Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hvis målet med ølsmakingen er en introduksjon til øllets ulike varianter, mener jeg IPA helt klart er påkrevet å ta med. Nøgne Ø India Pale Ale er et sikkert valg her, ved at den er godt balansert samtidig som den er et godt eksempel for hva som kjennetegner en IPA. Erfaringene fra min vennegjeng er dog at for de fleste nybegynnere er IPA noe man enten elsker eller hater, og ikke akkurat en øltype folk trekker på skuldrene over :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trappister er jo så mye rart, men min absolutte favoritt av trappister er Rochefort 10, men den kan kanskje bli i tøffeste laget?

Jeg har ikke så veldig mange trappister jeg kan sammenligne med ennå, men dersom jeg bare skulle slenge ut et av mine favoritt øl på stående fot så er "Rochefort 10" svært høyt oppe på lista, uavhengig av sjanger.

Jeg er også enig med deg at den muligens kan virke litt "tøff" som en introduksjons-øl, derfor er kanskje "Rochefort 6" et bedre valg til ølsmakingen?

Må beklageligvis innrømme at jeg faktisk ikke har smakt nr.6, men jeg synes nr.8 og nr.10 er kjempegode, og slik jeg forstår så er alle tre øl nøyaktig samme oppskrift, bare bryggetiden skiller dem.

Lenke til kommentar

Takker for mye god tilbakemelding! :)

 

Vice: Jeg har kun prøvd deres Chili Tripel, men det ser ut som om jeg bør prøve både X-porteren og deres Imperial Stout. Jeg er som sagt ikke så begeistret for imp. stout, men den er nok verdt å ha med dersom det blir smaking, da forstår folk at Guinness er ganske pinglete i forhold. :p

 

Nikka: Paulaner er nok ganske aktuell, særlig da jeg synes det er en langt bedre hvete-øl enn Erdinger.

 

Rodenbach Classic er sånn ca tilsvarende en Lambic/Geuze?

 

Googlet forøvrig Mongozo og deres "eksotiske" øl hørtes ganske... ja spesielt ut.

 

Tenker at weissbier (Paulaner) og IPA (NØ IPA) er bankers. Midtfyns X-porter er nok også ganske grei å ha på listen, muligens også deres imp. stout. Rodenbach Classic eller lambic/kriek og muligens Midtfyns Chili Tripel for å se litt spennvidde innenfor øl er mulige valg.

 

Pale ale og Trappist blir muligens utelatt, men sitter fortsatt igjen med 5 vidt forskjellige øl. (+-) Kanskje det holder mtp. hvor mye man smaker på en kveld?

Lenke til kommentar

Rodenbach Classic er sånn ca tilsvarende en Lambic/Geuze?

Ja, men den er snillere enn veldig mange andre lambic - fruktig og syrlig. Det er egentlig en Flanders Red Ale, men ikke så ulikt Lambic/Geuze. Den har mindre kullsyre og lavere tørrhet og surhet. Mer fruktig og mer en introduksjon til surøl, enn å gape over en Oude geuze f.eks.

 

Når det kommer til antallet, så bør du huske at man ikke bør prøve for mange øl på en kveld, nettopp fordi at man rett og slett blir full. ^^ Det går ut over hvor mye man klarer å smake og ikke minst smaksbildet. En del av disse ølene er også relativt sterke, så det er også en ting du bør ta med i beregningen. :)

Lenke til kommentar

Nikka: Ja, jeg får se det ann litt, basert på om hvor mange som er med. Evt. om det er noen andre enn meg og en venninne som blir med. :p

 

Har smakt litt på NØs Red Horizon nå, som er en øl som har gjennomgått to gjæringsprosesser: den første på øl-gjær og en annengangs gjæring på sake-gjær.

 

Hmm, nå har jeg smakt veldig lite sake og har ikke så god kjennskap til sjangeren og hva det egentlig "bør" smake, men jeg synes dette er en interessant øl, mtp. at den minner mer om brennevin enn øl, samtidig som det fortsatt er øl.

 

Lav bitterhet og en fin varmende munnfølelse. Ølet er litt søtlig og varmer godt. For å være 17% ABV er det overraskende lite alkoholpreg på denne. Det er mer den tidligere nevnte varmende ettersmaken som en kan finne i brennevin som stikker seg frem enn at ølet i seg selv smaker sterkt av alkohol. Som sagt dette er relativt i forhold til at dette er et øl på 17% (mtp. alkoholpreget).

