Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det stemmer neppe. Alt Ægirs flaskeøl produseres nå i Belgia. Jeg har mer tro på at det produseres i batcher og at en nå er mellom to batcher. Husk at Ægir eksporterer lite.

Bestilte disse to for en måneds tid siden og fikk dem levert som ønsket.

Stiller Evan et sprøsmål om dette på Facebook.

 

 

Hehe. Interessant konsept. Norsk bryggeri som produserer her i Belgia. Det skulle vel ikke være mulig å bestille direkte fra dem når man bor i samme land? Problemet jeg har med ølet her i Belgia er at rundt her i Waterloo så er det lite av de mer sprekere øltypene, type IPA eller noe slikt. Javisst er det mye godt øl i Belgia, men av og til har man da også lyst på noe annet enn det typiske belgiske.

 

Edit: Til sist kan det være verdt å nevne at man skulle vært noen år yngre. Her i Belgia har de en bioingeniør-utdanning med fokus på ølbrygging. Det kunne vært interessant. Desverre snakker jeg ikke fransk (selv om jeg prøver å lære meg det) og anser det som mulig at jeg da kunne fått noen problemer med å ta en slik utdannelse. Regner med at de underviser på fransk.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Pelsjakob: Er litt andre tilstander der ja, men men. Øl begynner å bli mer og mer lagt merke til her til lands også og det er jo flott.

 

Bringebærlambic høres jo også interessant ut, har sett meg ut en flaske med kriek på polet i Valken, men da det er en 0,75cl-flaske er jeg litt skeptisk. :p

 

Storemyen: Visste at mye var "satt bort" til utlandet, men visste ikke at nær sagt alt brygges i utlandet nå.

 

Knutaj: Såpass ja...

 

Prøvde forøvrig Midtfyns Chili Tripel her i går kveld. Interessant og utrolig godt balansert øl. Chilien ble aldri for fremtredende men gav ølet en varmende ettersmak av chili. God tripel og godt skjult alkoholprosent (var 9%) og interessant preg av chili.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Ble en tur til godteributikken i øst i helgen og jeg fikk med meg en god dose med snop derfra. Noen kjente favoritter, men mest nye saker som jeg aldri har smakt før. Hovedsaklig ble det Ale, Porter og Stout det gikk i, men også noen få lyse. Mai/Juni kommer altså til å bli noen fine måneder :)

 

Sitter nettopp med en "Youngs Double Chocolate Stout". I all hovedsak synes jeg rett og slett denne smaker for mye sjokolade. Nå kan man jo si at navnet impliserer at det er mye sjokolade, men synes i tillegg at sjokoladesmaken virket noe rar og kunstig. Hadde store forhåpninger til denne, men den havner dessverre langt ned på listen over øl jeg kommer til å kjøpe igjen. (Noe som også er helt greit siden den ikke selges her til lands).

 

Jeg er ikke spesielt ofte ute på slike turer, men gremmes hver gang når jeg ser prisene sammenlignet med de norske. Skammelig at norske priser på ØL jevnt over skal være dobbelt så høye i Norge som i Sverige. Skammelig.

 

Som en liten kuriositet kan det nevnes at Horizon serien til NØ var det som var nærmest norske priser da det kostet 99 svenske kroner pr. flaske. Noe som da tilsvarer ca. 85 norske.

 

Da jeg sto i kassakøen for å betale var det plutselig en svenske bak meg som spurte om flasken med NØ Red Horizon var japansk øl. Han virket svært entusiastisk men jeg svarte nå slik det var, at det var et norsk øl brygget på japansk sake gjær. Han ble ikke mindre entusiastisk av den grunn og da jeg pekte mot hylla hvor det sto forlot han plassen sin i (den lange)køen med retning "Red Horizon". Da jeg kom fram til kassa observerte jeg at han sto sist i køen igjen med en flaske "Red Horizon" i kurven. Det eneste han hadde i kurven før han kjøpte NØ RH var forøvrig xx antall flasker med et svensk lagerøl i plastflaske som het "Sailor". :) (Jeg hadde faktisk noe motvillig en flaske av denne i min egen kurv også fordi en kompis av meg syntes flasken var så fin at jeg måtte kjøpe den, så jeg kommer til å smake på den ved passende anledning :!: )

post-10980-0-98834400-1304280604_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sitter nettopp med en "Youngs Double Chocolate Stout". I all hovedsak synes jeg rett og slett denne smaker for mye sjokolade. Nå kan man jo si at navnet impliserer at det er mye sjokolade, men synes i tillegg at sjokoladesmaken virket noe rar og kunstig. Hadde store forhåpninger til denne, men den havner dessverre langt ned på listen over øl jeg kommer til å kjøpe igjen. (Noe som også er helt greit siden den ikke selges her til lands).

Det holder lenge med ei halv flaske, for å si det slik. Den smaker rett og slett sjokoladepudding, kan kanskje i forbifarten minne om sjokolademelk. Det er ikke noe jeg drikker så ofte heller, men mer 1 gang i året eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest mer enn siste siden her vil jeg gjerne komme med et par anbefalinger fra noe av det siste jeg har testet.

