Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Blir ikke helt klok på VISA-kortet mitt om dagen, jeg får nemlig ikke tatt ut penger i butikk lenger med det. "Ugyldig tjeneste" får jeg når jeg handler på ICA og skal ta ut penger, på REMA får jeg ikke betalt med kortet mitt engang "UKJENT KORT" (eller lignende), men i minibanken så fungerer kortet som det skal. Hva i alle dager kommer dette av?

 

Dersom det er et VISA-kredittkort (f.eks fra Gebyrfri.no) er det som regel naturlig at dagligvarebutikkene ikke støtter kredittkort. Da vil du få opp melding som "ukjent kort". Har per i dag aldri opplevd en eneste dagligvare som tar VISA-kreditt eller Mastercard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det VISA kredittkort eller debetkort med Bank Axept?

 

Man kan kun ta ut penger i forbindelse med kortkjøp med Bank Axept.

 

Av og til blir Bank Axept-sporet på kortet vanskelig å lese - og om butikken tar VISA i tillegg går kjøpet på VISA i stedet, alternativt får man beskjed om ugyldig tjeneste hvis butikken ikke tar VISA. Selv om det da er det samme kortet man bruker til Bank Axept-kjøp, vil da kontantuttak ikke fungere.

 

Det er nok best om du kontakter banken, så kan de eventuelt sende deg et nytt kort.

 

Alternativt, forsøk å dra kortet motsatt vei i kortterminalen - det har ihvertfall hjulpet meg når dette har skjedd med mine kort.

Lenke til kommentar

BankAccept blir trukket rett fra konto (vanlig i norge), mens VISA eller Masterkort er "kreditkort"

 

 

Overføringer hos SKANDIABANK skjer altid kl 12:00 på hverdager (ikke lørdag og søndager!) Dvs. etter kl 12:00 blir transaktionen først utført neste dag, eller ikke i det heletatt!

 

 

Jeg får masse tilbud om kreditkort! Hva skal jeg med dem? Noen har jo klar fordeler!

F.eks Cresco Car .... 4% rabatt på bensin (blir ca 42øre/liter), det er bedre en rabattkort hos bensinstajoner med 36øre!

Har både Texaco og Statoil-kort .... begge med AUTOGIRO = det er behagelig (når man har deknink på brukskonto)!

 

Ellers bruker jeg Gebyrfri. De tar ikke gebyr på kontantuttakk - kun renter (dog ca 30% som resten også er ganske heftig). Og 64 kr i Gebyr om du glemmer å betale en fise-regningen på 121 kr en måned - TUSEN TAKK, SVINA!

 

Det er lurt å bruke kreditkort på KJØP i utlandet, men man bør begrense kontantuttakk.

Det er bedre å ta ut litt cash på FOREX - de har grei kurs!

 

Hvis du ikke er flink å tilbakebetale hele beløpet er det ikke lurt med kreditkort! Husk de tar veldig høy rente!

Og en liten regning kommer fort opp i størrer beløp!

Har du ikke penger - får du ikke penger.

Du kommer bare i en und sirkel om du bruker penger du ikke ha!

 

Om du reiser litt, er det kjekt med et kort som har reiseforsikkring (om du betaler over 50% av reisen med kortet).

Hvor bra forsikkringen er vet jeg dog ikke.

 

Og bare en liten annektode (det er mange år siden men gjelder vel fortsatt).

Skulle kjøpe en GPS til ca1500 kr i england. Den skulle jeg ha, forhandlern skulle ha 2.5 % ekstra ved betaling med master/visa. Da jeg tok fram AMEX-kortet ville han ha 4% ekstra!!! Sånn er det!

Dog kunne man melde butikken til kortselskapet, fordi de ha i sine betingelser at varen skal koste samme beløp med eller uten kort. Så det er godt mulig man kan prute litt om man betaler cash!

 

Håper det var nyttig info for noen av dere!

BRUK KORTET MED FORNUNFT! IKKE BLI GJELDSSLAVE!

(Tå en titt på programmet LUKSUSFELLEN som går på TV3 - og lær hva du ikke skal gjøre ;)

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Som kunde av American Express Gold, så blir plutserlig andre veldig interessert å gi en sine kredittkort. Det er jo ikke å legge skjul på at det har gått inflasjon av disse såkalte gullkortene. Jeg anser bare noen veldig så som amex gold og eurocard som gullkort igjen på det norske marked.

 

Men hva skal en si når visse banker går over til å ha platinumkort? Håpløst forsøk? Fikk nye kort fra storebrand her, og ene er platinum. Ikke at jeg tror jeg kommer til å bruke det da amex-et gir vel så god bruksmuligheter. Dog kanskje det gir noe bedre muligheter enn Eurocardet (siden det er consierge mv på det fra storebrand).

 

post-24-1225286576_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg anser bare noen veldig så som amex gold og eurocard som gullkort igjen på det norske marked.

 

AmEx Norge har Gold som "høyeste" kort, mens EuroCard har Gold som "laveste" kort. Jeg tror det er bare AmEx Gold som er et "ordentlig" gullkort i den forstand at de har concierge service med mer.

 

Det platinumkortet til Storebrand har et stusselig design. Ikke mye eksklusivitet å spore, men det er kanskje meningen?

Lenke til kommentar

Det er concierge service på storebrand sitt platinumkort, samt kjøpsforsikring.

