Gå til innhold

"Voksne" spill - fortsettelse av en avsporet tråd


oerhört

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntest denne diskusjonen er unødvendig... dersom noen faktisk ikke liker Zelda og Mario (me included) er det egentlig ikke noe å snakke om. Og å kalle GoW for fjortisspill sier også litt. Det at folk mener at de er veldig gamle og modne i en alder av "hele" 25år (sikter ikke til noen spesielle, men mange tråder hvor folk i denne alderen snakker om "livslang" erfaring.) skal ikke jeg klage på, men ærlig talt, det er ikke noe spesielt å kunne underholdes av Pikmin2 og gud vet hva... det høres jo ut som om man enten må være ung, eller være veldig moden og "gammel" for å like de spillene der... men det som er sannheten er jo at det finnes haugevis med folk i alle aldersgrupper som spiller alle spill... er ikke noe mer å si om det.

 

Selv mener i allefall jeg at folk bare bør spille de spillene de selv liker, og bare tie stille om resten. Å kalle Zelda og Mario for drittspill blir heller ikke rikitg, selv om jeg selv ikke er så glad i de nyere spillene i serien. Smak og behag :)

Endret av Tøffli
Lenke til kommentar
Syntest denne diskusjonen er unødvendig... dersom noen faktisk ikke liker Zelda og Mario (me included) er det egentlig ikke noe å snakke om. Og å kalle GoW for fjortisspill sier også litt. Det at folk mener at de er veldig gamle og modne i en alder av "hele" 25år (sikter ikke til noen spesielle, men mange tråder hvor folk i denne alderen snakker om "livslang" erfaring.) skal ikke jeg klage på, men ærlig talt, det er ikke noe spesielt å kunne underholdes av Pikmin2 og gud vet hva... det høres jo ut som om man enten må være ung, eller være veldig moden og "gammel" for å like de spillene der... men det som er sannheten er jo at det finnes haugevis med folk i alle aldersgrupper som spiller alle spill... er ikke noe mer å si om det.

7383261[/snapback]

Det er faktisk en del mer å si om det, for de fleste spill er laget med spesifikke planer om hvordan å nå visse aldresgrupper, og spillinnhold dikteres av, og tilpasses til dette. Hvordan utviklere gjør dette, og hvordan det fungerer for spillerene, i rimelig interresant for noen av oss.

Lenke til kommentar
Lutefisk, takk.

 

Forøvrig, en herlig anmeldelse til alle som mener at Gears of War er et såkalt "voksenspill":

 

Terningkast 2

7383129[/snapback]

 

Har det noe å si at én kritikker velger å gi det terningkast 2? Nei. Sammen med Oblivion, er GoW det 360-spillet som har fått best kritikk, Gamespy ga det til og med 5/5 i karakter.

 

Jeg har ikke spilt GoW selv, men utvikleren må ha gjort noe riktig, siden spillet er såpass godt likt, og har solgt over 1 million eksemplarer på så kort tid.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Har det noe å si at én kritikker velger å gi det terningkast 2? Nei. Sammen med Oblivion, er GoW det 360-spillet som har fått best kritikk, Gamespy ga det til og med 5/5 i karakter. 

 

Jeg har ikke spilt GoW selv, men utvikleren må ha gjort noe riktig, siden spillet er såpass godt likt, og har solgt over 1 million eksemplarer på så kort tid.

7383762[/snapback]

Oblivion på Xbox360 er forsåvidt ett glimrende eksempel på ett spill totallødelagt av å tilpasses til utålmodige tenåringer og konsoller. Forferdelig gameplay, forferdelig teknikk. Kanskje ett av verdens kjedeligste spill.

 

MEN.... Med modder blir PCversjonen ett av verdens beste spill noensinne, utenom frameraten som blir aldri helt god.

Lenke til kommentar

Må visst skrive litt til alikevel, siden folk ikke vil gi seg.

 

Greit det. Det er uansett du som kommer ut som den tapende part her. Ikke nødvendigvis i diskusjonen, men i spillopplevelser.

 

Hahahahaha. Jeg måtte bare svare på dette. Dette er det desidert mest latterlige utsagnet jeg har hørt i denne diskusjonen. Hvordan kan man komme tapende ut av noe du er glad for å gå glipp av? For meg så ville det vært på linje med lett tortur å måtte spille gjennom noe som har med Zelda eller Mario å gjøre. På samme måte som jeg er utrolig glad for å slippe og høre på musikk jeg ikke liker.

