Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan tempererer dere ølen deres? Har dere noen magiske triks, som "30 minutter i kjøleskap, 5 minutter i rompemperatur" etc. ?

 

Da har jeg prøvd å lage øl-is - ser ut til å bli bra :) Brukte vørterøl denne gangen, men neste gang tenkte jeg å lage med bockøl.

Endret av flekkk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder temperering av ølen så er det ennå veldig på "gefühlen" for min egen del. Jeg tempererer alltid ølen ned fra kjøleskap og ikke opp fra romtemperatur. Erfaringsmessig så gir 10-20 minutter utenfor kjøleskapet en grei drikketemperatur, men det er sjelden jeg faktisk måler for å få det perfekt. Har imidlertid planer om å kjøre en praktisk test med termometer for å finne ut nøyaktig hvor lenge ølen må stå utenfor mitt kjøleskap for å få riktig temperatur.

 

Uansett, ble inspirert her i tråden av å lese om både Rochefort og Saison så slo likegodt til med begge ikveld. Rochefort 10 var den første ut. Her må jeg bare si at dette er definitivt en øl som hører hjemme i "koseølkategorien". Dvs. er du tørst og har lyst på en forfriskende drikk, så styr unna denne. Men har du derimot lyst til å virkelig nyte og ta deg god tid med et glass med øl, så er dette definitivt noe å anbefale. Søt som en dessert, mye malt og lite humle, små slurker som man kan sitte og smatte på. Alkoholmessig er den ganske sterk, og kan på en måte gi en "vinøs" assosiasjon når man drikker, men alkoholen tar på ingen måte overhånd.

 

Når det gjelder Saison så må jeg nok innrømme at jeg faktisk aldri har smakt dette før. Derfor tenkte jeg at "Silly Saison" fra Belgia kunne være et bra utgangspunkt. Det første jeg la merke til var at lukten ga meg litt Lambic assosiasjoner. Smaken i seg selv var ganske nøytral. Et lettdrikkelig øl, med litt syrlig innslag. På langt nær like ille som Lambic, men mye mer balansert. Et friskt øl som sikkert fungerer godt som tørsteslukker, men ikke særlig mer. Jeg kommer definitvt til å prøve mer Saison, ikke fordi det virker spesielt attraktivt, men mest fordi jeg ønsker å få mer smakserfaring. Men også fordi jeg innser at Rochefort 10 etterfulgt av en Saison ikke nødvendigvis er den beste kombinasjonen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde meg på en nøgen ø denne helgen, av typen pale ale. Kan ikke si at det slo så veldig godt an, men jeg skal begynne å prøve meg litt fram.

 

Noen tips? Fra før har jeg drukket mest fyllepils (tuborg, hansa, ringnes etc.) samt noe importøl (san miguel, mythos og slikt som er standard i syden) og guinness som var overraskende god :)

Lenke til kommentar

Plukket med meg en Samuel Smith Taddy Porter fra polet tidligere i dag og "fortærte" den nå i kveld.

 

Mørk og fin farge på ølet. Ikke tettsvart men forholdsvis mørk. Lite lukt fra ølet og smaken er heller ikke særlig fremtredende. For all del, den har en rund og fin smak og smaker omtrent som en porter bør gjøre, men dette blir altfor tynt for min del.

 

3.5/6

 

flekk: Det finnes, men det er ikke mye av det.

 

Ægir har jo en tre sorter i butikk, men disse er forholdsvis dyre. Aass sin Gourmet-serie øl er en del rimeligere og helt kurant, der har man Stout, Pale Ale og Weizen. Hansa har både en Pale Ale og en Brown Ale som er en del rimeligere enn f. eks Nøgne Ø.

 

Haarod: Vanskelig å si egentlig. Hva var det med pale alen som gjorde at du ikke likte det? IPA (India Pale Ale) fra samme bryggeri er ganske heftig men en fin stilart som kan være verdt å prøve.

 

Hvete-øl, altså øl brygget på hvete, er ganske friskt og lyst. Her ville jeg anbefalt Paulaner eller Erdinger (pol-varianter)

Lenke til kommentar

Prøvde meg på en nøgen ø denne helgen, av typen pale ale. Kan ikke si at det slo så veldig godt an, men jeg skal begynne å prøve meg litt fram.

 

Noen tips? Fra før har jeg drukket mest fyllepils (tuborg, hansa, ringnes etc.) samt noe importøl (san miguel, mythos og slikt som er standard i syden) og guinness som var overraskende god :)

 

Spørsmålene jeg alltid stiller i en slik sammenheng er:

 

Vet du hva du selv liker?

Liker du smakløst (piss) øl, som Tuborg, San Miguel, men liker ikke øl med smak?

 

Hvis du liker Guinness så faller sikkert også Kilkenny i smak. :) Det er et lite komplekst øl, som likevel smaker mer enn industripils.

Jeg vil også anbefale Twisted Thistle, Dark Horse og Ossian som gode øl for en som ikke er så bevandret i de mer komplekse øltypene. Velkommen til en verden av spennende smaker og mange hyggelige opplevelser. Man trenger ikke drikke for å ha det gøy, men "hu-hei" hvor moro det er å smake på spennende øl!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...