Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Noen som kan tenke seg hvor gammel denne hansa-flasken er? Jeg fant den for ca. 2 år siden stående på et nøst vi arvet. Jeg vet den er mer enn 10 år gammel, men noe mer enn det vet jeg ikke. Den er intakt, men det ser ut som om ting har begynt å klumpe seg inni flasken.

post-103104-0-82782000-1304870522_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er guinnes Draugth noe å satse på for en som nesten ikke har drukket øl før. Jeg liker ikke industripils.

 

Anbefaler deg å prøve litt av det de har på butikken. ICA f.eks kan stille med et ganske bredt utvalg av øltyper.

 

De fleste ICA har:

 

Nøgne Ø Wit, Blonde, Brown Ale, Havre Stout, Bitter.

Haandbryggeriet Pale Ale og London Porter

Flying Dog In Heat Hefe-weizen.

 

Samt Guinness Draught, Kilkenny, div. pilsnere, og endel annet.

 

Her har du altså muligheten til å prøve minst 10 forskjellige øltyper. Stout, Wit, Belgisk Blonde, Brown Ale, ESB/Premium Bitter, Pale Ale, Porter, Hefe-weissen (hvete-øl), Dry Stout, Irish Stout, Pilsner , Lys Lager (industripils faller ofte i denne kategorien)

Lenke til kommentar

Er guinnes Draugth noe å satse på for en som nesten ikke har drukket øl før. Jeg liker ikke industripils.

 

Anbefaler deg å prøve litt av det de har på butikken. ICA f.eks kan stille med et ganske bredt utvalg av øltyper.

 

De fleste ICA har:

 

Nøgne Ø Wit, Blonde, Brown Ale, Havre Stout, Bitter.

Haandbryggeriet Pale Ale og London Porter

Flying Dog In Heat Hefe-weizen.

 

Samt Guinness Draught, Kilkenny, div. pilsnere, og endel annet.

 

Her har du altså muligheten til å prøve minst 10 forskjellige øltyper. Stout, Wit, Belgisk Blonde, Brown Ale, ESB/Premium Bitter, Pale Ale, Porter, Hefe-weissen (hvete-øl), Dry Stout, Irish Stout, Pilsner , Lys Lager (industripils faller ofte i denne kategorien)

 

Om en ikke liker pils anbefaler jeg å begynne i en annen ende. Gjerne Stout (Guinness) eller porter.

Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i Industripils? "gode gamle" norske øl, eller alt utover mikrobryggerier?

 

Vel, hva mener du med "gode gamle" norske øl?

 

Industripils for meg er nær sagt alt av pils som blir laget av de store bryggeriene, uansett om det er norsk eller importert. Industri = stor produksjon/volum, sparer inn på innkjøp av ingrediensene osv. Så godt som alt øl som blir solgt er av typen pils/pale lager og det har sammenheng med tilbudet. For på en "vanlig" butikk, hvor mange andre øl enn akkurat diverse pilsnerne finner du? (på/eller under 4,7% alk.)

 

Resultatet blir en øl-type (pils/lager) som smaker mildt sagt lite. Det er mange som mener at man kan smake forskjell på de ulike pilsnertypene i det ganske land, men da utfordrer jeg de som sier dette til å ta for seg en 4-5 ulike typer pils og smake de blindt. (PS: Jeg har ikke gjort det selv, men jeg tror ikke jeg hadde klart å smake forskjell på en del typer pils)

 

Da får man et visst inntrykk av hva man mener med "industripils", alt er laget for å smake det samme, og det er forholdsvis vassent og smakløst, mener jeg.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Drikker Samuel Smiths Imperial Stout som fort har blitt min favoritt,

 

Mørk øl, mørk skum, brent malt, svak brent kaffe, litt sjokolade og tre. perfekt sammen med whisky

 

Dette er en av mine gamle favoritter også. Utsøkt "nippeøl" med masse smak. Merk at systembolaget fører dette ølet, så man kan spare noen kroner, om man er over kjølen.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i Industripils? "gode gamle" norske øl, eller alt utover mikrobryggerier?

 

Vel, hva mener du med "gode gamle" norske øl?

 

Industripils for meg er nær sagt alt av pils som blir laget av de store bryggeriene, uansett om det er norsk eller importert. Industri = stor produksjon/volum, sparer inn på innkjøp av ingrediensene osv. Så godt som alt øl som blir solgt er av typen pils/pale lager og det har sammenheng med tilbudet. For på en "vanlig" butikk, hvor mange andre øl enn akkurat diverse pilsnerne finner du? (på/eller under 4,7% alk.)

 

Resultatet blir en øl-type (pils/lager) som smaker mildt sagt lite. Det er mange som mener at man kan smake forskjell på de ulike pilsnertypene i det ganske land, men da utfordrer jeg de som sier dette til å ta for seg en 4-5 ulike typer pils og smake de blindt. (PS: Jeg har ikke gjort det selv, men jeg tror ikke jeg hadde klart å smake forskjell på en del typer pils)

 

Da får man et visst inntrykk av hva man mener med "industripils", alt er laget for å smake det samme, og det er forholdsvis vassent og smakløst, mener jeg.

