Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går an å drikke riktig øl til maten selv om man liker juleøl. Hva er juleøl?

Nå er det jo tvert imot du som er nazi.

 

Det er ikke noe som heter riktig öl. Fordi vi er individer med forskjellige preferanser til både mat og öl.

 

Juleöl er tradisjonell mörk lager, noen ganger krydret. Det er det vi alltid har drukket til maten, för i riktig gammel tid var det vel mer Jule-ale, men absolutt ikke noe IPA.

 

Jeg er enig i at IPA kan passe til ribbemiddag, kanskje spesielt for deg.

 

 

Men jeg er tradisjonell og drikker ikke IPA til ribba. Vil ikke ha den smaken inärheten av julematen. Men elsker IPA til annen mat, som ikke er så söt i smak som ribbe.

 

 

Riktig öl? For noe tull..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det går an å drikke riktig øl til maten selv om man liker juleøl. Hva er juleøl?

 

Fritt etter Gahr Smith-Gahrsen, hjemmebryggerlegende, vandrende leksikon, forfatter og bryggerisjef på 7 Fjell.

"Juleøl er øl som brygges til jul"

 

(Underforstått: Dette er ingen spesiell stil)

Endret av StoreMyen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan fint drikke rödt til fet fisk, kommer an på tilbehör også...

Kan drikke rødt til mager fisk og, men jeg tror poenget han prøver å gjøre er at det er ikke naturligvis et automatisk førstevalg? Forøvrig er IPA helt i tråd med hva folk anbefaler til mange av de typiske julerettene som serveres rundt i landet, så jeg skjønner ikke helt hva det er du krangler for?
Lenke til kommentar

Jeg krangler for faen fordi Lycan mener at man MÅ velge IPA til julemat. Jeg sier ikke at det ikke kan funke for andre, men for faen ikke pröv å fortelle meg hva JEG skal velge til maten.

 

IPA passer bedre til pinnekjött.... Men ribbe er også veldig söt, samt tilbehör.

 

Litt merkelig at den förste posten din i denne tråden som jeg kan se er en stötte til Lycan da...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg krangler for faen fordi Lycan mener at man MÅ velge IPA til julemat. Jeg sier ikke at det ikke kan funke for andre, men for faen ikke pröv å fortelle meg hva JEG skal velge til maten.

 

IPA passer bedre til pinnekjött.... Men ribbe er også veldig söt, samt tilbehör.

Jeg skjønner seriøst ikke hva du mener. Bladde noen sider tilbake, og har ikke på noe tidspunkt sett Lyc legge seg opp i at man MÅ drikke IPA? Nærmeste er vel kommentaren hans om at om du skal drikke IPA trenger det ikke være en jule-IPA. Er forøvrig helt enig. Er ølet brygget til/drukket til jul er det et juleøl. Trenger ikke være nisser og snøflak på etiketten (men det er ikke noe galt med det heller). Holder du på med Ex.Phil. og sånne argumentasjonstrær der en setning må skrives ut med implikasjoner og tolkninger for å klarifiseres for at du skal være "villig" i rollen din til å forstå den?
Lenke til kommentar

 

Jeg krangler for faen fordi Lycan mener at man MÅ velge IPA til julemat. Jeg sier ikke at det ikke kan funke for andre, men for faen ikke pröv å fortelle meg hva JEG skal velge til maten.

 

IPA passer bedre til pinnekjött.... Men ribbe er også veldig söt, samt tilbehör.

Jeg skjønner seriøst ikke hva du mener. Bladde noen sider tilbake, og har ikke på noe tidspunkt sett Lyc legge seg opp i at man MÅ drikke IPA? Nærmeste er vel kommentaren hans om at om du skal drikke IPA trenger det ikke være en jule-IPA. Er forøvrig helt enig. Er ølet brygget til/drukket til jul er det et juleøl. Trenger ikke være nisser og snøflak på etiketten (men det er ikke noe galt med det heller). Holder du på med Ex.Phil. og sånne argumentasjonstrær der en setning må skrives ut med implikasjoner og tolkninger for å klarifiseres for at du skal være "villig" i rollen din til å forstå den?

 

Du er sikkert ny på ölforumet da, det er tradisjon at Lycan ivrer mot juleöl og for IPA til julematen forstår du. Men han driver å legger seg oppi hva andre velger til maten også.

 

Jeg kunne aldri drukket IPA til julematen, ikke engang jule-IPA, jeg bare nevte Sigtuna Winter IPA fordi jeg synes den var god. Det var ikke i kontekst til at Lycan måtte drikke juleöl til ribba si.

 

Nå er vi offtopic så det holder, det var Lycan som begynte å slenge med leppa...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du er sikkert ny på ölforumet da, det er tradisjon at Lycan ivrer mot juleöl og for IPA til julematen forstår du. Men han driver å legger seg oppi hva andre velger til maten også.

Da har jeg en utfordring til deg: finn gjerne en post hvor jeg ivrer mot juleøl.

 

Jeg kunne aldri drukket IPA til julematen, ikke engang jule-IPA, jeg bare nevte Sigtuna Winter IPA fordi jeg synes den var god.

Ok.

 

Nå er vi offtopic så det holder, det var Lycan som begynte å slenge med leppa...

^ Tilpass utfordring over.
Lenke til kommentar

 

Du er sikkert ny på ölforumet da, det er tradisjon at Lycan ivrer mot juleöl og for IPA til julematen forstår du. Men han driver å legger seg oppi hva andre velger til maten også.

Da har jeg en utfordring til deg: finn gjerne en post hvor jeg ivrer mot juleøl.

 

Jeg kunne aldri drukket IPA til julematen, ikke engang jule-IPA, jeg bare nevte Sigtuna Winter IPA fordi jeg synes den var god.

Ok.

 

Nå er vi offtopic så det holder, det var Lycan som begynte å slenge med leppa...

^ Tilpass utfordring over.

 

 

Nesten hver jul, og diskusjonene våre blir av andre kalt BITCHING, og det synes jeg passer bra.

 

I konteksten så sier du at juleöl ikke passer til ribbe, jeg vet og respekterer at flere av dere velger IPA også til julematen, og ribbe har mye fett. Så det er ikke feil, men som för har jeg påpekt at det til forskjell fra lam etc er mye mer södme i ribbemiddag, svor etc.....

 

Jeg har smakt, testet og prövd og har funnet en öl som heter Klitnisse, og det er et fortreffelig öl til maten.

 

Hvilken öl har så du valgt da Lycan?

Lenke til kommentar

 

Hvilken öl har så du valgt da Lycan?

Til ribbe? Fyr & Flamme. Kjøpte HB Pale Ale til de eldre - etter tips herfra. Litt mindre intens, tenker den passer fint til de. Har backup i NØ wit.

 

 

Da må jeg jo slå et slag for denne youtube linken, siden the season is here...

 

Fyr og flamme er en knallgod öl forresten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nøgne Øs Underlig Jul som digestif nå. Ukonvensjonelt, men ikke tilfeldig. Har igjen God Jul og Special Holiday Ale. Blir bra.

 

Når vi er inne på gjengangere, så hadde jeg inne Nøgne Øs imperial stout igjen. Et av de beste ølene på markedet.

 

Er i godt humør og jeg kommer ikke til å modere noe av snakket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...