Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

For de av dere som har begynt juleshoppingen, opplever dere at de fleste forretninger aksepterer American Express?

Etter at Teller overtok betalingsløsningen til American Express i Norge har antall brukersteder økt betraktelig. Har faktisk aldri opplevd de siste 6 måneden å ikke kunne betale med AmEx i Oslo.

 

Har derimot hatt problemer med Dinners, for selv om det står-dinners klistermerke på terminalen så får jeg ofte "ugyldig kort", AmEx funker derimot bra i samme butikk. Dinners kortet fungerer, så jeg er ikke sikker på hva problemet er, de har i flere butikker sagt de har problemer med dinners. Litt dumt nå når det er eurobonus kampanje på dinners, kan fort få noen 1000 ekstrapoeng ila julehandelen.

Hvor opplever du problemer med Diners Club? Jeg bruker ikke kortet så mye, selv om jeg har brukt kortet heftig i november samt hittil i desember pga. EuroBonus kampanjen. Har jo finansiert tur til Chicago med kjæresten på nyåret med bonuspoeng, så skader ikke å fylle på med ekstra nå i juletiden! Det er forresten kampanje i disse dager, har du tre transaksjoner på Sandvika Storsenter så får du 3.000 ekstrapoeng. Ikke verst, eh?

 

Noen som har erfaringer med Platinum Privat programmet til Focus Bank?

Skal bytte bank i de nærmeste dagene, og et av kravene er et godt kredittkort med conciergtjeneste. Noen andre tips?

Hva lurer du på helt konkret? Hvordan Concierge-tjeneste er i Fokus Bank? Jeg har skrevet et innlegg om Concierge-tjenesten som bl.a. Fokus benytter tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på en liten julegaveshoppingstur i går (søndag) og det var helt uproblematisk å betale med AmEx. Alle forretningene aksepterte dette kortet, men det har selvfølgelig med å gjøre hvilke type forretninger man handler i og at Teller har bedret antall AmEx-brukersteder i Norge etter at de tok over dette ansvaret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

noen her som har testet ut ya-kjøpekort fra ya-bank? 5% rabatt på alt man handler:

https://ya.no/portal/content.ap?thisId=185

 

skaffet meg det for en liten stund siden, men har ikke tatt det i bruk enda pga at man ikke kan bruke eFaktura på betalingene.

 

EDIT: Merk: dette kortet har ingen rentefri betalingsutsettelse, kortet anbefales derfor ikke.

Endret av diZrupt0r
Lenke til kommentar

...og da hadde jeg svitsjet over til EuroCard. Farvel AmEx (for denne gang). Beholder kortet, men kommer ikke til å bruke dette aktivt før det skjer noe nytt med produktet. Hittil ser EuroCard meget, meget bra ut. Både kjøpsforsikring og prisgaranti/prisbeskyttelse er to meget hyggelige ting å ha! Så slipper man å høre maset fra forsikringspusherne på elkjedene samtidig som at man er dekket om noen selger varen billigere på internett. :)

Lenke til kommentar
Både kjøpsforsikring og prisgaranti/prisbeskyttelse er to meget hyggelige ting å ha! Så slipper man å høre maset fra forsikringspusherne på elkjedene samtidig som at man er dekket om noen selger varen billigere på internett.

 

Er dette Eurocard platinum? Kan ikke finne noe slik info på hjemmesiden til eurocard. Høres jo ut som en bra deal.

Lenke til kommentar

Ja, det står faktisk ingenting på nettsidene til Eurocard om Platinum.

 

Når du får kortet får du tilgang til eurocardplatinum.no der du kan lese mer om de ulike tjenestene knyttet til kortet. Du har også til enhver tid et kontaktskjema tilgjengelig på høyre side av nettsiden for å raskt kontakte Concierge og/eller kundeservice (se og lær, AmEx!) på en chat-lignende måte. Til venstre har du den "vanlige" menyen med alt fra Forsikringer til Arrangementer og andre Platinum-spesifikke tjenester.