 

 

 

Jeg er temmelig enig i din beskrivelse av hva som bør betraktes som industripils, men holder en liten åpning for spesialserier som Lade Gaard, Hansa Waldermars etc. Dette er øl en har lagt litt mer sjel i, valgt litt bedre produktet og vannet litt mindre ut.

 

 

Forskjell vil en nok smake på de forskjellige industripilsene, men jeg er ikke sikker på at en foretrekker det samme hver gang. Heller ikke om så mange av oss klarer å skille dem på merke.

Lenke til kommentar

Hva legger du egentlig i Industripils? "gode gamle" norske øl, eller alt utover mikrobryggerier?

 

Vel, hva mener du med "gode gamle" norske øl?

 

Industripils for meg er nær sagt alt av pils som blir laget av de store bryggeriene, uansett om det er norsk eller importert. Industri = stor produksjon/volum, sparer inn på innkjøp av ingrediensene osv. Så godt som alt øl som blir solgt er av typen pils/pale lager og det har sammenheng med tilbudet. For på en "vanlig" butikk, hvor mange andre øl enn akkurat diverse pilsnerne finner du? (på/eller under 4,7% alk.)

 

Resultatet blir en øl-type (pils/lager) som smaker mildt sagt lite. Det er mange som mener at man kan smake forskjell på de ulike pilsnertypene i det ganske land, men da utfordrer jeg de som sier dette til å ta for seg en 4-5 ulike typer pils og smake de blindt. (PS: Jeg har ikke gjort det selv, men jeg tror ikke jeg hadde klart å smake forskjell på en del typer pils)

 

Da får man et visst inntrykk av hva man mener med "industripils", alt er laget for å smake det samme, og det er forholdsvis vassent og smakløst, mener jeg.

Altså med "gode gamle" norske mener jeg Rignes, Hansa, Aass, etc. som jeg syns smaker ganske likt og kjedelig. Grunnen til at jeg spurte var at hvis man trekker litt utover grensene til Norge finner man mange "industripils" som jeg mener er gode lagere selv om de produseres/eies av noen av verdens største bryggerikonsern. For eks. Pilsner Urquell, Heineken, Grolsch, Moretti og Budweiser.

Lenke til kommentar

Ja, men der borte er dere jo litt bortskjemte da med tanke på utvalg :p

Jeg bor (desverre) på bondelandet, er det ETT øl jeg virkelig skulle ønske de hadde her, så er det jo Nøgne, siden alle snakker om det. Får hamstre når jeg er i Oslo :roll:

 

Det er jo det turer til byen er godt for. Hamstre øl. Selv bodde jeg som nevnt på en øy på helgelandskysten i to år. Skulle jeg ha poløl bestilte jeg via nettet. Skulle jeg ha annet enn poløl tok jeg hurtigbåten inn til Bodø, og fylte bagen med diverse øltyper. Polet der har hadde ikke så himla stort utvalg, så derfor var det greier med post. Pluss at jeg slapp å betale 300 kr tur retur (på studentbillett) for å komme meg til og fra Bodø...

Lenke til kommentar

Storemy: Er enig i at Lade Gaards, Waldemars og også Aass sin Gourmet-serie stiller i en litt annen klasse enn de rene industriproduktene.

 

Angående Lade Gaard har de en anstendig pilsner og en grei mørk lager. Waldemars Pale Ale er grei, Brown Alen er det litt for lenge siden jeg sist har drukket.

 

Og Aass sin Gourmet-serie er det så lenge siden jeg har drukket at jeg ikke kan si noe fornuftig om dem, verdt å ta med seg?

 

Barista: Av de du nevnte så synes jeg Urquell er OK. Budweiser Budvar er også en fin og lett pilsner som på toppen av det hele er forholdsvis rimelig. Er en stund siden jeg har drukket den, men likte den ganske godt da.

 

Og en annen ting: Hvordan fungerer dette med å bestille fra polets bestillingsutvalg?

Lenke til kommentar

Og en annen ting: Hvordan fungerer dette med å bestille fra polets bestillingsutvalg?

 

Som StoreMyen sier er det enkleste å bestille på vinmonopolets nettsider, edit: Sorry, jeg tok feil, det er ikke noe frakt eller gebyr. Bestille fra nett er det klart greieste.

 

men da må du betale frakt fra vinmonopolets nettbutikk til ditt lokale pol*. Det slipper du ved å gå til ditt lokale pol og bestille. Jeg vil ikke anbefale å komme dit fem på seks på en fredag, men bortsett fra det er det veldig greit.

 

* Med mindre du bor i en kommune uten pol, da er frakt hjem til deg gratis så vidt jeg vet.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...