Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Var ute på Elefanten på lørdag kveld faktisk. Ikke en plass jeg pleier å vanke, men hvor går man når det er stengt på Baran og Naboen? Biskopen er jo grei, men der var det jo null liv.

 

Hvor er elefanten? Det er jo litt leit om du var ute etter liv da, men selv pleier jeg å dette innom Henriks Øl og vinstove når jeg er i eller omkring Bergen og ute på en rangel. Nå er det jo slik at jeg er mye mer higen etter godt øl enn liv, så det kan hende det er derfor dette fungerer ekstra godt for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ute på Elefanten på lørdag kveld faktisk. Ikke en plass jeg pleier å vanke, men hvor går man når det er stengt på Baran og Naboen? Biskopen er jo grei, men der var det jo null liv.

 

Hvor er elefanten? Det er jo litt leit om du var ute etter liv da, men selv pleier jeg å dette innom Henriks Øl og vinstove når jeg er i eller omkring Bergen og ute på en rangel. Nå er det jo slik at jeg er mye mer higen etter godt øl enn liv, så det kan hende det er derfor dette fungerer ekstra godt for meg...

 

Elefanten er i Marken, rett ved siden av Calibar og litt bort og på andre siden av veien fra Henriks. For Google Street View, sjekk her.

 

Henriks er en fin plass, men det var tre stykker der og det var litt før stengetid tror jeg. Godt øl er som regel nok for meg også, men da jeg var ute med to venner så ville de heller treffe litt folk.

 

Forøvrig er ganske koselig plass, men litt mye folk og litt for høyt volum på musikken trekker litt ned.

Lenke til kommentar

 

Elefanten er i Marken, rett ved siden av Calibar og litt bort og på andre siden av veien fra Henriks. For Google Street View, sjekk her.

 

Henriks er en fin plass, men det var tre stykker der og det var litt før stengetid tror jeg. Godt øl er som regel nok for meg også, men da jeg var ute med to venner så ville de heller treffe litt folk.

 

Forøvrig er ganske koselig plass, men litt mye folk og litt for høyt volum på musikken trekker litt ned.

 

Ja, jeg mente altså ikke å sjikanere deg for at du var ute etter litt liv. jeg bare prøvde å relatere det til hvordan jeg driver tingene når jeg er i Norges vakreste by og gjør den uttrygg. Elefanten er vel kanskje en noe nye plass? Hvilken profil kjører de ellers da, med tanke på atde hadde diverse mer eksotiske øl på fat og samtidig høy musikk. Noen spesiell form for musikk? Selv liker jeg det jo godt når det er ikke er annen musikk enn glassenes klang og en symfoni av gode diskusjoner, men om man er for seg selv og tøfler så er det jo gjerne hyggelig med litt musikk en gang i blant...

Lenke til kommentar

znip

znip

 

Hehe, jeg gikk kanskje litt på defensiven der...

 

Ikke spesielt høy musikk, men bare ørlite grann over det nivået hvor man kan snakke sammen med et behagelig "volum" på stemmen. Litt usikker på musikken, men fikk inntrykk av at det var litt mer rocket og ikke akkurat slik musikk man finner på dansegulvet på diskoteker.

 

Ellers så plukket jeg med meg to stykk Brewdog Nanny State (0,5% alk.) fra polet. Det første som slår i mot en når en først lukter på brygget er en kraftig duft av humle. Ølet ser også innbydende ut. Ølet smaker greit av humle, har grei balanse og har litt "kraft" i seg på tross av mangelen på alkohol.

 

Men ut ifra hvor mye skryt denne har fått på diverse øl-blogger rundt om så ble jeg litt overrasket over ettersmaken. Jeg synes akkurat ettersmaken var direkte dårlig og trekker ned mye for et ellers godt alternativ til Munkholm og Clausthaler. 3.5/6

 

Skal sies at jeg knapt har prøvd de andre alkoholfrie alternativene på markedet, men synes allikevel ettersmaken var beisk.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

 

Hehe, jeg gikk kanskje litt på defensiven der...

