Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg kjøper gjerne med meg eksklusive ølsorter til fest, og på de rette festene blir det veldig gøye ølsamtaler av slikt, og jeg arrangerer ofte mini-smakinger hvor vi sitter rundt et bord med små glass og diskuterer forskjeller basert på det jeg har med meg. Jeg digger å øke ølinteressen hos folk. Men på andre fester er det helt annet fokus, og man blir sittende litt uttafor om man har med seg dyre greier. Har vært med på å sitte med en sær utenlandsk øl på fest og ønsket at jeg hadde en enkel industripils i stedet da det hadde funket bedre sosialt. Så det avhenger helt av settingen hva jeg tar med meg. De siste årene er det blitt viktig å forutse hvilken type arrangement det blir og ta med seg ting som både smaker godt og som funker sosialt.

 

Tenker over det innimellom, men de færreste har brydd seg om jeg kommer med en flaske eller to fra Haandbryggeriet. Er vel litt med hvordan man oppfører seg rundt det også. Har jo sett en del andre folk ta med spesielle ting og gjøre en stor greie ut av at det de drikker er bedre enn alle andre sitt, og da er det fort gjort å bli uglesett (janteloven).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke å drikke spesialøl annet for meg selv, eller sammen med min søster eller på Pub der de har sånt selv. På festlig lag der jeg går en sjelden gang, så går det i pilsing, vin til maten og XO etter maten.

 

Spesialøl er ikke sosialt akseptert, og jeg føler det er brifing som ikke likes. Viktigere er det at jeg aldri drikker mange spesialøl, går s regel i 3-4 øl små ell halvliter.. Det er mer smaking typ. Mens pils går det fort med 6-8 halvlitere øl på en kveld..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Min erfaring er at man treffer alltids på en eller annen som faktisk vet litt mer om øl annet enn pilsen og da er det alltid hyggelig å ta en liten ølprat. Kommer nok veldig an på hvilke "kretser man vanker i" men jeg har aldri blitt oppfattet som noen "snobb" dersom jeg har med meg noen godsaker. Som oftest fungerer det faktisk som en "icebreaker".

Lenke til kommentar

Opplever det samme som deg. Enten er det en annen ølinteressert til stede, eller så er det noen som blir interessert i det jeg har med og som gjerne vil høre mer om hva det er. Aldri følt at noen har dømt meg fordi jeg har med litt mer spennende øl og om det skulle ha skjedd, så får det være den dømmende idiotens problem, ikke mitt.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som reagere om du åpner en flaske brygghundsipa. Raringblikkene kommer når du forlanger skikkelig ølglass, rister rundt på det, stikker nesa oppi det og begynner å legge ut om sødme og malt.

 

Ingen reagerer på at du ønsker skikkelig ølglass. At du roterer det litt for å løse ut smaken reagerer ingen på heller. Men resten er fint mulig å unngå viss det føles som ett problem.

Lenke til kommentar

Slik publikumsoppslutningen er rundt ymse idrettsarrangementer i Norge kontra utlandet (selv i nisjeidretter) så er det et godt tiltak Viking stadion innfører. Blir det fyllefest er det bare å avvikle igjen, men bra noen prøver. Å kunne få seg en øl på kamp ville kanskje fått meg til å gidde å dra til stadion igjen og :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik publikumsoppslutningen er rundt ymse idrettsarrangementer i Norge kontra utlandet (selv i nisjeidretter) så er det et godt tiltak Viking stadion innfører. Blir det fyllefest er det bare å avvikle igjen, men bra noen prøver. Å kunne få seg en øl på kamp ville kanskje fått meg til å gidde å dra til stadion igjen og :p

Eneste forskjellen blir jo nå at folk kanskje tar seg noen øl der i stedet for Beverly og utestedene rundt der som er normalen før kamp på Viking stadion. Så det blir ikke noe mer fyll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke de 2-3 halvliterene du drikker på stadion som avgjører om du bilr overstadig eller ikke.

Nå bor jeg i Danmark og her er det et liberalt syn på det å ta seg en øl når en føler for det, men kan ikke se at det skal være noe problem med ølservering på sportsarrangement.

Lenke til kommentar

Kjøpt min første belgiske øl Chimay blue, dersom du ser bort ifra Mikeller Spontane ale som også er prod i Belgia. vurderte Rochefort 10 men det får bli en annen gang.

Kjøpte med en Slottskellans Saison også, så blir to belgiske stiler i kveld, sammen med endel annet godt. Min første Black IPA også, så her har jeg trådd inn på ukjente områder. Blir spennende.

 

Jeg har sef smakt masse Belgiske stiler, men det er mest norske, skotske og svenske bryggerier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...