Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Smakt på litt diverse siden sist, men desverre skriver jeg det ikke ned og bevisene (flaskene) er levert til retur. :hmm:

 

Uansett, har hvertfall konsumert Haandbryggeriets Dobbel Dose (IPA), Orval, mer Paulaner, Kwak og diverse annet snop.

 

Orval er en herlig frisk og ikke så alkoholsterk (sammenlignet med f. eks Westmalle Tripel) trappist. Ser bra ut og en kan vel ane både blomster og krydder i duften, noe som er etter min smak. Godt balansert og lettdrikkelig gjør at denne scorer bra hos meg. 4.5/6

 

Kwak var litt utpå kveldingen på Baran, så den skal jeg ikke gjøre noen mini-anmeldelse av men jeg syntes den virker interessant, skal prøves igjen.

 

Akkurat nå fortærer jeg en Haandbryggeriet Haandbic, som navnet antyder er et brygg inspirert av den belgiske stilen lambic. Dette er da vill-gjæret sur-øl som man kan kalle ølets svar på champagne. Dette er dog tilsatt frukt i diverse former, her tyttebær og rips, og er forholdsvis interessant.

 

Den er ikke voldsomt sur, alkoholen er godt maskert og den har en behagelig ettersmak av bær. Hva angår smak så er den som nevnt litt syrlig og frisk, men jeg synes rett og slett det smaker for lite. Uansett et greit øl dersom en er interessert i lambic-type øl. 3.0/6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt snodig at det i praksis ikke finnes noe påskebrygg her til lands? Er det bare Ægir som har prøvd seg? Forventer meg ikke noe slikt fra de store industriølene, men hadde nå håpet på noen forsøk fra feks. Nøgne Ø og Haandbryggeriet? Ellers registrerer jeg at sommerølene allerede har kommet i butikken. Av bizarr nysgjerrighet kjøpte jeg Ringnes sitt sommerøl. Det var som forventet noe skikkelig skvip. Det var som de fleste sommerøl tynt og pissfarget og var i tillegg dyrt!!

Lenke til kommentar

Synes det er litt snodig at det i praksis ikke finnes noe påskebrygg her til lands? Er det bare Ægir som har prøvd seg? Forventer meg ikke noe slikt fra de store industriølene, men hadde nå håpet på noen forsøk fra feks. Nøgne Ø og Haandbryggeriet? Ellers registrerer jeg at sommerølene allerede har kommet i butikken. Av bizarr nysgjerrighet kjøpte jeg Ringnes sitt sommerøl. Det var som forventet noe skikkelig skvip. Det var som de fleste sommerøl tynt og pissfarget og var i tillegg dyrt!!

 

Jeg mener at Mack pleier å gi ut øl til forskjellige anledninger, deriblant påskeøl. Men det er jo som alltid variasjoner over pilsneren det handler om. Nå bor jeg jo for tiden i Belgia, men den tiden jeg bodde i Narvik var det gjengs at Mack kom med øl til forskjellige årstider. Jeg husker ikke når Mack ble oppkjøpt, men det kan jo hende at det forandret seg etter den stund.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg nok en gang med ei flaske Sweet Horizon foran meg. Jeg har snusket i meg ei flaske Red Horizon allerede i kveld, før jeg kom på å slenge inn et innlegg her, men nå skal jeg altså gjøre dette slik alle og enhver burde gjøre - spesielt når de smaker på noe spennende, nemlig dele sine tanker med oss andre. :)

 

Nøgne Ø - Sweet Horizon

  • Batch: 372
  • Brygget: 30/06/2008
  • 39oP
  • 65IBU
  • 14%
  • Pris: Ca 100 kroner på Vinmonopolet

 

Syn:

(Jeg har erstattet denne med farge, ganske enkelt fordi at det er flere inntrykk enn bare fargen jeg ønsker å ta med i betraktningen i denne delen.)

 

Ølet skummer lite, selv om det helles ganske brutalt ned i et "cognac-glass". Ølet er beksvart, med et brunaktg skum. Skummet legger seg meget raskt, i en liten ring langs med siden av glasset. Kun små flekker av skum kan spores på overflaten av ølet. Når man virvler ølet litt rundt i glasset, skummer det opp noe, men skummet legger seg raskt igjen.