 

Den eneste som kan avgjøre om jeg kommer tapende eller vinnende ut av å ikke spille de spillene jeg ikke liker, det er meg, og jeg kommer vinnende ut av det. Stol på meg. Jeg veit jævlig mye bedre enn deg hva jeg liker å bruke tiden min på og ikke, hva som underholder meg og hva som kjeder meg.

 

Jeg har en sønn. Hver gang jeg lager noe nytt til middag sier han at han liker det ikke før han har smakt på det. Når jeg tvinger han til å smake på det, hender det noen ganger at han liker det, andre ganger at han ikke liker det.

 

Men han smaker i hvert fall på det før han gjør seg opp en mening. Du klager på at du blir bedt om å forsvare din smak for ting det virker som du ikke har smakt på en gang.

 

Forskjellen er bare at jeg har "smakt" på spillene. Og det var en smak jeg brakk meg av. Jeg fikk lyst til å kaste opp på produsentene.

 

Om det er slik at du aldri har spilt Mario og Zelda, og bare har gjort deg opp en forutinntatt mening om at du ikke liker disse spillene, synes jeg du bør la være å kalle de for drittspill. Jeg kritiserer ikke filmer/bøker/musikkartister jeg ikke har sett/lest/hørt på basert på filmplakaten/omslaget/CD-coveret.

 

Selvfølgelig har jeg prøvd dem. Mitt svar når oerhört spurte hvor mye jeg hadde spilt spillene:

Svært lite selvfølgelig, gidder vel ikke bruke tid på noe jeg ikke liker.

 

Jeg fant raskt ut at dette ikke var noe for meg.

 

Men når det er sagt, man trenger faktisk ikke å prøve noe for å mislike det, jeg trenger ikke å prøve tortur for å vite at jeg ikke liker det, jeg trenger ikke å se på Glamour for å vite at det ikke er noe for meg, jeg kan også se på skjermbilder og videoer av spill, og lese om dem, og vite om det er noe for meg eller ikke. Hvis du ikke klarer det samme, synd for deg. Jeg derimot er glad jeg ikke trenger å prøve alt for å vite om jeg liker det eller ikke.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Jeg veit godt hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Ser ut til at du har problemer med å skjønne det. Du virker å tro at jeg ikke liker f.eks Zelda, fordi jeg ikke har gitt det en "god nok sjanse", eller lignende. Det virker som du tror jeg ikke liker det du liker fordi jeg ikke er "åpen" nok, for nye ting, eller noe. Kanskje det ikke stemmer, men det er ihvertfall følelsen jeg får av deg. Forklar om jeg er helt på villspor.

7380669[/snapback]

Stemmer, det er delvis dette jeg gjerne ville vite. Jeg tror kanskje det er sånn. Jeg veit selvsagt ikke, så dermed håpte jeg kanskje du ville hjelpe meg å forstå.

 

Som sagt tidligere, ser jeg på spill som underholdning, på lik linje med film, bøker, musikk. Jeg hører f.eks på Hip Hop og Black Metal (pluss mange andre sjangre), men jeg forstår godt hvis andre ikke liker det, jeg har heller ikke noe problem med det, eller noe ønske om at andre skal like det samme som meg.

7380669[/snapback]

Jeg har ikke noe ønske om at andre skal like det samme som meg, men jeg har et ønske om å forstå hvorfor de ikke gjør det. Alt du har kommet med hittil har igrunn vært "fordi sånn er det bare", og det synes jeg ikke gir meg så veldig mye.

 

Tenkte kanskje du kunne ha lyst til å forklare hvorfor du ikke liker disse spillene som du putter så pent i en bås, men hvis ikke du gidder så er det selvsagt greit.

 

Svært mange liker Britney Spears, gjør du det? Hvis du ikke liker musikken hennes, er det fordi du ikke har gitt det "god nok sjanse", eller er det fordi du har din egen smak, stil og preferanser når det gjelder hva du er interessert i, hvilke temaer du er interessert i å høre "snakk om" eller hva slags setting du foretrekker musikk i? Har du noe å gjøre med hva slags person du er kanskje?

7380669[/snapback]

For det første: Jeg tror smak er noe som utvikles og modnes. Da jeg var yngre likte jeg bedre typisk tyggispop, og jeg tror det hang sammen med blant annet at jeg ikke hadde hørt så mye av den at jeg begynte å bli lei formelen.

 

I dag liker jeg ikke det så godt, men jeg mener likevel å være i stand til å forstå hvorfor en del av slik musikk fungerer -- det baserer seg som oftest på velprøvde vendinger, det søker det umiddelbart fengende framfor det som er mer givende over tid, og så videre. Jeg er ingen fan av slik popmusikk, men jeg synes likevel at den ofte har udiskutable kvaliteter.