 

Ikke spesielt høy musikk, men bare ørlite grann over det nivået hvor man kan snakke sammen med et behagelig "volum" på stemmen. Litt usikker på musikken, men fikk inntrykk av at det var litt mer rocket og ikke akkurat slik musikk man finner på dansegulvet på diskoteker.

 

Ellers så plukket jeg med meg to stykk Brewdog Nanny State (0,5% alk.) fra polet. Det første som slår i mot en når en først lukter på brygget er en kraftig duft av humle. Ølet ser også innbydende ut. Ølet smaker greit av humle, har grei balanse og har litt "kraft" i seg på tross av mangelen på alkohol.

 

Jaja, det er kanskje ikke så rart at man går på defensioven. Det er ikke alltid nyansene i den talte hverdagen klarer å peke seg ut på det store internettet. Men om det er et sted med god rock og enda bedre øl skal jeg ikke se bort ifra at jeg kanskje kan ta meg en tur innom der når jeg stikker tilbake til Norge på ferie. Da må jeg samtidig sjekke Nanny STate også, tror jeg...

Lenke til kommentar

znip

 

Jaja, det er kanskje ikke så rart at man går på defensioven. Det er ikke alltid nyansene i den talte hverdagen klarer å peke seg ut på det store internettet. Men om det er et sted med god rock og enda bedre øl skal jeg ikke se bort ifra at jeg kanskje kan ta meg en tur innom der når jeg stikker tilbake til Norge på ferie. Da må jeg samtidig sjekke Nanny STate også, tror jeg...

 

Verdt å sjekke ut, jeg tror selv jeg tar en tur en annen gang for å ta meg en Kinn på fat. Og angående Nanny State så plukket jeg de med meg fra polet og ikke fra utestedet.

 

Ellers så drakk jeg Nøgne Øs IPA på Kvarteret i kveld. Flott gyllen farge, lukter godt av frukt og særlig citrus. Smaker litt citrus og den er forholdsvis bitter. Ganske kraftig bitterhet i forhold til f. eks Proper Job IPA, men den er godt balansert, så den er ikke noe problem.

 

Totalt sett en meget god og godt balansert øl og en av mine favoritter innenfor IPAer. 5.0/6

Lenke til kommentar

Var ute på Elefanten på lørdag kveld faktisk. Ikke en plass jeg pleier å vanke, men hvor går man når det er stengt på Baran og Naboen? Biskopen er jo grei, men der var det jo null liv.

 

Hvor er elefanten? Det er jo litt leit om du var ute etter liv da, men selv pleier jeg å dette innom Henriks Øl og vinstove når jeg er i eller omkring Bergen og ute på en rangel. Nå er det jo slik at jeg er mye mer higen etter godt øl enn liv, så det kan hende det er derfor dette fungerer ekstra godt for meg...

 

Elefanten er i Marken, rett ved siden av Calibar og litt bort og på andre siden av veien fra Henriks. For Google Street View, sjekk her.

 

Henriks er en fin plass, men det var tre stykker der og det var litt før stengetid tror jeg. Godt øl er som regel nok for meg også, men da jeg var ute med to venner så ville de heller treffe litt folk.

 

Forøvrig er ganske koselig plass, men litt mye folk og litt for høyt volum på musikken trekker litt ned.

 

 

Jeg regner med at den siste kommentaren gjalt Elefanten, ettersom det ikke er musikk på Henrik (uten s).

 

Forøvrig spennende at Elefanten også har fått skikkelig øl på kran.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar
Jeg regner med at den siste kommentaren gjalt Elefanten, ettersom det ikke er musikk på Henrik (uten s).

 

Forøvrig spennende at Elefanten også har fått skikkelig øl på kran.

 

Tenkte å unngå quote-mani her, så fjernet de andre siterte innleggene.

