Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har anbefalinger til god øl som kan nytes i romjula? Er selv fullstendig amatør men som har begynt å sette pris på det å kunne nyte en god øl.

 

Har temmelig smal erfaring, har gått igjennom følgende:

 

- Aas Fatøl

- Ass Pilsner

- Hansa IPA

- Hansa Pilsner Lite

- Frydenlund Pale Ale

- Nøgne Global Pale Ale

- Nøgne Imperial Indian Pale Ale

- Hansa Julebrygg

 

 

Personlig så må jeg si at Aas Fatøl, Aas Pilsner og Hansa Pilsner Lite ble fryktelig mye av det samme. Kan ikke si jeg satt noe mer eller mindre pris på noen av disse. Syntes disse fungerer til "hverdags" når man har lyst på en øl, men intet mer. Blir litt kjedelig.

 

Hansa Julebrygg falt egentlig ikke noe særlig i smak, er jo ingen smakkjenner eller dreven øldrikker men syntes ikke smaktilsetningen slo så veldig positivt ut. Tar heller Fatøl / Pilsner / Lite fremfor denne og syntes den ble veldig mettede. Det holdt lenge med ett glass.

 

Hansa IPA er så langt min favoritt, syntes den har en veldig god og fyldig smak. Smaker rett og slett veldig godt og er noe jeg kan sette veldig stor pris på å nyte utover kvelden. Langt mer og bedre smak sammenlignet med fatøl / pilsner / lite og i motsetning til Julebrygg så syntes jeg den ekstra smaken er av god karakter.

 

Nøgne Imperial Indian Pale Ale som jeg ble anbefalt på bakgrunn av at Hansa IPA falt så godt i smak fungerte ikke i det hele tatt. Helt åpenbart at smaksløkene mine ikke er klar for såpass sterk smak enda. Ble alt, alt for sterk på smak.

 

Frydenlund Pale Ale og Nøgne Pale Ale ble to sider av samme sak for meg, begge har en god smak som jeg liker godt.

 

 

 

Hva vil folk anbefale meg å prøve i romjula basert på dette? Noen andre typer jeg burde prøve ut? Noen merker og utgaver dere vil anbefale?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tar du en tur på polet, så kan det hende at både Ægir IPA og Sierra Nevada Pale Ale kan falle i smak. Ganske "lette" i forhold til Nøgne Ø sin IPA synes nå jeg og en fin inngang. I tillegg til de du har nevnt av butikkøl synes jeg Haandbryggeriet Pale Ale (orange etikett) også er god.

Enig med Notis, Ægir bøyla blond Ale er vel ikke å få tak i mer, men den er god, Ægir rallar amber Ale er også bra men de er litt dyre for butikkøl da...

Lenke til kommentar

 

Nøgne Imperial Indian Pale Ale som jeg ble anbefalt på bakgrunn av at Hansa IPA falt så godt i smak fungerte ikke i det hele tatt. Helt åpenbart at smaksløkene mine ikke er klar for såpass sterk smak enda. Ble alt, alt for sterk på smak.

 

Frydenlund Pale Ale og Nøgne Pale Ale ble to sider av samme sak for meg, begge har en god smak som jeg liker godt.

 

Hva vil folk anbefale meg å prøve i romjula basert på dette? Noen andre typer jeg burde prøve ut? Noen merker og utgaver dere vil anbefale?

 

Vet ikke helt hva du mener med Nøgne Ø Imperial India Pale Ale. Muligens #500. IIPA/DIPA er uanset litt i tøffeste laget for en som har begynt å utforske ølverden. Nøgne Ø IPA er også temmelig kompromiøs, men burde være innenfor. Ægir IPA er egentlig den som er lettest tilgjengelig, men husk uansett at godt humlet IPA ikke er noe en drikker i samme mengder sop pils eller pale ale.

 

Mitt generelle råd er å finne en ølblogger, eller et par, med omtrent din smak og bruke denne (eller disse) som innspill, men ikke som fasit.

 

Lucky Jack og Hoppy Joe, som er nevnt, bør absolutt prøves. Ta gjerne med Johnny Low også.

I tillegg bør du sjekke ut tilsvarende øl fra lokale bryggerier.

 

Anbefaler at du også prøver litt andre typer. F.eks. Nøgne Ø Porter.

Lenke til kommentar

Alt må ikke være "jule-" bare fordi det er jul.

 

Når man har smakt den og det er perfekt til ribba, så gjör det ikke noe at det står jul på flaska.

 

Dersom man liker bitterhet til sötlig sprö svineribbe med fett så ok. Men for meg så har jeg blitt så glad i söte og krydrede mörke lager som er juleöl og öl som ligner dette.

 

En fet pepret fårikål derimot passer perfekt til Ipa synes jeg, men det er en helt annen smak.

Lenke til kommentar

 

 

Alt må ikke være "jule-" bare fordi det er jul.

Når man har smakt den og det er perfekt til ribba, så gjör det ikke noe at det står jul på flaska.

 

Hvorfor antar du at jeg snakker om deg?

 

Det trenger ikke være en "jule-IPA". Jeg skal drikke IPA til julematen.

 

 

 

Synes Winter IPAen jeg smakte var fortreffelig.. fra Sigtuna. Men det MÅ ikke stå jul på flaska nei. Det er en fri verden, og for folk som ikke liker juleöl så kan man sef drikke sånn IPA som man gjör hele resten av året til jul også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...