Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om Hansa IPA? Jeg har frem til nå drukket veldig lite annet enn pils, men prøvde meg Hansa IPA i dag. Den får to store tomler opp av meg, det er i hvertfall helt klart at jeg skal prøve ut mye forskjellig øl i fremtiden.

 

Hansa IPA er helt grei, og gir uinnvidde en fin opplevelse av hva ekstra humle gjør for øl. I forhold til "ordentlige" øl med mye humle er den jo tynn og flau, men det gjør den jo ikke til en dårlig øl for det. Hansa Hvete er også en helt ok hveteøl, selv om den blir tynn og flau når den sammenlignes med ekte saker.

 

Men det grelleste eksemplelet er Guinness. Den smaker helt OK for uinnvidde, mange syns tilogmed den er en god stout. Men om man sammenligner den med ekte greier så smaker Guinness vann. Ikke vann-aktig, men rett og slett vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ER-SÅ-LEI vanlig butikk øl nå, at jeg holder på å spy. Så tenkte dette kanskje kunne være tråden der jeg kunne få noe tips.

Jeg vil gjerne få smaken for noe litt mer ''ordentlig'' øl, men vet ikke helt hvordan og hvor jeg skal starte.

Prøvde litt på Nøgde Ø's #500 og litt slikt, men ble litt for mørkt for meg.

Kanskje litt for langt steg å ta fra CB / Tuborg, til slik øl?

 

Uansett, noen som kan hjelpe?

Where to start?

 

Jeg ville prøvd ut følgende:

 

Butikkstyrke:

Brewdog - Dead Pony Club

Brewdog - Trashy Blonde

Lervig - Lucky Jack

Lervig - Hoppy Joe

Founders - All Day IPA

Hansa - IPA

Thornbridge - Sequoia

 

Om en vil prøve litt mer spennende ting som er relativt lett tilgjengelig så kan jeg anbefale disse fra polet:

 

Ægir - IPA

Brewdog - 5AM Saint

Brewdog - Punk IPA

Haandbryggeriet - Fyr & Flamme

Brewdog - Jack Hammer

Sierra Nevada - Pale Ale

 

Vil si de fleste her er fine for en "nybegynner" som har begynt å utforske.

 

 

 

Hva synes dere om Hansa IPA? Jeg har frem til nå drukket veldig lite annet enn pils, men prøvde meg Hansa IPA i dag. Den får to store tomler opp av meg, det er i hvertfall helt klart at jeg skal prøve ut mye forskjellig øl i fremtiden.

 

Helt OK butikkøl som jeg lett kan ta en halvliter og to av når jeg går ut. Som en annen nå nevnte så er det en veldig fin øl for folk som ikke har drukket stort annet enn lys pilsner og vil prøve ut litt mer spennende ting. Når en først liker det, så er veien kort til mer spennende saker. Du har absolutt mye å se frem til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående Guinness, jeg ble overrasket da jeg smakte det før første (og eneste gang). Jeg hadde riktignok drukket en del pils først, om det skal ha noe å si på smaksløkene, men for meg minnet Guinness mest om kaffe. Mulig at stout ikke er noe for meg, men jeg ble i hvertfall veldig skuffet over det jeg trodde skulle være verdens beste øl.

Lenke til kommentar

guinness er ganske tamt egentlig, prøv deg på f.eks. en mikkeller beer geek breakfast, eller evt. en brewdog cocoa psycho.

Da var godsakene mine jeg bestilte på brewdog punk AGM ankommet forresten! ble som følgende:

  • 2 stk Brewdog - Cocoa psycho
  • 2 stk brewdog - mixtape 8
  • 1 stk brewdog - Black jaques
  • 2 stk brewdog - Dog C
  • 4 stk brewdog - Black eyed king imp
  • 1 stk Mikkeller - blå spøgelse

og fire flotte tasting glass, endte opp med å betale litt under polpris i snitt for varene.

Lenke til kommentar

Angående Guinness, jeg ble overrasket da jeg smakte det før første (og eneste gang). Jeg hadde riktignok drukket en del pils først, om det skal ha noe å si på smaksløkene, men for meg minnet Guinness mest om kaffe. Mulig at stout ikke er noe for meg, men jeg ble i hvertfall veldig skuffet over det jeg trodde skulle være verdens beste øl.

 

Sterk smak av kaffe er IMO et tegn på at det ikke er en veldig god stout. Guinnes er uansett ikke noe å hoppe i taket for. Det finnes ufattelig mange gode stouts, men det er absolutt noe som er en tilvenningssak. Tok meg litt tid å like det, men nå elsker jeg det.

Lenke til kommentar

guinness er ganske tamt egentlig, prøv deg på f.eks. en mikkeller beer geek breakfast, eller evt. en brewdog cocoa psycho.

 

Da var godsakene mine jeg bestilte på brewdog punk AGM ankommet forresten! ble som følgende:

  • 2 stk Brewdog - Cocoa psycho
  • 2 stk brewdog - mixtape 8
  • 1 stk brewdog - Black jaques
  • 2 stk brewdog - Dog C
  • 4 stk brewdog - Black eyed king imp
  • 1 stk Mikkeller - blå spøgelse
og fire flotte tasting glass, endte opp med å betale litt under polpris i snitt for varene.

 

Fine saker du har der, men fikk du smakt "Lumberjack Breakfast Stout" når du først var der? Smakte den på CBC og må si det var en av de mest sinnsyke stoutene jeg smakte! Faktisk helt på linje med Three Floyds sin "Dark Lord Vanilla" etter min mening. Ekstremt fyldig og tilfredstillende!
Lenke til kommentar

 

guinness er ganske tamt egentlig, prøv deg på f.eks. en mikkeller beer geek breakfast, eller evt. en brewdog cocoa psycho.

 

Da var godsakene mine jeg bestilte på brewdog punk AGM ankommet forresten! ble som følgende:

  • 2 stk Brewdog - Cocoa psycho
  • 2 stk brewdog - mixtape 8
  • 1 stk brewdog - Black jaques
  • 2 stk brewdog - Dog C
  • 4 stk brewdog - Black eyed king imp
  • 1 stk Mikkeller - blå spøgelse
og fire flotte tasting glass, endte opp med å betale litt under polpris i snitt for varene.
Fine saker du har der, men fikk du smakt "Lumberjack Breakfast Stout" når du først var der? Smakte den på CBC og må si det var en av de mest sinnsyke stoutene jeg smakte! Faktisk helt på linje med Three Floyds sin "Dark Lord Vanilla" etter min mening. Ekstremt fyldig og tilfredstillende!

Det fikk jeg ikke, antar den er utsolgt da den var en veldig liten batch?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...