 

1) Nøgne Ø - Wit: Flott hveteøl, med helt passe røkt smak.

 

2) Hvis man er i Oslo bør man prøver Stout'en som de lager på Schouskjelleren Mikrobryggeri, den er virkelig deilig! IPA'en de lager er heller ikke værst

 

/Espen

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest mer enn siste siden her vil jeg gjerne komme med et par anbefalinger fra noe av det siste jeg har testet.

 

1) Nøgne Ø - Wit: Flott hveteøl, med helt passe røkt smak.

 

2) Hvis man er i Oslo bør man prøver Stout'en som de lager på Schouskjelleren Mikrobryggeri, den er virkelig deilig! IPA'en de lager er heller ikke værst

 

/Espen

Takk, Espen! Dette skal prøves ut :)

Lenke til kommentar

makaa: Pga. alkoholavgift er det omtrent samme pris hvor en du går. Hvis du vil ha det billig er kanskje Pokal, Grans Premium og slikt det billigste.

 

Uansett, jeg tok meg en Nøgne Ø Wit i kveld. Frisk og fin, men da dette var 4,5% savnet jeg en hel del på fyldighet. Helt grei wit, 3.5/6.

 

Ellers.. hvilke øl-typer ville dere hatt med på øl-testing/smaking?

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i det jeg finner ved polet på Bergen Storsenter og muligens også noen rariteter fra bestillingsutvalg og/eller Valken.

 

Mulige: (med en viss begrensning)

- Pale Ale

- IPA

- Hveteøl

- Trappist

- Porter

- Stout

 

For å vise spekteret innenfor øl tenker jeg, i tillegg til enkelte av de tidligere sortene, en lambic/kriek og kanskje en Chili Tripel. Røyk-øl kan nok også være med på å vise dette, men jeg er usikker om den bør få plass.

 

Dette er myntet på folk som ikke har drukket så mye annet enn standard pils og ikke folk som har prøvd mye fra før. Er ikke sikkert det blir noe av, men en venninne av meg virket ganske interessert, så hvis det blir et par folk, kan det bli bra.

 

Vice: Jeg er som sagt litt usikker hvordan jeg skal legge det opp, målgruppen er "presentert" ovenfor.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Hmm, med tanke på ditt publikum ville jeg sett det som en god idé å gi dem en litt "myk" overgang inn i den store ølverdenen, uten å skremme dem bort ved å gjøre det altfor ekstremt. Personlig er jeg veldig glad i Midtfyn Bryghus sine mørke brygg og vil tro at de aller fleste som får smake disse vil like dem. Jeg oppfatter dem som veldig balanserte slik at ingen ingrediens i seg selv tar overhånd og overskygger de andre. Av denne grunn vil jeg faktisk sette opp "X-Porter" og "Imperial Stout". I tillegg tror jeg at "Chili Tripel" ,som du selv nevner, vil være en god måte å illustrere de litt mer spesielle typene. Jeg mener alle disse er relativt lettdrikkelige, men likevel fulle av smak og svært gode representanter. Gonzo Imperial Porter er også en annen herlig Porter som jeg mener kan anbefales. Men kjøp ølene selv først og smak og se hva du selv synes. Kanskje blir det litt kjedelig med mange øl fra samme bryggeri, men dette er mine beste forslag i de respektive sjangre så langt. Resten krever litt mer betenkningstid :)

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av denne grunn vil jeg faktisk sette opp "X-Porter" og "Imperial Stout".

Jeg stiller meg 100% bak denne uttalelsen. Disse har seilt høyt opp på lista mi over favoritter. De er nydelig balansert, fyldige og tydelig typeriktige. Det er rett og slett godteri. Selv om de er alkoholsterke så tar heller ikke alkoholpreget over hele smaksbildet, slik det ofte gjør i sterke øl.

 

Forøvrig ville jeg vurdert Hoegaarden Wit for hveteøl, eventuelt Paulaner Hefe-Wissbier.

Trappister er jo så mye rart, men min absolutte favoritt av trappister er Rochefort 10, men den kan kanskje bli i tøffeste laget?

Jeg ville også satset på å fått med Rodenbach Classic i en slik smaking, ganske enkelt fordi at den er anderledes og har nok kompleksitet og syrlighet til å nullstille smakssansene.

Twisted Thistle, Dark Horse, Lia Fail og Ossian er alle gode og lettere øl. De faller nok lett hjem til norsk industripilsnerdrikkende venner. Samtidig er de i mine øyne innmari gode og tildels komplekse.

 

Hvis du virkelig vil gå i det ekstreme hjørnet og servere noe som viser hvor DÅRLIG øl kan bli, så har jo Mongozo noen typer som smaker skikkelig ille.

Lenke til kommentar

Dette er myntet på folk som ikke har drukket så mye annet enn standard pils og ikke folk som har prøvd mye fra før. Er ikke sikkert det blir noe av, men en venninne av meg virket ganske interessert, så hvis det blir et par folk, kan det bli bra.

 

Erdinger eller Paulaner weissbier tror jeg kunne gått bra. Det er noe mange liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...