at de sjenkes likt og korrekt.

 

 

Da har jeg forøvrig kommet hjem fra en strålende tur i Praha, og mange gode øl-opplevelser ^^

Foruten førsteklasses Urquell og Budvar, fikk jeg også smakt en del meget gode øl-sorter jeg ikke har smakt før.

 

For å nevne noen: Velvet (min nye personlige favoritt), Kozel Dark, U Fleku og Svijany

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Utrolig stor head på den ene da? En forutsetning for en slik test er vel at de sjenkes likt og korrekt.

 

Jah. Jeg skjenket dem likt, men jeg skjenket først glassflasken. Når den var ferdig skjenket begynte jeg på boksen. Midtveis i skjenkingen av boksen måtte jeg vente, da, som du ser, skumtoppen ble litt stor. Det var da jeg tok bildet.

 

Når jeg skjenket disse ølene la jeg ikke glasset på skrå, men skjenket glasset perpendikulært med flasken/boksen. Regner med at det var en god forskjell på Urquellen du fikk i Tsjekkia og den du får i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...