 

Den siste kommentaren gjelder nok Elefanten ja. Verken Henriks eller Baran har musikk på anlegget og det funker i mine øyne meget godt, selv om nivået på pratingen nesten overstiger en evt. musikk på en lørdags kveld. :p

Lenke til kommentar

 

... Verken Henriks eller Baran har musikk på anlegget og det funker i mine øyne meget godt, selv om nivået på pratingen nesten overstiger en evt. musikk på en lørdags kveld. :p

 

Njå. Baran har ofte litt musikalske toner på Bang Olufsen anlegget sitt, men klarer å holde volumet såpass lavt at det bare er behagelig.

 

Ellers er det supert at Henrik ikke har musikk. Passer meg ypperlig, men støynivået blir ofte høyt nok selv uten musikk.

 

Det som irriterer litt med Henrik er at de skal ha det så forbaska mørkt litt utpå kveldingen. Nå lysner det heldigvis litt ute, men på vinterstid er det så mørkt at det er ofte jeg har stått i kø, endelig kommet frem til kassen og enda ikke klart å bestemme meg hva jeg vil ha pga. jeg ser rett og slett ikke alt de har stående fremme.

Lenke til kommentar

Tror det kom ut feil! 80kr er mye for en pils, men det er ikke mye for en Guinness. På det utestedet jeg var, kostet Tou Pilsner og Guinness Draught det samme.

 

Hva koster egentlig en "halvliter" i disse dager? Jeg har faktisk nylig kjøpt meg noen halvlitere, men det var i forbindelse med utepils kombinert med mat så aner ikke hva jeg betalte for de.

 

Er sikkert halvannet år siden jeg kjøpte meg en "halvliter", men jeg ser for meg at prisdifferansen på lys lager pils ikke er så ekstrem i forhold til hva jeg betaler for en øl med smak. Virker for meg at differansen har krympet betraktelig dersom man nå må ut med 80,- for en pint guinness.

Lenke til kommentar

Hva koster egentlig en "halvliter" i disse dager? Jeg har faktisk nylig kjøpt meg noen halvlitere, men det var i forbindelse med utepils kombinert med mat så aner ikke hva jeg betalte for de.

 

Er sikkert halvannet år siden jeg kjøpte meg en "halvliter", men jeg ser for meg at prisdifferansen på lys lager pils ikke er så ekstrem i forhold til hva jeg betaler for en øl med smak. Virker for meg at differansen har krympet betraktelig dersom man nå må ut med 80,- for en pint guinness.

 

Guiness ligger vel i området 65 - 80,-

Lyst lager/pils fra norske macro får man vel ned i rundt 50,- per halvliter, men da gjerne på ikke så hyggelige steder. Prisdifferansen mot øl "med smak" er nok ofte 25 - 50,- per halvliter, men er vel verdt det.

Lenke til kommentar

Tror det kom ut feil! 80kr er mye for en pils, men det er ikke mye for en Guinness. På det utestedet jeg var, kostet Tou Pilsner og Guinness Draught det samme.

 

Til sammenlikning fikk jeg en 0,4 Rasputin fra fat til 82 kroner for noen dager siden. ^^

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale "Blanda Drops", det var et fantastisk spennende og komplekst øl.

Lenke til kommentar

Her i Stavanger er vanlig ølpriser ute 64,- for vanlig pilsner (0,4) Guinness og Kilkenny typisk koster 68,- disse tappes på glass som mer i overkant av 0,4 så prismessig er de identiske. Jeg pleier som oftest å velge mørk øl på byen.

 

Det føler jeg er snittet. Så klart er det unntak. Forrige helg betalte jeg 75,- (!) for 0,4 86,- for 0,5 (!) i 21. etasje på Rica forum.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Her i Trondheim varierer prisene noe sinnsykt, fra 38,- (Fru Lundgreens, hverdager, 0,5 Dahls) til godt over 80 kr (diverse steder på Solsiden-stripa, omregnet literpris til 0,5. Fortsatt Dahls).

 

For meg som liker brune puber med rock/metall på anlegget går det helt fint med fru Lundgreens, spesielt siden det er ganske svalt i kjelleren der om sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...