Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultatlisten fra igår. 5 mann, karakter 1-10. Snitt:

 

1. Aas Vellagret Juleøl 9% 8,1 poeng

2. Nøgne Ø Underlig Jul 6,5% 7,9 poeng

2. Delirium Christmas 10% 7,9 poeng

4. Nøgne Ø God Jul 8,5% 7,3 poeng

5. Berentsens Jule Avec 9% 7,1 poeng

6. Kinn Tomasmesse 10,5% 6,8 poeng

6. N´Ice Chouffe 10% 6,8 poeng

8. Gouden Carolus Chri 10,5% 6,6 poeng

8. Ugly Duck Hoppy Chri 5,9% 6,6 poeng

10. St.Bernadus Christ 10% 6,0 poeng

 

Flere i gruppen var ikke så veldig bevandret i ølverdenen, så ekstra gøy med så høye poengsummer. Et par som var litt småskeptiske til så mange smakstunge øl, men ble suksess!

 

For å bryte opp rekken av smakstunge maltfylte øl så serverte jeg etter øl 4 og 7 henholdsvis Mikkeller Spontanbeetroot og Mikkeller Spontangoosberry. Dette var noe de fleste ikke hadde smakt maken til før, og som falt i smak. Jeg synes selv det var en fin måte å bryte opp litt.

 

Litt sent å komme med kommentarer på spørsmålet i forrige innlegg - sorry.

Håper rekkefølgen uansett ikke ble alt for ille.

 

Når det gjelder karakterene kan det være spennende å ta med høyeste og laveste for hver enkelt øl. Det vil gjerne variere mye med gjeng som er sammensatt folk med forskjellig forhold til "spennende" øl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt sent å komme med kommentarer på spørsmålet i forrige innlegg - sorry.

Håper rekkefølgen uansett ikke ble alt for ille.

 

Når det gjelder karakterene kan det være spennende å ta med høyeste og laveste for hver enkelt øl. Det vil gjerne variere mye med gjeng som er sammensatt folk med forskjellig forhold til "spennende" øl.

 

Fungerte kjempeflott med rekkefølgen! Godt poeng med høyeste/laveste score, skal ta vare på karakterene neste gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil spesielt skryte av Electric Nurse, Slottskellarens og Mohawk, ellers har de jo mye bra fra Mikeller etc også. Sjekk ut juleölet til Mikeller, Santas little helper og Til fra.

 

Mohawk Snowmelter og Mohawk Whiteout er også meget gode jule imperial stouts..

 

Ellers Napa Smith(Amerikansk), Divine Yeti Imperial stout (amerikansk).

 

Dette er ting jeg velger omatt og omatt som jeg synes er bra öl. Men styr unna St.Eriks og lignende...

 

Er dette ting de har inne som regel, eller bestillingsutvalg?

 

Takker så mye for tilbakemeldinger!

Endret av rodfjell
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil spesielt skryte av Electric Nurse, Slottskellarens og Mohawk, ellers har de jo mye bra fra Mikeller etc også. Sjekk ut juleölet til Mikeller, Santas little helper og Til fra.

 

Mohawk Snowmelter og Mohawk Whiteout er også meget gode jule imperial stouts..

 

Ellers Napa Smith(Amerikansk), Divine Yeti Imperial stout (amerikansk).

 

Dette er ting jeg velger omatt og omatt som jeg synes er bra öl. Men styr unna St.Eriks og lignende...

 

Er dette ting de har inne som regel, eller bestillingsutvalg?

 

Takker så mye for tilbakemeldinger!

 

 

Inne i byen hadde de flust sist jeg så... Jeg foretrekker å plukke fra hyllene...

 

Evil Twin Christmas Eve in NYC hotel room (amerikansk) er også der en imperial stout, som jeg har kjöpt men ikke smakt ennå, spart til nermere jul..

 

 

Brewdog 4 pack mix er slettes ikke värst. Inneholder Dead Pony club pale ale, Jack the hammer IPA, Libertine black ale Black IPA, og Cocoa Psycho russian imperial stout.

 

 

Prövde feks kjöpe en lagret vin utenfor byen, de ba meg stikke inn til byen. Ellers har de inne i byen bedre utvalg av whisky og rum også, feks Ardbeg Uigedail.. etc og mye bedre utvalg av spesialöl...

 

Det utenfor er mest for de som skal ha litt billig vin, pils og vodka.. Det nye polet utenfor byen er laget etter det normenn önsket, og det var et pol med billigvarer og sånn ble det. Du kan sef finne gode ting der også, men ikke det beste...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Trenger hjelp fra noen med litt peiling på godt øl. Det nærmer seg jul og julegaver, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å gi bort noen flasker øl. Noen gode tips til øl sorter å velge ut? Budsjette strekker seg kun til ca 200kr.. Håper å kunne gi bort minst fire flasker med noe godt i.

 

Hadde vært morro å kunne slått til med noe spennende han ikke har smakt før.

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Trenger hjelp fra noen med litt peiling på godt øl. Det nærmer seg jul og julegaver, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å gi bort noen flasker øl. Noen gode tips til øl sorter å velge ut? Budsjette strekker seg kun til ca 200kr.. Håper å kunne gi bort minst fire flasker med noe godt i.

 

Hadde vært morro å kunne slått til med noe spennende han ikke har smakt før.

Er veldig vanskelig å anbefale øl helt blindt uten noen som helst form for preferanser. Da blir det stort sett bare å anbefale noen øl man selv liker veldig godt, men det kan slå ut fullstendig feil dersom vedkommende ikke liker feks. stout, IPA,surøl osv.
Lenke til kommentar

Smakte Ladegaard juleøl butikk, ok men Aas premium juleøl pol smakte Sef endel bedre. Smakt til ribbemiddag med akevitt attåt.

 

Aass Vellagret juleøl (som er det nye navnet) er en av årets positive overraskelser, uten tvil. Dog syns jeg det er mer et dessertøl. Syns det virker altfor tungt for julemiddagen.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg tak i to norske øl på tur i Norge. En Ægir røyk IPA som jeg ikke husker navnet på og en Haandbryggeriet nissemor. Hadde håp om å få tak i en Ringnes Julebokk også, men det ser dårlig ut. Heldigvis hamstret jeg en mengde Svensk/Dansk/norsk/Amerikansk juleøl i god tid.

 

Spent på Nøgne god jul som er lagret over et år.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Prøvd to øl i kveld. Ægir Hyrrokkin India Peatet Ale og HB Nissemor.

 

Huff, begge skuffet litt, for lite kjøtt og fylde og huff gjennomsiktig. Heldigvis har båten på hjemreisen Nøgne IPA og Skagen Klitnisse.... Det er to døds-sikre ølvalg. Klitnisse er en bokkøl av den fyldige men lysere/brun-amber typen, som jeg har kåret til årets juleøl til ribbe julaften...

 

Fant ut av kvoten på Dagbladet. Var bare å kjøre på, så nå blir det cognac Xo og øl på gutta og så lurer vi i damene våre noe 60% vodkatini, så blir det nok livat før champagnen. Tollvesenet er på jordet fordi de har ikke fått med seg at enkelte bare kjøper øl...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...