Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener en svenske og en nordmann.

nei det er en trend. de liker forskjellige öl enn normenn. De foretrekker feks Oppigårds som er deres nasjonalstolthet, litt som vår Nögne. Elecric Nurse liker de lite. dette er mer norsklignende öl. Bare et inntrykk jeg har fått. Jeg synes Oppigård er god, men langt unna feks fyr og flamme som du er kjent med.

Lenke til kommentar

Sitat:

 

Norsk öl? Det som är slående med detta är att norska bryggerier bara kan göra porter och stout om det ska vara drickbart. Har faktiskt inte druckit en enda norskbryggd ale, saison, lager eller suröl som varit värd att lägga på minnet, och då dricker jag trots allt mellan 350-400 öl/år.

 

Sitat slutt, og så sier de at normenn og svensker har like preferanser til öl.... :)

Svensk tullpreik i det sitatet. Antall øl en super i seg har ingen direkte forbindelse med kunnskap om forskjellige typer øl. Jeg velger å tro at dette er en særing og en av få.

Norske bryggerier har jevnt over stått for bedre kvalit enn de svenske (det er ikke nødvendigvis sannheten når så mange nye kommer til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du mener en svenske og en nordmann.

nei det er en trend. de liker forskjellige öl enn normenn.
Hvis du sammenligner salgstall på systembolaget og Vinmonopolet, ser du at salget av omtrent alle kategorier er forskjellig i Norge og Sveriger, nordmenn drikker vin fra Europa og Cognac mens svensker drikker vin fra resten av verden og whisky*, litt grovt sagt, så det er ingen grunn til å tro at det ikke er forskjellige smakspreferanser når det gjelder øl også.

 

Når det er sagt, skulle jeg gjerne ha visst hvilke norske øl han har smakt. De beste norske bryggeriene selges i bare veldig liten grad på systembolaget..

 

 

*Kilde på dette er hhv. Vinmonopolet.no og systembolaget.se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du mener en svenske og en nordmann.

nei det er en trend. de liker forskjellige öl enn normenn.
Hvis du sammenligner salgstall på systembolaget og Vinmonopolet, ser du at salget av omtrent alle kategorier er forskjellig i Norge og Sveriger, nordmenn drikker vin fra Europa og Cognac mens svensker drikker vin fra resten av verden og whisky*, litt grovt sagt, så det er ingen grunn til å tro at det ikke er forskjellige smakspreferanser når det gjelder øl også.

 

Når det er sagt, skulle jeg gjerne ha visst hvilke norske øl han har smakt. De beste norske bryggeriene selges i bare veldig liten grad på systembolaget..

 

 

*Kilde på dette er hhv. Vinmonopolet.no og systembolaget.se.

 

 

Så voldsomme forskjellen er det ikke på vin. Det bøttes vin fra 3 litere og fordelingen ser som dette:

 

Italien

Sydafrika

Frankrike

Spanien

Australien

Chile

USA

Argentina

Tyskland

Portugal

 

Italia

Frankrike

Spania

Tyskland

Chile

Australia

USA

Portugal

Argentina

Sør-Afrika

 

Forskjellene kan like gjerne ligge i pris og hva importørene tilbyr som forskjell i smaken.

Når det gjelder cognac er vi nordmenn som kjent noen særinger.

 

Glem ikke at svenskene ligger etter oss i ølrevolusjonen og at Systembolagets totalansvar for øl klart påvirker forbruksbildet.

Endret av StoreMyen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Pilsner Urqell må alle smake, den originale pilsen....

Jeg har forsökt å ta til meg det jeg fikk foreslått av svenskene.

 

Har allerede fått flaskene jeg har bestilt, det var jo sykt fort. En Twisted Twin Dipa, og en Mangofeber Dipa samt tre flasker Nebuchadnessar Imperial IPA.

 

En Neb skal smakes og to skal jeg dele med sösteren min på bursdagen hennes, har et par Nögne IPA også da som jeg skal ha med.. De andre blir også med til lillesöster..

 

 

Det hadde jo bare värt å sjekket Ratebeer da på hva svenskeöl som er bra, men det vet jeg jo endelig nå da.

