Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å arrangere min første juleølsmaking på lørdag!

 

Blir 10 stk poløl: (endringer kan forekomme)

Tomasmesse

st.bernadus
delirium chr
kinn solsnu
Nøgne Ø underlig
nøgne Ø god jul
haand bestefar
Aas vellagret
lervigs jul
berentsens jule avec

Forslag til rekkefølge? Tenker i utgangspunktet alkoholstyrke lav til høy, noen innvendinger?

 

Hva serverer jeg til? Julenøtter og pepperkaker?

Lenke til kommentar

Tenkte å arrangere min første juleølsmaking på lørdag!

 

Blir 10 stk poløl: (endringer kan forekomme)

Tomasmesse

st.bernadus

delirium chr

kinn solsnu

Nøgne Ø underlig

nøgne Ø god jul

haand bestefar

Aas vellagret

lervigs jul

berentsens jule avec

 

Forslag til rekkefølge? Tenker i utgangspunktet alkoholstyrke lav til høy, noen innvendinger?

 

Hva serverer jeg til? Julenøtter og pepperkaker?

Rekkefølge på så smaksterke øl er vanskelig, spesielt når det er en stund siden enkelte av dem er smakt, men jeg prøver.

 

Kinn Solsnu
Aas Vellagret
Lervigs Jul
St.Bernadus
Delirium Chr
Berentsens Jule Avec
Haand Bestefar
Tomasmesse
Nøgne Ø God Jul
Nøgne Ø Underlig

 

Vil anta at det her er rom for forbedringer, revolusjon derimot . . .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Charlies i København er også verdt å få med seg, men ikke veldig spennende om en er hop-head, ettersom de kjører de meste fra cask og dermed er temmelig britiske i stilen.

Charlies ligger i en sidegate til "Strøget".

 

Et Google-kart er en grei løsning for å få oversikt og Ratebeers Places er et godt utgangspunkt her, men ha i bakhodet at det ikke er datostempling på karakterene og at det er de mest nerdete som teller mest.
http://www.ratebeer.com/places/city/copenhagen/0/58/

 

Endret av StoreMyen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tusen takk for innspill StoreMyen!
Ble noen endringer, så basert på din liste som da blir sånn:
Aas Vellagret Juleøl 9%
St.Bernadus Christmas Ale 10%
Delirium Christmas 10%
Berentsens Jule Avec 9%
Kinn Tomasmesse 10,5%
Nøgne Ø God Jul 8,5%

Nøgne Ø Underlig Jul 6,5%

 

Hvordan ville du plassert inn disse?

Ugly Duck Hoppy Christmas 5,9%

Gouden Carolus Christmas 10,5%

N´Ice Chouffe 10%

 

Går utifra jeg skal starte med Hoppy christmas, men hva med de andre??

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Miiiil etter miiiil etter miiil etter Ægir Ratatosk og feks Haanbryggeriets double IPA...

Ahh, savner også Norges beste DIPA: Ratatosk....Men er enig med deg, svenske MikroB. har aldri klart å lage sin egen gode stil. De er altfor besatte av å følge den amerikanske stilen fremfor å skape noe på egenhånd. :(
Lenke til kommentar

Resultatlisten fra igår. 5 mann, karakter 1-10. Snitt:

 

1. Aas Vellagret Juleøl 9% 8,1 poeng

2. Nøgne Ø Underlig Jul 6,5% 7,9 poeng

2. Delirium Christmas 10% 7,9 poeng

4. Nøgne Ø God Jul 8,5% 7,3 poeng

5. Berentsens Jule Avec 9% 7,1 poeng

6. Kinn Tomasmesse 10,5% 6,8 poeng

6. N´Ice Chouffe 10% 6,8 poeng

8. Gouden Carolus Chri 10,5% 6,6 poeng

8. Ugly Duck Hoppy Chri 5,9% 6,6 poeng
10. St.Bernadus Christ 10% 6,0 poeng

 

Flere i gruppen var ikke så veldig bevandret i ølverdenen, så ekstra gøy med så høye poengsummer. Et par som var litt småskeptiske til så mange smakstunge øl, men ble suksess!

 

For å bryte opp rekken av smakstunge maltfylte øl så serverte jeg etter øl 4 og 7 henholdsvis Mikkeller Spontanbeetroot og Mikkeller Spontangoosberry. Dette var noe de fleste ikke hadde smakt maken til før, og som falt i smak. Jeg synes selv det var en fin måte å bryte opp litt.

Endret av rodfjell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gouldfan, du bor vel i Strømstad?

 

Tenkt meg på Systembolaget til helgen, for å se om det er no godt der. Burde jeg velge det nede i byen eller det på vei inn i Strømstad?

 

Noen tips til hva jeg bør raske med meg? Ser at utvalget er svært begrenset på alt annet enn ljus lager, i forhold til hva jeg er vant til fra Vinmonopolet Kvadrat.

 

Har fått laget meg bruker på systembolaget, så tenkte å bestille litt fra bestillingsutvalget, men du veit kanskje om noen svenske mikrobryggerier som kan være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar

Gouldfan, du bor vel i Strømstad?

 

Tenkt meg på Systembolaget til helgen, for å se om det er no godt der. Burde jeg velge det nede i byen eller det på vei inn i Strømstad?

 

Noen tips til hva jeg bør raske med meg? Ser at utvalget er svært begrenset på alt annet enn ljus lager, i forhold til hva jeg er vant til fra Vinmonopolet Kvadrat.

 

Har fått laget meg bruker på systembolaget, så tenkte å bestille litt fra bestillingsutvalget, men du veit kanskje om noen svenske mikrobryggerier som kan være verdt å sjekke ut?

 

 

Du bör absolutt gå på det systemet inne i byen. Det utenfor byen har bare Rochefort 10 som er spennende i mine öyne, ellers finnes det lille som er intressant på harrypolet utenfor byen også på systemet inne i byen.

 

Det i byen har det beste utvalget for öl, vin og brennevin. Det utenfor byen er et billig pol med harryvarer.

 

 

Jeg vil spesielt skryte av Electric Nurse, Slottskellarens og Mohawk (som er svenske öl som aldri har skuffet meg, på nivå med de norske store bortsett fra at de ikke har bunnfall, men tykke og uten gjennomsikt), ellers har de jo mye bra fra Mikeller etc også. Sjekk ut juleölet til Mikeller, Santas little helper og Til fra.

 

Mohawk Snowmelter og Mohawk Whiteout (svenske) er også meget gode jule imperial stouts..

 

Ellers Napa Smith(Amerikansk), Divine Yeti Imperial stout (amerikansk).

 

Dette er ting jeg velger omatt og omatt som jeg synes er bra öl. Men styr unna St.Eriks og lignende...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...