 

For meg blir det ihvertfall veldig arrogant når det skal bli så mye oppstyr over at en person er klar på sin smak og på hva han liker.

7380669[/snapback]

Vet du, poenget her var ikke å lage oppstyr i det hele tatt. Poenget var at jeg ble nysgjerrig på hva i alle dager det var med "Mario og Zelda og det der" som gjorde at du steilet sånn. Hvis det hele dreier seg om at ting ser "barnslig" ut synes jeg det er et ganske umodent argument, så sånn sett kan jeg nok ha hørtes litt arrogant ut. Beklager i så fall.

 

Kanskje barnslig, og voksent, er dårlige ord å bruke for å beskrive spill, jeg trodde ikke det, men det føles ihvertfall som det jeg har prøvd å si ikke kommer frem. Uansett om det er det eller ikke, må det være mulig å akseptere at jeg synes enkelte spill er barnslige. Jeg personlig mener at enkelte spill har voksne elementer, altså, at det er deler ved spillet som kanskje tiltrekker et mer voksent publikum, og omvendt, andre spill har mere "barnslige", trekk som gjerne trekker barn.

7380669[/snapback]

Kanskje er litt av konflikten her språklig. Ordet "barnslig" har i følge ordboka et nedsettende preg, og når du bruker det ordet høres det ut som du rakker ned på produktet. Ordet "barnlig" er sånn sett "barnslig" sin motsetning, siden det, i hvert fall i mine ører, har positiv klang.

 

Men jeg mener, at enkelte spill er for voksne, passer f.eks Manhunt til barn? Kan man kalle Manhunt for et voksent spill? Kan man kalle Viva Pinata for et barnespill, og dermed et barnslig spill?

7380669[/snapback]

For min del oppfatter jeg ikke Viva Piñata som et utelukkende barnespill, og om det nå skulle være det, så betyr det ikke i mine ører at det dermed er et barnslig spill. Jf. avsnittet over.

 

Jeg sier heller ikke at et spill nødvendigvis er voksent om det inneholder grafisk vold, kanskje foruroligende bilder, en historie som involverer voksne elementer, og som antakeligvis går over hode på barn og yngre, men jeg vil si at utviklerne har lagd det som et spill rettet mot voksne personer. Det er heller ikke uten grunn at man har valgt å definere ESRB-ratingen som man har gjort, med Everyone, Teen, Mature, Adult.

7380669[/snapback]

Her sporer du av. Jeg har aldri snakket om at vi ikke trenger aldersmerking av innhold, men aldersmerkingen sier ikke noe om hvem spillet passer for, den sier kun noe om hvem det i hvert fall ikke passer for.

 

Det er igjen en smakssak, jeg sier ikke at jeg tar spillbarhet over grafikk og godt design, jeg vil ha full pakke.

7380669[/snapback]

Naturligvis, det vil vi vel alle. Poenget mitt er at det er ganske tåpelig å takke nei til fantastiske spillopplevelser fordi grafikken er teknisk svak. Eller er man ikke lenger interessert i de beste spillopplevelsene, men heller de mest teknisk imponerende?

Lenke til kommentar
Meh, BTK ser ut til å være en «tøffing».

 

Saken er den at jeg har vannskelig å se hva du definerer som et "voksent" spill. Nevn noe som gjør spill som Gears of War og Doom 3 mindre barnslig enn spill som Mario og Zelda.
Tja, det er ikke så veldig vanskelig spørsmål egentlig, du kan jo selv bare ta en titt på Gears of War og Zelda, eller Mario, og sammenligne selv, jeg er sikker på at du raskt vil se det er en viss forskjell på de to.

Med en slik tankegang kan man jo kalle Killer 7 for et barnslig spill, for ... jeg mener, hallo! Tegnefilmgrafikk!

7379979[/snapback]

 

Samme med XIII. Det er jo ikke mange spill du ser i "saktefilm" at du kaster en kniv i panna på duden, så blodet spruter :p

Lenke til kommentar

Nå sa jeg jo at jeg skulle slutte og skrive her, men det er åpenbart ikke alltid så lett å få avsluttet en diskusjon.

 

Alt du har kommet med hittil har igrunn vært "fordi sånn er det bare", og det synes jeg ikke gir meg så veldig mye.

 

Det du sier her er jo rett og slett ikke sant. Jeg har både fortalt om hva som engasjerer meg, og hva som ikke engasjerer meg.