 

 

Svenskene liker mildere IPA, de norske IPA og Dipa synes de er sitat SPRETIGA, det betyr oversatt for ville i smak eller noe sånt.

 

Men mange som liker Vestkyst og Nögne IPA også da, men flertallet liker mildere öl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå er det sef folk som mener at Fyr og flamme har lite humlesmak også da....

 

Det forstår jeg ikke? Må ha värt en batchfeil eller noe, men hver eneste jeg har kjöpt i Norge har värt gull.

 

Må litt blindsmaking til tror jeg..

 

Haandbryggeriet Fyr og flamme VS Oppigårds Thurbo Dipa

 

Nasjonenes Ölkamp... :)

 

 

 

Hva synes dere om amerikanske Sierra Torpedo extra IPA?

 

Jeg synes den var helt dau, og svak på smak, mulig den var stått for lenge i hyllene.

Dette er en annen öl som svenskene hyller.

 

Dersom jeg skal velge noen amerikanere fra systemet så blir det heller Brooklyn IPA, Napa Smith organic IPA, og Yeti Imperial Stout.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Omnipollo Nebuchadnessar var sykt god, måtte smake en flaske. Skal som sagt servere for söster.

 

Dette er en öl man trygt kan velge fra Systemet, men du må vite hva du ser etter, for anonym flaske. Dette er en öl som är när den norske stilen, pluss-minus.

 

Ser ut som en sebra, svart hvite snirklende striper, eller som svenskene kaller det en Jänkare på syre, altså et amerikansk(yankee) flagg på drugs..

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1231

 

All info står med liten skrift, og bare vet hjelp av Ratebeer eller forum vet du hva det er for noe. De kaller dette en Imperial IPA 8,5% 330 flaske, kun 30 svenske daler.

 

Balansert smak, med lang lengde og finish, god syre, tydelig appelsinsmak som sitter. Uklar guloransje farge, litt sedimenter, dog lite skum.

 

En ny favoritt av ölene på Systemet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Med tiden har det blitt lite å hente av nytt/uprøvd øl i Norge. All ære rettes derfor til Systembolaget.

 

Jeg er svært glad i IPA, APA og Amber ales. Ved å filtrere på "tydlig beska" har jeg derfor kunnet finne mange gode øl etter min gane. Med kvote på 6,5l betyr det 15-19 flasker, avhengig av størrelse. Jeg kjører gladelig til Strømstad en gang i måneden for å få tak i øl som Vinmonopolet ikke tilbyr. Får jo da anledning til å handle litt andre ting også.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg må ha fått en gammel en da. Må si ifra st endel av ølene i Strømstad er gått ut på dato. Bla Napa Smith Westcoast IPA.

 

Absolutt ikke bra for IPA, som er ferskvare. Diskusjonen går egentlig på om den er best tappedag eller etter 14 dager. Alle er enige om at deretter går det nedover. Ikke det at det blir dårlig øl, men det blir absolutt ikke det samme ølet. Enkelt beskrevet blir det mer barely wine enn IPA etter mer tid som går.

 

Torpedo er nevnt. De som liker den bør vurder å smake Ulriken, fra mine gode venner på 7 Fjell, når denne kommer på polet om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Om formen tillater det så blir det ølsmaking imorgen, prøve å se om vi smaker forskjeller i kvalitet på Nøgne Ø IPA og Oppigårds Thurbo DIPA, det norske er klart fyldigste, men så var det humlepreg også da. Min søster og jeg, så da får vi iaf to karakterer. Har med en drøss andre svenske bestilte øl også. Omnipollo DIPA, Dugge PA, Oppigårds India tribute, Mango feber DIPA, African Pale Ale bla disse skryter svenskene av...

Lenke til kommentar

Ble ikke noe ølsmaking for formen var enda ikke helt der i går, men idag har jeg smakt to svensker. Dugge Pale Ale og African Pale Ale.

 

Dugge var god, ikke helt på nivå med nøgne Pale Ale og HB Pale Ale. Men absolutt godt kjøp.

 

African Pale Ale var enormt bitter og fruktig og når opp til de norske Pale Ale som er nevnt. Egentlig er det en IPA da, med Afrika istedenfor India ordspill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...