 

Kortet kom for øvrig i et ganske stilig "glassetui" og en liten bok med interessante historier fra rundt om i verden. Har dessverre teflonminne så husker selvsagt ikke så mye - men husker spesielt et sitat som gjaldt et av Gordon Ramsay sine restauranter der "ventelistene er svært lange, vi snakker ikke om dager men måneder" så avslutter de med "da er det godt å vite at du har et eurocard platinum - vi tar deg forbi køen" eller noe deromkring. Det er lagt mye arbeid i markedsføring, det er det ingen tvil om. Til sammenligning gir AmEx noen brosjyrer med bilder av modeller og mobiltelefoner fra tidlig nittitall. :)

 

Mine erfaringer etter å ha hatt kortet en liten stund, har hittil vært sværte positive. De har flink og rask kundeservice og er usedvanlig hyggelige (vi snakker medarbeider som spøker og ler på telefonen :)). Kort oppsummert (og veldig Top of Mind) får man også en god reiseforsikring med inntil 10.000 kr ved forsinket bagasje (i motsetning til 2.500/3.000 for hhv. AmEx Green og Gold samt USD/EUR 500 for AmEx Platinum) og både pris- og kjøpsforsikring (nevnt tidligere) samt gode vilkår ved forsinket/kansellerte flyavganger. Priority Pass er også inkludert og man får gratis medlemskap i IAPA (må teste denne).

 

Årsavgiften er for så vidt også en brøkdel av det AmEx Platinum koster, så ved neste fornying kommer jeg nok til å kansellere det.

 

Edit: Glemte en liten men viktig ting; man har mulighet til å få bilde på kortet så man slipper å dra frem ID hele tiden...

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Att. Robbie!

 

Hvordan fikk du tilbud om Eurocard Platinum?

 

Hadde du Eurocard Gold fra før av som du har brukt for type 300.000,- pr. år eller mer, eller fikk du det på andre måter?

 

Når man har fått Eurocard Platinum, har man det da for gått, el. er det krav om å bruke det for minimum 300.000,- pr. år?

Lenke til kommentar

Jeg er student og har Studentprogrammet til DnB-nor. Det er bare opptil 5 000 kr, men det fungerer ypperlig dersom jeg skal foreta et innkjøp av litt størrelse. Kortet har nemlig 45 dagers "avdragsfrihet", mens jeg får lønn og stipend hver 30. dag. På denne måten kan rekker jeg alltid å betale ned kredittkortet.

 

Jeg har nemlig det problemet at overskuddet hver måned som kommer fra stipend og lønn dessverre er litt for lite til å kjøpe noe betydelig. Jeg har aldri kommet i en situasjon hvor jeg MÅ bruke kortet for å dekke grunnleggende behov.

Lenke til kommentar
Att. Robbie!

 

Hvordan fikk du tilbud om Eurocard Platinum?

 

Hadde du Eurocard Gold fra før av som du har brukt for type 300.000,- pr. år eller mer, eller fikk du det på andre måter?

 

Når man har fått Eurocard Platinum, har man det da for gått, el. er det krav om å bruke det for minimum 300.000,- pr. år?

 

Jeg ble kontaktet da vi har en konsernavtale med SEB, men jeg sa jeg ikke ville vurdere Eurocard med mindre jeg fikk samme tjenester og fordeler som jeg allerede har gjennom American Express Platinum. Jeg ble spurt om hvor høyt forbruk jeg hadde på mitt eksisterende AmEx og få dager kom budet med en boks med kort og diverse annet. Gjennom vår avtale koster dessuten ikke kortet mer enn 300 kr i året eller noe deromkring, dvs helt gratis i motsetning til $550 som AmEx skal ha.

Lenke til kommentar

Virker som det er en del platinium-brukere og sånt her, men jeg lurte på om jeg kanskje kunne spørre om råd om litt dårligere kort?

 

Jeg har bare brukt visa til nå, gjennom nordea (gratis bruk). Jeg tenkte å få tak i et kort med flere fordeler og for å ha en reserve, så et kredittkort passer bra.

 

Hvilket kredittkort passer da en student med solid økonomi? Gjerne med fordeler ved bruk eller lignende? Kanskje et raskt sammendrag av AmEx, visa, mastercard og lignende?

Lenke til kommentar

Hmm, jaja... Kan vel ikke få alt som student heller. Sparer kanskje 500kr i året i reiseforsikring...

 

Skal høre med nordea når jeg reiser til trondheim om noen dager da. Kan høre om dem kanskje har en pakke som lønner seg for meg da. Kanskje kjøre meg opp i fordelsprogrammet deres.

 

Ellers ser jeg på "gebyrfri visa", som ikke virker så ille.

 

Edit: Takk for hjelpen da :)

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...