 

Når det gjelder spill ser jeg etter noe som engasjerer meg, noe som ser bra ut, noe som har helst voksne emner, gjerne et realistisk preg. Liker også god historie, men det er ikke nødvendig. Spill som Gears of War, Doom 3, Alan Wake, Max Payne, Fallout, osv, er bra eksempler på spill jeg liker. Realistisk, voksent, dystert, mørkt... det er stikkord jeg er interessert i.

 

Jeg synes det er så jævlig barnslig utseende på de spillene, ass. Hvertfall Mario-spillene og Zelda. Og grafikken i nye Zelda minner meg om den tegneseriegrafikken i WoW.

 

Jeg liker rett og slett ikke stilen, jeg synes ordet barnslig passer bra for å beskrive den stilen jeg ikke liker, men jeg kan godt bruke ordet barnlig isteden. Hvis du synes barnslig er nedsettende, jeg mener det ikke på en nedsettende måte. Det engasjerer meg bare ikke. Det er på en måte veldig lette spill, om du skjønner hva jeg mener, i form og utseende, Zelda hun (det var jente har jeg nå fått med meg) tusler rundt i koselige blomsterfine og rosenrøde omgivelser med et veldig "søtt" preg, alt er så koselig liksom, skjønner du hva jeg mener? Til og med slossingen og bad guysene ser søt ut. Jeg synes WoW er ganske likt sånn sett. Jeg sier ikke noe negativt om det, jeg sier ikke at folk som liker det er barnslige, jeg sier bare at jeg ikke liker det, det er ikke noe for meg.

 

Dette er jo ærlig talt ikke noe som burde være vanskelig å skjønne? Jeg syns du er jævlig vrang hvis du ikke gjør det i så fall, hvis du ikke skjønner hvilken type spill jeg mener, eller hvis du ikke skjønner hvordan jeg ikke kan like det.

 

I dag liker jeg ikke det så godt, men jeg mener likevel å være i stand til å forstå hvorfor en del av slik musikk fungerer -- det baserer seg som oftest på velprøvde vendinger, det søker det umiddelbart fengende framfor det som er mer givende over tid, og så videre. Jeg er ingen fan av slik popmusikk, men jeg synes likevel at den ofte har udiskutable kvaliteter.

 

Hmm. Jeg forstår godt hvorfor mange liker spillene, jeg har aldri sagt noe på det, jeg har bare sagt at jeg ikke gjør det. Jeg har heller ikke sagt at spillene er av dårlig kvalitet.

 

Vet du, poenget her var ikke å lage oppstyr i det hele tatt. Poenget var at jeg ble nysgjerrig på hva i alle dager det var med "Mario og Zelda og det der" som gjorde at du steilet sånn. Hvis det hele dreier seg om at ting ser "barnslig" ut synes jeg det er et ganske umodent argument, så sånn sett kan jeg nok ha hørtes litt arrogant ut. Beklager i så fall.

 

Hmm. Det dreier seg om mer enn bare at det ser "barnslig" ut (les over). Men jeg synes uansett det er rart at du synes noen er umodne, eller at det er umodent "argument" for å ikke like noe, det er ikke snakk om at jeg misliker det eller hater det, det er bare snakk om at det ikke engasjerer meg, det interesserer meg ikke. Akkurat som at Seasm Stasjon ikke lenger er noe for meg. Jeg likte det før, men nå har jeg vokst fra det, og det blir for "barnlig".

 

Naturligvis, det vil vi vel alle. Poenget mitt er at det er ganske tåpelig å takke nei til fantastiske spillopplevelser fordi grafikken er teknisk svak. Eller er man ikke lenger interessert i de beste spillopplevelsene, men heller de mest teknisk imponerende?

 

Jeg har tidligere sagt at jeg gjerne skiller god tenisk grafikk fra god kustnerisk grafikk, og jeg har også sagt at jeg fremdeles spiller Baldur's Gate og Fallout, som enhver bør vite ikke har særlig imponerende grafikk.

 

Med en slik tankegang kan man jo kalle Killer 7 for et barnslig spill, for ... jeg mener, hallo! Tegnefilmgrafikk!

 

Jeg ville ikke kalt det for et barnslig spill, heller ikke XIII, og jeg har ingenting mot "tegneseriegrafikk", det er faktisk en jævlig rå stil. Jeg har lest og leser mange tegneserier, og ingen av de vil jeg anse som barnslige. Noen av dem har dog enkelte barnlige elementer. Men det er forskjell på stilen, du har tegneserier som har en søt og barnlig stil, mens andre går for realisme. Det samme er det i spillverden. WoW, Zelda, Mario, kjører den koselige og søte greia, XIII og Killer 7 gjør ikke det.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...