Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemmebrygg. Har 110 halvlitere med hjemmebrygg av diverse slag stående. Juleøl (brown ale med nellik og appelsinskall), 1 citrus-aktig Pale Ale, 1 fryktelig god IPA, en dobbel IPA (testa første i dag, den var god) og en stout med chili og anis-smak. Sistnevnte blir nok ikke å drikke før i februar/mars.

 

Kjekt å ha litt øl til julen. Har selv ca. 80 halvlitere hjemmebrygg tilnærmet klare nå før julestria tar oss.

 

- Akers Advents-porter. En amerikansk porter, med Pilgrim og Challenger Humle, tilsatt et lite snev av ingefær. Ble litt for bitter. Er nok 45 IBU, men burde vært i underkant av 40. Dog ganske god. Gjæret med amerikansk ale-gjær 6%.

- Akers Xania-pilsner. Brygget som en Bohem-pilsner med Pilsner-malt og en ordinær blanding av Magnum og Saaz. Tilsatt litt Nelson Sauvin ved 10min og 3min for et litt friskere og fruktigere preg. Gjæret med tysk lager-gjær. IBU: 40, ABV: 4,5%.

- Akers Polar-IPA. En hveteøl/IPA-hybrid. Brygget med 70/30 pale/hvete-malt. Bitterhumlet med Polaris, smaks- og aromahumlet med en kombo av Polaris og Simcoe. Tørrhumlet med Polaris. Gjæret med belgisk ale-gjær. IBU: 45. ABV: 5,5%.

- Akers Juleøl. En mørkebrun, fyldig ale, tilsatt litt kakaopulver og honning. Ble brygget mest fordi jeg ble litt misfornøyd med Advents-porteren, som egentlig skulle være årets juleøl. Denne er litt mer balansert og julete. En winter warmer. Gjæret med engelsk ale-gjær. IBU: 25, ABV: 5,5%.

 

I morgen skal jeg mest sannsynlig brygge en fruktig og lys IPA. Har Citra, Cascade og Nelson Sauvin, som jeg tenker å bruke. Blir late hopped og hinnsides tørrhumlet. Tenker vi sikter oss inn på 70 IBU og 7%.

Endret av Andreasfe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Plusser er gitt. Dette var en fryd å lese.

Jeg nevnte til en venn i kveld, at jeg som (åpen) ateist, er det veldig komisk å drikke øl brygget i ei kloster. Rochefortene (i flertall, to flasker) var fantastiske etter middagen. Også er vi så strenge på å kaste mat her i huset at all lørdagspastaen blei spist opp. Parmesan attåt selvfølgelig. Ingen dråpe blei etterlatt heller. Sånn er det.

Lenke til kommentar

Ble bare en pils og en blended Black label walker på Fredag.

 

Ikveld derimot fikk jeg smakt Mikellers Santas little helper, og det var ikke en stout.

 

Mer å regne som en jule-ale med krydder og candisukker, den var meget god, og jeg skal sikre meg minst to flasker til utenom den jeg har til jul, sånn at lillesøster også kan få smakt....

Lenke til kommentar

 

Hjemmebrygg. Har 110 halvlitere med hjemmebrygg av diverse slag stående. Juleøl (brown ale med nellik og appelsinskall), 1 citrus-aktig Pale Ale, 1 fryktelig god IPA, en dobbel IPA (testa første i dag, den var god) og en stout med chili og anis-smak. Sistnevnte blir nok ikke å drikke før i februar/mars.

 

Kjekt å ha litt øl til julen. Har selv ca. 80 halvlitere hjemmebrygg tilnærmet klare nå før julestria tar oss.

 

- Akers Advents-porter. En amerikansk porter, med Pilgrim og Challenger Humle, tilsatt et lite snev av ingefær. Ble litt for bitter. Er nok 45 IBU, men burde vært i underkant av 40. Dog ganske god. Gjæret med amerikansk ale-gjær 6%.

- Akers Xania-pilsner. Brygget som en Bohem-pilsner med Pilsner-malt og en ordinær blanding av Magnum og Saaz. Tilsatt litt Nelson Sauvin ved 10min og 3min for et litt friskere og fruktigere preg. Gjæret med tysk lager-gjær. IBU: 40, ABV: 4,5%.