 

Lukt:

Alkoholpreget er tydelig på lukten, kanskje ikke så rart, siden ølet er 14%. En tydelig sødme, med innslag av mørke frukter, plommer er det som slår meg. Kaffepreget er også klart, samtidig som at det er noe som minner om salt lakris.

 

Smak:

Fløteaktig munnfølelse, eller det man på engelsk kanskje ville beskrevet som "smooth". Veldig tydelig saltpreg, og en smak som jeg gjerne forbinder med lakris. Her snakker vi mengder av kaffepreg - kruttsterk, som gir en tørrheltsfølelse i ettersmaken. Dette kjennes på lepper og i hele munnen, noe som fører til at JEG bare får lyst på en liten "munnfull" til. ^^ Dette er søtt, den søtlige fruktlukten manifisterer seg også i smaken, men nå kjenner et innslag av søte moreller/kirsebær i tillegg til plommene jeg kjente på luken. Jeg får en følelse av mørk sjokolade, dette er nok også med på å skape en tørrhetsfølelse i munnen og ettersmaken, noe som er med på å balansere sødmen. Dog, skal det sies at dette ølet er SØTT(!).

 

Alkoholpreget er tydelig også på smaken, den fremheves noe med sødmen i ølet og kan i forbifarten minne om en portvin. Hvis du ikke liker søtt øl så bør du styre langt unna denne. Har man spist en kraftig middag, så kan dette være en god erstatter for dessert. Å drikke denne sammen med en søt dessert er ingen god idé, ganske enkelt fordi du da vil spy av alt det søte, med mindre du synes det å spise rent rørsukker er en god idé.

 

Karakter:92/100

Lenke til kommentar

Takk for "Sorte Får" tipset. Men om jeg ikke tar veldig feil så blir jeg vel ikke å se denne i butikken med det første :(

 

Ellers må jeg innrømme at noe av det jeg venter mest på for tiden er NØ sitt kommende alkoholfrie øl "Stuten", som de i tillegg (utrolig nok!) hevder skal være en "Imperial Stout"! Hvordan den mener å ha løst dette kunststykket gjenstår å se, men mitt første instinkt sier meg at her har de virkelig pøst på med masse humle som skal overdøve de vanlige manglene man finner i alkoholfrie øl. Brewdog gjorde jo dette med stort hell i sitt "Nanny State" øl, og det fremstår jo som nærmere "skikkelig øl" enn det resten av de alkoholfrie variantene gjør. Jeg regner ikke med at "Stuten" ender opp som noen stor slager på min ølliste, men det er interessant med nye varianter innenfor en sjanger som jeg mener absolutt ikke har levd opp til sitt potensial på det nåværende.

Lenke til kommentar

Var ute på Elefanten på lørdag kveld faktisk. Ikke en plass jeg pleier å vanke, men hvor går man når det er stengt på Baran og Naboen? Biskopen er jo grei, men der var det jo null liv.

 

Uansett, angående utvalget så er det ikke så verst egentlig. Kinn Vestkyst og Sjelefred (tror jeg) på fat samt Erdinger på fat og noen andre gode øl på flaske. (Duvel, Anchor Steam og div. fra Kinn)

 

Jeg tok meg hvertfall en Duvel og en Anchor Steam Beer. Litt frustrerende å se etter at begge ølene var drukket at de hadde Kinn på fat, men men, jeg får ta det igjen.

 

Duvel er uansett en herlig flott liten sak som det var lenge siden jeg har smakt på, men som i mine øyne fortsatt fortjener et godt skussmål. Gir ingen karakter her, men jeg liker det godt.

 

Anchor Steam Beer ble testet og dermed også drukket. Må si at jeg synes denne er frisk og fin, godt balansert og samtidig en av de bedre lyse ølene der ute. Ut ifra bryggeprosessen er dette visstnok noe annerledes fra pils og både Ratebeer og BeerAdvocate kaller denne typen øl California Common.

 

Style originating in 18th century California, where brewers without access to refrigeration produced beers using lager yeasts and warm temperatures. These still retain some of the rounded character inherent in all lagers, but with a dose of ale fruitiness.
(fra rb.com)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...