 

Så det er ihvertfall bedre enn f.eks. gebyrfri sitt platinumkort ;)

 

Kan forresten nevne en litt artig historie:

 

Jeg var og kjøpte noen klær i klesbutikken, og dro fram "gull"-kortet jeg hadde fra gebyrfri. Ekspeditrisen bemerket det, men jeg sa bare at det var sånt alle fikk, og ikke noe spesielt med det. Men hun insisterte fortsatt på at det var litt kjekkt å ha, og sikkert var bra ute på byen :roll:

 

Nå bruker jeg heller et vanlig MC fra Gjensidige, med høyere kredittgrense.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Det er concierge service på storebrand sitt platinumkort, samt kjøpsforsikring.

 

Joda, men det blir bare litt dumt. Hvis en tenker et ekte gullkort tenker en i utgangspunktet ubegrenset kreditt. Tenker en platinum skal det i hvert fall være ubegrenset mv. Men disse kortene gir jo ikke mer enn en 100k i kreditt, som er alt for lite for et platinum.

Lenke til kommentar
Det er concierge service på storebrand sitt platinumkort, samt kjøpsforsikring.

 

Joda, men det blir bare litt dumt. Hvis en tenker et ekte gullkort tenker en i utgangspunktet ubegrenset kreditt. Tenker en platinum skal det i hvert fall være ubegrenset mv. Men disse kortene gir jo ikke mer enn en 100k i kreditt, som er alt for lite for et platinum.

Tja... dnbnor har vel 250k i kreditt på Saga plat så vidt jeg husker. Slike beløp blir "nesten" ubegrenset, ettersom det skal veldig mye til at man kommer i en situasjon der man går over grensen. Det er vel ingen med slike kort som ikke gjør opp regningen ved forfall uansett, og 250k på en måned skulle jo rekke til det meste, selv om man skulle være på reise etc. Eneste jeg kan se for meg måtte være om man skulle bestille en del flybiletter, det koseter fort mye om man skal reise biz.

Lenke til kommentar
Tja... dnbnor har vel 250k i kreditt på Saga plat så vidt jeg husker. Slike beløp blir "nesten" ubegrenset, ettersom det skal veldig mye til at man kommer i en situasjon der man går over grensen. Det er vel ingen med slike kort som ikke gjør opp regningen ved forfall uansett, og 250k på en måned skulle jo rekke til det meste, selv om man skulle være på reise etc. Eneste jeg kan se for meg måtte være om man skulle bestille en del flybiletter, det koseter fort mye om man skal reise biz.

 

250k er en del penger, men syntes enda det er lavt for plat. Selv om jeg ikke reiser så himla mye har jeg nådd grensa på 100k-grensekort. Derfor er det viktig med høy limit syntes jeg. Plat skal være enda bedre enn gold, og for særlig høyt forbruk.

 

Jeg skjønner dog poenget ditt, og er forsåvidt enig. Men 250k er ikke så mye penger for en som først har store utgifter, betaler for kunder mv.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at Saga Platinum har en kredittgrense på 200.000,- og ikke 250.000,-

 

Skulle man allikevel ha behov for mer, er det sikkert mulig å ordne det.

 

Samtidig er det ikke alle som har Platinum Card som har behov eller anledning til å bruke kortet for mer enn 200.000 pr. mnd.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at Saga Platinum har en kredittgrense på 200.000,- og ikke 250.000,-

 

Skulle man allikevel ha behov for mer, er det sikkert mulig å ordne det.

 

Samtidig er det ikke alle som har Platinum Card som har behov eller anledning til å bruke kortet for mer enn 200.000 pr. mnd.

 

Jeg har en kredittgrense på 150.000 kr på mitt SAGA Gold MasterCard, så jeg vil tro at Platinum bør ha en betydelig høyere grense. AmEx har så vidt jeg vet en grense som justerer seg etter ditt forbruk og nedbetalinger. Grensa er omtrent det dobbelte av den høyeste regningen du har betalt...

Lenke til kommentar

AmEx har en "grense" som ligger 2.5 ganger høyere enn siste innbetalte, men dog må det ikke være altfor lang tid mellom høyeste innbetalte og når en skal bruke det for 2.5 ganger høyere.

 

Samtidig har jeg fått vite av AmEx at jeg ikke trenger å tenke på det, da jeg kan bruke det for mye høyere enn 2.5 gang over. I ekstreme tilfeller har de bare bedt meg kontakte deres kredittavdeling så er det i orden også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
...og i disse turbulente tider fortsetter AmEx med å pushe kort på OSL. :)

 

Det var ikke så mange som stod der da hehehe.

 

Passet meg bra vi fra Amex ble invitet på Illums Bolighus den 20, Robbiedeluxe siden jeg er midt i flytting og skal handle uansett hehe. Er i hvert fall noe bra som kommer med de invitasjonene etter stengetid :p

Lenke til kommentar

I USA kan man betale veldig mange forskjellige regninger, det være seg telefon, strøm etc med Amex (og Visa/MC) ganske enkelt fordi vi ikke har noe "BBS-system". Man har checks som fortsatt er vanligste metode og betale regninger med(altså at du må fylle ut en check og sende denne til hver kreditor, per regning) og nå etterhvert noe som heter e-checks du kan betale med "check over nettet". Dermed er det Visa/MC/AmEx som for øyeblikket er USAs svar på Avtalegiroer etc - samt en enkel måte å betale regninger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...