- Akers Polar-IPA. En hveteøl/IPA-hybrid. Brygget med 70/30 pale/hvete-malt. Bitterhumlet med Polaris, smaks- og aromahumlet med en kombo av Polaris og Simcoe. Tørrhumlet med Polaris. Gjæret med belgisk ale-gjær. IBU: 45. ABV: 5,5%.

- Akers Juleøl. En mørkebrun, fyldig ale, tilsatt litt kakaopulver og honning. Ble brygget mest fordi jeg ble litt misfornøyd med Advents-porteren, som egentlig skulle være årets juleøl. Denne er litt mer balansert og julete. En winter warmer. Gjæret med engelsk ale-gjær. IBU: 25, ABV: 5,5%.

 

I morgen skal jeg mest sannsynlig brygge en fruktig og lys IPA. Har Citra, Cascade og Nelson Sauvin, som jeg tenker å bruke. Blir late hopped og hinnsides tørrhumlet. Tenker vi sikter oss inn på 70 IBU og 7%.

 

 

Ah, dette høres nydelig ut. Hvilke humletyper går det mest av hos deg? Jeg er stor fan av de veldig normale Cascade og Galaxy. Har du noen gode tips på glemte humletyper til en IPA, feks?

Lenke til kommentar

Ble bare en pils og en blended Black label walker på Fredag.

 

Ikveld derimot fikk jeg smakt Mikellers Santas little helper, og det var ikke en stout.

 

Mer å regne som en jule-ale med krydder og candisukker, den var meget god, og jeg skal sikre meg minst to flasker til utenom den jeg har til jul, sånn at lillesøster også kan få smakt....

Helper'n er en juleale ja, men mørk som en stout. Selv syns jeg lakrissmaken er noe av det mest fremtredende, men det er ikke lett å finne noe som stikker seg frem i en så balansert øl. Den smaker dog aller best når den har fått stå ett år eller to. Utrolig kjedelig at den ikke var tilgjengelig på polet her i Bergen. Men på en eller annen måte skal jeg få skaffet meg noen flasker som skal få stå til neste år. Om jeg så må reise til København eller noe. Drakk den på kran på Henrik her om dagen, og den er fabelaktig selv når den er blodfersk.

Lenke til kommentar

 

 

Ble bare en pils og en blended Black label walker på Fredag.

 

Ikveld derimot fikk jeg smakt Mikellers Santas little helper, og det var ikke en stout.

 

Mer å regne som en jule-ale med krydder og candisukker, den var meget god, og jeg skal sikre meg minst to flasker til utenom den jeg har til jul, sånn at lillesøster også kan få smakt....

Helper'n er en juleale ja, men mørk som en stout. Selv syns jeg lakrissmaken er noe av det mest fremtredende, men det er ikke lett å finne noe som stikker seg frem i en så balansert øl. Den smaker dog aller best når den har fått stå ett år eller to. Utrolig kjedelig at den ikke var tilgjengelig på polet her i Bergen. Men på en eller annen måte skal jeg få skaffet meg noen flasker som skal få stå til neste år. Om jeg så må reise til København eller noe. Drakk den på kran på Henrik her om dagen, og den er fabelaktig selv når den er blodfersk.
De har masser av den i Stømstad inne i byen. 29kr for en flaske, 9 prosent og noe...

 

Edit Bergen ja, kanskje jeg kunne sendt en ell to i post. Bor i Strømstad...

 

 

Mulig de har endret oppskrift. Den var ikke mørk men lysere brun i farge, og mildere smak enn en stout.

 

Mikeller Til: Fra: er derimot en mørk stout, kullsvart og Imperial med en juletwist.. Dvs Brunt sukker/krydder.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde to nye smaker for min del i helgen:

 

Schoukjelleren Juleøl - Anbefales varmt. Jeg savner ikke gløggsmaken og kanel og kardemomme-smaken man ofte blir servert i øl med "juleøl"-stempelet.

 

7 Fjell Vinter - Et veldig godt øl. Mørkt, kanskje kobberfarget. Søt, karamellaktig ettersmak. Lite som minnet om jul, men dette skal nok drikkes en del av i julen...