 

Interessant øl og morsomt eksperiment av NØ, men ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen. 4.0/6.0

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Vice: Jeg har kun prøvd deres Chili Tripel, men det ser ut som om jeg bør prøve både X-porteren og deres Imperial Stout. Jeg er som sagt ikke så begeistret for imp. stout, men den er nok verdt å ha med dersom det blir smaking, da forstår folk at Guinness er ganske pinglete i forhold. :p

Jeg serverte Midtfyns Imperial Stout til en kompis av meg (ølentusiast med trappistøl som favorittsjanger) for noe uker siden. Hans kommentar var: "Jeg trodde ikke jeg likte stout jeg, men denne var jo veldig god" :thumbup:

 

Jeg har også noen "Horizon" fra NØ stående, men jeg føler liksom at dette ølet krever litt mer spesielle anledninger for å drikkes. Har pr. idag kun smakt "Dark" men ser veldig frem til "Red" og "Sweet" versjonene. Kanskje 17.Mai kan være en passende anledning :)

Lenke til kommentar

Nikka: Ja, jeg får se det ann litt, basert på om hvor mange som er med. Evt. om det er noen andre enn meg og en venninne som blir med. :p

 

Ja, men det blir vel da hyggelig med litt ølsmaking med en venninne? Om dere bare er to så kan dere jo kanskje kjøre flere ølsmakekvelder. En kveld tar dere for dere stouter (deler flaskene, naturligvis), andre ganger noe annet.

 

Når det gjelder Rodenbacher har jeg hørt at Grand Cru skal være saker. Jeg vet ikke om denne er tilgjengelig i Norge. Selv har jeg en annen Rodenbacher stående, men det går trått med de ølene. Kan ikke drikke for mange av de på en kveld, da de ikke er fullt så sure som en Guezoe kan være, men fremdeles surere enn mange andre øltyper...

Lenke til kommentar

Når det gjelder Rodenbacher har jeg hørt at Grand Cru skal være saker. Jeg vet ikke om denne er tilgjengelig i Norge. Selv har jeg en annen Rodenbacher stående, men det går trått med de ølene. Kan ikke drikke for mange av de på en kveld, da de ikke er fullt så sure som en Guezoe kan være, men fremdeles surere enn mange andre øltyper...

Hvis man klarer å få tak i Grand Cru, så skal den være mye bedre ja. Jeg har dessverre ikke sett den tilgjengelig i Norge, annet enn en kort periode uten at jeg har klar å slå kloa i den. Den sto tidligere tilgjengelig på bestillingslistene til Vinmonopolet, men når jeg bestilte så fikk jeg dem aldri.

Lenke til kommentar

Hvis man klarer å få tak i Grand Cru, så skal den være mye bedre ja. Jeg har dessverre ikke sett den tilgjengelig i Norge, annet enn en kort periode uten at jeg har klar å slå kloa i den. Den sto tidligere tilgjengelig på bestillingslistene til Vinmonopolet, men når jeg bestilte så fikk jeg dem aldri.

 

Hmm. Kanskje jeg skal se om jeg klarer å finne den der. Jeg vet at en kamerat her nede i Belgia kom med noe slikt under Norge-Danmark-kampen.

Lenke til kommentar

Nikka: Ja, jeg får se det ann litt, basert på om hvor mange som er med. Evt. om det er noen andre enn meg og en venninne som blir med. :p

 

Ja, men det blir vel da hyggelig med litt ølsmaking med en venninne? Om dere bare er to så kan dere jo kanskje kjøre flere ølsmakekvelder. En kveld tar dere for dere stouter (deler flaskene, naturligvis), andre ganger noe annet.

 

Det er en idé, vi får se hva som skjer.

 

Ellers så smakte jeg Gonzo Imperial Porter nå i kveld.

 

Svart som natten, ser ingenting gjennom her, ikke gjennomlysbar. Jeg er ikke så flink til å plukke opp hva øl lukter, men denne lukter av kaffe og delvis av alkohol.

 

Malten og bitterheten i ølet spiller godt på lag, ølet er altså godt balansert og har en fin rund smak. Rett og slett et godt lagd porter, men jeg foretrekker NØs Porter ovenfor denne, selv om den absolutt ikke er langt unna.

 

4.5/6

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Er veldig svak for tsjekkisk øl. Spesielt Staropramen, Pilsner Urqell. Liker både lyst og og mørkt øl. En periode var jeg hekta på Guinness, men har på en måte fått min dose for en god stund. Det blir jo en middag i seg selv.

Liker å variere veldig når jeg kjøper øl. Har lenge vært på jakt etter Nøgne men ikke søren om jeg får tak i det her på bondelandet, ikke fått gleden av å smake det ennå :(

Lenke til kommentar

Er veldig svak for tsjekkisk øl. Spesielt Staropramen, Pilsner Urqell. Liker både lyst og og mørkt øl. En periode var jeg hekta på Guinness, men har på en måte fått min dose for en god stund. Det blir jo en middag i seg selv.

Liker å variere veldig når jeg kjøper øl. Har lenge vært på jakt etter Nøgne men ikke søren om jeg får tak i det her på bondelandet, ikke fått gleden av å smake det ennå :(

 

Tja, du kan jo bestille det i posten da. Det gjorde jeg da jeg holdt til på bondelandet (eller snarere på den ydderste øde ø). Fett det. Da detter det ned nesten i posten din.

 

Edit: leif.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...