Lenke til kommentar

 

 

Snip

 

Snip

 

 

Ah, dette høres nydelig ut. Hvilke humletyper går det mest av hos deg? Jeg er stor fan av de veldig normale Cascade og Galaxy. Har du noen gode tips på glemte humletyper til en IPA, feks?

 

 

Jeg prøver en del forskjellige humletyper, men er veldig glad i Citra. En veldig god humle til single-hop'ing. Enda mer tropisk enn Cascade. Litt mer i retning av litt søtligere tropiskfrukter.

 

Nelson Sauvin bør også prøves. Syns den blir litt for skarp som bitterhumle, men som smaks- og aromahumle i litt moderate mengder er den fantastisk. Ekstremt fruktig preg.

 

Polaris er også litt morsom, Fruktig i retning av de amerikanske C-humlene, men også litt mint-preg.

 

Til en IPA faller jeg dog stadig tilbake til Citra, Cascade og Centennial. Chinook, Amarillo og Simcoe gjør seg også bra. Skal du brygge en litt tyngre Imperial IPA, så er Summit veldig fin til både bitterhet og smak. Appelsin/mandarin-preg.

 

Andre som bør testes (de 3 siste har jeg ikke testet selv, men skal snart):

Bramling Cross

Pacific Gem

Pacifica

Kohatu

Mosaic

Motueka

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der var VG sin test ute → http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/vgs-store-test-av-juleoel-2014/a/23347673/ .

Ser jeg har mye godt øl i vente...

 

Enig i at 7 Fjell vinter ale ikke smakte jul, men det er et fordømt godt øl. For meg var den en 5-er. Schouskjelleren helt i samme område..

 

Har en Lervigs Jul i skapet til i kveld. Med poltestens svakeste resultat blir nok det ingen højdare. :)

Edit:

Å gi Lervigs Jul terningkast 2 er nesten 2 prikker for mange. Hadde glemt fra fjoråret at dette er et undergjæret øl - lite skum som forsvinner raskt og kort ettersmak.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

 

 

Enig i at 7 Fjell vinter ale ikke smakte jul,

 

For å være litt ekkel og i takt med Hugos artikkel om vi kan stole på juleanmeldelsene:

 

Hva smaker det når det smaker jul?

Ribbe, surkål eller lutefisk?

Medister og fersk torsk?

Granbar og kristorn?

Hjortetakk og smult?

Grønnsåpe og marsipan?

Sylte og ribberull?

Nøtter og dadler?

Glanset papir?

Korriander og nellik?

 

 

Lenke til kommentar

Smak av jul = krydderismak av ymse for min del. Kanel, nellik, appelsin og nøtter/mandler.

Vinter har kraftig malt/humle, og ingen fremtredende kanel/nellik smak.

 

Smaken er som baken - for min del er det helt greit å omtale en smak som "julesmak" og "sommersmak". Jeg har noen forventninger til et øl som kalles juleøl, og andre forventninger til et "sommerøl". Vårøl vs høstøl, så hadde jeg nok kjøpt høstøl, og forventet en porter eller en mørk amber...

Lenke til kommentar

Smak av jul = krydderismak av ymse for min del. Kanel, nellik, appelsin og nøtter/mandler.

Vinter har kraftig malt/humle, og ingen fremtredende kanel/nellik smak.

 

Smaken er som baken - for min del er det helt greit å omtale en smak som "julesmak" og "sommersmak". Jeg har noen forventninger til et øl som kalles juleøl, og andre forventninger til et "sommerøl". Vårøl vs høstøl, så hadde jeg nok kjøpt høstøl, og forventet en porter eller en mørk amber...

Det snodige er at ingen av de tradisjonelle norske juleølene (stort sett dobbeltbokk-ish) ikke har noe av dette. Dermed er det maltsødme mange nordmenn forbinder med juleøl.

Her skal selvsagt Renhetsloven ha sin del av skylden.

Lenke til kommentar

Anbefalinger København og Amsterdam.

 

Har vært på et par turer den siste måneden, i henholdsvis København og Amsterdam, har noen anbefalinger i disse byene, hvis noen har planlagt en førjulstur!

 

København

 

-Mikkeller Bar

Vestergate

20 på tapp, noen få på flaske. Stort sett Mikkeller, men også gjestebrygg på rullering. Boon/To øl/Beavertown osv.

Den mest selvskrevne på lista, sjarmerende plass litt gjemt ned i en kjeller. Lyst og fint. Stilig plass, og nydelig øl i både store og små glass.

 

-Fermentoren

Halmtorvet

20 på tapp. Over 100 flasker. Bla. Westvleteren

Mitt favorittsted i københavn etter å ha besøkt 10-11 høyt ratede og omtalte plasser. Også i en kjeller, mørkere og brunere enn Mikkeller. Veldig koselig plass med meget bra personale. Mye forskjellig øl fra mange nasjoner på tapp. Enda hyggeligere priser enn de andre plassene.

 

-Taphouse

Lavendelstræde

61 på tapp (!!!)

Passer fint om man er større grupper som reiser, større og mindre koselig en tidligere nevnte, men absolutt et stilig sted. 61 på tapp må sies å være et godt utvalg, og når det i tillegg byttes ut 5-6 i løpet av en kveld skal det godt gjøres å komme igjennom selv på en weekend med smaksglass.

 

-Ølbutikken

Istedgate

Knøttliten butikk med godt utvalg av øl. Kjøpte endel Mikkeller og Cantillion her.

 

Nå er ikke dette et matforum, men føler at Madklubben Steak må nevnes. Vanvittig bra mat til en billig penge. Ølutvalget begrenser seg til Brooklyn Brewery.

 

Neste gang skal Mikkeller & Friends i Stefansgate med tilhørende bottleshop sjekkes ut, 40 på tapp i puben og 200 flasker i shopen.

 

Amsterdam

 

Cafe Gollem

Ramsteeg

14 på tapp og i overkant av 200 flasker. Best utvalg på belgisk øl i Nederland?

Mitt desiderte favorittsted for øl noensinne. Brunt, med vaklende furubord og eim av alkohol når du trer inn. Utrolig koselig plass å sitte. Må oppleves!!

 

D'Arendsnest

Herengracht

30 på tapp og rundt 100 på flaske. KUN Nederlandsk øl!!

Stilig og klassisk Proeflokaal (smakerom).

 

Beer Temple

Nieuwezijds Voorburgwal

30 på tapp, stort utvalg på flaske.

I utgangspunktet en amerikansk ølpub. Utrolig utvalg i amerikansk mikrobryggeriøl. Men også mye annet. Hadde hatt Tap-takeover med kun Nøgne Ø for noen uker før jeg var der. Litt artig!

 

De Bierkoning

Paleisstraat

En bottleshop med 1300++ på flaske. Også glass, kasser og annet snacks.

Himmelen hvis du er over middels glad i øl. Må oppleves.

 

Toll og sånt

Jeg fortoller alltid øl når jeg er ute å reiser, enkelt og greit fordi det er så billig å fortolle og at jeg som regel har kjøpt så mye morsomt øl at det ikke er verdt å ta sjansen på å miste den. Nye regler for toll gjør at dersom man ikke kjøper brennevin, vin eller tobakk kan man kjøpe 19,6 flasker 0,33 og allikevel være innenfor.

Etter dette koster det 10 kr. pr halve liter øl, fortolles enkelt og kjapt på maskinen i bagasjehallen. Betaler med kort.

 

Øl i bagasjen

De siste gangene jeg har reist har jeg hatt med bobleplast (10 kr for rull på biltema) og teip. Går fint 20 flasker i kofferten i tillegg til klær for en weekendtur både vektmessig og plassmessig. Det skal også svært mye til for at det knuser, selv i en mykere koffertvariant.

 

Et siste tips hvis du er på reisefot er å gjøre litt research før du reiser i forhold til plasser du vil besøke. Jeg lagrer alltid 10-12 barer/butikker i Google Maps på telefonen. Selv om jeg egentlig ikke har planer om å besøke mer enn 4-5. Dette gjør at jeg alltid har en i nærheten dersom reisefølge vil shoppe mer enn meg (noe som hender) eller dersom reisefølget eller jeg blir akutt tørste.

Endret av rodfjell
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...